PDA

View Full Version : تحولات بازار بورس و ...


صفحه ها : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12]

lastnight19
May 11th, 2011, 09:35
جلسه معارفه دو شرکت زیر مجموعه بین المللی توسعه ساختمان در آستانه عرضه در فرابورس
عرضه سهام باغمیشه و آ.اس.پ برای خریداران سودآور خواهد بود

صبح روز جاری جلسه معارفه دو شرکت خانه سازی باغمیشه متعلق به شرکت بین المللی توسعه ساختمان با حضور اصحاب رسانه ، سرمایه گذاران و کارگزاران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بورس : شرکت بین المللی توسعه ساختمان یکی از هلدینگ های ساختمانی است که سهام آن متعلق به سرمایه گذاری غدیر است و در روزهای اخیر با توجه به حضور قریب الوقوع زیر مجموعه هایش در فرابورس به شدت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و با وجود رکود صنعت ساختمان توانسته محبوب بورس بازان باشد و توجه شرکتهای حقوقی را به خود جلب کند.

در ابتدای جلسه آقای فهمی مدیرعامل بین المللی توسعه ساختمان به معرفی دو شرکت مذکور پرداخت و گفت: باوجود رکود حاکم بر صنعت ساختمان طی دوسال گذشته با تلاشهای مدیران و پرسنل این شرکت، نه تنها از فعالیتشان کم نشده است بلکه توانستیم به خوبی سود پیش بینی شده را بدون انحراف و تعدیل منفی محقق کنیم و حتی متراژ بیشتری نسبت به بودجه در ساخت و تولید مسکن ثبت کردیم.

وی در ادامه بیان داشت: مطمئناً این روند ادامه دار خواهد بود و عرضه سهام دو شرکت فوق برای خریداران سودآور است زیرا گسترش فعالیت در مجموعه ساختمانی مد نظر می باشدکه به خوبی در امید نامه شرکت مشهود است.


شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه

شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه در زمینه خرید و تهیه ملک و زمین به منظور احداث ساختمان و شهرک و مجتمع های مسکونی و تأسیس کارخانجات فعالیت دارد. فعالیت شرکت در خصوص واحد های ساختمانی به دو صورت قراردادهای مشارکتی و قراردادهای پیمانکاری می باشد. از آغاز فعالیت شرکت تاکنون بالغ بر 4559واحدساختمانی(مسکونی ویلایی،مسکونی آپارتمانی،تجاری و خدماتی) احداث گردیده و یا در دست احداث می باشد.

شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه که با نماد"ثباغ"در بازار اول فرا بورس پذیرش و درج گردیده برای سال مالی منتهی به 90.06.31 خود 1795 ریال EPS برآورد کرده است که نسبت به سال مالی گذشته کاهش اندکی را نشان می دهد که البته با توجه به وضعیت حاکم بر صنعت ساختمان کاملاً طبیعی و قابل پیش بینی می باشد.

از نکات جالب در صورتهای مالی این شرکت نبود هزینه های مالی است که این روزها دیگر شرکتهای ساختمانی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است و این مسئله را می توان به عنوان یکی از مزایای این شرکت نسبت به دیگر ساختمانی های بورس برشمرد.

از دیگر نکات جالب توجه در مورد شرکت باغمیشه سود انباشته 546 میلیارد ریالی آن است که حدود دو برابر سرمایه فعلی شرکت به مبلغ 250 میلیارد ریال می باشد و شرکت نیز پیش بینی نموده که از این محل تا پایان شهریور ماه سال جاری سرمایه خود را به 540 میلیارد ریال افزایش دهد.

بنابراین با اوصاف برشمرده شده و وضعیت مقبول این شرکت در مقایسه با دیگر شرکتهای ساختمانی حاضر در بورس پیش بینی می شود فردا چهارشنبه مورخ 90.2.21 شاهد استقبال گسترده ای از20 درصد سهم عرضه شده این شرکت توسط شرکت بین المللی توسعه ساختمان سهام در فرابورس باشیم.

پروژه های شرکت:

پروژه 47 هکتاری رشدیه 2:

اراضی باقیمانده از محدوده شهرک رشدیه به مساحت 47.7 هکتار در شمال غربی آن به پروژه رشدیه 2 اختصاص یافته که بخشی از شهرک رشدیه بوده و شامل 149 قطعه ویلایی،22 قطعه آپارتمانی بلند مرتبه،34 بلوک ویلایی آپارتمانی،یک قطعه با کاربری تجاری،3 قطعه با کاربری بهداشتی-درمانی،4 قطعه با کاربری آموزشی،یک قطعه فرهنگی و یک قطعه با کاربری خدمات شهری است.

پروژه شهرک توریستی و تفریحی:

ایجاد شهرک توریستی و تفریحی در ارتفاعات منطقه باغمیشه (ضلع شمالی شهرک رشدیه)در زمینی به مساحت 30 هکتار می باشد که آماده سازی آن در دست اجراست. این پروژه با کاربری های عمومی شهری شامل : تجاری، اداری، خدماتی و مجموعه های فرهنگی، ورزشی، رفاهی و ... طراحی می شود. بخش عظیمی از این پروژه به احداث فضای سبز اختصاص می یابد.

پروژه ائل گلی:

این پروژه در کنار جاده ائل گلی که از مناطق توریستی تبریز است دارای طراحی منحصر به فرد با کاربری تجاری، خدماتی ورفاهی بوده و شامل 9.215 متر مربع عرصه و 89.280 متر مربع زیر بنا در 38 طبقه سازه ای میباشد. تبدیل کاربری آن انجام شده و عملیات خاکبرداری پروژه در حال اجرا بوده و عملیات ساختمانی پس از اخذ مجوز و پروانه عملیاتی خواهد شد.

پروژه سپیدار:

پروژه سپیدار با کاربری مسکونی در خیابان گلکار (پشت مجتمع رفاهی،تفریحی پتروشیمی تبریز)اجرا خواهد شد که یک برج مسکونی 21 طبقه با 102 واحد آپارتمانی دارای امکانات ویژه خدماتی و رفاهی به مساحت اعیانی 26.670 متر مربع در عرصه ای به مساحت 3.915 متر مربع می باشد.

پروژه شهریار:

این پروژه در بلوار شهریار تبریز به اجرا خواهد رسید و در حال حاضر طراحی و اخذ پروانه ساخت آن مورد پیگیری است. پروژه شهریار شامل 1.504 متر مربع عرصه و 11.600 متر مربع اعیانی برای 57 واحد اداری و خدماتی در 12 طبقه خواهد بود.

پروژه فردوس:

زمین پروژه فردوس به مساحت 1.800 متر مربع واقع در کوی یاغچیان محدوده کوی فردوس می باشد. طرح مصوب درمحل پروژه دارای 16 طبقه سازه ای که 13 طبقه آن مسکونی با 62 واحد و یک طبقه همکف و سه طبقه زیر زمین می باشد. نقشه های ساختمانی پروژه تکمیل و در حال حاضر در سازمان نظام مهندسی تحت بررسی است.

پروژه اردبیل:

پروانه ساختمانی این پروژه صادر گردیده و مقرراست ساختمانی با زیر بنای 40.000 متر مربع در 25 طبقه سازه ای و 74 واحد مسکونی در آن احداث گردد،در طراحی ساختمان امکانات رفاهی جانبی مانند سونا،جکوزی و لابی پیش بینی شده است.

بمنظور افزایش توان مالی و اجرایی جهت اجرای پروژه، طی کنسرسیوم شرکتهای: "شهرسازی و خانه سازی باغمیشه"، "توسعه و عمران زاگرس چهارمحال بختیاری"، "ساختمانی معلم" و "توسعه ساختمان سرمایه" شرکت دیگری بنام "آرتا لطیف" تأسیس و از طریق آن جهت پیگیری و مدیریت اجرایی پروژه برنامه ریزی لازم انجام گرفته است. ضمناً عملیات اجرایی پروژه به شرکت آ.اس.پ واگذار شده است.

پروژه اصفهان:

شرکت زمینی به مساحت 85/55.762 متر مربع از سازمان اتکاء نیروهای مسلح خریداری و در فروردین ماه 89 نسبت به تحویل آن اقدام نموده است.

برای تأمین توان مالی و اجرایی ساخت و ساز مورد نظر در زمین فوق نیز با شرکت توسعه و عمران زاگرس چهارمحال بختیاری مشارکت شده است.

lastnight19
May 11th, 2011, 09:38
مديرعامل سرمايه‌گذاري رنا اعلام كرد:
انتظار سهامداران از بورس براي بازگشايي نماد سرمايه‌گذاري رنا
مديرعامل سرمايه‌گذاري رنا ، با اعلام اينكه اطلاعات ارايه شده شركت به سازمان بورس هنوز منتشر نشده گفت: سهامداران اين شركت انتظار دارند سازمان بورس نسبت به بازگشايي نماد و انتشار به موقع اطلاعات ارايه شده اقدام كند.

مديرعامل سرمايه‌گذاري رنا ، با اعلام اينكه اطلاعات ارايه شده شركت به سازمان بورس هنوز منتشر نشده گفت: سهامداران اين شركت انتظار دارند سازمان بورس نسبت به بازگشايي نماد و انتشار به موقع اطلاعات ارايه شده اقدام كند.
بنابر گزارش بورس ؛ حسين جوادنيا مديرعامل سرمايه‌گذاري رنا در رابطه با آخرين وضعيت نماد شركت سرمايه گذاري رنا كه از 25 دي ماه سال گذشته و در پي برگزاري مجمع سالانه تاكنون بسته است اظهار داشت : عليرغم ارايه گزارش ها و مدارك اين شركت به مديريت نظارت بر ناشران اوراق بهادار تهران و مكاتبات عديده، نماد شركت سرمايه گذاري رنا باز نشده است.

وي ادامه داد: حتي با ارسال اطلاعات مربوط به سرمايه گذاري ها و وضعيت پرتفوي (سبدسهام) و صورت ريز معاملات تا 31 فروردين سال جاري و همچنين صورت هاي مالي سه و شش ماهه عملكرد جاري به مديريت مذكور، تاكنون اطلاعات ارايه شده در سايت بورس (كدال) انتشار نيافته و علت عدم انتشار آن براي اين شركت هم روشن نيست.

جوادنيا در خاتمه گفت: به هر حال سهامداران شركت سرمايه گذاري رنا انتظار دارند سازمان بورس كه حامي حقوق آنها بشمار مي رود نسبت به بازگشايي نماد شركت و انتشار به موقع اطلاعات ارايه شده اقدام كند.

lastnight19
May 11th, 2011, 09:42
تأیید یکی از سه شایعه صدرا
اگر چه در معاملات امروز فشار عرضه سهام بر روی اغلب شرکتهای پر متقاضی مشهود بود اما بنظر می رسد همچنان تفکر ادامه روند صعودی قیمت سهام شرکتها و شاخص بورس در بین سرمایه گذارن وجود دارد .
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 90.02.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 254 واحد افزایش به رقم 21986 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 272 واحد افزایش عدد 32385 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 288 واحد افزایش به رقم 26041 واحد رسيد.
گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1351 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 58 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سایپا با 19 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

اگر چه در معاملات امروز فشار عرضه سهام بر روی اغلب شرکتهای پر متقاضی مشهود بود اما بنظر می رسد همچنان تفکر ادامه روند صعودی قیمت سهام شرکتها و شاخص بورس در بین سرمایه گذارن وجود دارد .

براساس گزارش بورس نیوز ارزش معاملات امروز و حجم فروش سهام شرکتها طی معاملات امروز نشان دهنده تداوم نگاه نوسان گیری در بین فعالان بازار دارد بطوریکه این افراد با نگاهی بسیار کوتاه مدت به سودی 8 الی 10 درصدی قانع بوده و با نگاهی ابهام آمیز به آینده اقدام به فروش سهام شرکتهای پر پتانسیل خود می کنند.

اما با نگاهی واقع بینانه و تحلیلی به بازار سرمایه بنظر نمی رسد در شرایط فعلی ریسک خاص و ابهام تأثیر گذاری بر بازار اثر گذار باشد حداقل برای یک سرمایه گذاری میان مدت خطری متوجه بورس نیست .

در گروه سنگ آهنی در حالی شاهد واگذاری صف های خرید چادر ملو و گل گهر بودیم که اخبار رسیده از این شرکتها حکایت از آینده ای روشن و افزایش سود آوری برای آنها دارد به عنوان مثال حذف عوارض صادرات و تأثیر مثبت آن بر گل گهر و نیز واگذاری معدن رو باز در یزد به چادر ملو و همچنین نظر موافق و زیر صنایع برای ورود سنگ آهن به بورس کالا اخباری نیست که سبب ترس سهمداران از آینده این شرکتها شود از همین رو با نگاهی میان مدت براحتی می توان سودی به مراتب بیشتر از نوسان گیران بر دو شرکت مذکور شناسایی کرد .

اهالی تالار معتقدند احتمال تعدیل سود در نماد گل گهر و نیز افزایش قیمت تا محدوده 850 تومان برای چادر ملو محتمل است اما در میان مدت .

در گروه تجهیزاتی های بورس کاهش قیمت ماشین سازی اراک و آذرآب به واسطه روند منفی صدرا لیدر این گروه واضح است اما نکته شک برانگیز موجود در این گروه افزایش حجم معاملات بر نماد صدرا و تقاضای نا محسوس خرید برای سهام صدرا در قیمت های فعلی است . اهالی تالار معتقدند صدرا از جمله سهامی است که بر خلاف نظر بازار حرکت می کند یعنی اتفاق در آن زمانی رخ می دهد که هیچکس انتظار آن را ندارد البته مسئولین این شرکت در گفتگوی کوتاهی که امروز با بورس نیوز داشتند از سه شایعه موجود در صدرا یکی را تأیید و دوتای دیگر را تکذیب کردند بطوریکه به گفته آنها افزایش سرمایه این شرکت محتمل و بحث تعدیل سود تا قبل از مجمع منتفی است .

در گروه سرمایه گذاری های بورس غدیر هم اکنون در حال یکه تازی است .

بطوریکه طی معاملات امروز در حالی غدیر با حجم بالای معاملات و صف خرید مواجه بود که دو شرکت گروه توسعه ملی و صندوق بازنشستگی روندی منفی را نظاره گر بودند . اهالی تالار نسبت به رشد قیمت سرمایه گذاری غدیر حداقل تا 10 درصد دیگر امیدوارند اما احتمال تشکیل صف خرید چند ده میلیونی اندک است .

در نماد پست بانک پر رنگ تر شدن بحث اعمال افزایش سرمایه این شرکت باعث سنگین تر شدن صف خرید این سهم شده بطوریکه سهامداران آن حاضر به عرضه سهام به میزان حجم مبنا هم نیستند . اهالی تالار معتقدند ادامه روند صعودی محتمل است . البته دو بانک صادرات و ملت نیز امروز با اقبال بازار مواجه شدند .

شایان ذکر است فردا بازار فرابورس شاهد عرضه 10 درصد از سهام شرکت 25 میلیارد تومانی شهرسازی و خانه سازی باغمیشه خواهد بود که همین مسئله یکی از دلایل فزونی عرضه ها در بازار امروز بود . EPS 1795 ريالی این شرکت برای سال مالی منتهی به 90.06.31 می تواند با احتساب نسبت پی بر ای میانگین شرکتهای ساختمانی که بین 4 و 5 مرتبه است ، قیمتی حدود 800 تا 900 تومان را برای بازگشایی آن رقم بزند.

در پایان اهالی تالار معتقدند اگر چه احتمال یک افت مقطعی و کوتاه مدت برای سهام شرکتهای بورسی با توجه به نزدیک شدن به پایان ماه و تسویه خریدهای اعتباری کارگزاری ها وجود دارد اما با اطمینان به صعودی بودن کلیت بازار پیشنهاد می شود تا از تصمیمات هیجانی و نوسان گیری دوری کرده و با نگاهی میان مدت سود مورد انتظار خود را شناسایی کنید.

lastnight19
May 11th, 2011, 09:45
روابط عمومی فرابورس اعلام کرد :
برگزاری جلسه معارفه سه شرکت فرابورسی
شرکت باغميشه که به عنوان بيستمين شركت در فهرست نرخ هاي فرابورس درج شده است ،فردا 25 میلیون سهم آن در بازار اول فرابورس ايران عرضه مي شود.
به گزارش بورس به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران ، با توجه به عرضه سهام شرکت های شهرسازی و خانه سازی باغمیشه ، آ. اس. پ و توسعه صنعت غدیر خوزستان ، جلسه معارفه این شرکت ها با حضور مدیران شرکت ها ،کارگزاران و شرکت های سرمایه گذاری ، درمرکز همایش های باشگاه انقلاب واقع دربزرگراه نیایش - درساعت 15 ، سه شنبه 20 اردیبهشت برگزار می شود.

بنا بر این گزارش ، شرکت باغميشه که به عنوان بيستمين شركت در فهرست نرخ هاي فرابورس درج شده است ، فردا 25 میلیون سهم آن در بازار اول فرابورس ايران عرضه مي شود.

شركت بين المللي توسعه ساختمان از سهامداران عمده اين شركت محسوب مي شود وبا سرمايه 250 ميليارد ريال ،در گروه انبوه سازي املاك و مستغلات قرار دارد.

lastnight19
May 11th, 2011, 10:02
تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی پردیس
چون در بودجه نرخ برابری دلار به ریال برابر 10000 ریال در نظر گرفته شده است و دلار در بازار قیمتی بالاتر از این دارد احتمال تعدیل از این محل نیز وجود دارد.
مقدمه

شرکت پتروشیمی پردیس که بزرگترین واحد تولید اوره صنعتی در خاورمیانه است در منطقه ویژه اقتصادی پارس در شهرستان عسلویه واقع شده است و از مزیت دسترسی به دریا جهت صادرات محصولات نیز برخوردار است .


فاز یک این شرکت در آبان ماه سال 86 و واحد آمونیاک فاز دو در بهمن ماه سال 88 و واحد اوره فاز دو نیز در مرداد ماه سال گذشته به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید سالانه این شرکت شامل 1360 هزار تن آمونیاک و 2145 هزار تن اوره می باشد ولی در بودجه سال 90 شرکت به ترتیب تولید ، 1222 و 1773 هزار تن آمونیاک و اوره صنعتی پیش بینی گردیده است که با وجود رشدهای حدوداً 13 و 70 درصدی نسبت به تولید سال مالی گذشته هنوز پتانسیل افزایش را دارا می باشد .

نکات قابل توجه در بودجه سال مالی جاری

از نکات قابل اهمیت در بودجه سال جاری "شپدیس" عدم فروش آمونیاک تولیدی در این شرکت با توجه به راه اندازی فاز دو تولید اوره صنعتی است که به نوعی مصرف کننده آمونیاک تولیدی شرکت نیز می باشد . این مسئله منجر به رشد 77 درصدی مقدار فروش اوره صنعتی و کاهش حدوداً 67 درصدی مقدار فروش آمونیاک توسط پردیس گردیده که این امر به نوبه خود رشد 88.71 درصدی فروش اوره صنعتی و کاهش 62.68 درصدی آمونیاک را به همراه داشته است ولی در مجموع رشد 42.52 درصدی فروش شرکت نسبت به سال گذشته را موجب گردیده است که به خاطر ارزش افزوده ایجاد شده در محصول آمونیاک تولیدی شرکت می باشد که با تبدیل به اوره صنعتی که مورد مصرف آن در کودهای شیمیایی و در نهایت محصولات کشاورزی است به وجود آمده است .

حاشیه سود ناخالص شرکت با 10 درصد کاهش از 68 درصد در سال مالی گذشته به 58 درصد در سال مالی جاری رسیده است که هدفمندی یارانه ها و به تبع آن در نظر گرفتن بیش از سه برابری نرخ گاز مصرفی شرکت (از 230 ريال به 735 ريال در هر متر مکعب) و افزایش 315 درصدی هزینه برق راکتیو عمده دلیل آن بوده است . ولی جالب اینجاست که در گزارش سه ماهه این حاشیه ، 60 درصد بوده است .

اما با وجود کاهش 10 درصدی ذکر شده در حاشیه سود نا خالص شرکت ، حاشیه سود عملیاتی "شپدیس" تنها 2 درصد کاهش یافته است که به خاطر کاهش چشمگیر هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی شرکت می باشد که از 387 میلیارد ريال تنها به 25 میلیارد ريال در بودجه سال جاری تقلیل یافته اند .


حاشیه سود خالص شرکت اما با وجود کاهش های ذکر شده در حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود عملیاتی ، رشدی 6 درصدی نسبت به بودجه سال گذشته شرکت داشته و از 46 به 52 درصد افزایش یافته که نسبت به عملکرد واقعی 3 ماهه که 53 درصد بوده یک درصد کمتر می باشد . عمده دلیل این مطلب به غیر از کاهش چشمگیر ذکر شده در هزینه های عمومی ، اداری و تشکیلاتی ، نبود هزینه متفرقه ناشی از آتش سوزی سال گذشته و زیان تسعیر ارز واقع شده در این سال مالی می باشد . همچنین شرکت یک درآمد 33 میلیارد ريالی نیز به علت فروش پتروشیمی کرمانشاه خود پیش بینی نموده که در افزایش حاشیه سودش حایز نقش بوده است .

ترکیب فروش داخلی و صادراتی و اثرات آن بر شرکت

58 درصد فروش صادراتی و 42 درصد فروش داخلی نشان از یک تحول عظیم در بودجه سال جاری شرکت دارد زیرا که این نسبت در سال مالی گذشته 95 به 5 بوده است . عمده دلیل این مسئله نیز به خاطر تبدیل محصول آمونیاک این شرکت به اوره صنعتی است . آمونیاک به طور کامل صادر می شد ولی فروش اوره صنعتی در داخل کشور و با واسطه جهاد کشاورزی به کشاورزان صورت می گیرد مسئله ای که می توانداختلافاتی که بر سر نرخ فروش محصولات از قبل نیز وجود داشت را بیش از پیش کند و موجب افزایش سر فصل حسابهای دریافتی شرکت و همچنین ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شرکت شود که سال گذشته نیز موجب کاهش 20 میلیارد از سود شرکت شده بود .

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با استناد به مصوبه 22124 . ت 3931 مورخ 87.02.18 هیأت وزیران که نرخ فروش اوره را برابر 1640 ريال به ازای هر کیلو تعیین نموده است از پرداخت قیمت فوب که به موجب قرارداد فی ما بین شرکت پتروشیمی پردیس و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال 87 منعقد گردیده سرباز زده است ولی براساس مصوبات جدید هیأت وزیران در حال حاضر قیمت فروش اوره داخلی برمبنای بازار جهانی (فوب خلیج فارس) تعیین می شود و شرکت در بودجه جدید از این محل احتمالاً مشکلی جز افزایش حسابهای دریافتنی خود به دلیل ناتوانی این سازمان در پرداخت پول نخواهد داشت .

نرخ دلار 1000 تومانی برای فروش صادراتی نیز با توجه به قیمت های فعلی دلار که بالای این سطح می باشد موجب افزایش سود آوری "شپدیس" خواهد شد .

نرخ فروش محصولات و احتمال بالای تعدیل سود

شرکت بودجه سال مالی جاری خود را برای اوره حدود 309 دلار برای هر تن در نظر گرفته است ، اما در عملکرد واقعی سه ماهه در زمستان سال گذشته ، محصول اوره خود را 315 دلار به ازای هر تن فروخته است . جالب اینجاست که قیمتهای جهانی این محصول در حال حاضر به سبب تقاضای فصلی برای محصولات کشاورزی در بالاترین سطح خود قرار داشته و 386 دلار به ازای هر تن می باشد .

lastnight19
May 11th, 2011, 10:04
تشکیل ابرهای سیاه بر فراز بازارهای جهانی :
آیا امیدها به یأس تبدیل می شود ؟
کارشناسان در حال حاضر با اذعان به ریسک بالای سرمایه گذاری در محصولات فلزی ، اظهار نظر در خصوص روند قیمتها در بازه کوتاه مدت را بسیار دشوار می پندارند .
پنج شنبه و جمعه هفته ای که گذشت بازارهای جهانی شاهد پس لرزه های شدیدی در روند قیمت گذاری کالاها بود .
بنابر گزارش بورس نیوز ؛ روز جمعه (90.02.16) ، اعلام آمار رشد اشتغال ماهانه کشور امریکا در حالی بود که این میزان از رشد 40 برابری نسبت به حد انتظارات اولیه در این کشور حکایت داشت .

در عین حال هر چند نرخ بیکاری نیز با افزایش مواجه بود اما ارایه آمار مثبت تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در امریکا باعث توقف حرکت نزولی قیمت کالاها و افزایش اعتماد در بازارهای این کشور شد . در عین حال این تغییرات افت شدید قیمت های جهانی فلزات اساسی را در بر داشت .

در همین رابطه نرخ برابری دلار در مقایسه با سایر ارزهای جهان نیز تقویت و در عین حال به دلیل افزایش نگرانی ها در خصوص احتمال خروج یونان از اتحادیه پولی اروپا ، واحد پولی یورو با افت قیمت مواجه شد .

نکته مهم آنکه اگر چه کارشناسان در اجرای تصمیم منطقه یورو (ECB) برای افزایش نرخ بهره تردیدی ندارند اما معتقدند با توجه به بروز نشانه هایی از تداوم رشد اقتصادی در ایالات متحده و از طرفی پایان پذیرفتن برنامه اجرای سیاست های انبساطی از سوی بانک فدرال آمریکا در دهه اول تیر ماه سال جاری (JULY) همچنان می توان به تقویت نرخ جهانی دلار امیدوار بود چرا که به نظر می رسد در مرحله بعدی با اجرای سیاست های انقباضی و در عین حال افزایش نرخ بهره ، این پیش بینی ها دور از دسترس نیست .

در این بین می توان انتظار داشت که در صورت افزایش قیمت جهانی نفت و اجرای برنامه افزایش نرخ بهره در آمریکا و اروپا ، روند تقاضا در بازار جهانی کالاهای پایه با رکود مواجه شده و عملاً کالاهایی همچون مس ، فولاد ، آلومینیوم ، روی و حتی نقره را با افت های شدید قیمتی مواجه سازد .

کارشناسان در حال حاضر با اذعان به ریسک بالای سرمایه گذاری در محصولات فلزی ، اظهار نظر در خصوص روند قیمتها در بازه کوتاه مدت را بسیار دشوار می پندارند .

