PDA

View Full Version : صنايع و شركت هاي پيشرو در سال 83


eqbalnia
March 16th, 2004, 10:21
با سلام
چند پيشنهاد و تحليل كوتاه در مورد صنايع پيشرو در سال آتي:

1) با نگاهي به وضعيت كاني فلزي، خصوصا شركت هاي فولاد و معادن سنگ آهن در ماه هاي اخير و چشم انداز سال آتي آنها، همچنين با توجه به سرمايه گذاري سنگين دولت در اين بخش و حمايت هاي جدي از آن و از همه مهم تر واگذاري سهام شركت هاي گل گهر، فولاد مباركه و اصفهان در سال آينده
به نظر مي رسد صنايع فلزي و به خصوص فولاد و سنگ آهن جزو صنايع پر بازده سال آينده باشند. در اين ميان پيشنهاد مي كنم بخشي از پرتفوي خود را به سهام شركت هاي فولاد كاويان، چادر ملو و سرمايه گذاري معادن و فلزات (مالك 15 درصد چادر ملو، 30 درصد گل گهر و 100 درصد كاويان و بسياري شركت هاي ديگر كه در آينده وارد بورس ميشوند) اختصاص دهيد.

2) صنعت سيمان در سال آينده همچنان با جهش سود ناشي از نرخ هاي جديد سيمان همراه خواهد بود. ليكن شركت هاي سيماني با احتياط و طي چند مرحله به تدريج سود خود را اعلام خواهند كرد. در اين ميان ممكن است ظهور صنايع پر طرفدار ديگر موجب شود تا نسبت P/E اين شركت ها تا اندازه اي تعديل شده و يا حداقل از روند صعودي سال هاي اخير آن كاسته شده و در حد ارقام فعلي حدود 20 باقي بماند. از اين پس بازدهي در اين صنعت عمدتا از محل تعديل سود و نه رشد P/E متصور است. ليكن مي تواند تا تير ماه كام سهامداران را با بازدهي حداقل 40 درصدي شيرين نمايد. شركت هاي سيمان فارس و خوزستان، شاهرود ، خاش و اروميه در قيمت هاي فعلي و بر اساس اطلاعات موجود ارزنده تر از بقيه به نظر مي رسند.

3) خودرو: طبق سنت هر سال انتظار مي رود با فرا رسيدن فصل بهار دوباره جوي از خوش بيني در مورد سهام خودرويي بر بازار حاكم شود. هر چند تكرار تجربه بهار گذشته بعيد به نظر مي رسد ليكن به نظر مي رسد شركت هاي خودرويي قبل از مجمع حداقل با P/E فعليشان معامله شوند. بر اين اساس مي توان با يك ضرب و تقسيم ساده حداقل قيمت كف اين شركت ها را در تير ماه حدس زد. به عنوان مثال در مورد ايران خودرو : 5.8*1000 ريال= 8500 ريال و يا سايپا: 8*3000 ريال = 24000 ريال كه البته اين ها به نظر من قيمت كف است. يعني حداقل 50 درصد بازدهي.

البته بزرگان بازار نسبت به خودروهاي سنگين مثل ايران خودرو ديزل و سايپا ديزل اطمينان بيشتري دارند.
اين دو شركت بر خلاف شركت هاي سواري در مورد واردات هيچ مشكلي ندارند. مي توانيد تعرفه واردات 130 درصدي خودروهاي سبك را با تعرفه 35 درصدي براي خودروهاي سنگين مقايسه كنيد. ضمن آنكه دولت در زمينه نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور جدي بوده و بر خلاف خودروهاي سبك كه به تدريج با مشكلات فروش و بازاريابي مواجه مي شوند در مورد خودروهاي سنگين اين بحث كاملا منتفي است .
در اين ميان توجه شما را به اطلاعيه جديد شركت سايپا ديزل جلب مي كنم كه بودجه توليد سال بعد خود را 12000 دستگاه بدون تريلر اعلام كرده است كه معناي آن برنامه شركت براي توليدي معادل 2 برابر امسال مي باشد. هر چند شركت در اطلاعيه اخير خود از اعلام سود سال بعد به دليل مشخص نبودن تعرفه گمركي واردات قطعات بصورت CKD طفره رفته است (تعرفه واردات CKD براي سال بعد در مورد سواري معادل 15 درصد ارزش آن و در مورد خودروهاي سنگين 5 درصد ارزش آن تعيين شده است كه اين باز هم به نفع توليد كنندگان خودروهاي سنگين براي واردات قطعات مورد نياز آنها مي باشد) ليكن سود شركت براي سال آينده احتمالا در وهله اول حدود 1800 ريال بازاي هر سهم اعلام خواهد شد (به اعتقاد من با توجه به سابقه شركت در اعلام سود و بودجه توليد، سود شركت سايپا ديزل براي سال 83 حدود 2500 ريال بازاي هر سهم مي باشد) با در نظر گرفتن P/E معادل 10 براي اين سهم قبل مجمع داريم: 10*1800=18000 ريال يعني حداقل 90 درصد بازدهي تا مجمع.

