نمايش پست تنها
قديمي November 30th, 2010, 19:51   #2397
lastnight19
Senior Member
 
lastnight19's Avatar
 
تاريخ عضويت: Sep 2007
محل سكونت: چند کیلومتر اونور تر از خونمون
ارسالها: 4,312
تشکر: 2,703
تشکر از ايشان: 15,997 بار در 3,978 پست
lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)
ارسال پيغام بوسیله Yahoo به lastnight19
0

صنعت خودرو در سال جاری
خودرویی ها و گمانه زنی هایی که محقق نشد
گروه خودرو در بورس مجموعاً شامل 30 عضو می باشد که 9 نماد در طبقه تولید خودرو و 21 نماد نیز در طبقه تولید قطعات قرار دارند.

از جمله قدیمی ترین گروه های بورس ، گروه خودرو و قطعات می باشد این گروه نمادهای پرشماری را در خود جای داده که به تبع آن سهم بالایی از ارزش بازار و حجم معاملات بورس را نیز بخود اختصاص داده است.

به گزارش بورس در این گزارش قصد داریم به بررسی وضعیت این گروه در سال جاری از جهات مختلف و مقایسه آن با سال گذشته بپردازیم .

گفتنی است گروه خودرو در بورس مجموعاً شامل 30 عضو می باشد که 9 نماد در طبقه تولید خودرو و 21 نماد نیز در طبقه تولید قطعات قرار دارند.

این صنعت در مجموع 1.39 درصد از کل ارزش روز بازار را در اختیار دارد همچنین نماد سایپا با 34.9 درصد، ایران خودرو با 25.15 درصد و گروه بهمن با 11.6 درصد بیشترین ارزش روز این صنعت را در اختیار دارند. البته ارقام مذکور بدون در نظر گرفتن زیرمجموعه های این نمادها می باشد. همانطور که می دانید اکثر نمادهای خودرویی در بورس زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا می باشند.

از ابتدای سال 1389 تاکنون در صنعت خودروی بورس بیش از 8 میلیارد و 354 میلیون سهم مورد معامله قرارگرفته که سهم نمادهای سایپا، سرمایه گذاری رنا و ایران خودرو در طبقه خودروسازها و همچنین زامیاد، مهرکام پارس و محورسازان در طبقه تولید خودرو بیشترین از سایرین است .

این در حالی است که حجم معاملات این گروه در مدت مشابه سال گذشته 2میلیارد و 427 میلیون سهم بود بنا براین می توان گفت خودرویی ها از این حیث در سال جاری عملکرد به مراتب بهتری داشته و بسیار بیشتر از گذشته مدنظر فعالان بورسی قرار گرفته اند بنظر می رسد افزایش سهام شناور در گروه خودرویی در بورس به دلیل واگذاری های صورت گرفته و همچنین تداوم حمایتهای دولتی دو عامل موثر در این خصوص می باشند.

به گزارش بورس نیوز اما علی رغم رشد قابل توجه حجم معاملات این گروه هر چند در ابتدای سال سهام شرکتهای مختلف این گروه با افزایش قیمت یا همان بازدهی بالا مواجه بود اما این شرایط ادامه پیدا نکرد و باعث شد میانگین بازدهی خودرویی ها در سال جاری تاکنون به 31 درصد برسد این در حالی است که میانگین بازدهی خودرویی ها در سال گذشته در مدت مشابه رقم 37 درصد گزارش شد.

بنابراین می توان گفت از جمله گروههایی که در رکود سنتی بازار در نیمه دوم سال جاری بیشترین آسیب را دیده گروه خودرویی است. با این وجود نمادهای ایران خودرو، بهمن و سرمایه گذاری رنا به ترتیب با 107، 103.6 و 103.3 درصد در گروه خودروسازان بیشترین بازدهی را داشته و در طبقه قطعات نیز فنرسازی زر، نصیر ماشین و نیرومحرکه به ترتیب با 84 درصد 75 درصد و 63 درصد بیشترین بازدهی را تا این مقطع از سال 89 به خود اختصاص دادند . گفتنی است نماد سایپا در این مدت با بازدهی 64 درصدی مواجه بوده و از این حیث از رقیب سنتی خود یعنی ایران خودرو بسیار فاصله گرفته است.

به لحاظ عملکرد مالی شرکتهای این گروه نیز گفتنی است ایران خودرو در گزارش عملکرد 6 ماهه میزان پوشش پیش بینی سود سال جاری خود را 58 درصد اعلام نموده این در حالی است که رقم مذکور در مدت مشابه سال گذشته 17 درصد گزارش شده بود اما ایران خودرو دیزل که در 6 ماه نخست سال 1388 ، 89 درصد از پیش بینی سود خود را محقق ساخته بود در گزارش عملکرد 6 ماهه سال مالی 1389 خود میزان تحقق سود را 13 درصد اعلام نموده است.

گروه بهمن نیز در 6 ماهه نخست سال مالی جاری 95 درصد از پیش بینی سود خود را محقق ساخته که این رقم در سال گذشته و در مدت مشابه به 33 درصد گزارش شده بود.

دیگر خودرویی مطرح کشور یعنی سایپا نیز میزان تحقق سود خود را در 6 ماهه نخست سال مالی جاری 15 درصد اعلام داشته که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 17 درصد بود ولی سایپا دیزل علی رغم پیش بینی سود ، در 6 ماهه نخست زیان نیز شناسایی نموده است.

به این ترتیب در پایان می توان گفت خودرویی ها در مجموع عملکرد بهتری از لحاظ مالی نسبت به سال گذشته داشته اند و علی رغم گمانه زنی هایی که در خصوص کاهش حاشیه سود شرکتهای مطرح این گروه در سال گذشته وجود داشت اکثر نمادهای مطرح این گروه حتی با افزایش پیش بینی سود نسبت به سال گذشته نیز مواجه شده اند و حتی امکان تعدیل سودرا نیز دارند . بنابراین می توان این انتظار را داشت که با تغییر شرایط بازار این گروه به سرعت با رشد مواجه شود.
__________________
دیگه چه خبر؟
lastnight19 آفلاين است پاسخ با نقل قول