گفتنی است از ابتدای امسال در حالی قیمت هر تن مس در بیشترین مقدار به نرخ 9949 دلار در 22 فروردین ماه گذشته رسیده بود که قیمت این کالا در روز گذشته با افتی شدید به نرخ 8886 دلار سقوط کرد.

افزون بر این قیمت سایر فلزات از جمله فولاد ، روی و سرب نیز با ریزش شدید قیمت ها مواجه بودند .

این در حالی است که فعالان بازار سهام معتقدند رشد قیمت سهام تولید کنندگان محصولات فلزی در بورس در شرایط کنونی بیشتر ناشی از اوضاع داخلی شرکت و برگزاری مجامع عادی سالیانه می باشد به عبارتی بهتر انتظار از سود تقسیمی مناسب در مجامع به علاوه احتمال تعدیل مثبت سود شرکت ها در عملکرد های میاندوره ای باعث شده تا به رغم افت قیمت جهانی کالاهای اساسی ، شرکت های بورسی با رشد قیمت سهام همراه شوند .

در پایان برای اینکه بتوان بررسی جامع تری نسبت به چشم انداز اقتصاد جهان نمود باید منتظر آمارهای تورم ، ضریب اطمینان مصرف کننده و خرده فروشی آمریکا در کنار شاخص های اقتصادی چین و GDP اروپا بود.

lastnight19
May 11th, 2011, 10:10
رییس بودجه و گزارشات شرکت پتروشیمی آبادان در پی مصوبه جدید مجلس عنوان کرد :
امکان افزایش سود سال 90 وجود دارد
این افزایش علاوه بر افزایش مقدار تولید ، افزایش نرخ را نیز شامل می شود . برای مثال میزان تولید PVC در سال گذشته 80 هزار تن بودهکه برای سال جاری 83 هزار تن پیش بینی شده است .
شرکت پتروشیمی آبادان در اولین پیش بینی بودجه سال مالی منتهی به 90.12.29 سود هر سهم خود را 1021 ريال اعلام کرده است که نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته 7 درصد رشد را نشان می دهد . در این گزارش همچنین فروش شرکت با 19 درصد رشد همراه است .
آل بوقویس ، رییس بودجه و گزارشات شرکت پتروشیمی آبادان ، در خصوص افزایش 19 درصدی فروش محصولات به خبرنگار بورس نیوز گفت : این افزایش علاوه بر افزایش مقدار تولید ، افزایش نرخ را نیز شامل می شود . برای مثال میزان تولید PVC در سال گذشته 80 هزار تن بودهکه برای سال جاری 83 هزار تن پیش بینی شده است .

وی در خصوص هزینه های مالی در نظر گرفته شده برای سال مالی جاری اظهار داشت : مبلغ چهار هزار میلیون ريال در نظر گرفته شده برای پرداخت اقساط وام های دریافتی سنوات گذشته بوده و در سال جاری تصمیمی مبنی بر اخذ وام جدید در شرکت وجود ندارد.

رییس بودجه و گزارشات "شپترو" در خصوص درآمدهای غیرعملیاتی شرکت تصریح کرد : تعدادی از منازل کارکنان در سال مالی گذشته به متقاضیان واگذار شد و از بابت این واگذاری ها از یک سو هزینه های شرکت از بابت تعمیر و نگهداری این تعداد واحد مسکونی کاهش یافت و از سوی دیگر درآمدهای غیر عملیاتی را برای شرکت به همراه داشت .

آل بوقویس با بیان اینکه هنوز رسیدهای انبار به طور کامل تسویه نشده و قیمت های تمام شده محصولات به طور کامل مشخص نشده است ، اذعان داشت : به نظر می رسد با توجه به عملکرد شرکت در سال گذشته سود 950 ريالی پیش بینی شده برای سال مالی 89 در حدود 90 تا 95 درصد پوشش داده شود .

وی در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی به مدت 10 سال بر اساس حداکثر 65 درصد فوب خلیج فارس و اثرات آن بر "شپترو" تصریح کرد : با توجه به این مصوبه در صورتی که نرخ بقیه مواد اولیه افزایش نیافته و ثابت باقی بماند ، با کم شدن این نرخ سود شرکت می تواند افزایش داشته باشد و سود هر سهم با رشدی بین 10 تا 15 تومانی همراه خواهد بود .

البته باید توجه داشت که نرخ برق و گاز مصرفی و به طور کلی حامل های انرژی بالا رفته و اثرات مثبت این مصوبه با فرض ثابت بودن قیمت برق ، سوخت و آب مصرفی امکان پذیر است .

وی در خصوص احتمال افزایش سرمایه شرکت در سال جاری بیان داشت : مدیران شرکت در نظر دارند در راستای اجرای پروژه های جدید ، سرمایه شرکت را حدود 140 میلیارد ريال افزایش دهند و این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا سود تقسیم نشده سهامداران خواهد بود .

به گفته رییس بودجه و گزارشات شرکت پتروشیمی آبادان این افزایش سرمایه در صورتی اجرایی خواهد شد که شرکت هلدینگ ، پروژه ها و بازگشت سرمایه آنها را تأیید کند و باید ظرف مدت معین طرح ها و گزارش های توجیه اقتصادی آنها آماده شود تا مورد بررسی قرار بگیرد .

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت : این پروژه ها در حال حاضر در مرحله کارشناسی به سر می برد و در صورت موافقت شرکت هلدینگ برای اجرای آنها مراتب از طریق سازمان بورس به سهامداران و سرمایه گذاران اعلام خواهد شد .

lastnight19
May 11th, 2011, 10:17
به رغم افت قیمت جهانی کالاها :
چرا گروه فلزات اساسی بورس با رشد قیمت سهام مواجه هستند ؟
چنانچه روند تغییرات قیمت سهام تولید کنندگان محصولات فلزی از ابتدای امسال در نظر گرفته شود ، به خوبی می توان دریافت که همسو با تغییرات قیمت فلزات در بازارهای جهانی ، شرکت های بورسی نیز در اواسط فروردین ماه با رشد قیمت سهام و پس از آن با افت قیمت ها مواجه بوده اند
بررسی چشم انداز بازار جهانی کالاهای اساسی همواره به عنوان یکی از موضوعات اصلی سرمایه گذاران بازار سهام مورد توجه بوده است چرا که به لحاظ حضور بخش اعظمی از صنایع تولید کننده کالاهای پایه در بورس اوراق بهادار و به تبع آن پیروی قیمت فروش محصولات تولیدی صنایع بورسی از نرخ های جهانی این امر می تواند روند سودآوری آنها را با افت و خیزهای مختلفی مواجه سازد .
بنابر گزارش بورس نیوز این مطلب در حالی است که به رغم تداوم افت قیمت جهانی فلزات اساسی از جمله مس ، فولاد ، روی و غیره ، در بازار سهام به نظر می رسد که صنایع تولید کننده این کالاها چندان متأثر از نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی نبوده و تنها عامل تأثیر گذار در هفته های اخیر را باید نگرانی های مطرح شده در حوزه مدیریت کلان سیاسی کشور دانست .

در این بین سوال اینجاست که تأثیر مستقیم نزول احتمالی در قیمت های جهانی فلزات اساسی به شرکت های بورسی چگونه و تا چه حد خواهد بود ؟

محسن حیدری کارشناس بازار سرمایه در این باره در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز می گوید : چنانچه روند تغییرات قیمت سهام قیمت سهام گروه کانی های فلزی و فلزات اساسی از ابتدای امسال در نظر گرفته شود ، به خوبی می توان دریافت که همسو با تغییرات قیمت فلزات در بازارهای جهانی ، این گروه از شرکت های بورسی تا اواسط فروردین ماه با رشد قیمت سهام و پس از آن با افت قیمت ها مواجه بوده اند که این روند نشان دهنده وابستگی نرخ محصولات تولیدی این شرکتها با قیمت های جهانی است .

وی در برابر این سوال که چرا به رغم افت نرخ جهانی محصولات اساسی شاهد تداوم رشد قیمت سهام شرکت های تولید کننده این محصولات در بورس هستیم ؟پاسخ داد : علاوه بر مواردی که گفته شد ، نبود انگیزه سرمایه گذاری در بازار پایداری به نام مسکن که به رغم رشد ضعیف قیمت ها در سال جاری ، همچنان با رکود مواجه است و از طرفی عدم اطمینان به سایر بازارها همچون ارز و طلا و از همه مهم تر کاهش انگیزه برای سپرده گذاری در بانک ها باعث شده تا سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تنها گزینه دارای توجیه در کشور عنوان شود .

با این همه می توان با نگاهی به نمودار شاخص قیمت سهام شرکت های حاضر در صنایع محصولات و کانی های فلزی به خوبی پی برد که این شرکت ها نیز همسو با تحولات جهانی با شیب منفی نمودار قیمت مواجه بوده اند .

این کارشناس گروه تولید کنندگان فلز روی با اشاره به اینکه برخی اوقات تشکیل صف های خرید و فروش ، تحت تأثیر تغییر قیمت های جهانی نمونه ای از رفتار هیجانی سرمایه گذاران می باشد ، خاطر نشان کرد : تأثیر تغییر و تحولات صورت گرفته در دنیا براساس دوره های شش ماهه یا یکساله قابل بررسی بوده و از اینرو نمی توان انتظار داشت که بطور مثال قیمت سهام شرکت ملی مس ایران همسو با تغییرات روزانه نرخ جهانی فلز مس با نوسان قیمت مواجه باشد . بنابراین نمی توان برای این شرکت ها ماهیت اهرمی در نظر گرفت .

افزون براین در راستای حفظ و تداوم سود آوری ممکن است شرکت ها در شرایط ریزش قیمت های جهانی برنامه فروش محصولات خود را در مقطعی از زمان متوقف نماید تا سود عملیاتی آنها تحت تأثیر افت قیمت های جهانی دچار کاهش قابل ملاحظه ای نگردد.

حیدری در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه پیش بینی در خصوص چشم انداز وضعیت اقتصاد جهانی و صنایع فعال در حوزه انرژی در حال حاضر بسیار دشوار است ، خاطرنشان کرد : عواملی همچون نگرانی در خصوص رشد تورم در اقتصادهای نو ظهوری مانند چین ، هند و برزیل سیاست انقباضی بانک مرکزی این کشورها از طرفی فشارهای تورمی در امریکا و اروپا از بابت ادامه افزایش قیمت انرژی ، نفت و مواد غذایی و همچنین تردید در خصوص رشد اقتصادی منطقه یورو (به جز فرانسه و آلمان) باعث شده تا کارشناسان به رغم پیش بینی های خوشبینانه سابق خود برای سال میلادی جاری ، و همچنین بحران های سیاسی در منطقه خاورمیانه وشمال افریقا ، نسبت به ترسیم افق های خوشبینانه کوتاه مدت و بلند مدت در ماههای آینده ابراز تردید کنند .

به منظور ارزیابی سهام شرکت های فعال در حوزه تولید فلزات اساسی و کانی های فلزی و سرمایه گذاری در آنها ، ابتدا باید از پیش بینی های عرضه ، تقاضا و قیمت های جهانی محصولات این شرکت ها اطلاع حاصل نمود و عوامل موثر بر آنها را شناخت .


در گام دوم نیز لازم است تا وضعیت شرکت های فعال در این صنعت به صورت مجزا ارزیابی و سپس با شناخت نقاط قوت و ضعف و پتانسیل هر یک از این شرکت ها ، در خصوص سرمایه گذاری در سهام آنها تصمیم گیری نمود . به بیانی دیگر سرمایه گذاری در گروه این دسته از شرکت ها به صرف بهبود قیمت های جهانی فلزات اساسی نظیر فولاد و یا فلزات رنگین همچون مس ، سرب و روی بدون در نظر گرفتن شرایط خاص هر شرکت می تواند سهامداران را با مخاطرات جدی مواجه نماید .

lastnight19
May 11th, 2011, 10:22
حسابرس قانونی شرکت کاشی تکسرام :
سود پیش بینی شده سال مالی 89 با تعدیل منفی همراه است

شرکت کاشی تکسرام با گذشت یک ماه و 20 روز از سال جاری تاکنون بودجه سال مالی منتهی به 90.12.29 خود را اعلام نکرده است .
این شرکت که سود سال مالی 89 خود را 184 ريال اعلام کرده بود ، از تاریخ 89.10.07 متوقف شده است .

امامی ، حسابرس موسسه حسابرسی بهمند که حسابرسی شرکت کاشی تکسرام را بر عهده دارد ، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : عملکرد شش ماهه اول سال مالی گذشته شرکت از سوی ما مردود اعلام شد و ایراد مربوط به سود و یا زیان اعلام شده ، نتیجه عملیاتی شرکت و نیز میزان فروش شرکت بود که رقم اعلام شده برای فروش در عملکرد 11 ماهه تحقق یافت .

در حال حاضر نیز منتظر ارایه عملکرد سه ماهه چهارم شرکت هستیم تا با تعدیلی که برای سود سال گذشته شرکت وجود دارد صورت های مالی مجدد مورد بررسی قرار گیرد .

وی در خصوص علت به تعویق افتادن اعلام صورت های میان دوره ای و نیز بودجه سال مالی 90 "کترام" گفت : تغییراتی که در قسمت مالی این شرکت در سال گذشته اتفاق افتاد ، موجب شد تا متولی و مسئولی برای جمع آوری اطلاعات و رسیدگی به امور مالی در شرکت وجود نداشته باشد ؛ این بود که ارایه این اطلاعات تا پایان سال گذشته به طول انجامید .

وی با اشاره به برگزاری جلسه ای طی هفته گذشته با مسئولین شرکت در خصوص ارایه بودجه 90 "کترام" تصریح کرد : در پیش نویس بودجه سال مالی جاری شرکت کاشی تکسرام با توجه به تعدیل سود سال مالی گذشته ، ایراداتی وجود داشت و برای اینکه مقایسه بین بودجه دو سال مذکور با هم ممکن باشد ، گروهی در شرکت مشغول فعالیت هستند تا با رفع نقص های موجود نماد هر چه سریعتر بازگشایی شود .

وی در ادامه متذکر شد : مسئولین شرکت نیز سعی دارند قبل از اینکه نماد برای برگزاری مجمع بسته شود ، مدت زمانی در بازار مورد معامله قرار گیرد . به همین منظور متعهد شده اند که نهایتاً تا 25 اردیبهشت ماه گزارش های خود را برای حسابرسی به ما ارایه نمایند .

وی در خاتمه سخنان خود در خصوص تعدیل در سود پیش بینی شده سال مالی منتهی به 89.12.29 خاطر نشان کرد : شرکت در برآورد هزینه های ناشی از افزایش نرخ حامل های انرژی برای سال مالی گذشته ضعیف عمل کرده و از این محل سود شرکت با تعدیل منفی همراه است و با توجه به عملکرد آنها و طبق برآورد بنده به نظر می رسد سود شرکت برای پایان سال مالی 89 در حدود 90 ريال محقق شده باشد .

lastnight19
May 11th, 2011, 10:27
در پی برگزاری مجمع عادی سالیانه مخابرات
بزرگترین شرکت بورس 43 تومان سود به هر سهم داد
نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در خصوص جایگاه شرکت مخابرات ایران عنوان کرد : شرکت مخابرات با توجه به اقدامات مثبت در دو سال گذشته، از نظر جایگاه دارای موقعیت ممتازی است و کماکان به عنوان انتخاب نخست مشترکان مورد نظر است.
سومین مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مخابرات پس از خصوصی سازی ديروز (يكشنبه 18 ارديبهشت‌ماه) با حضور 90.32 درصد سهامداران در حالی پس از 12 روز از مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران آغاز شد که بسیاری از سهامداران خرد و کلان نسبت به تعدیل سود سهام شرکت ارتباطات سیار ایران به دلیل اختلاف نظر سازمان رگولاتوری و شرکت مخابرات در خصوص حق السهم دولت از محل درآمد SMS، MMS و GPRS اعتراض داشتند که به گفته اکثریت سهامداران خدمات ذکر شده به هیچ وجه جزو درآمد VOICE مخابرات محسوب نمي‌شود و اينكه سازمان تنظیم مقررات به جای 5 درصد، خواهان دریافت مبلغ 28.1 درصد از درآمد بزرگ‌ترین شرکت بورسی ایران است، پذيرفتني نيست.

با این اوصاف مجمع شرکت مخابرات پس از شنیدن گزارش مدیرعامل، حسابرس قانونی و نظرات سازمان بورس مقرر کرد به ازای هر سهم اخابر 430 ریال سود تقسیم شود که این سود برای سهامداران خرد طی سه روز و سود سهامداران حقوقی براساس قانون تجارت به آنها پرداخت شود.

بنابر اين گزارش، براساس اساسنامه شركت مخابرات ایران بايد مجمع عمومی به رياست ریيس هيات مديره، وفا غفاريان برگزار شود كه به دليل كسالت وی ریاست مجمع به عهده سید مصطفي سيد‌هاشمي، نايب ریيس شركت مخابرات ايران گذاشته شد.

اين جلسه با حضور ابوالحسني نماينده سهام عدالت، مرجاني به نمايندگي از سهام دولت و پوررنجبر به نمايندگي از شركت توسعه اعتماد مبين برگزار شد.

همچنين مهردادي، يوسف‌پور و صدوقي به نمايندگي از هيات مديره شركت مخابرات ايران، نمايندگان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسي در این جلسه حضور داشتند.

براساس اين گزارش، اين جلسه با مقدمه‌اي از سيد‌هاشمي در باب تاريخچه صنعت مخابرات، خصوصيات و آينده اين صنعت آغاز شد.

وی با اشاره به نزديك شدن به روز جهاني ارتباطات گفت: با فرارسیدن بيست و هفتم ارديبهشت‌ماه 146 سال تاسيس اتحاديه بين‌المللي مخابرات را گرامي مي‌داريم و اين روز را جشن مي‌گيريم.

وی عنوان کرد: خصوصی سازی در مجموعه مخابرات ایران به عنوان تاریخ سازترین رخداد در این مجموعه، بستر توسعه و تجهیز شبکه ارتباطی را هموار و بـــه تبع آن، توقع جامعه و سهامداران مخابراتی نیز افزون تر شده است. توقعی که تاکنون به نحو شایسته برآورده شده است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در خصوص جایگاه شرکت مخابرات ایران عنوان کرد : شرکت مخابرات با توجه به اقدامات مثبت در دو سال گذشته، از نظر جایگاه دارای موقعیت ممتازی است و کماکان به عنوان انتخاب نخست مشترکان مورد نظر است.

وی در ادامه به عوامل موثر بر موفقیت شرکت اشاره کرد و گفت: همانا اعتبار بالا در بازار داخلی به کیفیت مطلوب خدمات در مقایسه با رقیبان داخلی، شبکه وسیع ارتباطی و تنوع محصولات از مهم ترین عوامل ارتقای جایگاه شرکت مخابرات ایران در مقابل شرکت های رقیب است.

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری گسترده برای تامین سود آتی سهامداران گفت: میزان سرمایه گذاری شرکت مخابرات ایران بعد از تحقق خصوصی سازی در مهر ماه 88 بیش از 15 هزار و 713 پروژه و طرح مخابراتی در مناسبت های مختلف از جمله دهه فجر 88 و 89، روز جهانی مخابرات 89 و هفته دولت سال 89 با هزینه ای معادل هزار و 163 میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سید هاشمی در ادامه به عرضه خدمات ارزش افزوده که در حقیقت آینده فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خود اختصاص داده اشاره کرد و گفت: سود پرداختی به سهامداران در دو سال 1386 و 1387 در مجموع 270 ریال بود که مبلغ پرداختی به دولت در سال 1387، 950 میلیارد تومان و در سال 1388 مبلغ یک هزار و475 میلیارد تومان و در سال جاری این مبلغ یک هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با تاکید بر مهم ترین اولویت های شرکت مخابرات ایران در سال 1390 گفت: اعتماد سازی و مشتری مداری تجدید ساختار اداری و سازمان، تکریم مردم و کارکنان و منابع انسانی، شفاف سازی و اطلاع رسانی مسوولانه به مردم و رسانه ها، برند سازی شرکت مخابرات در ایران و جهان، توسعه کمی و کیــفی خدمات، دانش محور شدن مخابرات، افزایش سوددهی و EPS، عرضه خدمات (سرویس های) جدید ارزش افزوده در سطح وسیع به مشترکان از مهم ترین اهداف شرکت مخابرات پس از خصوصی سازی است.

در ادامه این جلسه بنا به درخواست رییس مجمع صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گزارش هیات مدیره را به سهامداران و اعضای مجمع ارایه كرد.

وی در خصوص اینکه چرا سازمان رگولاتوری با مخابرات در مورد درآمدهای حاصل شده از محل SMS، MMS و GPRS اختلاف نظردارد، گفت: طبق پروانه شرکت مخابرات ایران این شرکت باید برای خدمات دیتا که SMS، MMS و GPRS شامل آن مي‌شود 5 درصد به عنوان سهم دولت به رگولاتوری بپردازد که طبق آخرین مکاتبات رگولاتوری با سازمان بورس آنها معتقدند که مخابرات باید بابت این موضوع 1/28 درصد از درآمدش را به دولت پرداخت کند.

فیضی گفت: براساس پروانه صادر شده چنانچه طرفین در این مورد به توافق نرسند، به مرجع ذی صلاحی که در پروانه هم به آن اشاره شده مراجعه مي‌شود که البته ما تمام تلاش خود را به کار مي‌گیریم که این موضوع با ارایه ادله قانونی خود به رگولاتوری حل و فصل شود.

طبق این گزارش، یکی از سهامداران حاضر در جلسه خواهان بیان جزییات از زبان وحید صدوقی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران شد که وی در پاسخ گفت: جلسات بسیاری در این باره برگزار شده که حتی در یکی از جلسات یکی از مدیران رگولاتوری اذعان داشت که شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بابت این موضوع هیچ درصدی به دولت پرداخت نمي‌کند، حال چگونه مي‌توان با این وضع موضوع رقابت را برای دو اپراتور فعال در یک زمینه به تعادل رساند.

وی افزود: در بند 3-1 پروانه شرکت مخابرات درآمد شرکت به 3 ردیف صوت، داده و خدمات ارزش افزوده تقسیم شده است که در بخش درآمدهای صوتی از محل تلفن همراه 1/28 درصد، از محل درآمدهای صوت تلفن ثابت 8 درصد و از محل درآمدهای خدمات ارزش افزوده، داده لینک و انتقال 5 درصد باید به دولت پرداخت شود.

وی بیان کرد: براساس همین بند از پروانه ما معتقدیم که خدمات SMS، MMS و GPRS جزو درآمدهای دیتا محسوب مي‌شود و باید از این محل به دولت 5 درصد پرداخت شود.

نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات نیز با عجولانه خواندن اعلام نظر رگولاتوری یک روز پس از برگزاری مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: این موضوع موجب زیان فراوان برای سهامداران خرد شد و ما از مسوولان مي‌خواهیم در برخورد با مسایلی از این دست مقداری تامل کنند.

در ادامه مجمع پس از ارایه گزارش حسابرس و تصویب گزارش توسط مجمع برای انتخاب حسابرس و بازرس شرکت رای‌گیری شد که با رای اکثریت سازمان حسابرسی باز هم به عنوان حسابرس قانونی و بازرس شرکت انتخاب شد.

پس از انتخاب روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های رسمی شرکت، نوبت به تقسیم سود 496 ریالی محقق شده برای هر سهم رسید.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در انتهای گزارش خود به مجمع پیشنهاد تقسیم سود 450 ریالی از سوی هیات مدیره را ارايه كرد.

غلامعلی‌پور، نماینده بورس و اوراق بهادار نیز خواهان تقسیم سود 336 ریالی شد که توسط سهامداران حاضر مورد مخالفت قرار گرفت که وی خواهان درج نظر سازمان بورس در صورتجلسه مجمع شد.

در ادامه، رییس مجمع نظر حاضران در جلسه را جویا شد که بسیاری از حاضران به تقسیم سود 490 ریالی و حتی 500 ریالی با توجه به سود انباشته شرکت بودند که در نهایت نماینده سازمان حسابرسی با ارایه پیشنهاد تقسیم سود 430 ریالی و موافقت سهامداران تصمیم بر تقسیم همین مبلغ به ازای هر سهم گرفته شد.

پس از تصویب سود تقسیمی نوبت به پاداش و حق الجلسه اعضای هیات مدیره رسید که با توجه به پرداخت 250 میلیون تومان پاداش برای اعضای هیات مدیره در سال گذشته براساس نظر رییس مجمع که مابین پیشنهادهای 500 میلیون تومانی و 300 میلیون تومان برای امسال را گرفت پرداخت 350 میلیون تومان سود و پرداخت حق الجلسه 300 هزار تومانی برای اعضای هیات مدیره به تصویب اکثریت صاحبان سهام رسید.

lastnight19
May 11th, 2011, 10:33
روابط عمومی فرابورس اعلام کرد :
معامله 14 میلیون سهم در بازار سهام فرابورس
امروز 14 میلیون سهم در بازار سهام فرابورس دست به دست شد که بیشترین حجم معاملات را همچنان دوشرکت بانک الکترونیکی آرین و پتروشیمی پردیس به تعداد 6میلیون و 3میلیون سهم داشتند و در دقایق پایانی در نرخ 1760 ریال و 24427 ریال ثبت شدند .
با جابجایی 14 میلیون سهم ارزش معاملات فرابورس به 130 میلیاردریال رسید.
به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران ، امروز 14 میلیون سهم در بازار سهام فرابورس دست به دست شد که بیشترین حجم معاملات را همچنان دوشرکت بانک الکترونیکی آرین و پتروشیمی پردیس به تعداد 6میلیون و 3میلیون سهم داشتند و در دقایق پایانی در نرخ 1760 ریال و 24427 ریال ثبت شدند .

همچنین کمترین حجم معاملات امروز به شرکت های مرجان کار با 50 هزار سهم و مهندسی صنعتی روان فناور به تعداد 82 هزار سهم اختصاص داشت که در نرخ 4736 ریال و 3749 ریال ثابت ماندند.

در بازار اوراق مشارکت نیز ، 40 برگه گواهی سپرده سعدی، 500 برگه اجاره ماهان ،هزارو 280 برگه مشارکت نفت و 10 هزار و 770 هزارگواهی سپرده کشاورزی به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جا بجا شد.

