نمايش پست تنها
قديمي August 21st, 2004, 16:44   #1
mojtaba
Senior Member
 
تاريخ عضويت: Mar 2004
ارسالها: 356
تشکر: 0
تشکر از ايشان: 29 بار در 13 پست
mojtaba (سطح 1)mojtaba (سطح 1)
0

دنياي اقتصاد ۲۹ /۵/۸۳
يادداشت‌هاي تالا‌ر شيشه‌اي‌

تفسير بازي قيمت‌ها

بخش اول‌

دكتر حسين كدخدايي‌

H- [email protected]

قيمت سهام در طي روزهاي گذشته در مسير و جهت رشد منفي قرار گرفت قبل از آنكه به علل و پيامدهاي اين وضع بپردازيم بررسي شرايط كنوني اقتصاد ايران و تحليل وضع فعلي بازار ضروري به نظر مي‌رسد.

1- رشد مثبت قيمت‌ها لبخند همه فعالان بازار را به دنبال دارد .خريدار، فروشنده، كارگزار، مشاور، بورس و كليه دست‌اندركاران از رشد جهشي قيمت بهره‌مند مي‌شوند و جوانه اميد در دل‌هاي آنها به گل تبديل مي‌شود ولي حداقل براساس مقررات فعلي و حتي پيش‌نويس قانون بازار اوراق بهادار، وقتي قيمت‌ها افت پيدا مي‌كند و شاخص منفي مي‌شود. دبيركل با بحران فكري و روحي روبه‌رو مي‌شود چون همه نگاه‌ها به سوي مديريت بازار سوق پيدا مي‌كند و در واقع عموم سرمايه‌گذاران و فعالان بازار از وي انتظار معجزه دارند، اين يك اشكال اساسي است كه مقررات بازار سرمايه تاكنون راه‌حل مناسبي براي آن ارائه نكرده درحالي كه در بازارهاي پيشرفته، SEC، به عنوان كميسيون بورس و اوراق بهادار مديريت و تنظيم بازار سرمايه را عهده‌دار است و يك شخصيت حقيقي از نوع دبيركل در تحولات مثبت و منفي، دست تنها با مسائل مواجه نمي‌شود.

2- در اقتصادي كه برخي قوانين ماه‌ها و حتي در دو دوره مختلف ششم و هفتم مجلس مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند از يكسو شتابزدگي و از سوي ديگر بازگشت به نقطه صفر تداعي‌كننده و توجيه‌گر زمينه‌هاي تصميمات اقتصادي است.
mojtaba آفلاين است پاسخ با نقل قول