نمايش پست تنها
قديمي August 2nd, 2010, 20:29   #2128
lastnight19
Senior Member
 
lastnight19's Avatar
 
تاريخ عضويت: Sep 2007
محل سكونت: چند کیلومتر اونور تر از خونمون
ارسالها: 4,312
تشکر: 2,703
تشکر از ايشان: 15,997 بار در 3,978 پست
lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)
ارسال پيغام بوسیله Yahoo به lastnight19
0

چرا به فرابورس نمی آئید ؟
سرمایه گذاری امید الگوی مناسب بورسی ها

گروه ایران ترانسفو ، چهار شرکت زیر مجموعه دارد که همگی سود آور بوده و آمادگی حضور در فرا بورس را دارند به گونه ای که 140 میلیارد و 90 میلیون ریال سود در پایان سال مالی 88 برای گروه صنعتی ایران ترانسفو به ارمغان آورده اند . همچنین 142 میلیارد و 31 میلیون ریال سود نیز برای پایان سال مالی 89 از این محل توسط شرکت پیش بینی شده است .
شرکت سرمایه گذاری امید با حضور دو شرکت مرجان کار وکویر تایر در فرابورس که از زیر مجموعه های غیر بورسی آن به شمار می روند به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری پیشرو از لحاظ ورود شرکت به بازار فرابورس معرفی شده است .


این شرکت سرمایه گذاری با این پیش قدمی توانسته است از مزایای بسیار زیاد پذیرش شرکتها در فرابورس استفاده کرده و برای شرکت های غیر بورسی زیر مجموعه خود نیز اسم و رسمی دست و پا کند .


حال سوال اینجاست چرا دیگر شرکتهای هلدینگ و سرمایه گذاری بازار سرمایه با داشتن زیر مجموعه های خوب و تاثیر گذار ، در پی فرستادن زیر مجموعه های خوب غیر بورسی خود حداقل در فرابورس نیستند .





خلاصه ای از مزایای پذیرش شرکتها در فرابورس :

1. تامین مالی آسان و ارزان از طریق فروش سهام و افزایش سرمایه ، انتشار اوراق مشارکت و انتشار گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص و ...
2. افزایش نقدشوندگی سهام برای شرکت هایی که نمی توانند شرایط پذیرش بورس را احراز کنند از طریق ایجاد شرایط آسانتر پذیرش فراهم شده و در صورت پذیرش،سهامداران عمده وخرد برای خرید و فروش سهام خود می توانند بجای چاپ آگهی و استفاده از روش های بازاریابی سنتی که بسیار وقت گیر وپرهزینه است سهامشان را باهزینه کمتر و سریعتر معامله کنند .
3. بهره مندی از معافیت مالیاتی : نیم درصد تخفیف در مالیات نقل و انتقالات سهام و همچنین تخفیف 5 تا 10 درصدی در مالیات بردرآمد شرکتها
4. شفافیت و اعتبار قیمت سهام
5. اطلاع رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه
6. بهره گیری از امکان وثیقه گذاری سهام و اخذ ساده تر تسهیلات بانکی که قبلا فقط شرکتهای بورسی این امکان را داشتند .
7. معرفی شرکت و محصولات به طیف وسیعی از اقشار جامعه و افزایش اعتبار شرکت
8. صدور اوراق مشارکت و گواهی سپرده
9. پیش بینی فرآیند ساده خروج از فرابورس
اما مهمترین اتفاق برای صاحبان سهام شرکتهایی که زیر مجوعه غیر بورسی و آماده به فرابوری دارند این است افزایش ارزش دارایی ها و بروز شدن قیمت آنهاست که قبلاً با بهای تمام شده و ثبت دفتری در صورت های مالی ظاهر می شد او این می تواند به رشد قیمت سهام بیانجامد که می تواند هم سودآوری برای صاحبان سرمایه به ارمغان آورد و هم هنگام دریافت تسهیلات سپرده گذاری سهام بصورت وثیقه ارزش بیشتری برای ارایه کننده تسهیلات داشته باشد و قاعدتا شرکت تشهیلات بیشتری دریافت می کند .