همچنین نماد امتیاز تسهیلات مسکن با کاهش نرخ همراه بود و تنها امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه افزایش قیمت داشت .

lastnight19
May 11th, 2011, 10:36
درپی برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز
رییس اتاق بازرگانی کرج انتخاب شد
اولین دوره انتخابات اتاق بازرگانی کرج با حضور هیأت نمایندگان اتاق ، جناب آقای مهندس شافعی معاونت امور استانهای اتاق ایران ، ریاست سازمان بازرگانی استان ، معاونت سازمان بازرگانی خارجی استان ، مسئول هماهنگی استانهای استانداری در محل اتاق بازرگانی تشکیل گردید.
اولین دوره انتخابات اتاق بازرگانی کرج با حضور هیأت نمایندگان اتاق ، جناب آقای مهندس شافعی معاونت امور استانهای اتاق ایران ، ریاست سازمان بازرگانی استان ، معاونت سازمان بازرگانی خارجی استان ، مسئول هماهنگی استانهای استانداری در محل اتاق بازرگانی تشکیل گردید.
بنابرگزارش بورس به نقل از اتاق بازرگانی صنایع و معادن کرج با رای گیری بعمل آمده جناب آقای حسین طوسی به سمت ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز .آقای رحیم بنا مولایی به سمت نایب رییس اول.آقای علیرضا محیط به سمت نایب رییس دوم . آقای محمد باقر تقوی رضوی به سمت خزانه دار و آقای حسن سلیمانی به سمت منشی و عضو هیأت رییسه برای مدت چهار سال انتخاب گردیدند.

lastnight19
May 11th, 2011, 10:44
شرکت پتروشیمی فن آوران در یک نگاه
سود پیش بینی شده سال مالی 90 محافظه کارانه است
شرکت پتروشیمی فن آوران نیز از جمله شرکتهایی است که می تواند با توجه به این مصوبه و با خرید خوراک لازم برای تولیدات خود با قیمت های پایین تر ، سود پیش بینی شده خود را در سال جاری تعدیل نماید .
شرکت پتروشیمی فن آوران در اولین پیش بینی بودجه سال مالی منتهی به 90.12.29 سود هر سهم خود را با 12 درصد کاهش اعلام کرده است .
این کاهش در سود پیش بینی شده در حالی صورت گرفته است که در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر کاهش نرخ مواد اولیه مورد نیاز شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی را با نرخ 65 درصد فوب خلیج فارس اعلام کرد . این مصوبه می تواند حاشیه سود این شرکت ها را افزایش داده و موجب تعدیل سود آنها شود .

شرکت پتروشیمی فن آوران نیز از جمله شرکتهایی است که می تواند با توجه به این مصوبه و با خرید خوراک لازم برای تولیدات خود با قیمت های پایین تر ، سود پیش بینی شده خود را در سال جاری تعدیل نماید .

به نظر می رسد با توجه به عملکرد شرکت طی سنوات گذشته و با تعدیل های پی در پی سود سال 89 از مبلغ 560 ريال در اولین پیش بینی و نیز اعلام 873 ريال سود در آخرین پیش بینی ، سود سال جاری "شفن" نیز با تعدیل مثبت همراه باشد و آنچه مسلم به نظر می رسد این است که 771 ريال سود پیش بینی شده برای سال مالی 90 محافظه کارانه بوده است .

شنیده ها حاکی از آن است که با افزایش تعداد روزهای کاری و نیز افزایش تولید در عملکرد سه ماهه و یا شش ماهه می توان شاهد اصلاح مقداری تولید و به دنبال آن تعدیل سود شرکت باشیم.

در بررسی های به عمل آمده از سوی بورس نیوز برخی از شرکت های فعال در زمینه پتروشیمی همچون پتروشیمی فن آوران در نظر دارند با تغییر در شکل بسته بندی محصولات و فروش آنها در بسته بندی های کوچکتر ارزش افزوده ای را برای خود ایجاد کنند.

در پایان گفتنی است که به نظر می رسد با توجه به پیشینه "شفن" در تحقق سود پیش بینی شده ، مبلغ 873 ريال پیش بینی شده برای سال مالی گذشته نیز به طور کامل تحقق یابد .

lastnight19
May 11th, 2011, 10:47
معاون نظارت بر بورس و ناشران سازمان بورس خبر داد :
بازگشایی نماد شرکت سرمایه گذاری رنا فقط به یک شرط !
مدیران این شرکت در شفاف سازی و پاسخگویی درباره موضوعات خواسته شده کوتاهی می کنند و حاضر به همکاری نیستند.
بیش از سه ماه از توقف نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری رنا در بورس اوراق بهادار می گذرد و این در حالی است که سهامداران این شرکت به رغم بازدهی چشمگیر بازار سهام در ماههای اخیر همچنان با بلوکه شدن سرمایه خود در این شرکت و محرومیت از انجام معامله در این نماد شده اند .
در همین رابطه سید علی حسینی ، معاون نظارت بر بورس و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار در در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ، اظهار داشت : سازمان بورس در خصوص معاملات سهام صورت گرفته از سوی شرکت سرمایه گذاری رنا در چند ماه گذشته ، خواستار ارایه یکسری اطلاعات شده که متأسفانه مدیران این شرکت در شفاف سازی و پاسخگویی درباره موضوعات خواسته شده کوتاهی می کنند و حاضر به همکاری نیستند .

وی تأکید کرد : به رغم تلاش های صورت گرفته ، سازمان بورس به محض دریافت و تأیید اطلاعات درخواستی از "ورنا" ، نماد معاملاتی آنرا جهت انجام معاملات بازگشایی خواهد کرد.

بنابر گزارش بورس نیوز برخی مدیران شرکت سرمایه گذاری رنا نیز پیشتر در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روند اطلاع رسانی گزارشات مالی این شرکت در شبکه کدال عنوان کردند : این شرکت تلاش می کند تا همواره نسبت به انتشار و ارسال به موقع و سریع گزارشات خود اقدام کند که این امر با نگاهی به اطلاعیه های منتشر شده در شبکه کدال به خوبی هویدا است .

به گزارش بورس نیوز در این بین اگر چه "ورنا" همواره گزارش های مالی خود را به موقع منتشر کرده اما به هر حال با آنچه که سازمان بورس در زمینه اطلاعات مورد نظر خود از این شرکت خواهان است تفاوت زیادی داشته و از اینرو برای حفظ منافع سهامداران ، همکاری بیشتر "ورنا" با سازمان بورس را می طلبد .

lastnight19
May 11th, 2011, 10:52
مسئول امور سهام شرکت تجهیز نیروی زنگان
بازگشایی نماد تا دو روز آینده
شرکت در تاریخ 90.01.25 مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار کرد و طبق روال عادی ، 10 روز پس از برگزاری مجمع نماد شرکت بازگشایی خواهد شد .
نماد شرکت تجهیز نیروی زنگان از تاریخ 89.12.21 جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه بسته شده است .
بهزاد نیا ، مسئول امور سهام شرکت تجهیز نیروی زنگان ، در خصوص این توقف نماد به خبرنگار بورس نیوز گفت : شرکت در تاریخ 90.01.25 مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار کرد و طبق روال عادی ، 10 روز پس از برگزاری مجمع نماد شرکت بازگشایی خواهد شد . البته ابتدا قرار بود مجمع در اسفند ماه برگزار شود که بنا به دلایلی به تعویق افتاد و 25 فروردین ماه سال جاری به عنوان زمان برگزاری آن اعلام شد .

وی ادامه داد : نماد شرکت به علت ارایه اطلاعات میاندوره ای متوقف شد و باید حسابدار این اطلاعات را به حسابرس قانونی ارایه می کرد تا تایید شده و به سازمان بورس ارسال شود . اما حسابرس قانونی شرکت عوض شد و تا تعیین حسابرس جدید مدتی طول کشید .

وی همچنین افزود : در حال حاضر اطلاعات از سوی حسابرس جدید به سازمان بورس ارسال شده و پس از تأیید سازمان این اطلاعات درسایت کدال منتشر شده و به نظر می رسد نماد تا چند روز آینده بازگشایی شود .

مسئول امور سهام "شزنگ" با اشاره به اینکه شرکت دو سال در حال بازسازی بوده و تولیدی نداشته است ، اظهار داشت : شرکت از حدود چهار ماه اخیر تولیدات خود را از سر گرفته و توانسته است به سوددهی برسد و با عملکرد مناسب خود زیان انباشته ای را که ناشی از عدم تولید در شرکت بوده ، حدود 90 درصد جبران کرده است .

وی در خاتمه سخنان خود احتمال افزایش سرمایه حدود 50 درصدی را برای شرکت عنوان کرد و افزود : این بحث برای سال جاری مطرح شده است ، اما اینکه از چه محلی خواهد بود هنوز مشخص نیست و برنامه های شرکت در این خصوص در صورت نیاز به اجرای آن در ابتدا به سازمان بورس ارایه خواهد شد تا اخبار آن از طریق این سازمان منتشر شود .

lastnight19
May 11th, 2011, 11:07
رییس بودجه و گزارشات شرکت بهنوش ایران عنوان کرد :
پیشنهاد تقسیم 95 درصدی سود هر سهم در مجمع عادی سالیانه
با تصمیمی که در شرکت گرفته شده است ، سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران افزایش خواهد یافت که این افزایش سرمایه 50 درصد خواهد بود .
شرکت بهنوش ایران که در اولین پیش بینی بودجه سال مالی منتهی به 90.12.29 سود هر سهم خود را با 14 درصد رشد 3020 ريال اعلام کرده ، از تاریخ 89.12.23 متوقف شده است .

دهقان ، رییس بودجه و گزارشات شرکت بهنوش ایران در خصوص علت توقف نماد در روزهای پایانی سال گذشته در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت : این توقف نماد به علت اصلاح اساسنامه شرکت بوده و ایراداتی به اساسنامه شرکت گرفته شده است که درصدد رفع آنها هستیم . به نظر می رسد با توافقاتی که از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان سهامدار عمده و سازمان بورس صورت گرفته است ، نماد "غبهنوش" در روزهای آتی بازگشایی شود .

وی در ادامه متذکر شد : با تصمیمی که در شرکت گرفته شده است ، سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران افزایش خواهد یافت که این افزایش سرمایه 50 درصد خواهد بود .

دهقان همچنین افزود : افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت منوط به اصلاح اساسنامه و موافقت سازمان بورس است .

وی افزایش 14 درصدی سود هر سهم سال مالی 90 را ناشی از تغییر در ترکیب محصولات شرکت برشمرد و اذعان داشت : پیش از این نوشابه تولید شده در گچساران به عراق صادر می شد ؛ اما در حال حاضر با خریداری ماشین آلات و تجهیزات لازم به تولید دلستر روی آورده ایم که باعث پیش بینی افزایش سودآوری برای سال مالی جاری شده است .

رییس بودجه و گزارشات "غبهنوش" در خصوص این خط تولید گفت : این خط تولید هنوز به ظرفیت کامل نرسیده و پیش بینی کرده ایم 65 درصد این خط تولید در سال جاری و ظرفیت کامل آن در سال آتی راه اندازی شود.

وی در بخشی از سخنان خود افزایش 20 درصدی فروش را ناشی از تغییر در ترکیب فروش و به ویژه افزایش تولید و فروش دلستر عنوان کرد .

دهقان در خصوص طرح توسعه واحد شیروان نیز گفت : برای این پروژه که در زمینه تولید نوشابه است ، در حال خریداری ماشین آلات مورد نیاز هستیم و زمان دقیق آغاز فعالیت آن تا تکمیل تجهیزات لازم مشخص نیست .

وی در خصوص هزینه های مالی در نظر گرفته شده برای سال مالی 90 اظهار داشت : افزایش 35 درصدی هزینه های مالی به دلیل دریافت تسهیلات جدید از بانک جهت خرید ماشین آلات مورد نیاز طرح گچساران بوده است .

این مقام مسول در پایان سخنان خود با بیان اینکه به نظر می رسد شرکت توانسته باشد سود 2650 ريالی پیش بینی شده برای سال مالی 89 را تا پایان سال محقق سازد ، تصریح کرد : تقسیم 95 درصدی سود هر سهم در مجمع عمومی سالیانه شرکت پیشنهاد شده است ، ولی میزان دقیق آن به تصویب مجمع بر می گردد .

lastnight19
May 11th, 2011, 20:28
به رغم متعادل شدن معاملات در بازار سهام :
نگاه مثبت معامله گران به چند سهم تغییر ناپذیر است
در چند روز آینده "وغدیر "نقش تنها سهم جلو دار بازار را بازی کرده چرا که علاوه بر سودآوری شرکت های تابعه آن در حوزه پتروشیمی و نیز ورود برخی زیر مجموعه های آن به بازار سرمایه ، به دلیل برخورداری از عملکرد مدیریتی مناسب ، همچنان تا یک ماه آینده در مدار صعودی حرکت خواهد کرد .
فضای مثبت شکل گرفته در حالی از دو روز گذشته بر معاملات بازار سهام حاکم شده که در بازارهای جهانی افت قیمت کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد .

بنابر گزارش بورس ؛ رشد نماگر بازار سهام در حالی است که همه روزه در ساعات آغازین بازار به رغم تشکیل صف های خرید سنگین در نمادهای بورسی ، معامله گران با نزدیک شدن به دقایق پایانی شاهد واگذاری صف ها از سوی عرضه کنندگان سهام بوده بطوریکه باعث شکل گیری روند متعادلی در کلیت معاملات بازار می شود .

گفتنی است برخی فعالان بازار با اعتقاد به اینکه طی روزهای آینده نیز عرضه و تقاضای سهام در مکانیزم متعادلی در بازار ادامه خواهد یافت ، معتقدند با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بورسی تداوم حاکم شدن چنین فضایی بر معاملات بدیهی است.

در همین راستا حسین رنجبر ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عرضه شدن بخشی زیادی از سهام مورد تقاضا در روز گذشته افزود : هر چند واگذاری صف های خرید میلیونی ، از متعادل شدن روند معاملات در روز جاری حکایت دارد اما تداوم نگاه مثبت معامله گران بازار در برخی نمادها همچنان حاکی از افزایش تقاضاکنندگان این سهم ها در روزهای آینده خواهد بود .

وی ادامه داد : در این ارتباط با آغاز عرضه بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت حفاری شمال در روز جاری و اطمینان از حضور رقابت کنندگان جدی و پرآوازه در این معامله ، عملاً باعث خواهد شد تا نماد "حفاری " همچنان طی روزهای آینده گزینه جذابی برای سرمایه گذاران باشد . کما اینکه در روز گذشته نیز گفته می شد با وجود عرضه خرد این سهم از سوی سازمان خصوصی سازی ، همواره انگیزه زیادی برای خرید وجود داشت .

به گفته این فعال بازار سرمایه اگر چه نگاه بازار نسبت به سهام شرکت حفاری شمال مثبت خواهد بود اما در سایر هم گروهی های این شرکت همچون صدرا ، ماشین سازی اراک و آذرآب نمی توان شاهد تحول جدیدی بود چرا که رویه اطلاع رسانی و عملکرد مالی این شرکت ها باعث کلافه شدن بخش زیادی از سهامداران آنها شده است .

تنها سهم جلودار بازار

رنجبر در ادامه شرکت سرمایه گذاری غدیر را نیز از جمله سهم های قابل توجه در معاملات دانست و افزود : در چند روز آینده "وغدیر "نقش تنها سهم جلو دار بازار را بازی کرده چرا که علاوه بر سودآوری شرکت های تابعه آن در حوزه پتروشیمی و نیز ورود برخی زیر مجموعه های آن به بازار سرمایه ، به دلیل برخورداری از عملکرد مدیریتی مناسب ، همچنان تا یک ماه آینده در مدار صعودی حرکت خواهد کرد . افزون براین شرکت کالسیمین نیز اگر چه پس از برگزاری مجمع سالیانه و بازگشایی نماد خود با افت قیمت در تابلو مواجه شد اما به لحاظ برخورداری از سود عملیاتی فزاینده و نیز چشم انداز مثبت بازارهای جهانی در سال جاری به طور حتم با رشد قیمت سهام روبرو خواهد بود .

در این بین دوقلوهای سنگ آهنی نیز به لحاظ اخبار مثبت این صنعت و نیز طرح های توسعه ای آنها با افزایش سود همراه بوده و از اینرو سرمایه گذاری در این سهم ها با قیمت های فوق العاده مناسب فعلی بسیار جذاب خواهد بود .

وی با اعلام اینکه بودجه سال 90 دولت با نگاهی به بازدهی بورس اوراق بهادار در سال جاری تدوین و تصویب شده ، یادآور شد : جلوگیری از فعالیت بازار فارکس و از طرفی رکود و نبود انگیزه سرمایه گذاری در سایر بازارهای ثابت و پولی ، از تداوم رشد بی چون و چرای بورس در سال جاری حکایت خواهد داشت .

رنجبر در خاتمه گفت : اگر چه ظرف روزهای آینده تعادل نسبی در معاملات بازار حاکم خواهد بود اما با توجه به عرضه های اولیه برخی سهم های ارزنده در فرابورس و نیز آغاز رشد صعودی بازارهای جهانی در هفته آینده ، دوباره با شیبی فزاینده قیمت های سهام در بازار رشد خواهند کرد .

در این بین برخی سهم ها همچون پارس مینو ، گروه بهمن و از همه مهمتر کنتورسازی ایران می تواند برای سرمایه گذاران حرفه ای مورد توجه قرار گیرد .

lastnight19
May 11th, 2011, 20:30
امید در عین افت
سهام شرکت باغمیشه در حالی امروز برای اولین بار پا به فرابورس نهاد که عرضه سهام اغلب شرکتها و تداوم فشار فروش سهام از روز گذشته سبب افت 46 واحدی شاخص کل شد .
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 90.02.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 59 واحد کاهش به رقم 21925 واحد رسيد . عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 207 واحد افزایش عدد 32592 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 39 واحد کاهش به رقم 26002 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 840 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سرمایه گذاری غدیر (هلدینگ) با 25 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 38 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

سهام شرکت باغمیشه در حالی امروز برای اولین بار پا به فرابورس نهاد که عرضه سهام اغلب شرکتها و تداوم فشار فروش سهام از روز گذشته سبب افت 46 واحدی شاخص کل شد .

براساس گزارش بورس امروز نماد معاملاتی شهر سازی و خانه سازی باغمیشه با قیمت 8250 ريال کشف شد که به اعتقاد اهالی تالار این رقم بسیار جذاب و مناسب می باشد از سوی دیگر کارشناسان معتقدند با توجه به کشف قیمت متعادل و مناسب "ثباغ" و پی بر ای حدود 4.5 این شرکت احتمال رسیدن این رقم به 6 تا 6.5 مرتبه نیز محتمل بوده و این شرکت می تواند بازدهی قابل قبولی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد .

از سوی دیگر امروز شاهد افزایش تقاضا و رشد حجم معاملاتی بر سهام بین المللی توسعه ساختمان به عنوان سهامدار 99 درصدی این شرکت بودیم و از آنجائیکه کشف قیمت امروز باغمیشه برای "ثاخت" با بازدهی 725 درصدی به ازای هر سهم همراه بود احتمال تداوم روند صعودی در نماد "ثاخت" تا 10 درصد دیگر نیز وجود دارد .

اما حفاری شمال دیگر شرکتی بود که عرضه عمده 50 درصد به علاوه یک سهم آن در بورس و حضور سه خریدار در رقابت باعث تشکیل صف خرید برای آن و حجم معامله بیش از 33 میلیون سهمی شد . به اعتقاد اهالی تالار شکسته شدن طلسم عدم حضور خریدار برای حفاری شمال و افزایش قیمت پایه بلوک می تواند شوک مثبتی باشد برای رشد قیمتی سهام "حفاری" حداقل تا زمان ادامه رقابت . شایان توجه است که هم اکنون گروه بهمن ، ساتا و صبا تأمین در حال رقابت برای تصاحب بلوک مدیریتی حفاری می باشند و بنظر می رسد در صورتیکه برنده این رقابت ساتا نباشد خریدار این بلوک اقدام به حمایت از سهام حفاری در بورس می نماید که همین موضوع می تواند مجدداًٌ سبب رشد قیمت سهام حفاری شود .

در نماد فلزات نیز امروز شاهد افت قیمت اکثر سهام شرکتهای این گروه بودیم بطوریکه فولاد مبارکه ، کالسیمین ، فولاد آلیاژی یزد ، فرآوری مواد معدنی با کاهش قیمت مواجه شدند .

اهالی تالار علت این کاهش قیمت را افت قیمتهای جهانی عنوان می کنند اما معتقدند این افت قیمت مقطعی است و قیمتها مجدداً به روند صعودی باز خواهد گشت .

شرکت مخابرات نیز امروز پس از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود 43 تومانی مجدداً در قیمت 331 تومان (میانگین) بازگشایی شد . اهالی تالار معتقدند سهام مخابرات به جهت رشد مجدد نیاز به مدت زمانی استراحت و اصلاح قیمتی دارد .

در پایان بنظر می رسد روند حرکتی بازار بصورتی که هم اکنون ادامه دارد تا پایان ماه جاری نیز ادامه یابد اما اهالی تالار پیش بینی می کنند خرداد ماه بورس بسیار بهتر از اردیبهشت ماه باشد .

lastnight19
May 11th, 2011, 20:33
روابط عمومی فرابورس :
هر سهم باغمیشه 825 تومان در فرابورس قیمت خورد
با معامله سهم این شرکت ، ارزش بازار فرابورس 200 میلیارد تومان افزایش یافت وتعداد شرکتهای قابل معامله فرابورس به 16 رسید.

معاون عملیات و نظارت فرابورس گفت:با عرضه 25 میلیون سهم شرکت شهرسازي و خانه سازي باغميشه ، در بازار اول فرابورس هر سهم آن 825 تومان به فروش رفت.

به گزارش بورس به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران ، حسن محمد تبار با اعلام این خبر افزود:شرکت شهرسازي و خانه سازي باغميشه ، به عنوان بيستمين شركت در فهرست نرخ هاي فرابورس درج شده و امروزبا عرضه 25ميليون سهم به ارزش 206 میلیارد و 205 میلیون ریال و به نرخ 8250 ریال در سیستم معاملاتی بازار اول فرابورس معامله شد.

وی افزود : با معامله سهم این شرکت ، ارزش بازار فرابورس 200 میلیارد تومان افزایش یافت وتعداد شرکتهای قابل معامله فرابورس به 16 رسید.

به گفته محمد تبار شركت بين المللي توسعه ساختمان از سهامداران عمده اين شركت محسوب مي شود و با سرمايه 250 ميليارد ريال ، در گروه انبوه سازي املاك و مستغلات قرار دارد.

lastnight19
May 11th, 2011, 20:35
ثبت نام همایش ملی پذیرش بنگاه های اقتصادی در بورس
متقاضیان شرکت در این همایش که در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود ، می توانند به آدرس بورس اوراق بهادار تهران Tehran Stock Exchange
([Only registered and activated users can see links]) مراجعه نمایند .
در پی انتشار خبر برگزاری همایش ملی پذیرش بنگاه های اقتصادی در بورس اوراق بهادار "فرصت ها و مزایا" در تاریخ 3 خرداد ماه سال 90 ، مهلت ثبت نام برای حضور در این همایش تا آخر هفته جاری تمدید شد .

دکتر رستمی ، معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس ، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : مهلت ثبت نام جهت شرکت در این همایش که پیش از این 15 اردیبهشت ماه اعلام شده بود ، تا تاریخ 90.02.22 تمدید شد و متقاضیان شرکت در این همایش که در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود ، می توانند به آدرس بورس اوراق بهادار تهران Tehran Stock Exchange
([Only registered and activated users can see links]) مراجعه نمایند .

وی در خاتمه سخنان خود گفت : تاکنون استقبال خوبی از همایش شده و حدود یک هزار نفر برای حضور در این همایش ثبت نام کرده اند .

lastnight19
May 11th, 2011, 20:37
در همایش معرفی سامانه بومی سازی شده (TWS) عنوان شد :
پشتیبانی مالی سازمان بورس لازم است
این سامانه امکان انجام معاملات آنلاین (برخط) معاملات را از طریق تلفن همراه یا رایانه های لمسی مثل سیستم های iPHONE ، iPAD ، Black Berry و سیستم های ویندوز را فراهم می آورد .
در روز گذشته شرکت رایان هم افزا به عنوان یکی از فعالان نرم افزاری در بازار سرمایه ایران اقدام به برگزاری همایشی جهت معرفی سامانه بومی سازی شده محصولات شرکت DirectFN کرد .

این سامانه امکان انجام معاملات آنلاین (برخط) معاملات را از طریق تلفن همراه یا رایانه های لمسی مثل سیستم های iPHONE ، iPAD ، Black Berry و سیستم های ویندوز را فراهم می آورد . این همایش با حضور مدیران ارشد سازمان بورس ، شرکت بورس ، مدیریت فناوری بورس تهران ، کانون کارگزاران و کارگزاری های بورس برگزار شد .

هدف سامانه TWS گام نهادن فراتر از مرزهای بورس ایران است

خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه ، مدیرعامل کارگزاری بانک تات و عضو هیأت مدیره شرکت رایان هم افزا در خصوص این پروژه اظهار داشت : در راستای گام نهادن فراتر از مرزهای بورس ایران و تشکیل پایگاه ها و نهادهای مالی در خارج از کشور با همکاری شرکت DirectFN کار این پروژه شروع شد و توانست به سرعت ، بسیاری از بازارهای مالی را به هم متصل کند و اطلاعات همه بورس های بزرگ دنیا را در اختیار کاربر قرار دهد و این به معنی آن است که اجرای این پروژه و استفاده از این بستر ، گامی مهم برای توسعه فعالیت های سرمایه گذاران ، کارگزاران و در کل بورس کشور ما است . در نتیجه فراهم شدن این سامانه ، کارگزاران و سرمایه گذاران می توانند از طریق این نرم افزار به راحتی و به سرعت بازار ایران را رصد کرده و آمار و ارقام بورس را مشاهده کنند و افزون بر آن با بورس های کشور های دیگر نیز معامله انجام دهند . در مقابل سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند در بازار سرمایه ایران معامله داشته باشند .