پيروز باشيد
منتظر نظرات و اطلاعات تكميلي دوستان هستم
ارادتمند
اقبال نيا
14/12/82

Reza
March 16th, 2004, 14:27
جناب اقبال نيا
از شما براي تحليل زيبايي كه نوشتيد تشكر مي‌كنم.

eqbalnia نوشته بود:

3) خودرو: طبق سنت هر سال انتظار مي رود با فرا رسيدن فصل بهار دوباره جوي از خوش بيني در مورد سهام خودرويي بر بازار حاكم شود. هر چند تكرار تجربه بهار گذشته بعيد به نظر مي رسد ليكن به نظر مي رسد شركت هاي خودرويي قبل از مجمع حداقل با P/E فعليشان معامله شوند. بر اين اساس مي توان با يك ضرب و تقسيم ساده حداقل قيمت كف اين شركت ها را در تير ماه حدس زد. به عنوان مثال در مورد ايران خودرو : 5.8*1000 ريال= 8500 ريال و يا سايپا: 8*3000 ريال = 24000 ريال كه البته اين ها به نظر من قيمت كف است. يعني حداقل 50 درصد بازدهي.

به نظر من در سال 83 چند چالش چالش اساسي پيش روي خودروسازان داخلي (خصوصا سايپا و ايران خودرو) قرار دارد كه سال 83 را از سالهاي قبل متمايز مي‌سازد:
1- افزايش تيراژ توليد و بروز مشكلاتي در بازار يابي و فروش محصولات
2- انتظار بازار مبني بر كاهش قيمت خودرو
3- بحث سهميه بندي شدن بنزين كه اصولا موجب كاهش قيمت و كاهش تقاضا براي خودروي سواري خواهد شد
4- جدي تر شدن موضوع واردات خودرو. گرچه با توجه به تعداد محدود خودروهاي وارداتي، تاثير مستقيم اين موضوع بر خودروسازان داخلي قابل توجه نمي‌باشد، اما از تاثير رواني آن نبايد غافل شد.

به نظر شما آيا با وجود اين چالشها تحقق پيش بيني هاي شما دور از دسترس نيست؟

arezae
April 8th, 2004, 15:20
ممنون از اين تحليلي كه كرديد . من لين سايت شما را در سايت اقتصاد ايراني قرار دادم.
[Only registered and activated users can see links]
اميدوارم كه موفق باشيد و ادامه بدهيد

eqbalnia
April 17th, 2004, 19:37
دوستان مطلبي كه در ادامه ملاحظه مي فرماييد را در تاريخ 20 اسفند ماه و در پاسخ به دوست عزيز آقاي رضا نوشته بودم كه در آدرس قبلي وب سايت هم موجود بوده و بدليل تغييرات سايت در سال جديد منتقل نشده بود و من هم لزوم و اصراري بر اين كار نداشتم.
ليكن امروز كه فرصتي دست داد تا مطالب و نوشته هاي قبلي را مرور كنم فكر كردم با توجه به نقش و اهميت صنعت خودرو در پرتفوي دوستان و در نظر گرفتن اين نكته كه اين صنعت معمولا در بهار بيشترين بازدهي را دارد ، فكر كردم ذكر دوباره مطلب قبلي و نظرات تكميلي دوستان مي تواند راهگشا باشد. در هر صورت دوستان فراموش نكنند كه اكثر سهام هاي مطرح خودرويي از نيمه اسفند ماه تا كنون رشد خوبي داشته اند: ايران خودرو از حدود 580 تومان به 717 تومان (24 درصد) سايپا از 1450 تومان به 1880 تومان (30 درصد) سايپا ديزل از 950 تومان به 1510 تومان (58 درصد) و ايران خودرو ديزل از 435 تومان به 610 تومان (40 درصد) ، زامياد از 1460 به 1920 (31 درصد) گروه بهمن از 540 به 630 (17 درصد).
دوستان مطابق مطالب بالا به خاطر دارند كه در آن زمان براي سواري هاي سبك مطرح مثل ايران خودرو و سايپا تا مجمع 50 درصد بازدهي و براي خودرويي هاي سنگين بازده بيشتري پيش بيني كرديم از جمله براي سايپا ديزل حدود 90 درصد بازدهي و رسيدن به قيمت 1800 تومان تا مجمع را انتظار مي كشيديم.
خوشبختانه امروز تا اندازه خوبي به ارقام مورد نظر دست يافته ايم و موقع ان است تا در فرصت باقيمانده دوباره نسبت به تداوم حضور در اين صنعت، خروج از آن يا سرمايه گذاري هاي جديد بحث و گفتگو كنيم.

