نمايش پست تنها
قديمي July 27th, 2010, 10:19   #2105
lastnight19
Senior Member
 
lastnight19's Avatar
 
تاريخ عضويت: Sep 2007
محل سكونت: چند کیلومتر اونور تر از خونمون
ارسالها: 4,312
تشکر: 2,703
تشکر از ايشان: 15,997 بار در 3,978 پست
lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)
ارسال پيغام بوسیله Yahoo به lastnight19
0

مزایا و معایب قرارداد آتی سهام
با راه اندازی قرارداد آتی سهام معامله گران بورس شاهد آغاز معاملات فیوچرز سهام بانک های پارسیان و کارآفرین در روز گذشته بودند امری که به زعم اکثر کارشناسان بازار سرمایه می تواند باعث افزایش عمق این بازار و به تبع آن افزایش سرعت نقد شوندگی آن در مسیر حرفه ای تر شدن فضای سرمایه گذاری در کشور بیانجامد .

با راه اندازی قرارداد آتی سهام معامله گران بورس شاهد آغاز معاملات فیوچرز سهام بانک های پارسیان و کارآفرین در روز گذشته بودند امری که به زعم اکثر کارشناسان بازار سرمایه می تواند باعث افزایش عمق این بازار و به تبع آن افزایش سرعت نقد شوندگی آن در مسیر حرفه ای تر شدن فضای سرمایه گذاری در کشور بیانجامد .

نوری ، کارشناس و معامله گر شرکت کارگزاری بانک کار آفرین در گفتگو با بورس در خصوص ویژگی این معاملات اظهار داشت : قرارداد آتی (futures) یکسری تعهدات برای خرید یا فروش دارایی در زمان مشخص ، قیمت واحد و مرز معین طی آینده است و ورود این ابزار در بازار سهام کشور علاوه بر ایجاد جذابیت های بیشتر برای سرمایه گذاران ، بازاری حرفه ای تر را پدید می آورد .

ریسک فیوچرز

وی با اشاره به این که در قراردادهای آتی سهام نیازی به مالکیت دارایی نیست در خصوص ریسک های این معاملات اظهار داشت : تغییر قیمت دارایی پایه و همچنین تشکیل صف های خرید و فروش سهام می تواند به عنوان ریسک های اساسی این ابزار مطرح باشند .

مزایای فیوچرز

علاوه بر این استفاده از ابزار فیوچرز در بازار سرمایه و ایجاد فرصت کسب سودآوری بالا با سرمایه گذاری نسبتاٌ کم یا به عبارتی اهرم مالی (Leverage) به گونه ای است که معامله گر در ازای پرداخت 20 درصد از ارزش کل اوراق سهام خریداری شده می تواند یک حاشیه سود قابل اطمینان بدست آورد .

نوری با اشاره به قرارداد آتی سهام هشت هزار و 500 سهمی بانک پارسیان و شش هزار و 500 سهمی بانک کارآفرین گفت : قرارداد آتی علیرغم فراهم کردن سودی چند برابری نسبت به بازار سهام می تواند متناسب با آن زیانی هنگفت رابرای معامله گران پدید آورد و بدین لحاظ با توجه به ریسک بالای این معاملات به نظر می رسد در اولین گام این ابزار توسط سرمایه گذاران حرفه ای و آشنا به این بازار مورد استفاده قرار گیرد .

وی در برابر این سئوال که آیا طولانی شدن توقف نماد معاملاتی برخی شرکت ها علیرغم سررسید این نوع قراردادها می تواند به زیان معامله گران ختم شود ؟ گفت : باتوجه به توقف و بازگشایی نماد معاملاتی و پایان قرارداد آتی این امر رسیکی برای خریدار و فروشنده مترتب نیست ولی چنانچه درزمان بازگشایی نماد ، قیمت سهام شرکت افزایش فاحشی داشته باشد می توان شاهد وقوع ضرر و زیان برای خریدار یا فروشنده قرارداد آتی بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزایش دامنه نوسان قیمت روزانه بیش از قیمت نقدی سهام و تاثیر آن در دامنه قرارداد آتی را به عنوان راهکار اصلی خنثی سازی صف های خرید و فروش بر دارایی های پایه معاملات فیوچرز دانست و از افزایش سرعت نقد شوندگی (Liquidity ) در بازار و نیز هزینه اندک قراردادهای آتی در مقابل هزینه معاملات سهام به عنوان مزیت های آن نام برد.

وی در خاتمه گفت : لازمه این ابزار ریسک بالای معاملات آن است و پیش بینی می شود سهام شرکت هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان ، شرکت ملی مس ایران و پتروشیمی خارک به لحاظ روان بودن و حجم معاملات آنها در بازار سرمایه نیز بزودی از طریق قراردادهای فیوچرز سهام معامله شوند .
__________________
دیگه چه خبر؟
lastnight19 آفلاين است پاسخ با نقل قول