وی با اشاره به بومی سازی Trader Work Station (TWS) جهت استفاده در بازار سرمایه ایران که دسترسی کامل به بازارهای مطرح دنیا در چهار قاره و 35 کشور در آمریکای شمالی ، اروپا ، آفریقا و آسیا را فراهم کرده است ، بیان داشت : این سیستم از طریق DATA CENTER شرکت رایان هم افزا که در ایران مستقر است و با رعایت کلیه قوانین امنیتی و ارتباطی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC) شرایط کاربردی را آماده کرده است .

وی در ادامه یادآور شد : سامانه TWS سامانه معاملات بر خط با قابلیت گسترده برای تحلیل تکنیکال است که با همکاری شرکت DirectFN و رایان هم افزا راه اندازی شده است.

TWS سامانه ای بومی

خزلی خرازی با بیان اینکه مهمترین نکته در اتخاذ تصمیم استراتژیک در خصوص سیستم نرم افزارهای مالی این است که این نرم افزارها از خارج خریداری و یا در داخل برنامه های آنها نوشته شود ، گفت : قوانین و مقرراتی در بورس کشور ما وجود دارد که نمی توانستیم آنها را به برنامه نویسان کشور های خارجی تفهیم کنیم . چرا که برخی از قوانین موجود متفاوت از قوانین بورس های جهان است و این نرم افزار به صورت بومی و براساس قوانین بورس کشور و نیز به زبان فارسی آماده شد و استفاده از آن برای کاربر ایرانی راحتتر است .

تلاش برای حرکت با تکنولوژی روز دنیا

این کارشناس بازار سرمایه با اذعان به اینکه در حال حاضر عملیات قبل و بعد از معامله با کندی صورت می گیرد ، بیان داشت : در کنار شرکت رایانه تدبیر پرداز سعی داریم تا نرم افزارهای خود را با تکنولوژی دنیا تطبیق داده و بهترین خدمات را برای عملیات قبل از انجام معامله داشته باشیم . البته برای آماده سازی چنین بستری به سابقه و اطلاعات گذشته بازار بورس و شرکت ها نیاز بود که برای در اختیار داشتن سیستم پردازش اطلاعات مالی با شرکت ره آورد نوین تفاهم نامه ای امضاء شده و لازم است تا سازمان بورس مجوزهای لازم این سیستم ها را صادر کنند .

وی در ادامه اظهار داشت : با توجه به حجم معاملات بالا در بورس علاقه داریم که عملیات پس از معامله نیز به سرعت و با کیفیت بالا و مشابه استانداردهای جهانی ارایه شود .

افزایش ارتباط کارگزاری و سهامدار از طریق بانک

در همین راستا لازم است تا ارتباط بین کارگزار و سهامدار افزایش یابد و بانک ها می توانند این ارتباط را گسترش دهند و با ارایه خدمات مختلف مالی همچون فعالیت های کارگزاری ، لیزینگ ، بیمه ، صندوق های سرمایه گذاری در کنار خدمات بانکی می توانیم سوپر مارکت مالی را در کشور ایجاد کنیم . در نتیجه می توان گفت که آینده از آن بانکی خواهد بود که از پتانسیل های نهفته خود استفاده کرد و حداکثر بهره برداری را از منابع موجود داشته باشد .

خزلی خرازی همچنین افزود : با توجه به ارایه سهام عدالت به تمامی اقشار جامعه در آینده ای نزدیک مردم سعی در خرید و فروش این سهام خواهند داشت و بانک ها می توانند با گسترش فعالیت های خود این معاملات را نیز انجام دهند .

دستیابی به سود پس از گذشت 7 سال

عضو هیأت مدیره شرکت رایان هم افزا در ادامه سخنان خود آماری را از کاربران نرم افزارهای رایان هم افزا ارایه کرده و در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز در خصوص علت یکسان بودن طراحی نرم افزارهای مالی فعلی برای کارگزاری ها اذعان داشت : در حال حاضر 52 درصد از کارگزاریهای بورس ، 56 درصد از کارگزاری های بورس کالا و 61 درصد از صندوق های سرمایه گذاری مشترک از نرم افزارهای مالی طراحی شده شرکت استفاده می کنند . البته شرکت رایان هم افزا و شرکت رایانه تدبیر پرداز تنها شرکت هایی هستند که در این زمینه فعالیت دارند . چرا که هزینه های برنامه نویسی زیاد بوده و شرکت دیگری وارد این فعالیت نمی شود . تعداد بالای کارگزاری هایی که از نرم افزارهای رایان هم افزا استفاده می کنند ، یکی از دلایلی است که این طراحی ها به نظر تکراری است و امکان برنامه نویسی متفاوت برای یک کارگزاری ، صرفه اقتصادی ندارد . زیانی را که تا به حال داشتیم نیز ناشی از بالا بودن همین هزینه ها بوده و پس از گذشت حدود هفت سال توانسته ایم در سال جاری به سوددهی برسیم .

وی در ادامه قیمت این نرم افزار را برای ارایه به کارگزاری ها حدود 12 میلیون تومان عنوان کرد و گفت : با افزایش تعداد شعب ، این قیمت افزایش یافته و به حدود 25 میلیون تومان در سال می رسد . البته برآورد قیمت این نرم افزار در داخل کشور در حالی انجام شده که هزینه تهیه نسخه خارجی آن در حدود 25 میلیون دلار است .

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اقدامات و حمایت های سازمان بورس تصریح کرد : با توجه به اینکه سازمان بورس نماینده دولت در بازار سرمایه است ، همکاری مناسبی با شرکت داشته و پشتیبانی جدی و چشمگیری به عمل آورده است و راه اندازی این سامانه نیز بدون حمایت های سازمان امکان پذیر نبود و این همکاری ها در 99 درصد مراحل کار وجود داشته است . اما تنها موردی که ما از سازمان درخواست کمک داریم ، پشتیبانی مالی است . چرا که سازمان بودجه و اختیار مالی داشته و می تواند در چنین طرح های عظیمی مشارکت داشته باشد و برای خرید محصول و یا ارایه تسهیلات اقدام کند . همچنین با توجه به اینکه کارگزاری ها بابت عملیات قبل از معامله (BACK OFFICE) مبلغی پرداخت نمی کنند ، سازمان بورس می تواند در راستای یکپارچه سازی سیستم های موجود وارد عمل شود .

lastnight19
May 11th, 2011, 20:52
در پی آغاز عرضه عمده حفاری شمال طلسم شکسته شد :
رقابت تنگا تنگ میان سه مدعی بزرگ
برخی کارگزاران سه شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین ، گروه خودرو سازی بهمن و بانک ملت را به عنوان رقابت کنندگان این معامله عنوان می کنند .
تازه ترین خبرهای رسیده از تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران حاکی است با آغاز عرضه بلوکی شرکت حفاری شمال در روز جاری ، رقابت تنگاتنگی میان سه حقوقی بزرگ برای تصاحب این بلوک شکل گرفته است .

بنابر گزارش بورس کارگزار عرضه کننده بلوک 50 درصدی بعلاوه یک سهم "حفاری" ، شرکت کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران عنوان شد و این در حالی است که برخی کارگزاران سه شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین ، گروه خودرو سازی بهمن و بانک ملت را به عنوان رقابت کنندگان این معامله عنوان می کنند .

گفتنی است قیمت پایه هر سهم "حفاری" از سوی سازمان خصوصی سازی 3732 ريال عنوان شده و این در حالی است که تا این لحظه رقابت کنندگان با پیشنهادهای 10 ريالی قیمت پیشنهادی برای هر سهم را به قیمت 4170 ريال افزایش داده است .

در عین حال در نماد شرکت حفاری نیز به تبع ادامه رقابت در عرضه بلوکی این سهم شاهد حجم معاملات سنگینی هستیم بطوریکه در حال حاضر بیش از 33 میلیون سهم "حفاری" معامله شده و این در حالی است که این سهم همچنان با صف خرید سهام روبرو است .

برخی کارشناسان با اعتقاد به اینکه در صورت تداوم رقابت در واگذاری بلوک حفاری شمال باید شاهد رشد فزاینده قیمت سهام خرد این سهم در روزهای آینده بود ، پیش بینی می کنند هر سه رقابت کننده حاضر در این معامله بزودی با تشکیل یک کنسرسیوم اقدام به تصاحب این بلوک کنند .

در این بین با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت واگذاری سهام شرکت های دولتی از بابت رد دیون به مجموعه تأمین اجتماعی به نظر می رسد صبا تأمین به نمایندگی سازمان تأمین اجتماعی تلاش زیادی برای تصاحب این بلوک نماید چرا که در کنار مالکیت 10 درصدی فعلی سهام "حفاری" ، با خرید این ب

lastnight19
May 11th, 2011, 21:16
مدیر مالی شرکت قند نقش جهان خبر داد :
در آینده ای نزدیک سرمایه شرکت به 100 میلیارد ريال خواهد رسید
در سال مالی 90 ، نرخ جهانی شکر خام با افزایش فزاینده ای روبرو بود و از اینرو جهش قیمتی شکر خام موجب شد تا برآورد EPS سال مالی جاری با کاهش اعلام شود .
شرکت قند نقش جهان پیش بینی سود سال مالی منتهی به 90.12.29 خود را با 25 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته به طور خالص مبلغ 1543 ريال اعلام کرده است .

این شرکت سود واقعی حسابرسی نشده هر سهم پس از کسر مالیات خود را برای دوره منتهی به 89.12.29 با رشدی 124 درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ 2869 ريال محقق نموده است ، این در حالی است که پیش بینی "قنقش" برای این دوره پیش از این مبلغ 2057 ريال اعلام شده بود .

حمزه ایل ، مدیر مالی شرکت قند نقش جهان در خصوص علت این تعدیل مثبت EPS به خبرنگار بورس گفت : علت این رشد در سود تحقق یافته برای پایان سال مالی 89 نسبت به پیش بینی های صورت گرفته ناشی از افزایش در میزان تولید و فروش شرکت در این دوره مالی بوده است.

وی در خصوص تحقق 9 هزار میلیون ريالی درآمدهای متفرقه شرکت در سال مالی گذشته اظهار داشت : عمده این درآمدها از محل دریافت سود سپرده های بانکی ناشی شده اند.

مدیر مالی شرکت قند نقش جهان در خصوص علت کاهش 25 درصدی در سود پیش بینی شده هر سهم "قنقش" برای سال مالی جاری تصریح کرد : در زمان تدوین اولیه بودجه انتظاری شرکت در سال مالی 90 ، نرخ جهانی شکر خام با افزایش فزاینده ای روبرو بود و از اینرو جهش قیمتی شکر خام موجب شد تا برآورد EPS سال مالی جاری با کاهش اعلام شود .

وی متذکر شد : در صورتی که قیمت های خرید شکر خام کاهش یابد ، این امکان وجود دارد که سود سال مالی 90 با تعدیل مثبت مناسبی رو به رو شود .

این مقام مسئول در خصوص هزینه های مالی در نظر گرفته شده در بودجه سال مالی جاری "قنقش" ، اذعان داشت : افزایش 28 درصدی هزینه های مالی در بودجه سال مالی جاری در راستای اخذ اعتبارات جدید از سیستم بانکی برای تأمین سرمایه در گردش شرکت بوده است .

وی در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه طرح توسعه جدیدی برای شرکت در سال جاری وجود ندارد ، درخصوص بحث افزایش سرمایه اظهار داشت : در راستای اصلاح ساختار مالی و از محل مطالبات حال شده سهامداران ، سرمایه شرکت از مبلغ 35 به 100 میلیارد ريال افزایش خواهد یافت ؛ البته تصمیمات نهایی در خصوص این موضوع منوط به زمان برگزاری مجمع فوق العاده و نظر سهامداران بستگی دارد .

lastnight19
May 14th, 2011, 17:39
در پی بروز نقص در شبکه رایانه ای سامانه معاملات
معاملات آغاز شد اما علت چه بود ؟
منشاء همه این اتفاقات مربوط به خراب شدن یک قطعه نرم افزاری در این سامانه بود که به عنوان خبرسازترین مطلب بورسی در روز جاری مطرح شد. جعبه ای کوچک به نام . . .
بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری شاهد وقوع یک اتفاق بی سابقه بود بطوریکه در اولین روز از هفته کاری بورس ، کارگزاران را مشمول یک تعطیلی ناخواسته کرد .

بنابر گزارش بورس ؛ بروز مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در سامانه های مختلف چند وقتی است که علاوه بر کارگزاران ، سرمایه گذاران بیشمار بازار سرمایه را کلافه کرده که اوج این اختلال ها با از کار افتادن سراسری سامانه معاملات سهام در روز جاری باعث شد تا جمع کثیری از این افراد علاوه بر سر در گمی در تالار حافظ با نگرانی به دنبال علت بروز مشکلات رخ داده در روند معاملات امروز باشند .

اما علت چه بود ؟

اظهار نظرها و مصاحبه های گوناگون در چهارساعت گذشته در حالی از طریق رسانه های دیداری و شنیداری در رابطه با علت مشکلات رخ داده در سامانه معاملات بورس منعکس شد که همواره بر تلاش های صورت گرفته برای رفع ایراد فنی در نرم افزار مربوطه و عدم نگرانی در رابطه با هر گونه حمله سایبری و رخنه ویروس در این سامانه تأکید می شد .

اما در اصل منشاء همه این اتفاقات مربوط به خراب شدن یک قطعه نرم افزاری در این سامانه بود که به عنوان خبرسازترین مطلب بورسی در روز جاری مطرح شد. جعبه ای کوچک به نام "هاب" که به لحاظ دارا بودن تعدادی پورت می توان کامپیوتر و سایر دستگاه های مورد نیاز را به آنان متصل و امکان مبادله اطلاعات در شبکه را بین آنها فراهم کرد .

این در حالی است که در شبکه های کامپیوتری گاهی اوقات به جای هاب از قطعه سوییچ استفاده می شود که تنها تفاوت نرم افزاری این دو تنها در زمینه چگونگی اتصال پورت ها در مسیرهای در نظر گرفته شده می باشد .

اما اینکه چرا در یک شبکه ترجیح داده می شود که ازهاب به جای سوییچ استفاده شود در وهله اول قیمت پایین تر هاب نسبت به قطعه دیگر است . افزون بر این شبکه هایی که بر روی آنها سرویس ها و برنامه هایی اجرا می گردد که نیازمند استفاده از پهنای باند بالا نمی باشند از هاب استفاده می کنند .

به هر حال از کار افتادن یکی از سخت افزارهای موسوم به هاب در روز جاری که ارتباط های دور از دسترس را کنترل می کند باعث در هم ریختگی شبکه کامپیوتری مدیریت معاملات شد که با توجه به ویژگی خاص این قطعه و نایاب بودن آن مدت زمان زیادی را برای تهیه ، نصب و راه اندازی به خود اختصاص می دهد .

از اینرو باید با خیال راحت مطمئن بود که تاکنون هیچ حمله سایبری و یا ویروسی در سامانه معالمات رخ نداده و مشکلات تنها از یک قطعه ناچیز اما حیاتی ناشی شده است .

چاره علاج چیست ؟

شاید یکی از مشکلاتی که امروز دامن گیر بازار سرمایه کشور شده استقرار سیستم جدید پنج میلیارد تومانی معاملات سهام (جم) از دو سال پیش تاکنون بوده که به دلیل ضعف کارایی و تعریف نشدن صحیح با ساختار بورس کشور هر از چند گاهی باعث ایجاد اختلال در روند معاملات می شود .

در این سامانه به رغم سرعت بالای پردازش اطلاعات در روند گردش معاملات ، به دلیل فقدان نرم افزار تسویه و تهاتر معاملات در عملیات حسابداری آن متأسفانه هنوز تخصیص اطلاعات داده شده به طور روزانه و به صورت دستی از سوی کارگزاران انجام پذیرفته که در مقایسه با سیستم قدیمی و تحت برنامه "داس" معاملات بورس که از سال 72 به کار گرفته شد دارای مشکلات عدیده ای است .

علت این امر هم در نگاه اول تحریم ها و فشارهایی است که پس از خرید سهام بورس یورو نکست فرانسه توسط بورس نیویورک امریکا و ادغام شدن این دو بازار در سال 85 مربوط می باشد که پس از ارایه موتور معاملاتی در سیستم جم ، اجازه خرید برای نرم افزار دوم این سامانه یعنی عملیات حسابداری بنا به ملاحظاتی داده نشد .

کلام آخر اینکه با توجه به تفاوت های ساختاری در بنیان های اقتصادی کشور با خارج و تفاوت های بسیار در نحوه پرداخت ها و دریافت های خرد و کلان ، لزوم برنامه نویسی و ایرا نیزه کردن سیستم های معاملاتی بجای کپی برداری یا صرف هزینه های کلان برای خریداری آنها ضروری بوده و که در این زمینه توجه به نیروی خلاق و متخصص داخلی علاوه بر صرفه جویی های ارزی می تواند خنثی کننده برخی فشارها همچون تحریم ها و یا برخی بد رفتاری ها از سوی اقتصادهای سرمایه داری شود .

همچنین توسعه و گسترش زیر ساخت ها در پهنه بازار سرمایه امری اجتناب ناپذیر بوده که باید قبل از راه اندازی عجولانه برخی اقدامات همچون سامانه معاملات بر خط (آنلاین تریدینگ) اقدامی اساسی برای آنها می شد تا مشکلات فعلی را برای بازار سرمایه فراهم نکنند .

lastnight19
May 14th, 2011, 17:45
خبر خوش مديرعامل همراه اول در آستانه روز ارتباطات

اولين نشست رسانه اي مهندس وحيد صدوقي مديرعامل همراه اول در سال 90، صبح روز شنبه 24 ارديبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش بورس شرکت ارتباطات­ سیار ایران، در اين مراسم كه با حضور تعداد بيش از 150 خبرنگار حوزه ­هاي ICT، بورس و بازرگاني رسانه هاي خبري در برج همراه برگزار شد، مديرعامل همراه­ اول اعلام كرد: همزمان با 27 ارديبهشت ماه، روز جهاني ارتباطات، سيم كارت­هاي دائمي همراه اول با نرخ جديد به فروش مي­رسد.

صدوقي با اشاره به همكاري مناسبي كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين زمينه داشته است، از كاهش قيمت سيم­ كارت­هاي دائمي همراه­ اول خبر داد و گفت: از اين پس سيم­ كارت­هاي دائمي با تضمين پرداخت به قيمت 254 هزار و 800 تومان به فروش مي­رسد كه 120 هزارتومان آن حق اتصال، 4800 تومان ماليات بر ارزش افزوده و 130 هزار تومان آن تضمين پرداخت است.

وي در ادامه با تشريح عملكرد سال گذشته همراه ­اول اظهار داشت: ما در سال 89 عملكردي بيش از برنامه مصوب داشته ­ايم و مهمترين دستاورد سال گذشته، جذب 5.6 ميليون مشترك فعال بوده است.

صدوقي با بر شمردن عناوين وا فتخارات كسب شده توسط همراه اول در سال گذشته گفت: كسب رتبه اول سودآوري و بازده ارزش ويژه، برترين شركت حوزه ICT، قرار گرفتن در بين 10 شركت پيشرو اقتصادي كشور و كسب رتبه نهم در درآمد، برترين ارایه دهنده خدمات مخابراتي همراه از سوي دومين دوسالانه جوايز فناوري ايران (ايتا) از جمله عناوين و افتخارات اين اپراتور در سال 89 است.

مديرعامل همراه ­اول با اشاره به گستره سراسري پوشش اين اپراتور اظهار داشت: طبق آخرين آمارها 100 درصد شهرها (1120 شهر)، 69 درصد روستاها (بيش از 46 هزار روستا) و 98 درصد جاده­ هاي اصلي (29 هزار كيلومتر) تحت پوشش شبكه همراه اول است. همراه اول با 266 اپراتور در 110 كشور قرارداد رومينگ دارد و مشتركين همراه اول مي توانند از شبكه GSM روستايي 20 استان كشور استفاده كنند.

صدوقي از افزايش 5 ميليوني ظرفيت شبكه IN خبرداد و افزود: ظرفيت IN همراه اول در سال 89 به 25 ميليون افزايش يافته است.

وي گفت: ظرفيت مراكز پيامك همراه اول به 40 هزار پيامك در ثانيه افزايش يافته و تعداد آنتن هاي BTS به حدود 20 هزار آنتن رسيده است.

صدوقي سهم بازار همراه اول را 65 درصد ذكر كرد و اظهار داشت:‌ بقيه اپراتورها نيز روي هم 35 درصد سهم بازار تلفن همراه را در كشور در اختيار دارند.

وي از اقدامات همراه اول جهت توسعه سبد محصولات و خدمات در سال 89، به ارایه 12 سرويس جديد اشاره كرد كه مورد استقبال مشتركين قرار گرفته­ است.

صدوقي با اشاره به روند صعودي رشد فروش سيم­ كارت­هاي اپراتور اول گفت: با استقبال صورت گرفته از سيم­ كارت­هاي همراه اول در روزهاي بعد از عيد، تعداد سيم كارت هاي واگذار شده اين اپراتور به 44 ميليون و 901 هزار رسيده است كه از اين تعداد 28 ميليون و 768 هزار آن اعتباري و 16 ميليون و 133 هزار ديگر دائمي است.

مديرعامل اپراتور اول در خصوص افزايش مشتركين GPRS و MMS همراه اول نيز گفت: تعداد كاربران GPRS طي يكسال اخير از 5.1 ميليون به بيش از 7.4 ميليون و تعداد كاربران MMS از 800 هزار به 4.2 ميليون نفر رسيده است.

صدوقي اجراي كمپين­هاي سيم ­كارت جوانان و عيدانه، بهبود سطح خدمات ارایه شده به مشتريان در مركز تماس، برگزاري طرح­هاي تشويقي ميلاد 1 و نويد 1 و ارزيابي، انتخاب و عقد قرارداد با شركت­هاي همكار در حوزه خدمات ارزش افزوده را از اقدامات اساسي همراه اول جهت توسعه بازار و محصولات در سال گذشته عنوان كرد.

وي از ادامه پروژه فاز 4 توسعه شبكه، مدرن سازي شبكه سيگنالينگي، ايجاد ظرفيت GPRS براي 18 ميليون مشترك و ظرفيت سازي شبكه IN براي 20 ميليون مشترك جديد بعنوان برنامه­ هاي سال 90 همراه اول نام برد و جذب 10 ميليون مشترك جديد، بهبود ساختار و عملكرد مركز تماس و ادامه طرح هاي تشويقي ميلاد 2 و نويد 2 را از ديگر برنامه هاي همراه اول در سال جاري برشمرد.

صدوقي گفت: در سال جاري همراه اول 23 درصد رشد فروش سيم كارت، 38 درصد رشد درآمد اعتباري و 57 درصد رشد مشتركين فعال داشته است.

وي افزود: بازار سيم كارت ايران به هيچ وجه به بن­بست نرسيده و تا سال 2014 ميلادي حضور 103 ميليون مشترك فعال در بازار ايران پيش بيني مي شود.

مديرعامل همراه اول در خصوص بحث ديتا محسوب كردن پيامك، MMS و GPRS در صورت­هاي مالي اين شركت نيز گفت: برداشت دوگانه­اي از اين موضوع وجود دارد كه اميدواريم با مستنداتي كه ارایه خواهيم كرد از حقوق سهامداران خود دفاع كنيم.

وي در پايان با اشاره به سرويس آهنگ پيشواز همراه اول گفت: اين سرويس را در ايام نوروز به صورت آزمايشي براي 2 ميليون مشترك فعال كرده بوديم كه در حال حاضر غيرفعال است و قرار است با پيامكي كه به مشتركان ارسال خواهيم كرد از آنها بخواهيم اگر مي خواهند عضو شوند دوباره ثبت نام كنند. قيمت آن 450 تومان در نظر گرفته شده است كه مشترك قادر خواهد بود طي يكماه هر تعداد كه بخواهد آهنگ عوض كند.

lastnight19
May 14th, 2011, 17:47
روابط عمومی فرابورس اعلام کرد :
برگزاری سومین مجمع سالانه فرابورس در ماه خرداد

مجمع عمومی سالانه فرابورس ساعت 10 صبح روز سه شنبه 10خرداد در محل سالن آمفي تئاتر موسسه مطالعات بهره وري منابع انساني برگزار مي شود.

به گزارش بورس به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، مجمع عمومی سالانه شرکت فرابورس ایران در ساعت 10 صبح روز سه شنبه 10 خرداد ماه 1390 در محل سالن آمفی‌تئاتر موسسه مطالعات بهره وری منابع انسانی واقع در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران شناسی، خیابان نهم تشکیل می‌شود.

بنابر این گزارش، کلیه صاحبان سهام یا نمایندگان قانونی،جهت دریافت کارت ورود به مجمع با در دست داشتن اصل ورقه سهام و کارت شناسایی معتبر برای اشخاص حقیقی و وکالت‌نامه رسمی (برای وکلای سهامداران) و معرفی نامه معتبر (برای نمایندگان اشخاص حقوقی) در ساعات اداری روزهای 8 و 9 خرداد ماه 1390 به واحد امور سهام شرکت واقع در تهران، خیابان حافظ، شماره 192، ساختمان بورس اوراق بهادار، طبقه شانزدهم مراجعه فرمایند. همچنین کارت ورود به جلسه مجمع از ساعت 8:30 صبح روز برگزاری مجمع در محل برگزاری توزیع خواهد شد.

lastnight19
May 14th, 2011, 17:49
مدیر سرمایه گذاری کارگزاری ساو آفرین :
مورد غیر طبیعی در بورس وجود ندارد،رشد شاخص ادامه دار است
در سال جاری حجم معاملات نسبت به سال گذشته چشمگیرتر بوده و این حجم بالا نشان از بزرگ شدن بازار است . همچنین در شرایطی که سهم ها با حجم های بالایی معامله می شوند ، جای امیدواری وجود دارد ؛ چرا که در حال حاضر حجم معاملات بورس در حدوده 100 میلیارد تومان نوسان دارد ، در حالی که در سال های گذشته معاملات با حجم پایینی انجام می شد .
آخرین روز از هفته گذشته در حالی به پایان رسید که حجم معاملات بالایی را در بازار شاهد بودیم و سهام شرکت باغمیشه در این روز عرضه شد و متقاضایان بلوک های سهام شرکت های حفاری شمال و ایران خودرو برای در اختیار گرفتن سهام مورد نظر خود با هم رقابت پرداختند که در نتیجه این رقابت ها صف های خرید سنگینی را روی نماد این دو شرکت شاهد بودیم .