ضمن دعوت از دوستان به مرور مطلب زير كه در تاريخ 20 اسفند در پاسخ به دوستمان نوشته شده لطفا نظرات خود را در اين زمينه ارايه فرماييد.

اقبال نيا
29/1/83




در مورد چالش هاي صنعت خودرو كه اشاره فرموديد كاملا موافق هستم ولي اين چالش ها در سال قبل هم تا اندازه زيادي مطرح بود ليكن اكثر سهام خودرويي تا 4 برابر رشد كرد! در آن زمان هم از نظر اكثر تحليل گران بازار اين رشد غير منطقي بود ولي ظاهرا اراده بازي گران بازار به گونه ديگري بود
سال آينده احتمالا شركت هاي ايران خودرو و سايپا تا اندازه اي قيمت محصولات خود را كاهش مي دهند ولي افزايش تيراژ توليد اين مساله را جبران خواهد كرد و طبق وعده مسوولان ايران خودرو مي توان انتظار داشت با عملي شدن بحث فروش اقساطي و ليزينگ همچنين دريافت وام هاي خارجي با نرخ بهره پايين و استفاده از سياست فروش فوري بجاي پيش فروش كه هزينه مالي زيادي را به اين شركت ها تحميل مي نمود آنها بتوانند خصوصا از محل منابع غير عملياتي رشد سود داشته باشند. فروش و جابجايي سرمايه گذاري ها را نيز مي توان در اين راستا ارزيابي كرد. در ضمن جو بهاري بازار و بحث هايي مثل پذيرفته شدن سهام اين شركت ها در بورس هاي خارجي و پروژه ال 90 را هم از ياد نبريد. تمام اين بحث ها در كنار جو بهاري بازار دست به دست هم خواهند داد تا عليرغم چالش هاي مورد اشاره سهام مذكور رشد نمايد. بدين ترتيب مي توان سهام خودرويي را در حد سهام متوصط بازار ارزيابي كرد كه نه از محل رشد نسبت البته به نظر من هر چند سهام خودرويي و سيماني هر دو پتانسيل رشد دارند ولي قطعا ريسك سرمايه گذاري در صنعت سيمان به مراتب پايين تر است به عبارت ديگر شايد تا تير ماه شركت هاي برتر هر دو صنعت از رشد يكساني برخوردار باشند ولي من در مورد رشد سهام سيماني نسبت به خودرو خصوصا خودروهاي سبك دقيقا به همان دلايلي كه شما فرموديد بسيار خوشبين تر و اميدوارتر هستم ولي تجربه سال قبل و جا ماندن از رشد بهاري صنعت خودرو ايجاب مي كند كه بخشي از سبد خود را به گل هاي سرسبد صنعت خودرو اختصاص دهيم. در هر صورت فكر مي كنم اعداد و ارقام ذكر شده توسط اينجانب چندان هم دور از ذهن نباشد خصوصا آنكه در همين چند روز اخير شاهد رشد نسبتا قابل توجه سهام ايران خودرو از 5721 ريال در 13 اسفند به 6238 ريال در امروز 20 اسفند بوده ايم (حدود 10 درصد) . اين نكته را هم از ياد نبريد كه شركت هاي ايران خودرو و سايپا شركت هاي مادر هستند و مي توانند از محل فروش و جابجايي سهام شركت هاي زير مجموعه و يا عرضه سهام جديد هر ميزان سود را كه اراده نمايند نشان دهند.