از اینرو ، گروه ایران ترانسفو ، چهار شرکت زیر مجموعه دارد که همگی سود آور بوده و آمادگی حضور در فرا بورس را دارند به گونه ای که 140 میلیارد و 90 میلیون ریال سود در پایان سال مالی 88 برای گروه صنعتی ایران ترانسفو به ارمغان آورده اند . همچنین 142 میلیارد و 31 میلیون ریال سود نیز برای پایان سال مالی 89 از این محل توسط شرکت پیش بینی شده است .

جالب اینجاست که درآمد هر سهم شرکت های ایران ترانسفوی ری و توزیع ایران ترانسفوی زنگان به ترتیب 481 و 720 ريال بوده که از سود سهام بیشتر شرکتهای بورسی با سرمایه هایی مشابه بسیار بالاتر است .

شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز در حال حاضر 10 شرکت غیر بورسی باسهام بالای 20 درصددارد که همگی سود آور بوده و شرایط حضور در فرا بورس را دارند . به گونه ای که در پایان سال مالی منتهی به 88.09.30 درآمد حاصل از سهام این شرکتها برای غدیر رقم 2724 میلیارد ریال بوده و شرکت پیش بینی کرده است تا پایان سال مالی منتهی به 89.9.30 نیز حدود 2552 میلیارد ریال سود از محل درآمد شرکتهای خارج از بورس نصیبش شود .

علاوه بر این شرکت هایی همچون پتروشیمی پردیس اوره و آمونیاک غدیر ، پتروشیمی زاگرس و فولاد آلیاژی با توجه به وضعیت نسبتاً خوب شرکت های پتروشیمی و فولادی در بورس اگر به فرابورس رفته و سهامشان در آنجا عرضه شود ، شرکت های ذکر شده علاوه بر برخورداری از مزایای فرابورس باعث بالا بردن اعتبار سرمایه گذاری غدیر هم خواهند شد .

همچنین شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران دارای 20 شرکت زیر مجموعه در پرتفوی غیر بورسی خود است . تعدادی از آنها نظیر تأمین مسکن جوانان وتامین مسکن نوین از سود دهی و اسم و رسم خوبی برخور دارند که قطعاً با حضور در فرابورس می توانند از مزایای این بازار نیز برخوردار شده و علاوه بر آن به سرمایه گذاری ساختمان ایران وجهه و اعتبار بهتری بدهند .

بنا بر گزارش بورس نیوز ، سرمایه گذاری ساختمان ایران در پایان سال مالی منتهی به 88.6.31 بیش از 183 میلیارد ریال سود از محل شرکت های خارج از بورسی خود بدست آورده و در پیش بینی سال مالی منتهی به 89.6.31 خود نیز می تواند 190 میلیارد ریال سود از آنها کسب کند . البته به نظر می رسد در حال حاضربه دلیل رکود حاکم بر بخش مسکن و اینکه شرکت های ساختمانی در حال حاضر وضعیت چندان خوبی در بورس ندارند ، عدم ورود این شرکت ها به فرا بورس توجیه داشته باشد .

در پایان خاطر نشان می شود : شاید عدم آگاهی از شرایط حضور در فرابورس و بدبینی نسبی در مورد بازار سرمایه که بر افکار عمومی جامعه حاکم است در کنار ریسک بالای بورس و همچنین شفافیت زیاد آن که در بسیاری از موارد برای مدیران محافظه کار شرکتها به صورت عکس عمل کرده و به جای مزیت به یکی از پاشنه های آشیل آنها تبدیل شده است ، از عمده دلایل عدم اقبال شرکت ها برای حضور در فرا بورس باشد در صورتی که مزایای بسیاری که در بالا ذکر شد می تواند برای هر شرکتی نعمت محسوب شود .
__________________
دیگه چه خبر؟
lastnight19 آفلاين است پاسخ با نقل قول