عظیم ثابت ، مدیر سرمایه گذاری کارگزاری ساو آفرین ، در خصوص روند موجود در بازار به خبرنگار بورس گفت : بازار کنونی بازار مناسبی برای سرمایه گذاری است و مورد غیر طبیعی در بازار وجود ندارد . البته دیدگاه سهامداران برای شناسایی سود و با توجه به نگاه کوتاه مدتی که به بازار دارند ، باعث می شود وضعیت فعلی در بازار شکل گیرد .

وی در ادامه افزود : از زمان اجرای طرح تحول اقتصادی و اصلاح قیمت حامل های انرژی با گذشت چهار ماه شاخص 45 درصد رشد داشته و با توجه به اینکه اسفند و فروردین ماه با وضعیت مناسبی روبه رو بودیم ، سهامداران از ترس از دست ندادن بازدهی به دست آمده اقدام به فروش می کنند .

افزون بر این در شرایطی که بازار روزانه پتانسیل رشد هشت تا 10درصدی را دارد ، این فرصت مهیا است تا افراد بتوانند از آن استفاده کرده و در این بازار سرمایه گذاری کنند .

وی با اشاره به نزدیکی به فصل مجامع بر عدم وجود عوامل نگران کننده در بازار تأکید داشت و تصریح کرد : در سال جاری حجم معاملات نسبت به سال گذشته چشمگیرتر بوده و این حجم بالا نشان از بزرگ شدن بازار است . همچنین در شرایطی که سهم ها با حجم های بالایی معامله می شوند ، جای امیدواری وجود دارد ؛ چرا که در حال حاضر حجم معاملات بورس در حدوده 100 میلیارد تومان نوسان دارد ، در حالی که در سال های گذشته معاملات با حجم پایینی انجام می شد .

به گفته این کارشناس بازار سرمایه مادامی که بازارهای موازی بورس تحرک خاصی ندارند و با توجه به رشد 45 درصدی شاخص در مدتی کمتر از پنج ماه بازار بورس چشم انداز روشنی را پیش روی خود دارد و همچنان از بازده مناسبی برخوردار خواهد بود .

وی با اشاره به مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش نرخ خوراک شرکت های پالایشی و پتروشیمی تا حداکثر 65 درصد فوب خلیج فارس ، ممنوعیت اخذ عوارض صادرات سنگ آهنی ها و نیز انتشار اخبار مثبت از شرکت ها در خصوص طرح های توسعه و افزایش سرمایه آنها بیان داشت : تمامی این موارد نوید خبرهای خوش را برای بازار بورس کشور می دهد و شرکت های پتروشیمی و معدنی از این مصوبات منتفع می شوند .

عظیم ثابت با اذعان به اینکه نوسانات در بازار امری طبیعی بوده و نوسان گیری کوتاه مدت ویژگی جدا شدنی بازار است ، خاطر نشان کرد : درست است که در حال حاضر پی بر ای بازار نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد کرده ، اما این عدد حاکی از آن است که یکسری از صنایع طرفداران خود را دارند و نیز نشان می دهد که امید به رشد برخی از شرکت ها در آینده وجود داشته و چشم انداز مثبتی برای آنها متصور است .

وی همچنین اظهار داشت : اگر در بخش اقتصاد جهانی و نیز قیمت های نفت اتفاق جدید را شاهد نباشیم ، نگرانی خاصی وجود ندارد و تا فصل برگزاری مجامع شاخص می تواند به رقم 28 هزار واحد دست یابد .

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنایع پیشروی بازار عنوان داشت : ویژگی خوب بازار این است که روی صنعت خاصی نظر نداشته و به جز یک یا دو صنعت خاص که انرژی بر هستند ، اکثر سهم ها و صنایع اقبال خود را دارند .

در این بین صنایع نفت و پتروشیمی ، خدماتی ، بانکی و معدنی مورد اقبال بازار قرار داشته و صندوق های سرمایه گذاری عملکرد مناسبی از خود نشان داده اند .

وی در خاتمه سخنان خود به تمامی سهامداران توصیه کرد : با تحلیل عمل کنند و تحت تأثیر روند کاهشی سهامی که خریداری کرده اند ، اقدام به فروش سهم خود نکنند و افرادی که آشنایی کامل با شرایط بورس ندارند نیز به سمت سرمایه گذاری در صندوق ها حرکت کنند و بازدهی چند ماهه و میان مدت را در نظر بگیرند تا نوسانات مقطعی روی سرمایه آنها اثرگذاری کمتری داشته باشد .

lastnight19
May 14th, 2011, 17:51
به رغم برطرف نشدن مشکلات فنی سامانه معاملات در بازه قانونی :
امکان تمدید زمان معاملات در روز جاری وجود دارد
خبرگزاری ها از عدم امکان انجام معامله پس از اتمام ساعات معامله امروز در صورت برطرف شدن مشکلات فنی در سامانه معاملات خبر داده بودند.
مدیر نظارت بر بازار شرکت بورس با بیان اینکه هرگونه تصمیم گیری جدیدی در زمینه نحوه انجام معاملات امروز به چگونگی و مدت زمان زمان بر طرف شدن مشکلات فنی سامانه معاملات بورس (پم) بستگی دارد ، از امکان تمدید زمان معاملات پس از ساعت 12 بعد از ظهر امروز خبر داد .

علی صحرایی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ، با اعلام اینکه به محض برطرف شدن ایرادات فنی ، قبل از شروع معاملات از طریق سامانه های اطلاع رسانی شرکت بورس هر گونه تصمیم گیری جدید به اطلاع عموم خواهد رسید ، افزود : به لحاظ فنی امکان تمدید زمان معاملات براساس نوع تصمیمات مدیریتی وجود داشته که بنا بر زمان در اختیار گذاشته شده برنامه ریزی خواهد شد .

این مقام مسئول بروز مشکلات فعلی در حوزه مدیریت فناوری سامانه های نرم افزاری بورس را ناشی از محدودیت های فناوری اطلاعات (IT) در کشور دانست و افزود : به لحاظ امنیتی سامانه معاملات بورس از شرایط ویژه ای برخوردار بوده و از اینرو هر گونه حمله هکری یا نفوذ ویروس های اینترنتی در این سامانه منتفی است .

به گفته صحرایی در بدبینانه ترین شکل احتمال به تعویق افتادن معاملات به روز آینده را می توان متصور بود که در این رابطه هیچ گونه اختلالی در روند معاملات عمده و یا خرد بوجود نخواهد آمد.

گفتنی است برخی خبرگزاری ها از عدم امکان انجام معامله پس از اتمام ساعات معامله امروز در صورت برطرف شدن مشکلات فنی در سامانه معاملات خبر داده بودند.

lastnight19
May 14th, 2011, 17:54
با تولید ورق هسته در کشور
ایران ترانسفو بی نیاز از واردات می شود
با امضاء تفاهم نامه ای که در سال 1386 با شرکت ایران ترانسفو منعقد شد ، مسئولیت راه اندازی و پیگیری خط تولید ورق های الکترونیکی به این موسسه محول شد که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته عملیات اجرا و بهره برداری آزمایشی آن در سال جاری بطور رسمی کلید خواهد خورد .
با آغاز عملیات ساخت کارخانه و راه اندازی خط تولید ورق های مغناطیسی جهت دار و غیر جهت دار از سوی موسسه تحقیقات ترانسفورماتور ایران شرکت ایران ترانسفو به طور کامل از واردات ورق های الکترونیکی بی نیاز می شود .

این گفته منصور فتحعلی ، مدیرعامل موسسه تحقیقات ترانسفورماتور ایران بود که در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت : با امضاء تفاهم نامه ای که در سال 1386 با شرکت ایران ترانسفو منعقد شد ، مسئولیت راه اندازی و پیگیری خط تولید ورق های الکترونیکی به این موسسه محول شد که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته عملیات اجرا و بهره برداری آزمایشی آن در سال جاری بطور رسمی کلید خواهد خورد .

وی با بیان اینکه این ظرفیت تولیدی در سال جاری به اندازه میزان واقعی خود تولید نخواهد کرد ، یادآور شد : کل ظرفیت اسمی این واحد تولیدی بالغ بر 150 هزار تن ورق الکترونیکی بوده که 50 تا 60 هزار تن آن به تولید ورق های مغناطیسی جهت دار یا ورق هسته و ما بقی این ظرفیت به تولید ورق های مغناطیسی غیر جهت دار به منظور استفاده در ژنراتور ها و موتورهای الکترونیکی اختصاص خواهد یافت .

به گفته این مقام مسئول با راه اندازی این خط تولیدی امکان ساخت برخی قطعات همچون ورق الکترونیکی که پیش از این به اجبار از کشور های خارجی تأمین می شد فراهم شده که علاوه بر صرفه جویی در مصارف ارزی تأثیر زیادی در بهبود ظرفیت تولیدی و روند سودآوری "بترانس" خواهد داشت .

شایان ذکر است که 51% سهام موسسه تحقیقات ترانسفورماتور ایران متعلق به ایران ترانسفو ، 22% متعلق به دانشگاه صنعتی شریف و 25 % متعلق به دفتر فناوری ریاست جمهوری است که اکثریت سهامداران این موسسه را تشکیل می دهند .

lastnight19
May 14th, 2011, 17:57
مدیرعامل کارگزاری بانک تات اعلام کرد :
راه اندازی کارگزاری تات در هفته جاری
70 درصد از سهام این کارگزاری در اختیار بانک تات ، 28 درصد در اختیار شرکت توسعه سرمایه بانک تات و 2 درصد نیز در اختیار خدمات مالی و اداری این بانک است .
بانک تات با گذشت حدود یک سال از تأسیس و با در اختیار داشتن 55 شعبه در سراسر کشور اقدام به راه اندازی یک کارگزاری نموده است .

حسین خزلی خرازی در حاشیه همایش معرفی سامانه بومی سازی محصولات شرکت DirectFN در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز از راه اندازی کارگزاری بانک تات طی هفته جاری خبر داد و اظهار داشت : با توجه به اینکه مجوز سازمان بورس را برای خرید یکی از کارگزاری های رتبه میانی دریافت کرده ایم ، راه اندازی کارگزاری بانک تات در روزهای آتی اجرایی خواهد شد .

وی در ادامه سخنان خود گفت : 70 درصد از سهام این کارگزاری در اختیار بانک تات ، 28 درصد در اختیار شرکت توسعه سرمایه بانک تات و 2 درصد نیز در اختیار خدمات مالی و اداری این بانک است .

وی در ادامه افزود : با توجه به قابلیت های موجود در بانک تات و حضور نیروهای جوان و آموزش پذیر سعی داریم با راه اندازی این کارگزاری تمام خدمات را در کلیه شعب بانک تات ارایه دهیم . چرا که حضور پرسنل جوان موجب کاهش مقاومت نیروی انسانی در مقابل تغییرات و دستور العمل های جدید مدیریت شده و انگیزه کافی برای بانک و پرسنل آن وجود دارد .

مدیرعامل کارگزاری بانک تات در خصوص برنامه های در نظر گرفته شده برای این کارگزاری گفت : مهمترین برنامه ما استفاده از سامانه معاملات بر خط با قابلیت های گسترده برای تحلیل تکنیکال است .

افزون بر این با توجه به ترکیب هیأت مدیره در نظر داریم صندوق سرمایه گذاری اختصاصی برای ورزشکاران حرفه ای ایجاد کنیم تا با کمک بانک تات و سهامدار عمده که عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال و رییس فدراسیون دوچرخه سواری است ، بستری را برای ورود ورزشکاران حرفه ای فراهم کنیم .

وی در خصوص راه اندازی صندوق سرمایه گذاری مشترک خیریه بانک تات برای کمک های عام المنفعه گفت : با توجه به اقدام این بانک ؛ ما نیز پیشنهاد ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک وقفی و صندوق سرمایه گذاری مشترک خیریه را به سازمان بورس ارایه کرده ایم تا افرادی که می خواهند در امور خیریه حضور داشته باشند در این صندوق سرمایه گذاری نمایند .

وی در خاتمه سخنان خود راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مشترک اختصاصی برای یک قشر خاص در جامعه را مناسب ارزیابی کرد و گفت : یکی از بهترین راه های فرهنگ سازی برای حضور فعال مردم و سرمایه داران در بازار سرمایه و بورس ورود اقشار خاص جامعه همچون ورزشکاران ، هنرمندان و اساتید است . چرا که زمانیکه مردم از حضور یک ورزشکار بزرگ و یا یک هنرمند در بورس مطلع می شوند ، به تدریج فرهنگ سرمایه گذاری در این بازار در جامعه شکل می گیرد و این امر به توسعه هر چه بیشتر بورس کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد .

lastnight19
May 14th, 2011, 18:02
امید در عین افت
سهام شرکت باغمیشه در حالی امروز برای اولین بار پا به فرابورس نهاد که عرضه سهام اغلب شرکتها و تداوم فشار فروش سهام از روز گذشته سبب افت 46 واحدی شاخص کل شد .
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 90.02.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 59 واحد کاهش به رقم 21925 واحد رسيد . عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 207 واحد افزایش عدد 32592 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 39 واحد کاهش به رقم 26002 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 840 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سرمایه گذاری غدیر (هلدینگ) با 25 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 38 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

سهام شرکت باغمیشه در حالی امروز برای اولین بار پا به فرابورس نهاد که عرضه سهام اغلب شرکتها و تداوم فشار فروش سهام از روز گذشته سبب افت 46 واحدی شاخص کل شد .

براساس گزارش بورس امروز نماد معاملاتی شهر سازی و خانه سازی باغمیشه با قیمت 8250 ريال کشف شد که به اعتقاد اهالی تالار این رقم بسیار جذاب و مناسب می باشد از سوی دیگر کارشناسان معتقدند با توجه به کشف قیمت متعادل و مناسب "ثباغ" و پی بر ای حدود 4.5 این شرکت احتمال رسیدن این رقم به 6 تا 6.5 مرتبه نیز محتمل بوده و این شرکت می تواند بازدهی قابل قبولی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورد .

از سوی دیگر امروز شاهد افزایش تقاضا و رشد حجم معاملاتی بر سهام بین المللی توسعه ساختمان به عنوان سهامدار 99 درصدی این شرکت بودیم و از آنجائیکه کشف قیمت امروز باغمیشه برای "ثاخت" با بازدهی 725 درصدی به ازای هر سهم همراه بود احتمال تداوم روند صعودی در نماد "ثاخت" تا 10 درصد دیگر نیز وجود دارد .

اما حفاری شمال دیگر شرکتی بود که عرضه عمده 50 درصد به علاوه یک سهم آن در بورس و حضور سه خریدار در رقابت باعث تشکیل صف خرید برای آن و حجم معامله بیش از 33 میلیون سهمی شد . به اعتقاد اهالی تالار شکسته شدن طلسم عدم حضور خریدار برای حفاری شمال و افزایش قیمت پایه بلوک می تواند شوک مثبتی باشد برای رشد قیمتی سهام "حفاری" حداقل تا زمان ادامه رقابت . شایان توجه است که هم اکنون گروه بهمن ، ساتا و صبا تأمین در حال رقابت برای تصاحب بلوک مدیریتی حفاری می باشند و بنظر می رسد در صورتیکه برنده این رقابت ساتا نباشد خریدار این بلوک اقدام به حمایت از سهام حفاری در بورس می نماید که همین موضوع می تواند مجدداًٌ سبب رشد قیمت سهام حفاری شود .

در نماد فلزات نیز امروز شاهد افت قیمت اکثر سهام شرکتهای این گروه بودیم بطوریکه فولاد مبارکه ، کالسیمین ، فولاد آلیاژی یزد ، فرآوری مواد معدنی با کاهش قیمت مواجه شدند .

اهالی تالار علت این کاهش قیمت را افت قیمتهای جهانی عنوان می کنند اما معتقدند این افت قیمت مقطعی است و قیمتها مجدداً به روند صعودی باز خواهد گشت .

شرکت مخابرات نیز امروز پس از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود 43 تومانی مجدداً در قیمت 331 تومان (میانگین) بازگشایی شد . اهالی تالار معتقدند سهام مخابرات به جهت رشد مجدد نیاز به مدت زمانی استراحت و اصلاح قیمتی دارد .

در پایان بنظر می رسد روند حرکتی بازار بصورتی که هم اکنون ادامه دارد تا پایان ماه جاری نیز ادامه یابد اما اهالی تالار پیش بینی می کنند خرداد ماه بورس بسیار بهتر از اردیبهشت ماه باشد .

lastnight19
May 14th, 2011, 18:04
دادو ستد معاملات آتي سهام مشكلي ندارد

حامد تاج‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي فارس، اظهار داشت: مشكل فني نرم‌افزار معاملات سهام شركتهاي بورسي به معاملات آتي سهام ارتباطي نداشته و به دليل بومي بودن اين نرم‌افزار (معاملات آتي سهام شركتهاي بورسي) مشكلي در انجام معامله اين ابزار در روز جاري وجود ندارد.
وي ادامه داد: بنابراين فعالان معاملات آتي سهام مي‌توانند به مانند روزهاي ديگر نسبت به دادوستد معاملات آتي در روز جاري اقدام كنند.

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:08
با نگاهی به مرحله دوم تحویل مسکن مهر متقاضیان تهرانی در هفته آینده
آیا تقاضا و عرضه در صنعت مسکن آشتی خواهند کرد ؟
به گزارش خبرنگار بورس از برخی بنگاههای معاملات مسکن نرخ فروش آپارتمان در پایتخت از ابتدای امسال تاکنون به ازای هر متر مربع افزایش 50 تا 100 هزار تومانی داشته و این در حالی است که نرخ اجاره و رهن رشدی 50 درصدی نسبت به قیمت های سال قبل را تجربه کرده است.
دغدغه تأمین سر پناه همواره یکی از نگرانی های جامعه ایرانی بوده و این در حالی است که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و انتظار از شوک تورمی در قیمت های مسکن باعث شده تا این نگرانی با شدت بیشتری از سوی کارشناسان مطرح شود .
بازار پایداری به نام مسکن و ساختمان اگر چه همچنان سایه رکود را بر سر خود دارد اما به نظر می رسد با توجه به فشار ناشی از افزایش قیمت تمام شده مسکن برای تولید کنندگان و از طرفی انتظار از نوسان قیمت ها از بابت اجرای قانون هدفمندی در این بازار ، به زودی افزایش قیمت مسکن را نظاره گر خواهد بود .

بنابر گزارش بورس این مطلب شاید در وهله اول عرضه کنندگان مسکن را با خوشحالی روبرو کند اما می تواند با توجه به پایین بودن توان قدرت خرید از سوی مصرف کنندگان منجر به آسیب دیدن بخش بیشتری از دهک های درآمدی جامعه شود .

در این بین اگر چه به تبع افزایش قیمت تمام شده مسکن ، افزایش نرخ خرید و فروش در این صنعت بدیهی است اما اجرای طرح مسکن مهر می تواندبه برقراری توازن در عرضه و تقاضا کمک کند.

در همین رابطه احمد ترک نژاد ، عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با ترسیم چشم انداز بازار مسکن و ساختمان در سال جاری اظهار داشت : بازار مسکن زمانی دوباره به شکل پویا و و جدی فعال خواهد شد که معامله گران آن شاهد چرخش نگاه سرمایه گذاری و محدود شدن جریان نقدینگی های سرگردان به بازار سرمایه باشند .

وی ادامه داد : جدای از اصالت و واقعی بودن بازدهی بازار سرمایه ، عملکرد این بازار از دو سال گذشته تاکنون حاکی از جذابیت سرمایه گذاری برای صاحبان نقدینگی بوده که فعلاً تمایلی برای ورود به بخش مسکن را ندارد .

وی در برابر این سوال که آیا با واگذاری مسکن مهر بویژه در شهر تهران می توان شاهد کاهش نرخ های مسکن در بخش اجاره و فروش بود ؟ پاسخ داد : در نگاه اول باید دید بازار مسکن مهر چه قشری از جامعه را هدف گرفته و در چه بخش هایی پاسخگو است . هر چند عرضه مسکن مهر می تواند مصرف دهک های پایین درآمدی جامعه را برآورده سازد اما طبقات متوسط و حتی بالاتر از آنرا نمی تواند تأمین نماید .

در این میان مسکن مهر می تواند با تأمین نیاز بخش اعظمی از مخاطبین خود که عمدتاً از اجاره نشین های پایتخت محسوب می شوند روند خرید و فروش و حتی اجاره در بازار مسکن را دچار تغییراتی نماید ، البته مشروط بر آنکه تمام زیر ساخت ها و امکانات اولیه زندگی در این مجتمع ها ایجاد شده باشد .

این کارشناس با تأکید بر اینکه نمی توان با واگذاری طرح مسکن مهر ، کاهش اجاره بهای مسکن را انتظار داشت یادآور شد : علاوه بر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و انتظار از افزایش قیمت تمام شده در حوزه ساخت و ساز مسکن اجرای سیاست های پولی سال 90 نیز بر روند معاملات این بازار تأثیر زیادی بر جای گذاشته بطوریکه در حال حاضر علاوه بر رشد قیمت فروش مسکن ، معاملات رهن و اجاره منازل مسکونی نیز از ابتدای امسال با رشد قیمت ها مواجه شده است .

ترک نژاد چشم انداز بازار مسکن در سال جاری را مثبت ارزیابی کرد و افزود : با توجه به جابجا شدن سیکل های سرمایه گذاری در بازار سرمایه و از طرفی افزایش قیمت تمام شده از بابت رشد نرخ مواد اولیه و مصالح ساختمانی می توان انتظار داشت که در سال جاری به آرامی افق روشنی در بخش مسکن کشور پدیدار شود .

این در حالی است که همسو با افزایش نرخ تورم چنانچه با افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن روبرو باشیم بدیهی خواهد بود که به جز مسکن مهر رونق در بازار مسکن مصرفی نیز بوجود آید .

به گزارش خبرنگار بورس از برخی بنگاههای معاملات مسکن نرخ فروش آپارتمان در پایتخت از ابتدای امسال تاکنون به ازای هر متر مربع افزایش 50 تا 100 هزار تومانی داشته و این در حالی است که نرخ اجاره و رهن رشدی 50 درصدی نسبت به قیمت های سال قبل را تجربه کرده است.

این درحالی است که هنوز فصل نقل و انتقالات مسکن در تابستان فرا نرسیده و به نظر می رسد با آغاز مرحله دوم عرضه مسکن مهر به متقاضیان تهرانی در هفته آینده اتفاق جدیدی در بازار مصرفی مسکن و ساختمان رخ نخواهد داد .

بردیا ، یکی از فعالان بخش ساختمان معتقد است اگر چه واگذاری مسکن مهر می تواند به تقاضای قشر ضعیف و کم درآمد جامعه پاسخگو باشد اما ایراداتی همچون عمر پایین بنا ، ساختار مجتمع گونه و حتی کمبود برخی نیازهای زیر بنایی در آنها نخواهد توانست تا تقاضای موثر در این بخش بهبود یابد .

این در حالی است که افزایش قیمت تمام شده ، رشد تورم و کاهش نرخ سود بانکی نقش اساسی در افزایش نرخ اجاره بها و معاملات مسکن دارد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:11
به بهانه برگزاری مجمع فوق العاده "وامید" در هفته گذشته بررسی شد :
چشم انداز سرمایه گذاری امید پس از افزایش سرمایه
شرکت می تواند سهام جدید را برابر مبلغ اسمی به فروش برساند و یا اینکه مبلغی علاوه بر نرخ اسمی سهم به عنوان اضافه ارزش سهم از خریدار دریافت و عواید حاصل از اضافه ارزش سهام فروخته شده را به اندوخته منتقل و یا به صورت نقدی بین صاحبان سهام سابق تقسیم کند
مجمع فوق العاده شرکت سرمایه گذاری امید در حالی طی چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد که با تصویب سهامداران مقرر شد در راستای برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی ، این شرکت در اولین مرحله برنامه افزایش سرمایه مورد نظر خود از 500 به 1000 میلیارد تومان را از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی انجام دهد .
در ادامه "وامید" ملزم شد تا پس از این مرحله ، از محل اندوخته سرمایه ای ، سود انباشته ، مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش 500 میلیارد تومانی سرمایه خود را برای تکمیل میزان سرمایه پیش بینی شده به مبلغ یکهزار و پانصد میلیارد تومان در مرحله بعد پیگیری و محقق نماید .

براساس گزارش بورس ، سرمایه گذاری امید افزایش سرمایه خود را در اولین مرحله در حالی با سلب حق تقدم از سهامداران موجود یا به عبارت بهتر از طریق صرف سهام پیش خواهد برد که افزایش سهام شناور آزاد در بازار سهام و در راستای سیاست های بانک مرکزی و سازمان بورس از اهداف نهایی این روش اعلام شده است .

فایده این روش نیز در کلیت موضوع باعث خواهد شد تا تأمین نیازهای سرمایه ای شرکت با کمترین افزایش تعداد سهام محقق شود . از طرفی جلوگیری از رقیق شدن سهام و مضاعف شدن رشد سودآوری به دلیل وجود منابع قابل توجه صرف سهام در اختیار شرکت علاوه بر غنی شدن قیمت سهم ، کاهش ریسک آن در بازار را در پی خواهد داشت .

گفتنی است در روش افزایش سرمایه از طریق صرف سهام ، پذیره نویسی براساس قیمت بازاری سهم انجام شده و از اینرو اضافه شدن ارزش اضافه شده از مازاد قیمت بازار به قیمت اسمی تحت عنوان صرف سهام در ترازنامه نشان داده می شود . از اینجا به بعد شرکت می تواند سهام جدید را برابر مبلغ اسمی به فروش برساند و یا اینکه مبلغی علاوه بر نرخ اسمی سهم به عنوان اضافه ارزش سهم از خریدار دریافت و عواید حاصل از اضافه ارزش سهام فروخته شده را به اندوخته منتقل و یا به صورت نقدی بین صاحبان سهام سابق تقسیم کند و در غیر اینصورت در ازای آن سهام جدید به صاحبان سهام سابق دهد.