در هر صورت به نظر من در صنعت خودرو توليد كنندگان خودرو هاي سنگين يعني سايپا ديزل خاور و تا اندازه اي زامياد مطمءن تر هستند. ريسك سرمايه گذاري در خودروهاي سنگين به مراتب پايين تر بوده و حتي ما در اين بخش به لحاظ پايين بودن هزينه هاي دستمزد ، برق و غيره مزيت داريم. در ضمن طبق خبري كه امروز به دستم رسيد توليد سواري بنز در شركت خاور (ايران خودرو ديزل) نهايي شده است. تعداد توليد سالانه آن 5000 دستگاه در سال و بهره برداري از آن احتمالا در سال 1384 خواهد بود. در ضمن توليد ميني بوس از جمله برنامه هاي جديد شركت است. شركت خاور هم مثل سايپا ديزل از وضعيت بسيار مناسبي برخوردار است و سود آن براي سال آينده بالا بوده كه شركت بصورت تدريجي سود خود را اعلام مي كند. توليد شركت براي سال آينده 70 درصد بيشتر از امسال برنامه ريزي شده است.
با اين همه پيشنهاد من اين است كه در صورت تمايل سهم صنعت خودرو در پرتفوي خود را بيشتر از 30 درصد قرار ندهيد و چنانچه رشد اين سهام تا نيمه ارديبهشت ماه سال آينده مطابق انتظار نبود از آن خارج شويد.
در هر صورت تمامي اين حرف ها و تحليل ها شايد روي كاغذ معتبر باشد، ليكن بازار به طريق خاص خود عمل مي نمايد..
ارادتمند
اقبال نيا
۲۰/۱۲/۸۲

raminayat
April 17th, 2004, 21:45
جناب آقاي اقبال نيا
با سلام و تشكر از تحليل جنابعالي
هنوز چند دليل براي باقي ماندن در صنعت خودرو وجود دارد كه به شرح زير تقديم مي شود :
۱ - هنوز در آغاز تعديلات پله اي اين صنعت هستيم و بسياري از شركتهاي اين صنعت سود نهاپي ۸۲ و پيش بيني سود ۸۳ خود را اعلام نكرده اند . پيش بيني زامياد هم كه اعلام شده خيلي محتاطانه است و افزايش زياد هزينه هاي مالي كه در اين پيش بيني ملحوظ شده با توجه به بهبود امكان اخذ تسهيلات با بهره هاي كمتر از سال گذشته و فروش اقساطي كه هزينه مالي منفي ايجاد مي كند بعيد به نظر مي رسد .
۲ - هنوز به حداقل قيمت هاي واقعي براي شركت هاي اين صنعت نرسيده ايم مثلا طبق فرمايش شما ۱۸۰۰ براي سايپا ديزل يا بيش ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ به نظر من .
۳ - پس از رشد واقعي نوبت رشد كاذب است كه هنوز مدت زيادي تا اين رشد كاذب وقت داريم و طبق روند فصلي سالهاي گذشته در تابستان مي توان منتظر اين رشد كاذب كه مي تواند سايپا ديزل را تا ۳۵۰۰ تومان هم بالا ببرد باشيم .
۴ - صنعت خودرو هاي سنگين بر خلاف خودرو هاي سواري صنعتي است كه داراي مزايا نسبي واقعي است و مي توان حتي با ديد چند ساله هم به آن نگاه كرد .
۵ - پس از رشدي شديد در قيمت سهام اين صنعت توانسته روند رشد قيمت خود را با آهنگي كند تر حفظ نمايد كه نشان دهنده پتانسيل بالاي اين صنعت براي رشد قيمت است و نشان مي دهد كه با حوضه رشد كاذب خيلي فاصله داريم . چون در اين حوضه با يك تلنگر پس از رشدي طولاني حباب ها مي تركند و صفهاي فروش تشكيل مي شود كه در مورد اين صنعت اينطور نشده است .
ارادتمند
آيت اللهي

eqbalnia
April 18th, 2004, 19:58
از سوي بانک توسعه اسلامي
20 ميليون دلار اعتبار به شرکت سايپا اختصاص يافت
خبر گزاري مهر 29/1/83
بانک توسعه اسلامي اختصاص 20 ميليون دلار اعتبار به شرکت سايپا را تصويب کرد
به گزارش خبرگزاري مهر، دپارتمان مديريت مالي ( Asset Management Department) بانک توسعه اسلامي با پرداخت 20 ميليون دلار اعتبار جهت واردات اقلام مورد نياز شرکت خودور سازي سايپا موافقت کرد.
براساس اين گزارش شرکت سايپا بايد شرايط و ضوابط اعلام شده از سوي بانک توسعه اسلامي را بررسي و در صورت موافقت نماينده تام الاختيار خود را براي امضا اسناد اعتباري به بانک مذکور معرفي کند.