در این رابطه عبدالرضا مددی معاون مالی و پشتیبانی شرکت سرمایه گذاری امید با اعلام اینکه افزایش سرمایه این شرکت در اولین مرحله به میزان 100 درصد سرمایه فعلی خواهد بود در سخنان کوتاهی با خبرنگار ما اظهار داشت : همانگونه که در اطلاعات منتشر شده شرکت در گزارش هیأت مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه برای عملکرد سال مالی منتهی به 89.10.30 اعلام شده به منظور تأمین مالی بخشی از منابع مورد نیاز برای انجام سرمایه گذاری در صنایع جدید "وامید" افزایش سرمایه ای 200 درصدی طی دو مرحله در دستور کار داشته که بخشی از آن برای ایجاد سرمایه گذاری های جدید در شرکت سرمایه پذیر و بخشی دیگر در زمینه افزایش سرمایه شرکت های تابعه صرف خواهد شد که این موارد قبلاً از طریق شبکه کدال منتشر شده است .

به گزارش بورس نیوز اجرای برنامه افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم و به تبع آن افزایش درصد سهام شناور شرکت سرمایه گذاری امید در حالی محقق خواهد شد که با توجه به برنامه ریزی های مختلف این شرکت در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی و نیز اقداماتی همچون تلاش برای فروش ساختمان ، قرارداد 50 میلیارد دلاری با وزارت نیرو و ذخیره سازی 20 میلیون متر مکعبی نفت در جزیره قشم می تواند حاکی از احتمال تعدیل مثبت سود این شرکت در آینده ای نزدیک باشد .

این در حالی است که گفته می شود در حال حاضر "وامید" تمرکز زیادی در شرکت سنگ آهن گهر زمین نموده و حضور فعالی در زمینه اجرای عملیات استخراج سنگ آهن از معادن منطقه عمومی گل گهر به نمایش گذاشته است .

در پایان یادآور می شود : کلیه اطلاعات درج شده در این خبر طبق ماده 6 فصل دوم کلیات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس مصوب 86.05.03 و بخش 4 ماده 25 دستورالعمل انصباطی ناشران پذیرفته شده در بورس مصوب 87.11.12 استخراج و به رشته تحریر درآمده و کاملاً بر مبنای قوانین مطرح شده است

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:14
عمده ترین برنامه های شرکت مارگارین در سال مالی 90 از زبان یک منبع آگاه :
افزایش سرمایه 75 درصدی و فروش زمین
زمانی که نرخ محصولات افزایش داده می شود ، شرکت های رقیب شروع به ارایه تخفیفاتی می کنند و یک جنگ قیمتی در بین شرکت ها ایجاد می شود .
شرکت مارگارین در اولین پیش بینی بودجه سال مالی منتهی به 90.09.30 سود هر سهم خود را با 30 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته مبلغ 259 ريال اعلام کرده که در عملکرد دوره سه ماهه اول سال مالی جاری سودی 2 ريالی را محقق نموده است .
این شرکت در گزارشی که بر روی سایت کدال منتشر شده ، اعلام کرده که با توجه به افزایش قیمت روغن خام در بازارهای جهانی ، افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه حمل و نقل محصولات مجوز افزایش قیمت را از وزارت بازرگانی اخذ کرده است . این افزایش قیمت 20 درصدی به صورت پلکانی از ابتدای اردیبهشت ماه تا مرداد ماه اعمال خواهد شد.

یک منبع آگاه در خصوص اثرات افزایش نرخ کالاها به میزان متوسط 15 درصدی به خبرنگار بورس نیوز گفت : زمانی که نرخ محصولات افزایش داده می شود ، شرکت های رقیب شروع به ارایه تخفیفاتی می کنند و یک جنگ قیمتی در بین شرکت ها ایجاد می شود . در چنین شرایطی اگر "غمارگ" نیز در قیمت های محصولات خود تخفیف دهد ، بودجه پیش بینی شده سال مالی جاری به طور کامل محقق نمی شود ؛ اما اگر قیمت محصولات را کاهش ندهد می تواند به این بودجه دست یابد .

وی در خصوص علت کاهش در سود محقق شده در عملکرد سه ماهه اول سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته تصریح کرد : با توجه به افزایش نرخ محصولات در شهریور ماه سال 89 و نظر به اینکه شرکت از ارایه تخفیف خودداری کرد ، میزان سود محقق شده این دوره در سال مالی گذشته بالا بود ؛ اما در سال مالی جاری با تحقق سود 2 ريالی به نقطه سر به سر هزینه ها و درآمدها رسیده ایم . چرا که در سال جاری هزینه ها با افزایش چشمگیری همراه شده اند .

این مقام آگاه با اشاره به اینکه پیش بینی افزایش 64 درصدی فروش بیشتر ناشی از افزایش مبلغ فروش بوده است نه افزایش مقداری ، تأکید کرد : در سال مالی گذشته در شرکت فروش یارانه ای داشتیم اما در سال جاری فروش شرکت با قیمت های آزاد بوده و این قیمت ها نسبت به سال گذشته طی دو مرحله با 40 درصد رشد همراه بوده است . چرا که در شهریور ماه سال گذشته 20 درصد و در ابتدای سال جاری نیز به همان میزان افزایش قیمت داشته ایم .

وی در خصوص علت رشد 226 درصدی هزینه های مالی پیش بینی شده برای سال مالی 90 گفت : با توجه به اینکه نرخ فروش محصولات تاکنون 40 درصد رشد داشته ، میزان بدهی مشتریان شرکت بالا رفته و هزینه های مالی در نظر گرفته شده برای تأمین سرمایه در گردش شرکت و نیز پرداخت سود سهامداران پیش بینی شده است .

فروش زمین

به گفته این منبع آگاه هیأت مدیره در نظر دارد جهت افزایش کارایی تولید و عملکرد شرکت ، اقدام به نزدیک کردن محل فعالیت دو شرکت صنعتی بهشهر و مارگارین کند و در همین راستا تصمیم دارد زمین شرکت را به فروش برساند .

وی همچنین افزود : تصمیم گیری در خصوص درآمد حاصل از فروش زمین شرکت به سهامدار عمده آن بستگی دارد . اما این احتمال وجود دارد که با توجه به وجود زمین و امکانات لازم برای ادامه فعالیت ها ، این میزان درآمد بین سهامداران تقسیم شود و مبلغ آن پس از کسر زیان های ناشی از جابجایی ماشین آلات ، مالیات و سایر هزینه های مرتبط حدود 480 میلیارد ريال پیش بینی شده است .

افزایش سرمایه

وی در پایان سخنان خود از احتمال افزایش سرمایه 75 درصدی شرکت برای سال جاری سخن گفت و اظهار داشت : این افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد بود که پس از تهیه گزارش های توجیهی لازم ، مدارک مورد نیاز به سازمان بورس ارایه خواهد شد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:16
در پی ارایه صورتهای مالی در مجمع عادی سالانه مشخص شد
افزایش 48 درصدی سود پارس مینو نسبت به سال گذشته
پارس مینو در سال گذشته شاهد بهره برداری چهار پروژه بزرگ ( آدامس وایت، سافت ژلاتین کپسول، قرص سدیم والپروات و کارخانه تولید قند مایع خرما) بود که مشابه این دستاورد در هیچ یک از صنایع مشابه اتفاق نیفتاد.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی پارس مینو (سهامی عام) با همت و تلاش مدیران این شرکت و در فضای صمیمی با حضور سهامداران روز چهارشنبه مورخ 1390.2.28 در سالن اجتماعات مرکز همایش های هوایی برگزار شد.

در این مجمع که برای اولین بار در اردیبهشت ماه برگزار شد، پس از انجام رای گیری آقای سعید اوحدی به نمایندگی از شرکت صنعتی مینو به عنوان رییس مجمع، آقای محمود باقری مزید آبادی به نمایندگی از شرکت خدمات مالی و مدیرت معین آزادگان و محمد رضا صادقی مقدم به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به عنوان ناظر و آقای سید محمد مدرس نیا به عنوان منشی مجمع انتخاب شدند.

در ابتدا مهندس رحیم نعمت پرور، مدیر عامل شرکت صنعتی پارس مینو "انضباط مالی" و "انضباط اداری" را دو رویکرد مهم شرکت در سال گذشته دانست. وی در این خصوص گفت: با توجه به نظم مالی به وجود آمده و از محل حاشیه سود پارس مینو در سال گذشته، مبلغ 300 میلیارد ریال از تسهیلات بانکی و اجرای پروژه ها پرداخت شده است و پرداخت اقساط بانکی که در نیمه دوم سال 88 شروع شد، در سال 89 شتاب بیشتری گرفت بطوریکه هم اکنون این شرکت اقساط معوقه بانکی ندارد.

آقای مهندس اوحدی، رییس مجمع با اشاره به افزایش سود 48 درصدی پارس مینو نسبت به سال گذشته، از زحمات همه ی مدیران، کارکنان و کارگران پارس مینو در نیل به این موفقیت تشکر و قدردانی کرد.و از سهامداران برای بازدید از فعالیت های در حال انجام این شرکت دعوت به عمل آورد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: پارس مینو در سال گذشته شاهد بهره برداری چهار پروژه بزرگ ( آدامس وایت، سافت ژلاتین کپسول، قرص سدیم والپروات و کارخانه تولید قند مایع خرما) بود که مشابه این دستاورد در هیچ یک از صنایع مشابه اتفاق نیفتاد.

آدامس وایت

سافت ژلاتین کپسول

قرص سدیم والپروات

قند مایع خرما

مهندس اوحدی با بیان اینکه زمینه بهره وری در پارس مینو بسیار زیاد است، از بهره برداری خط استحصال دانه کاکائو و قالب گیری شکلات پارس مینو در خرداد ماه جاری خبر داد.

در ادامه جلسه مجمع،گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1389 قرائت و پس از بحث و بررسی نسبت به موارد مطروحه زير اتخاذ تصميم گرديد.

1ـ تراز نامه و صورت عملکرد و سود و زيان سال مالی منتهی به تاريخ 1389.12.29 شرکت مورد تصويب قرار گرفت .

2- معاملات مشمول ماده 129 قانون تجارت به تصويب مجمع عمومی رسيد .

3- مـوسسه حسـابرسی آزمـوده كاران به عنوان بازرس اصلی و موسسه حسابرسی آریا حساب خبره بعنوان بازرس علی البدل برای مدت يکسال انتخاب گرديدند و اختيار تعيين حق الزحمه متعلقه به هيأت مديره شرکت تفويض شد.

4- مقرر گرديد مبلغ(8،460)میلیون ريال (10 درصد سود و زیان ) بين سهامداران تقسيم و بقيه به حساب سود انباشته منظور شود .

5- پاداش هئيت مديره معادل 5% سود قابل تقسیم مصوب شد .

6- حق حضور اعضاء غيرموظف هيأت مديره طبق مصوبه مجمع مبلغ 3،000،000 ریال بصورت خالص ماهیانه تعیین گردید .

7-در مورد بند 7 گزارش حسابرس در مورد واگذاری سهام شرکت شوکوپارس به شرکت صنعتی مینو با توجه به اینکه معامله مذکور مشمول ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت می باشد مورد مذکور در مجمع رأی گیری و مجمع قطعیت معامله را تصویب کرد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:19
در میانه های انتظار

گروه فلزی و معدنی بورس نیز با نزدیک شدن به انتهای هفته با فشار عرضه ها رو به رو شده و به این ترتیب شاخص کل برای چندمین بار نخواهد توانست از مدار 26 هزار واحد به سلامت عبور کند .
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 90.02.31 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 231 واحد افزایش به رقم 22111 واحد رسيد . عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 139 واحد کاهش عدد 32330 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 215 واحد افزایش به رقم 26155 واحد رسيد.
گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1138 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز ملی مس با 65 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سایپا با 26 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بنابر گزارش بورس همانگونه که پیش بینی می شد ، هفته جاری با هجوم خریداران به تالار معاملات مخصوصاً در نماد شرکت های معدنی و فلزی که افزایش نرخ های جهانی را نیز به عنوان یک عامل مثبت همراه خود می دیدند آغاز گردید . به گونه ای که فولاد مبارکه و ملی مس لیدرهای اصلی بازار سرمایه در معاملات امروز بودند که با معاملات پر حجم خود نیمی از رشد 215 واحدی شاخص را به دوش کشیدند .

در خصوص فولاد مبارکه شایعه تعدیل مثبت 10 تا 15 درصدی EPS سال مالی 89 و همچنین افزایش قریب الوقوع نرخ برخی محصولات این شرکت که پیرو افزایش نرخ سبد میلگرد شرکتهای ذوب آهن و فولاد خراسان در بورس کالا محتمل به نظر می رسد موجب اقبال شدید بازار گردید ، هرچند که توافقات پشت پرده برای انجام معاملات بلوکی روی تابلوی بورس نیز در رقم خوردن حجم 59 میلیونی مبادلات این سهم کاملاً اثر گذار بود .

اهالی تالار با وجود تمامی اتفاقات و شایعات مثبت ذکر شده توجه سهامداران خرد را به پیش بینی EPS 236 ريالی "فولاد" برای سال مالی 90 و نسبت پی بر ای 13.2 واحدی آن جلب می کنند که حتی اگر بر فرض تقریباً محال در طول سال با بیش از 50 درصد تعدیل نیز مواجه شود ، موجب رقم خوردن نسبت پی بر ای 6.6 واحدی برای "فولاد"خواهد شد .

"فملی" نیز که بالاخره به حدس و گمان ها در خصوص سود سال 89 خود با اعلام 233 تومان سود برای هر سهم پایان داد در وضعیتی مشابه با فولاد مبارکه قرار دارد و نسبت پی بر ای خود را با سود سال 90 ، بالغ بر 10.7 مرتبه می بیند ، هر چند که بودجه 8400 دلاری (سال 1389) و بودجه 7275 دلاری (سال 1390 ) و افزایش سرمایه 200 درصدی مصوب هیأت مدیره ، پتانسیل تعدیل مثبت سود و افزایش قیمت را در این نماد حفظ خواهد کرد . مخصوصاً که قیمتهای جهانی این فلز نیز در بازارهای جهانی دوباره به مدار 9 هزار دلار بازگشته است .

در نماد دو قلوهای سنگ آهنی بورس نیز سرمایه گذاران با وجود اینکه چادر ملو در چند هفته گذشته با عدم تعدیل چشمگیر سود سال 89 خود با اقبال مناسبی از سوی بازار روبه رو نشد این بار و در آستانه اعلام سود سال 89 "کگل" ، به امید اینکه تعدیل خوبی را شاهد باشند در صف های خرید جای گرفتند . شایعه شده که گل گهر با تعدیلی بالغ بر 10 درصد موفق به تحقق حدود 1200 ريال سود به ازای هر سهم خود در سال مالی 89 شده است و در گزارش جدید خود شاید به شایعات مربوط به افزایش سرمایه خود نیز پایان دهد.

سرمایه گذرای معادن و فلزات نیز که به نوعی مادر گل گهر ، چادر ملو و همچنین ملی مس و کابلهای قندی به شمار می رود ، در تمامی زیر مجموعه های خود با افزایش سودآوری مواجه شده و قطعاً شاهد تعدیل مثبت خوب دیگری خواهد بود . در مورد "ومعادن" همچنین شایعه معامله بلوکی و افزایش سرمایه نیز به گوش می رسد که می تواند در تداوم اقبال به سهم موثر باشد .

در نماد شرکت ایران ترانسفو نیز که بالاخره امروز تاریخ مجمع عمومی و فوق العاده به منظور افزایش سرمایه 400 درصدی خود را ، سه شنبه دهم خرداد ماه به بازار اعلام نمود باز هم مثل یکی دوهفته اخیر شاهد تشکیل صف خرید و اقبال سرمایه گذاران بودیم .

این شرکت که EPS محقق شده سال مالی 89 خود را با 29 درصد رشد نسبت به سود سال گذشته 3784 ريال به بازار اعلام نموده ، در حال حاضر و طبق صورت سود و زیان و ترازنامه ای که برای سال مالی 89 منتشر نموده با احتساب سود اعلامی سال گذشته برای هر سهم خود 647 تومان سود انباشته در حسابهای شرکت دارد .

شنیده شده که 400تومان از این سود در مجمع پیش رو صرف افزایش سرمایه 400 درصدی به منظور اجرای طرح توسعه شده و از 247 تومان باقیمانده نیز با رای گیری از سهامداران حاضر در مجمع ، مبلغی تقسیم خواهد شد .

ورود قریب الوقوع ایران ترانسفوی ری که 100 درصد آن متعلق به "بترانس" است به همراه اخباری که مبنی بر پرداخت طلب بزرگ این شرکت از دولت (وزارت نیرو) به گوش می رسد از دیگر نکات مثبتی است که در اقبال بازار به این سهم موثر بوده و خواهد بود .

اما گروه خودروی بورس ، پس از حاشیه های فراوانی که پیرامون معامله بلوک 4.9 درصدی ایران خودرو در روز چهارشنبه بوجود آمد با عدم اعتماد سرمایه گذاران و عرضه های فراوان روبه رو شد و تمامی نمادهای مطرح در این گروه افت شدیدی را تجربه کردند . حال باید دید پس از ایران خودرو بر سر بلوک 2.5 درصدی سایپا که قرار است روز سه شنبه هفته جاری توسط سازمان خصوصی سازی عرضه شود چه خواهد آمد و واکنش بازار در قبال "خساپا" و دیگر خودرویی ها چگونه خواهد بود . همچنین گفته می شود فردا شورای رقابت نظر خود را در مورد بلوک ایران خودرو اعلام می کند که می تواند در تغییر یا تداوم روند فعلی شرکت های گروه خودرو موثر باشد.

اهالی تالار با توجه به شرایط بیان شده در این گروه سهامداران خرد را از معامله سهام این گروه ، مخصوصاً سایپا و ایران خودرو که بسیار به پشت پرده های سیاسی مرتبط شده اند بر حذر می دارند.

در پایان اهالی تالار معتقدند اگر جو منفی حاکم بر گروه خودرو باقی مانده و گروه تجهیزات بورس نیز اخبار تأثیر گذاری به بازار ارسال نکنند ، گروه فلزی و معدنی بورس نیز با نزدیک شدن به انتهای هفته با فشار عرضه ها رو به رو شده و به این ترتیب شاخص کل برای چندمین بار نخواهد توانست از مدار 26 هزار واحد به سلامت عبور کند .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:26
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد :
صف های خرید و فروش سهام در شرایط کنونی پایدار نیستند
افق قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روشن بوده که در این بین با توجه به وجود انگیزه از سوی دولت برای جلوگیری نکردن از افزایش نرخ دلار می توان صنایعی همچون فلزات اساسی و معدنی را به عنوان پر پتانسیل ترین صنایع بورسی در نظر گرفت .
سرازیر شدن حجم بالایی از نقدینگی سرگردان جامعه به بورس و از طرفی افزایش یکباره متوسط نسبت قیمت به درآمدی کل بازار سهام در دو ماه اخیر باعث شده تا بازار سرمایه نسبت به طرح کوچکترین مسایل مطرح شده در حوزه اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی واکنش نشان داده و به دنبال توجیهی برای فراز و فرود روند معاملات در شرایط کنونی باشد.
مهرداد رشید بیگی ، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ، اظهار داشت : هر چند هیچ شکی در چشم انداز روشن بورس اوراق بهادار تا پایان نیمه اول امسال نیست اما به نظر می رسد به لحاظ رشد هیجانی بازار در یک ماه ابتدایی سال جاری و به اصطلاح پیشخور کردن رشدی که می توانست طی چند ماه بدست آورد باعث شده تا شاخص در محدوده های فعلی درجا زده که به هر حال با متعادل شدن قیمت های سهام موجب خواهد شد تا رشد صعودی نماگر بازار در روند منطقی تری ادامه یابد .

این فعال بازار سرمایه با اعلام اینکه تشکیل صف های خرید و فروش آنی در نمادهای بورسی ناشی از رفتار احساسی و توأم با هیجان صاحبان نقدینگی جدید در بازار است ، تصریح کرد : اعمال دامنه نوسان چهار درصدی در روند قیمت گذاری سهام و همچنین نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بورسی چندان به پایداری این صف ها نیانجامیده و با وجود عرضه و تقاضای مناسب سهام در بازار به سرعت روند معاملات را متعادل می شود که در نهایت باعث می شود تا سرمایه گذاران با تحلیل و بررسی بیشتری به سرمایه گذاری بپردازند .

رشید بیگی با بیان اینکه تبعات طرح برخی نگرانی ها در حوزه مدیریت کلان داخلی کشور تنها در کوتاه مدت می تواند بر بازار سهام اثر گذار باشد خاطر نشان کرد : چنانچه اتفاق غیر منتظره ای در حوزه اقتصاد داخلی و خارجی کشور رخ ندهد می توان همچنان به ادامه روند صعودی بازار در نیمه اول امسال امیدوار بود . افزون بر این افق قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روشن بوده که در این بین با توجه به وجود انگیزه از سوی دولت برای جلوگیری نکردن از افزایش نرخ دلار می توان صنایعی همچون فلزات اساسی و معدنی را به عنوان پر پتانسیل ترین صنایع بورسی در نظر گرفت .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:30
اظهار نظر مدیرعامل جدید شرکت ساختمان اصفهان درباره همه کاستی ها :
با یک برنامه راهبردی سود سودآور می شویم
آنچه که در حال حاضر باعث افت سودآوری شرکت شده بیشتر ناشی از تداوم بحران های اقتصادی در صنعت مسکن طی سه سال اخیر بوده که در دوره مدیریتی جدید بنا شده با تدوین و به کارگیری برنامه ای پویا و کاربردی در یک دوره زمانی مشخص به تدریج کاستی های سابق را جبران کرد .
بیش از یک دهه از حصوز شرکت 16 میلیارد تومانی ساختمان اصفهان در بورس اوراق بهادار می گذرد و این در حالی است که 65 درصد از مجموع 38453 سهامدار این شرکت را سهامداران حقیقی تشکیل می دهند بطوریکه کمتر خانواده ای را می توان در اصفهان پیدا کرد که سهامدار این شرکت نباشد .
به گزارش بورس نیوز ، شرکت ساختمان اصفهان چندی است که دچار بحران های مختلف در روند فعالیت خود شده و حال آنکه برخی سهامداران این شرکت علاوه بر تداوم رکود در بخش مسکن و ساختمان ، تحولات مدیریتی و در دست گیری سکان هدایت این شرکت از سوی بخش خصوصی را دلیل اصلی بروز مشکلات فعلی عنوان می کنند .

ماجرا از آنجایی آغاز شد که شرکت خدمات مدیریت صبا تأمین به وکالت از طرف سرمایه گذاری عمران تأمین و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی بلوک 25.27 درصدی سهام ساختمان را در اواخر تیر ماه سال گذشته روی میز فروش گذاشت که در نهایت هاشمی نسب به وکالت از فرزند کوچک خود توانست به عنوان سرمایه گذار حقیقی سه کرسی هیأت مدیره این شرکت را در دست گیرد .

از اینجا به بعد مشکلات همچون تغییر پی در پی اعضای حقوقی هیأت مدیره و عمر کوتاه فعالیت در سمت مدیریت عامل تأخیر چندین ماهه در برگزاری دور دوم مجمع عادی سالیانه در حالیکه باید براساس قانون بورس ظرف 45 روز پس از مجمع به تنفس خورده قبلی برگزار می شد ، اخراج گسترده کارمندان در تمامی حوزه ها ، متوقف شدن اجرای برنامه ها و طرح های توسعه ای در بخش ساخت و ساز ، سریالی شدن اطلاعیه های برگزاری مجامع عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام به منظور انخاب اعضای هیأت مدیره جدید و عدم احراز حد نصاب مکرر در آنها و از همه مهمتر مردود شدن صورت های مالی منتهی به پایان شهریور ماه 89 از سوی حسابرس برای اولین بار در کل تاریخ فعالیت این شرکت را باید به عنوان بخشی از مشکلاتی دانست که سهامداران آن ورود سرمایه گذار حقیقی در ترکیب سهامداران عمده شرکت عنوان می کنند .

در همین رابطه محمد مهدی روان فر مدیرعامل جدید شرکت ساختمان اصفهان در گفتگویی با خبرنگار بورس نیوز به تشریح وضعیت فعلی این شرکت پرداخت و اظهار داشت : در دوشنبه ای که گذشت بالاخره مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام "ثاصفا" در نوبت دوم برگزار و در ادامه صورت های مالی سالیانه منتهی به پایان شهریور ماه 89 به تصویب سهامداران رسید .

وی در ادامه ترکیب فعلی اعضاء هیأت مدیره شرکت ساختمان اصفهان را بر شمرد و افزود : علاوه بر حضور آقای هاشمی نسب به عنوان مالک 25 درصدی سهام "ثاصفا" در ترکیب هیأت مدیره ، محمد فکری به نمایندگی از شرکت پیمان ساختمان به عنوان رییس هیأت مدیره و پس از آن یاسر مهدی مهرآور به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری صفه سپاهان ، حوری السادات هاشمی نسب به نمایندگی از شرکت نماد ساختمان اصفهان و نیز سید محمد علی مرتضوی و مسعود مودت به نمایندگی از سهامداران حقیقی سایر اعضاء هیأت مدیره را تشکیل می دهند .

این مقام مسئول در برابر این سوال که مسئول مشکلات رخ داده اخیر در شرکت ساختمان اصفهان چه کسی است ؟ پاسخ داد : آنچه که در حال حاضر باعث افت سودآوری شرکت شده بیشتر ناشی از تداوم بحران های اقتصادی در صنعت مسکن طی سه سال اخیر بوده که در دوره مدیریتی جدید بنا شده با تدوین و به کارگیری برنامه ای پویا و کاربردی در یک دوره زمانی مشخص به تدریج کاستی های سابق را جبران کرد .

وی از هرگونه اظهار نظر نسبت به عملکرد "ثاصفا"در سالهای قبل خودداری کرد و یادآور شد : اگر چه پس از نقل و انتقال سهام در معاملات عمده تحقیق برخی تحولات مدیریتی در هر شرکتی اجتناب ناپذیر است اما نسبت به تغییرات مطرح شده در حوزه مدیریت ساختمان اصفهان قضاوتی نکرده چرا که در آن زمان مدیریت فعلی هیچ نقشی در این اتفاقات نداشت .

روان فر با اعلام اینکه از 31 فروردین ماه سال جاری بطور رسمی بر صندلی مدیریت عاملی "ثاصفا" تکیه زده ، خاطر نشان کرد : هر چند پیشتر به عنوان یکی از سهامداران خرد آن به شمار می آیم اما در حال حاضر هیچ وابستگی به شخص و یا نهاد خاصی نداشته و پیش از این نیز در سازمان اقصادی کوثر مشغول به فعالیت بوده ام .

وی با بیان اینکه از لحظه ورود به "ثاصفا" گروه مدیریت جدید بی وقفه در تلاش است تا چالش ها و کاستی های مربوط به سنوات قبل را برطرف نماید از ارایه و تدوین یک برنامه راهبردی جدید حداکثر ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت : این بسته بر مبنای توسعه همه جانبه "ثاصفا" و بر محور به نتیجه رسیدن تعهدات قبلی در غالب تکمیل پروژه های ناتمام و نیز تلاش برای شکل گیری ماهیت شرکت در جایگاه یک هلدینگ در حال جمع بندی بوده که به لطف الهی باعث ایجاد رویکرد مثبتی در فرآیند عملیات شرکت خواهد شد .

مدیرعامل شرکت ساختمان اصفهان ، صبوری سهامداران را تنها شرط اصلی برای جبران همه کاستی ها در سالهای گذشته عنوان کرد و ابراز خوشبینی نسبت به چشم انداز روشن این شرکت در سال جاری ، از فعال شدن پروژه های در دست اجرا "ثاصفا" نیز سخن گفت و افزود : علاوه بر تداوم فعالیت در پروژه های در دست آماده سازی "ثاصفا" ، عملیات تکمیل پروژه های مسکونی پردیس 12 وملاصدرا را به مرحله نهایی رسیده اند .

وی همچنین از تهیه راهکارهایی در زمینه استفاده از ابزارهای مالی مناسب برای خروج از زیان و شامل نشدن اصل 141 قانون تجارت برای شرکت نیز اشاره کرد و با حق دانستن خواسته های همه سهامداران حقیقی و حقوقی ، بر طرف شدن چالش های فعلی را منوط بر صرف زمان مشخصی دانست .

شایان ذکر است "ثاصفا" در حالی به سرمایه 160 هزار میلیون ريالی سود هر سهم پس از کسر مالیات خود برای شرکت اصلی را برای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 90 به طور خالص مبلغ 162 ريال پیش بینی نموده که در سال مالی قبل زیانی 125 ريالی را برای هر سهم محقق نموده است .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:32
ارسال به دوستانگروه فعالان بورس اصفهان برگزار می کند
همایش رایگان معرفی دوره های موفقیت مالی در بورس
به گزارش بورس این همایش به صورت رایگان بوده و علاقه مندان برای حضور در این همایش می توانند با شماره تلفن 3577715-0311 تماس حاصل نمایند .
گروه فعالان بورس اصفهان با همکاری مرکز آموزش خانه صنعت و معدن ایرانیان همایش معرفی دوره های موفقیت مالی در بورس را در تاریخ 90.03.02 برگزار می نماید .
به گزارش بورس این همایش به صورت رایگان بوده و علاقه مندان برای حضور در این همایش می توانند با شماره تلفن 3577715-0311 تماس حاصل نمایند .

در پایان گفتنی است همایش مذکور از ساعت 18 الی 20 روز دوشنبه دوم خرداد ماه در محل اصفهان - چهار باغ بالا - روبروی بیمارستان شریعتی - باشگاه کارگران تالار شهید آوینی برگزار خواهد شد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:36
مدیر نظارت بر نهادهای سازمان بورس خبر داد :
آغاز کار صندوق ارزی ایرانیان و روشن شدن تکلیف سرمایه گذاری های استانی
در هفته جاری مجوز پذیره نویسی این صندوق سرمایه گذاری ارزی ایرانیان صادر و واحدهای سرمایه گذاری آن به سرمایه گذاران خارجی عرضه خواهد شد که منابع مالی جمع آوری شده از سوی این صندوق در بورس ، فرابورس و نیز در ابزارهایی که تأمین کننده مالی به شمار می روند همچون صکوک ، سرمایه گذاری خواهند شد.
توسعه روز افزون بازار سرمایه و رونق چشمگیر فعالیت صندوق های سرمایه گذاری با توجه به پتانسیل های موجود در جامعه موجب شده تعداد این صندوق ها روز به روز افزایش یابد . در چنین شرایطی علاوه بر افزایش روز افزون صندوق های سرمایه گذاری داخلی ، اخباری در خصوص راه اندازی صندوق سرمایه گذاری ارزی ایرانیان خارج از کشور با هدف جذب منابع ارزی سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور از سال گذشته تاکنون مطرح شده است .
البته با توجه به ماهیت این صندوق و لزوم تدوین اساسنامه ای منطبق بر شرایط و قوانین بورس کشور ، راه اندازی این صندوق مدتی به تعویق افتاده بود که با پیگیری های به عمل آمده از سوی بورس نیوز مشخص شد در هفته جاری شاهد صدور مجوز پذیره نویسی این صندوق خواهیم بود .

ایوب باقر تبار ، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص این مطلب به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : در هفته جاری مجوز پذیره نویسی این صندوق سرمایه گذاری ارزی ایرانیان صادر و واحدهای سرمایه گذاری آن به سرمایه گذاران خارجی عرضه خواهد شد که منابع مالی جمع آوری شده از سوی این صندوق در بورس ، فرابورس و نیز در ابزارهایی که تأمین کننده مالی به شمار می روند همچون صکوک ، سرمایه گذاری خواهند شد.

دو صندوق جدید برای سرمایه گذاری

وی همچنین از دریافت مجوز پذیره نویسی دو صندوق دیگر سخن گفت و تصریح کرد : صندوق سرمایه گذاری بانک دی به منظور سرمایه گذاری در سهام و با اندازه بزرگ که درآمد آن ثابت است ، با مدیریت کارگزاری آگاه و با ضمانت و مدیریت بانک دی و صندوق سرمایه گذاری بانک گردشگری در سهام و اوراق بهادار با درآمد ثابت و در اندازه بزرگ با مدیریت همان کارگزاری و به ضمانت و مدیریت بانک گردشگری طی هفته گذشته مجوز گرفتند .

افزون بر این بیش از 10 صندوق درخواست دریافت مجوز پذیره نویسی ارایه کرده اند که در صدد تکمیل مدارک لازم هستند و تلاش دارند با انجام اقدامات لازم به عنوان نهادهای مالی نزد سازمان بورس به ثبت برسند .

نهایی شدن تکلیف شرکت سرمایه گذاری استانی

مدیر نظارت بر نهادهای سازمان بورس در خصوص شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت و ورود آنها به فرابورس و یا بورس خاطرنشان کرد : از حدود 20 شرکت تعاونی سهام عدالت استانی ، تاکنون کار 4 شرکت نهایی شده و اسامی آنها برای ثبت به عنوان نهاد مالی منتشر خواهد شد .

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت تعاونی سهام عدالت استان کردستان اولین شرکتی بوده که مراحل نهایی آن انجام شده است ، بیان داشت : این شرکت ها برای اینکه به عنوان نهاد مالی به ثبت برسند ، باید افزایش سرمایه دهند و تکلیف سهامداران خود را مشخص کنند . چرا که در حال حاضر تعاونی سهام عدالت استانها ، سهامداران آنها بوده و طبق تصمیمات مجلس ، این شرکت ها پس از افزایش سرمایه باید این سهام را به مردمی که سهام عدالت دریافت کرده اند ، عرضه کنند و سپس برای پذیرش به بورس و یا فرابورس اقدام نمایند .

صندوق های جدید

وی از برنامه های جدید سازمان در خصوص نهادهای مالی و صندوق های سرمایه گذاری با ماهیت جدید اذعان کرد : در سال جاری تلاش داریم که این گروه ها و نهادها را توسعه دهیم و انواع مختلفی از صندوق های سرمایه گذاری را به بازار معرفی کنیم .

وی در پایان سخنان خود در خصوص یکی از صندوق های سرمایه گذاری با ماهیت جدید گفت : صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری با توجه به تغییر اساسنامه در روزهای آتی به لیست صندوق های سرمایه گذاری وارد خواهد شد و سرمایه گذاران می توانند در اینگونه صندوق ها که ماهیت متفاوتی دارند ، سرمایه گذاری نمایند.

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:38
در پی پذیره نویسی دو صندوق سرمایه گذاری جدید، کارگزاری آگاه برگزار می کند:
دوره های آموزشی رایگان آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری
وی با اذعان به اینکه صندوق سرمایه گذاری آگاه در دو سال اخیر توانسته است بالاترین بازدهی را در بین صندوق های سرمایه گذاری کسب کند و از طرفی طی 32 ماه فعالیت کاری خود، موفق به دستیابی بازدهی 360 درصدی شود،
در پی استقبال بی سابقه سرمایه گذاران از صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت کارگزاری آگاه و تکمیل سقف تعداد واحد های مجاز برای صدور در این صندوق ها، کارگزاری آگاه از پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری بانک دی همزمان با سالروز تأسیس بانک دی از یکم تا سوم خرداد ماه و صندوق سرمایه گذاری بانک گردشگری از سوم تا دوازدهم خرداد ماه سال جاری خبر داد .
بهراد ابراهیمی، مدیر توسعه بازار کارگزاری آگاه، ضمن تأیید این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : با استقبال بی نظیر سرمایه گذاران از صندوق سرمایه گذاری عقیق و تأمین سرمایه مورد نیاز در 20 دقیقه آغازین پذیره نویسی این صندوق، کارگزاری آگاه پذیره نویسی دو صندوق سرمایه گذاری بانک دی و صندوق سرمایه گزاری بانک گردشگری را در برنامه های آتی خود دارد.

وی با اذعان به اینکه صندوق سرمایه گذاری آگاه در دو سال اخیر توانسته است بالاترین بازدهی را در بین صندوق های سرمایه گذاری کسب کند و از طرفی طی 32 ماه فعالیت کاری خود، موفق به دستیابی بازدهی 360 درصدی شود، در خصوص صندوق سرمایه گذاری عقیق تصریح کرد: این صندوق نیز که از اواخر بهمن ماه سال گذشته تأسیس شد توانست در دو روز کاری بخشی از واحدهای سرمایه گذاری خود را به ارزش 10 میلیارد ريال پذیره نویسی نماید و این در حالی است که طی مدت 40 روز ، سهامداران آن موفق به کسب بازدهی 20 درصدی شده اند .

ابراهیمی ادامه داد : با توجه به این استقبال کم نظیر و نظر به اینکه تمامی واحد های این صندوق ها توسط سهامداران و سرمایه گذاران خریداری شده و صدور واحدهای جدید امکان پذیر نیست، پذیره نویسی دو صندوق جدید با نام های صندوق سرمایه گذاری بانک دی و صندوق سرمایه گذاری بانک گردشگری را پیش رو داریم.

وی همچنین افزود: پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری بانک دی که قیمت هر واحد آن یک میلیون ریال است، در کلیه شعب بانک دی و نیز کارگزاری آگاه صورت می گیرد. حداقل پذیره نویسی این صندوق 10 واحد معادل 10 میلیون ریال و حداکثر آن 25 هزار واحد معادل 25 میلیارد ریال می باشد.

پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری بانک گردشگری نیز با شرایطی مشابه و در کلیه شعب بانک گردشگری و کارگزاری آگاه انجام خواهد شد.

وی در ادامه متذکر شد: این دو صندوق سود تضمین شده نداشته، اما ضمانت نقد شوندگی دارند.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در آستانه آغاز پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری بانک دی، کارگزاری آگاه اقدام به برگزاری دوره های آموزشی رایگان به منظور آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری کرده چرا که در حال حاضر عموم مردم با نحوه عملکرد این صندوق ها آشنا نیستند.

مدیر توسعه بازار کارگزاری آگاه بیان داشت : ثبت نام برای حضور در این دوره ها از روز چهارشنبه 90.2.28 آغاز شده و تا تاریخ 90.3.11 ادامه دارد و دوره ها طی دو هفته برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه زمان برگزاری هر کلاس دو ساعت می باشد، تأکید کرد: در هر روز سه کلاس برگزار می شود که یک ساعت آن به شرح و توضیح صندوق های سرمایه گذاری اختصاص یافته و در ساعت دیگر نیز به پرسش و پاسخ پرداخته خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: علاقه مندان به حضور در این دوره های آموزشی رایگان می توانند به سایت .::.AGAH.::. ([Only registered and activated users can see links]) مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 88640640 تماس حاصل نمایند. در پایان هر دوره پکیج کاملی از اطلاعات لازم برای پذیره نویسی صندوق های سرمایه گذاری به شرکت کنندگان ارایه خواهد شد.

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:41
نه قانونی سازمان بورس به سازمان بازرسی کل کشور
در معاملات امروز نماد شرکت مپنا نیز پس از افزایش سرمایه 26 درصدی با رشد قیمتی 5 درصدی بازگشایی شد ولی با توجه به اینکه به حق تقدم سهام این شرکت سود تعلق نخواهد گرفت در واقع از رشد قیمت این سهم کسانی که پیش از مجمع سهامدار بودند منتفع نشدند
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 90.02.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 162 واحد افزایش به رقم 21879 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 35 واحد افزایش عدد 32469 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 167 واحد افزایش به رقم 25940 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 860 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 47 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ایران خودرو با 22 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

با بازگشت اقبال بازار به سهام شرکتهای مطرح بورس در روزهای جاری ، برخلاف رویه های قبلی بورس که در روز پایانی هفته شاهد فشار فروش در بازار بودیم ، آخر هفته خوبی برای معامله گران رقم خورد به گونه ای که شاخص کل بازار سرمایه نیز با 167 واحد رشد به رقم 25940 واحد رسید تا به احتمال فراوان پس از گذشت چند روز اصلاح در اولین روز از هفته آتی شاهد قرار گیری دوباره شاخص کل بورس در مدار 26 هزار واحد باشیم .

بنابر گزارش بورس معاملات بلوک 4.9 درصدی ایران خودرو با قیمت 8001 ريال مهمترین خبر امروز بازار سرمایه بود که هنوز هم گمانه زنی ها در مورد خریدار آن ادامه دارد ، هر چند که به گفته یک منبع آگاه در کارگزاری بانک صادرات معامله توسط یک کد حقیقی و به نیابت از حقوقی های فعال ، به منظور فرار از قانون و موانعی که سازمان بازرسی کل کشور بر سر راه این معامله گذاشته صورت گرفته است ! مسئله ای که اگر واقعیت داشته باشد می تواند قطعی شدن معامله را به خطر بیندازد هر چند که امروز سازمان بورس بی توجهی خود را به نامه سازمان بازرسی کل کشور نشان داد که این بی توجهی قانونی بود چون اگر همین بلوک در محدوه قیمت تابلو معامله می شد اصلا نیازی به آگهی عرضه عمده نداشت تا حتی سازمان بازرسی از آن مطلع شود و در ضمن تا قطعی شدن معامله 10 روز زمان است که اگر خریداران طبق قانون صلاحیت نداشته باشند آنگاه می توان معامله را ابطال کرد .

اگر امروز سازمان بورس جلوگیری از این معامله را در این شرایط می پذیرفت از این پس تمام معاملات بلوکی و عمده می توانست دچار اشکال شود و به نظر می رسد در چنین مواردی که احتمال می رود انحصار بدست گروهی خاص می افتد قبل از شروع رقابت بهتر است خریداران شناسایی و اهلیت آنها تایید سپس وارد رقابت شوند که متاسفانه در این مورد این اقدام انجام نشده است .


اما نکته جالب اینکه در نماد "خودرو" در روندی خلاف معامله بلوکی شاهد افت حداکثری قیمت سهم و رسیدن تا مرز 430 تومان هستیم که در حدود نصف قیمت معامله بلوکی می باشد . اهالی تالار بواسطه مسائل فراوان پشت پرده و سیاسی بودن معاملات این سهم ، سهامداران جز را به شدت از حضور در معاملات ایران خودرو بر حذر می دارند .

در نماد حفاری شمال نیز امروز شاهد حجم معاملات بالایی البته در نوسانات منفی حداکثری بودیم ، به گونه ای که بالاخره پس از معامله 27.5 میلیون سهم این شرکت ، بالاخره صف فروش آن جمع آوری شد. تعدیل منفی 8.9 درصدی در EPS محقق شده سال 89 به همراه خریدار بلوک عمده این شرکت که به مذاق فعالان بورس خوش نیامد از دلایل عرضه های فراوان صورت گرفته در این نماد عنوان می شود .

زیرا اهالی تالار معتقدند با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان که خریدار بلوک حفاری بوده است در بازار سهام ، فعالیت سفته بازی نکرده و تنها یک سهامدار عمده مجمع برو می باشد و قیمت تابلوی سهم اهمیت چندانی برایش ندارد فعالان بازار و نوسان گیران ترجیح دادند که از سهامداری شرکت خارج شوند ، هرچند که باید منتظر ماند و دید سیاست سهامدار جدید حفاری در قبال سهم چه خواهد بود و در روزهای آتی نیز مثل امروز حمایت از سهم را شاهد خواهیم بود یا خیر . البته مثل اینکه تأمین اجتماعی نیز برای کسب حداقل یک کرسی در شرکت حفاری شمال عزم خود را برای جمع آوری سهام به صورت خرد در بازار جزم کرده است .

هلدینگ غدیر نیز از دیگر سهم های مورد توجه در بازار امروز بود که در طول ساعت معاملات با صف خرید در نماد اصلی و حق تقدم رو به رو بود اهالی تالار انبوه اخبار مثبت پیرامون این شرکت که در روز گذشته نیز توسط مدیرعاملش دوباره به بازار یادآوری شده بود به همراه حمایت بسیار خوب سهامداران عمده این شرکت مخصوصاً موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را در رشد غدیر موثر دانسته و معتقدند سرمایه گذاری غدیر با وجود رشد فوق العاده خود در چند ماه گذشته همچنان جز سهم های کم ریسک بازار تلقی می شود .

سرمایه گذاری آتیه دماوند و صنعت و معدن نیز بواسطه برگزاری مجمع سالیانه "شیران" و تقسیم سود 200 تومانی در این مجمع امروز را پر معامله سپری کردند .

شایان ذکر است هر دو شرکت چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم و ناشی از برگشت ذخایر کاهش ارزش با افزایش سودآوری مواجه شده اند و می توانند رشد قیمتی را نیز تجربه کنند .

در معاملات امروز نماد شرکت مپنا نیز پس از افزایش سرمایه 26 درصدی با رشد قیمتی 5 درصدی بازگشایی شد ولی با توجه به اینکه به حق تقدم سهام این شرکت سود تعلق نخواهد گرفت در واقع از رشد قیمت این سهم کسانی که پیش از مجمع سهامدار بودند منتفع نشدند و خریداران امروز که کم هم نبودند منتفعان اصلی بودند. اهالی تالار وضعیت مپنا را با توجه به اخبار مثبت درونی همچون ورود مپنا عسلویه و افزایش سرمایه ای که باعث بهبود ساختار مالی اش خواهد شد مطلوب ارزیابی می کنند.

در پایان اهالی تالار هفته آتی را برخلاف هفته جاری که شاخص کل بورس در مجموع 63 واحد افت را تجربه کرده ، هفته ای مثبت پیش بینی می کنند .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:43
روابط عمومی فرابورس خبر داد :
معارفه سرمایه گذاري خوارزمي برگزار شد
مهدی کرباسیان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در اين مراسم طي سخناني تصويري از وضعيت كنوني و چشم انداز اين شركت را براي حاضران ترسيم كرد. وی در بخشي از مراسم معارفه شركت سرمايه گذاري خوارزمي با بیان این که سود خالص شرکت در سال های 88 و 89 به ترتیب 365 و 540 ميليارد ريال بوده است
مراسم معارفه شركت سرمايه گذاري خوارزمي براي ورود به بازار فرابورس با حضور مديران ارشد اين شركت ومدير عامل فرابورس در ميان استقبال سهامداران و سرمايه گذاران حرفه اي بازار سرمايه كشور برگزار شد.
به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومي فرابورس ايران،مصطفي اميد قائمي مدير عامل فرابورس دراين مراسم به سهامداران توصيه كرد با بررسي از شرايط شركت اقدام به خريد كنند.

وي در ادامه خبر داد: نماد اين شركت از روز دوشنبه 2 خرداد در فرابورس بدون عرضه اوليه بازگشايي مي شود.

همچنين مهدی کرباسیان مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در اين مراسم طي سخناني تصويري از وضعيت كنوني و چشم انداز اين شركت را براي حاضران ترسيم كرد.

وی در بخشي از مراسم معارفه شركت سرمايه گذاري خوارزمي با بیان این که سود خالص شرکت در سال های 88 و 89 به ترتیب 365 و 540 ميليارد ريال بوده است، پیش بینی کرد که این رقم در سال 90 به 874 ميليارد ریال برسد.

مدیر عامل سرمایه گذاری خوارزمی افزود : پیش بینی سود هر سهم شرکت درسال 90 بر اساس سرمايه 3.895 ميليارد ریال، معادل 224 ریال است.

كرباسيان همچنين از ورود این شرکت به حوزه‌هاي جديد سرمايه‌گذاري از جمله بورس کالا ،بيمه ، انرژي ، ليزينگ ،IT، تجارت و صندوق های سرمايه گذاري زمين و مسکن و سرمايه‌گذاري مشترک خبر داد .
به گفته وي، خريد 5.2 درصد از بلوک 5 درصدي بانک صادرات در ارديبهشت ماه سال جاري، و مشارکت در تاسيس شرکت‌هاي بيمه سپهر، تامين سرمايه سپهر، خدمات گردشگري، ليزينگ و همچنين ايجاد صندوق‌هاي مشترک سرمايه‌گذاري و مشارکت در طرح افزايش سرمايه شرکت انرژي سپهر از جمله اقداماتی است که متولیان شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي به منظور ارزش‌ آفريني براي سهامداران اين شرکت انجام داده اند.

کرباسیان دراين باره افزود:با توجه به این که تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري مشترک يکي از شيوه‌ها و راهبردهاي توسعه سرمايه گذاري ها و همچنين ارايه خدمات تنوع بخشي پرتفوي براي سرمايه گذاران خرد محسوب مي‌شود لذا با استفاده از اين راهبرد، شرکت خوارزمي اقدام به تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري مشترک خوارزمي و مشارکت در تاسيس صندوق سرمايه‌گذاري مشترک سپهر اول کرده است.

وی افزود: صندوق سرمايه‌گذاري مشترک خوارزمي در 16 فروردين سال جاري، با سرمايه 7 هزار و500 ميليون ريالی تاسيس شد.

به گفته وی صندوق سرمایه گذار ی خوارزمی در نیمه دوم خرداد ماه با مجوز 100 میلیارد ريالي شروع به پذیره نویسی می کند.

اهداف خوارزمي در بازار سرمايه

كرباسيان در بخش ديگري از اين مراسم با بیان اینکه شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي، عمدتا حاصل سرمايه‌هاي کوچک، اما ارزشمند ده‌ها هزار سهامدار است، گفت: بي‌شک، عمده‌ترين اهداف اين شرکت، خلق ارزش‌هاي تازه و حداکثر‌سازي دارايي سهامداران است و هدف اصلي اين تلاش‌ها آن است که فعاليت شرکت‌هاي سرمايه‌پذير گسترش يافته و بازدهي سرمايه‌گذاري‌ها ارتقاء پيدا کند ودر نهایت ارزش سهام شرکت به رشدي مطلوب دست یابد.
به گفته وي ، شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي در سال 1376 با سرمايه 100 ميليارد ريال به صورت سهامي خاص به ثبت رسيد و در سال 1384 با هدف توسعه فعاليت‌ها و ورود به عرصه صنعت سرمايه‌گذاري کشور، به سهامي عام تغيير يافت و در حال حاضر سرمايه ثبت شده این شرکت(و درآستانه افزايش 59 درصدي) بالغ بر 2,449 میلیارد ریال است.

كرباسيان تصریح کرد: حوزه هاي اصلي فعاليت‌ این شرکت تاسيس وتشکيل، مشارکت حقوقي در سرمايه، خريد سهام، بازسازي، نوسازي و راه‌اندازي انواع شرکت‌ها، موسسات و واحدهاي توليدي در داخل يا خارج کشور است .

کرباسیان با بیان اینکه ارزش‌افزايي سرمايه‌ سهامداران هدف نهایی شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي به شمار مي‌رود ، اظهار کرد: با توجه به ظرفيت‌هاي شرکت وشرایط اقتصاد موجود کشور این شرکت به منظور ارزش‌ افزايي سرمايه‌ سهامداران با تدوین برنامه‌هاي گام به گام در دوره‌هاي متعددي سرمايه خود را افزايش داده است.

افزايش 59 درصدي سرمايه خوارزمي

مديرعامل شركت سرمايه گذاري خوارزمي همچنين گفت: براساس مجوز بازار فرابورس ، سرمايه اين شرکت با 59 درصد افزايش از رقم 2 هزار و 449 ميليارد و 650 ميليون ريال به 3 هزار و 895 ميليارد ريال (به ميزان یک هزار و 445 ميليارد ريال) افزايش مي‌يابد و قرار است این برنامه ،همزمان با ورود آن به بازار فرابورس عملياتي شود .

به گفته وي افزایش سرمایه یک هزار و 445 ميليارد ريالی این شرکت مشتمل بر یک هزار و 205 ميليارد ريال (معادل 2.49 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران و 240 ميليارد ريال (معادل 8.9 درصد) از محل ساير اندوخته‌هاي اين شرکت(به صورت سهام جايزه) خواهد بود.

تركيب سهامداران خوارزمي

آن گونه كه كرباسيان گفت، 83.75 درصد سهام این شرکت از آن اشخاص حقیقی متشکل از کارکنان و بازنشستگان بانک صادرات و 34.14 درصد آن در اختيار شرکت سرمایه گذاری تامین آتیه بانک مسکن ،82.9 درصد در اختیار موسسه همیاری غدیر و یک درصد آن در اختیار سایر سهامداران است.

ساختار سرمايه گذاري ها

مدیر عامل سرمایه گذاری خوارزمی در زمینه ساختار سرمايه‌گذاري‌هاي شرکت با اشاره به 2 پرتفوي بورسی و غیر بورسی این شرکت تصريح كرد: در حال حاضر وضعيت پرتفوي بورسي شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي متشکل از شرکت سینا دارو با 47/49 درصد مالکیت ،شرکت توسعه صنایع بهشهر با 05/9 درصد مالکیت و سیمان کارون با 91/10 درصد مالکیت و ساير سرمايه گذاري هاي بورسی ارزش بازاري معادل 4,111 ميليارد ريال است .

وی درباره پرتفوی غیر بورسی این شرکت نيز افزود: پرتفوی غیر بورسی شرکت خوارزمی متشکل از بانک پاسارگاد با 5.11 ، توسعه مديريت سرمايه خوارزمي با 51 درصد ، شرکت سرمايه‌گذاري آذر با 49 درصد، شرکت سرمايه‌گذاري پارس‌آريان76/4 درصد ، شرکت سرمايه‌گذاري زرين پرشيا و انرژي سپهرهریک با 5 درصد ، شرکت تجارت گستران خوارزمی ،توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي ، شرکت داده‌پردازي خوارزمي ، شرکت توسعه ساختمان خوارزمي و شرکت آتي‌نگر سپهر ايرانيان هر یک با 100 درصد مالکیت ، و همچنین شرکت کارت اعتباري ايران کيش، شرکت واسپاري سپهر پارس وصرافي سپهر هر یک به ترتیب با 29،20،24 درصد مالکیت است كه بهاي تمام شده پرتفوي غير بورسي شركت رقمي معادل 2,974 ميليارد ريال مي باشد.

ساختار درآمدي خوارزمي

کرباسیان درباره ساختار در آمدی شرکت سرمایه گذار ی خوارزمی نيزاظهار کرد: در آمد حاصل از سرمایه گذاری های این شرکت در سال پایان سال مالی 88 معادل 464 ميليارد ریال ،در سال 89 معادل 513 ميليارد ریال بوده و پیش بینی می شود در سال 90 این سود به 771 ميليارد ریال برسد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذار ی خوارزمی با اشاره به چشم‌انداز آتي شرکت سرمايه‌گذاري خوارزمي تصریح کرد: چشم‌انداز بلند مدت این شرکت دستيابي به شرايطي است که در آن امکان ارزش‌آفريني برتر براي سهامداران وجود داشته باشد و نیز ایجاد فضايي آميخته به صداقت، شفافيت و پاسخگويي در تعاملات ميان دست‌اندرکاران شرکت و سهامداران و همچنین اعتماد حداکثري سهامداران نسبت به راهبردها، سياست‌هاو برنامه‌ها در تدبير امور شرکت خواهد بود.

وی افزود: راهبردهاي پیش روی متولیان این شرکت به منظور تحقق اهداف این چشم‌اندازعبارت خواهد بود از:بهبود ساختار تامين مالي شرکت از طريق افزايش سرمايه در مقاطع مناسب زماني با توجه لزوم تناسب سرمايه شرکت با حجم سرمايه‌گذاريها و نسبت‌هاي اهرمي؛بهبود ساختار سرمايه‌گذاري از طريق افزايش سرمايه، تنوع بخشي به پرتفوي، باز توزيع سرمايه‌گذاريها و نیز حضور فعال در بورس و فرابورس، به عنوان شرکتي کارآمد، مقتدر و قابل اطمينان براي سهامداران.

گفتني است نمادشركت سرمايه گذاري خوارزمي در فرابورس ايران از دوم خرداد ماه 90 گشايش مي يابد.

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:45
رییس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل 44 قانون اساسی
هفته آینده معامله عمده ایران خودرو بررسی می شود
با توجه به ایراد قانونی شورای رقابت مبنی بر صحیح نبودن خرید و فروش سهام به شیوه ضربدری و عمودی ، چنانچه روند معاملات عمده به نحوی باشد که مجموعه متعلق به گروه اصلی خریدار سهام باشند بنا به قانون منع انحصار ایرادی که در مورد معامله عمده سایپا در سال گذشته گرفته شد به این معامله نیز وارد است .
معامله عمده 4.9 درصدی سهام ایران خودرو در حالی پس از پنج روز رقابت تنگاتنگ میان خریداران به پایان رسید که حرف و حدیث های بسیاری درباره برنده نهایی این معامله مطرح شده است .
در این باره محمد رضا فولادگر ، رییس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای اصل 44 قانون اساسی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به اینکه موضوع معامله عمده ایران خودرو در اوایل هفته آینده از سوی نمایندگان مجلس بررسی خواهد شد اظهار داشت : با توجه به ایراد قانونی شورای رقابت مبنی بر صحیح نبودن خرید و فروش سهام به شیوه ضربدری و عمودی ، چنانچه روند معاملات عمده به نحوی باشد که مجموعه متعلق به گروه اصلی خریدار سهام باشند بنا به قانون منع انحصار ایرادی که در مورد معامله عمده سایپا در سال گذشته گرفته شد به این معامله نیز وارد است .

وی افزود : بنا بر قانون حضور شرکت خصوصی و یا اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز نهادهای عمومی و غیر دولتی دارای مجوز سرمایه گذاری در این معامله مشکلی نداشته اما اگر زیر مجموعه های متعلق به گروه ایران خودرو برنده نهایی آن باشند این معامله با توجه به قوانین مربوط به منع انحصار در رقابت و سیاست های اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:48
تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو ، خریدار بلوک ایران خودرو نبود
انجام معامله عمده ایران خودرو در روز جاری هیچ ارتباطی با تعاونی خاص کارکنان نداشته و این تعاونی در این رقابت حضور نداشته است .
در پی انتشار اخباری مبنی بر خریداری بلوک 4.9 درصدی ایران خودرو از سوی شرکت تعاونی خاص ایران خودرو یک منبع آگاه در شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو این موضوع را رد کرد .
بنابر گزارش بورس ، یک منبع آگاه اعلام کرد : انجام معامله عمده ایران خودرو در روز جاری هیچ ارتباطی با تعاونی خاص کارکنان نداشته و این تعاونی در این رقابت حضور نداشته است .

طبق بررسی های بورس تا این لحظه مشخص شده که در معامله بلوکی ایران خودرو دو گروه از مجموعه ایران خودرو و سایپا به رقابت پرداخته اند که در نهایت گروه متعلق به مجموعه سایپا از این رقابت کنار کشیده و از اینرو پیروز میدان نبوده اند .

گفتنی است برخی شنیده ها از احتمال خریداری این بلوک با کد سهامداری متعلق به اشخاص حقیقی وابسته به مجموعه خودروسازی حکایت دارد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:50
روابط عمومی فرابورس اعلام کرد :
ارزش معاملات فرابورس به 222 میلیارد ریال رسید
بیشترین حجم معاملات امروز به شرکت های پتروشیمی پردیس و بانک الکترونیکی آرین اختصاص داشت
با معامله 19 میلیون سهم شرکت های فرابورسی ارزش معاملات فرابورسی به 222 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران ،در آخرین روز کاری معاملات بازار سهام فرابورس 19 میلیون سهم دست به دست شد که بیشترین حجم معاملات امروز به شرکت های پتروشیمی پردیس و بانک الکترونیکی آرین اختصاص داشت که با معامله 5 میلیون و 970 هزار سهم پتروشیمی پردیس و 5 میلیون و 915 هزار سهم بانک الکترونیکی آرین به نرخ 23150 ریال و 1536 ریال رسیدند.

کمترین حجم معاملات امروز را نماد شرکت سبحان دارو و مرجان کار داشتند که در نرخ 17139 ریال و 4565 ریال ثابت ماندند.

همچنین بیشترین افزایش قیمت را شرکت های مهندسی صنعتی روان فناور و بانک الکترونیکی آرین داشتند که با رشد7.4 درصد به قیمت 3916 ریال و 5.4 درصدی به نرخ 1536 ریال رسیدند و کمترین رشد قیمت مربوط به حق تقدم بانک الکترونیکی آرین بود .

در بازار اوراق مشارکت نیز ، 1600 برگه مشارکت نفت و 66 هزار و 690 برگه گواهی سپرده کشاورزی به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جا بجا شد.

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:53
برای صحبت از آینده باید کمی صبر کرد :
پیدا و پنهان خریداران بلوک حفاری شمال
فرصت طلایی را در بر داشته و به طور مسلم حمایت از روند معاملات سهام آن در بورس را در دستور کار قرار خواهد داد .
طی روز گذشته بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت حفاری شمال در حالی معامله شد که پس از آن گمانه زنی های بسیاری برای مشخص شدن برنده نهایی آن در بازار سهام عنوان شد .
بنابر گزارش بورس نیوز ؛ یکی از این گمانه ها خریداری این بلوک برای کنسرسیومی به رهبری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بود که تحت عنوان شرکت سرمایه گذاری پیشرو موفق به تصاحب این بلوک شده اند .

گفته می شود اعضای این شرکت شامل زیر مجموعه های تابعه ستاد فرمان اجرایی امام (ره) ، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ، گروه توسعه اقتصادی تدبیر و بانک سینا بوده که پیش از این برخی از اعضای این شرکت ها سابقه حضور در کنسرسیوم اعتماد مبین به منظور معامله عمده مخابرات در سالهای گذشته را داشته اند .

البته این بار کنسرسیوم تشکیل شده بدون حضور زیر مجموعه های متعلق به گروه تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفته که طی روزهای آینده میزان سهامدارای هر یک مشخص خواهد شد .

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پیشرو در گفتگو با خبرنگار ما با تأیید برنده شدن این شرکت در رقابت معامله عمده "حفاری" اظهار داشت : روز گذشته این بلوک بنا به نظر مدیریت بنیاد مستضعفان از طریق کارگزاری بورس بهگزین برای شرکت خریداری شد که به احتمال فراوان بزودی گروههای دیگری پس از تخصیص سهام وارد ترکیب سهامداری این بلوک خواهند شد .

صالحی با بیان اینکه مالکیت 100 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری پیشرو متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است ، خاطر نشان کرد : با توجه به پتانسیل شرکت حفاری شمال مطابق با نظر مدیریت بنیاد این بلوک خریداری شده و شرکت سرمایه گذاری پیشرو در این راستا تنها اقدام به ارایه ضمانت نامه های در خواست شده و پیگیری برای ثبت این دارایی در حساب های خود نموده است .

وی با ارزنده دانستن سهام شرکت حفاری شمال یادآور شد : با توجه به سودآوری و ماهیت صنعت شرکت حفاری شمال ، دستیابی به سهام مدیریتی این شرکت برای مجموعه بنیاد مستضعفان فرصت طلایی را در بر داشته و به طور مسلم حمایت از روند معاملات سهام آن در بورس را در دستور کار قرار خواهد داد .

بنابر گزارش بورس بدین ترتیب به نظر می رسد با ورود اعضای سابق کنسرسیوم اعتماد مبین و سابقه درخشان گروه مدیریتی آن در شرکت مخابرات باید به زودی شاهد وقوع اتفاقاتی مثبت در روند معاملات سهام شرکت حفاری شمال بود . از اینرو به نظر می رسد آنچه باعث کاهش اقبال در روند این سهم در روزهای گذشته شده انتظار معامله گران از اثرات تعدیل منفی 8.9 درصدی سود پیش بینی شده سال مالی 89 بوده که البته جبران این افت ها بزودی آغاز خواهد شد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 10:56
وزیر اقتصاد و دارایی در گفتگو با سردبیر دنیای اقتصاد عنوان کرد :
قطعاً از بورس حمایت می کنیم
قبل از بحث هدفمندی همه نگرانی ها معطوف کاهش شاخص بورس و فروپاشی آن با اجرای طرح فوق بود که این اتفاق رخ نداد حالا همان افراد دوباره اظهار نگرانی از افت قیمت سهام شرکتها و یا حبابی بودن قیمت سهام شرکتها یا شاخص بورس را مطرح می کنند
برخی نگاه و شناختشان به بازار سرمایه همانند بازار 5 سال پیش است که تعداد شرکتها و تنوع در آن اندک بوده اما امروز بازار سرمایه ما خیلی متنوع شده و هرگاه تنوع در بازار سرمایه افزایش پیدا کند سیاستها بر بخشهای مختلف اثر یکسان ندارد و ممکن است بخشی تحت فشار قرار بگیرند و بخشی دیگر به شکوفایی بالاتر برسند و این مسئله خود سبب کاهش آسیب پذیری بازار می شود .
دکتر سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی کشور در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت : امروز دیگر صحبت از بازار 40 هزار میلیارد تومانی نیست بلکه صحبت از بازاری 120 هزار میلیارد تومانی است پس وقتی بازار گسترده می شود در عین حال قوت و قدرتش برای مقابله با برخی نوسانات بیشتر می شود .

وی با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه ها و تأثیرات آن بر سودآوری شرکتهای بورسی تصریح کرد : قبل از بحث هدفمندی همه نگرانی ها معطوف کاهش شاخص بورس و فروپاشی آن با اجرای طرح فوق بود که این اتفاق رخ نداد حالا همان افراد دوباره اظهار نگرانی از افت قیمت سهام شرکتها و یا حبابی بودن قیمت سهام شرکتها یا شاخص بورس را مطرح می کنند که باید در پاسخ به این افراد ابتدا دلیل گفته هایشان را پرسید ، آیا سود کم شده و یا امید نامه های آنها تغییر پیدا کرد ؟ به هر حال باید اول دلیل این ادعا را مطرح کنند که به نظر من دلیل منطقی برای این گفته ها وجود ندارد .

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس در خصوص تغییر روند حرکتی بازار و شاخص بورس پس از صعود هفته های ابتدایی سال جاری گفت : بازار حال حاضر بازار منفی نیست و گواه این مدعا رشد بازار سرمایه طی 2 ماه اخیر است البته منکر نوسان نمی توان شد و این طبیعی است در واقع ماهیت بازار سرمایه این است ، اگر ما فکر کنیم که بازار باید همیشه رو به رشد باشد و افتی در کار نباشد پس فرق بین بازار سرمایه با بازار پول در چیست و اینها واقعیتهایی است که ما باید به آنها توجه کنیم .

رییس شورای بورس ادامه داد : نکته دیگری که من قبلاً به آن اشاره کرده ام افزایش حدود 25 دلاری قیمت انرژی برای بخش تولید است اما واقعاً این قیمت انرژی در بازار کشورهای همسایه و تولید کنندگان کشورهای دیگر چقدر افزایش پیدا کرده ؟ که در پاسخ باید گفت قطعاً رقم آن بیشتر از این میزان است و همین موضوع نکته ای است که باید قاطعانه بگوییم قدرت رقابت این شرکتها کاهش پیدا نخواهد کرد.

وزیر اقتصاد روند خصوصی سازی را خاطر نشان کرد و افزود : تا زمانیکه که سهام برای عرضه در سازمان خصوصی سازی وجود داشت سازمان خصوصی سازی اقدام به عرضه سهام نمود اما باید قبول کنیم که در روند خصوصی سازی هر چه بیشتر پیش رویم سهام قابل عرضه در بورس کاهش پیدا می کند و هم اکنون در خصوص شرکتهای نفت هم خصوصی سازی را آغاز کرده ایم که با عرضه سهام پالایشگاه تبریز آغاز شد و طبق توافقات سازمان خصوصی سازی با شرکت نفت قرار شد تا حدود 7 پالایشگاه دیگر را هم برای کشف قیمت در بورس آماده کنند ، اما باید زمان آماده سازی را نیز مدنظر قرار داد .

در پایان رییس شورای عالی بورس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بورس نیوز در خصوص تداوم حمایت های دولت از بازار سرمایه عنوان کرد : بازار سرمایه بازاری است که ما روی آن حساب باز کرده ایم و امروز نقش و سهم این بازار در اقتصاد کشور افزایش پیدا کرده و قطعاً از این بازار حمایت خواهیم کرد و هم اکنون بنده به عنوان رییس شورای بورس از همکارانم در بازار سرمایه توقع دارم تا از حالا به بعد آنها بیایند و از اقتصاد ایران حمایت کنند و ما به بازار سرمایه تنها به دید مکانی برای خرید سهم و سودآوری نگاه نکنیم البته درست است که سودآوری انگیزه حضور در این بازار است ولی کارکرد این بازار باید ، پشتیبانی از تجهیز منابع مالی در بخشهای مختلف اقتصادی باشد که امیدواریم این کار صورت بگیرد .

lastnight19
May 22nd, 2011, 11:01
3 عامل محدودكننده بازدهي بورس در سال 90
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، بانك مركزي در گزارشي از تحولات بورس اعلام كرد: بورس كشور از ابتداي سال 1388 تا پايان سال 1389 با افزايش شاخص‌ها همراه بود. شاخص كل سهام در سال 1389 نسبت به پايان سال قبل به ميزان 85.5 درصد افزايش داشت. تعداد سهام داد و ستد شده در سال 1389، نسبت به سال قبل 19.0 درصد افزايش داشت.
در سال 1389، حدود 81.6 درصد از كل حجم معاملات در بازار اول و 18.4 درصد در بازار دوم بورس صورت گرفت. طي دوره مورد بررسي، ارزش سهام داد و ستد شده با 18.4 درصد افزايش نسبت به سال قبل به 218055 ميليارد ريال رسيد.

* 3 عامل رونق بورس در سال 89

بانك مركزي در اين گزارش افزايش سودآوري شركت‌هاي بورسي، اجراي اصل 44 قانون اساسي در بورس و بي‌رونق بودن بازارهاي رقيب بورس در اقتصاد كشور را سه دليل رونق بورس در سال 1389 اعلام كرد.
در پايان سال 1389 ارزش جاري سهام 71.3 درصد نسبت به سال 1388رشد داشت. نسبت P/E كل بازار (نسبت قيمت به درآمد انتظاري هر سهم) در اسفند ماه سال 1389 برابر با 7.7 بود كه در مقايسه با ماه مشابه سال قبل (به ميزان 5.8) افزايش داشت.
همچنين در سال 1389 نسبت به سال 1388 شركت‌ها سود بيشتري را پيش‌بيني كردند و انتظار مي‌رود درصد تحقق سود‌ها در سطح بالا و امسال سود بيش‌‌تري به سهامداران خود عرضه كنند.
به گزارش فارس، با اجراي قانون اصل 44 با استفاده از پتانسيل‌هاي بورس حدود 40 صنعت در بازار بورس كشور حضور دارد كه اين مساله در منطقه خاورميانه بي‌نظير بوده و هيچ بورسي در منطقه خاورميانه وجود ندارد كه 40 صنعت مختلف در بورس داشته باشد. لذا حضور منابع مختلف در بورس، تنوع خوبي را براي سرمايه‌گذاري ايجاد كرده و دامنه انتخاب سرمايه‌گذار را افزايش داده و سرمايه‌گذار مي‌تواند هر صنعتي را براي سرمايه‌گذاري انتخاب كند.
همچنين در سال 1389 با توجه به متوسط نرخ تورم سال به ميزان 12.4 درصد، متوسط نرخ بازدهي واقعي سهام، سكه بهار آزادي، اوراق مشاركت و سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري يك ساله بانك‌ها مثبت بود كه در اين بين، سهام بيشترين ميزان بازدهي را داشت.

* 3 عامل محدود كننده بازدهي بورس در سال 90

بانك مركزي افزود: با توجه به اهداف و برنامه‌هاي بورس در سال 1390، به نظر مي‌رسد كه بورس تهران در افق سال 1390 با توجه به رشد نرخ تورم، افزايش هزينه‌هاي عملياتي شركت‌ها (از قبيل دستمزدها، انرژي و ...) و تعديل رشد قيمت مواد خام در سطح جهاني به عنوان عوامل محدوده كننده بازدهي مواجه است.
از سوي ديگر سياست‌هاي انبساطي دولت در كنار رشد نقدينگي و ورود منابع جديد، مهم‌ترين پتانسيل را براي بورس، به منظور حفظ جذابيت و تداوم رشد فراهم مي‌آورد. تقابل اين عوامل دوگانه و رشد پرشتاب قيمت سهام در دو سال اخير (كه منجر به دو برابر شدن نسبت ميانگين قيمت بر درآمد بازار سهام شده است) موفقيت سهامداران در سال 1390 را مستلزم تعقيب دقيق تحولات محيطي خواهد كرد.
نكته ديگر اين است، در صورتي كه فضاي بورس بتواند ورود نقدينگي به درون شركت‌ها را تسهيل نموده و موجب حركت نقدينگي به سمت افزايش سرمايه شركت‌ها گردد، در آن صورت فضاي مطلوب‌تري بر اقتصاد كشور حاكم خواهد شد.

lastnight19
May 22nd, 2011, 11:03
موكول شدن نتايج 189شاخص نظارت بر اجراي اصل 44 به آينده
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، بخشي از پنجمين گزارش عملكرد دستگاه هاي اجرايي قانون اصل44 به عملكرد شوراي عالي اجراي سياست هاي كلي اين اصل اختصاص دارد كه به استناد ماده 41 قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه و اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و با رياست رئيس جمهور تشكيل شده و تاكنون هم 4 جلسه بيشتر برگزار نكرده است.
اين شوراي داراي وظايفي چون تبيين سياست‌ها و خط‌مشي‌هاي اجرايي سالانه، نظارت برفرآيند اجراي قوانين و مقررات مرتبط با سياست‌هاي كلي 44، سازماندهي فعاليت‌هاي فرهنگي- تبليغاتي،تصويب آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، نظام‌نامه‌ها و ضوابط، تصويب شاخص‌هاي اجرائي براي تحقق اهداف، تدوين ساز و كارهاي جلوگيري از نفوذ و سيطره بيگانگان بر اقتصاد ملي، تبيين نقش سياست گذاري و هدايت و نظارت دولت، ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرائي و تمهيدات لازم براي تشويق عموم به سرمايه‌گذاري و كارآفريني و بهبود فضاي كسب و كار است.
اين شورا درحالي طي4 جلسه كليه مقررات اجرايي تكليف شده در قانون 44 را نيز به تصويب رسانده كه سند سازماندهي فعاليت هاي فرهنگي - تبليغاتي براي اجراي سياست ها آخرين مصوبه آن بشمار مي رود كه درگزارش منتهي به30 دي 89 ، اقدامات انجام شده در برابر وظايف 9 گانه آن اعلام شده است.همچنين شوراي عالي اجراي 44 ضمن اعلام اقدامات انجام شده براي9 وظيفه خود،نتايج 189شاخص نظارت براجراي اين اصل را به آينده موكول كرده و روش هاي اجرايي براي كاربردي شدن سه وظيفه كيفي باقي مانده را هم به سال آينده ارجاع داده است.

*تبيين سياست ها و خط‌ مشي‌هاي اجرايي سالانه

سياست ها وخط مشي هاي اجرايي براي تحقق اهداف سياست هاي 44 در16 آبان 88 در چهار محور توانمند سازي بخش خصوصي در فعاليت‌هاي اقتصادي و رفع موانع، توسعه و ارتقاي توانمندي بخش تعاوني، محدود كردن امورتصدي گري هاي دولت در حوزه فعاليت هاي اقتصادي (متناسب سازي اندازه دولت) و ارتقاي كارآمدي و ساماندهي فعاليت‌هاي اقتصادي دولت توسط شورا تصويب و به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شده است.
طبق اين مصوبه دستگاه ها مكلف شدند هرگونه برنامه ريزي و اقدامات اجرايي خود را در چارچوب سياست ها و خط مشي هاي اجرايي موضوع اين تصويب نامه انجام دهند.متعاقبا اقدامات و پيگيري هاي لازم براي برنامه ريزي دستگاه هاي اجرايي مطابق تكليف مقرر و همچنين اخذ و ارزيابي عملكرد اين دستگاه ها براساس محورهاي چهارگانه انجام گرفت.

*نظارت بر فرآيند اجراي قوانين و مقررات

براساس اين گزارش، شوراي عالي اصل44براي دومين وظيفه كه در خصوص نظارت برفرآيند اجراي قوانين و مقررات مرتبط با سياست ها است نهادهايي نظير شوراي عالي اجراي سياست هاي كلي اصل 44 ،دبيرخانه و كميسيون تخصصي آن، هيات واگذاري ، ستادهاي سرمايه گذاري ملي و استاني ،هيات نظارت بر مقررات زدايي و شوراي رقابت ايجاد كرده كه هر يك درچارچوب وظايف و اختيارات قانوني خود بر فرايند اجراي قانون نظارت مي كنند. همچنين وزارت اقتصادبه طور مشخص و زمانبندي شده هر 6 ماه يك بار گزارش نظارتي اجراي يكايك مواد قانون را تهيه و براي مراجع قانوني ذيربط از جمله مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام و عموم مردم ارائه مي كند.

*سازماندهي فعاليت هاي فرهنگي ـ تبليغاتي

اقدامات صورت گرفته شوراي عالي اصل 44 در راستاي سازماندهي فعاليت هاي فرهنگي- تبليغاتي شامل برگزاري سه نوبت همايش عملكرد اجراي قانون هر 6ماه يك بار پس از ابلاغ قانون و همزمان با انتشار گزارش عملكرد به منظور اطلاع عموم از اقدامات به عمل آمده توسط دستگاه هاي اجرايي و تدارك براي برگزاري همايش چهارم در ابتداي نيمه دوم سال90، پيگيري براي حسن اجراي نظام نامه فعاليت هاي فرهنگي - تبليغاتي در امر واگذاري ها و اخذ عملكرد و ارزيابي عملكرد دستگاه هاي ذيربط، بروز رساني مستمر پايگاه اطلاع رساني اصل 44، ايجاد پايگاه اطلاع رساني هيات نظارت بر مقررات زدايي، اطلاع رساني گسترده اقدامات به عمل آمده از طريق رسانه هاي گروهي اعلام شده است.

*تصويب آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، نظام‌نامه‌ها و ضوابط

برپايه اين گزارش، شوراي عالي اصل 44 براي وظيفه تصويب آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، نظام‌نامه‌ها و ضوابط، اقدام به تصويب 14 مورد آيين نامه و مقررات اجرايي، پس از تدوين و بررسي هاي كارشناسي دركميسيون تخصصي كرده كه شامل آيين نامه هاي اجرايي نحوه اداره و اخذ تصميمات شوراي عالي، نحوه واگذاري سهام ترجيحي،نظام اقساطي واگذاري، شيوه هاي قيمت گذاري بنگاه ها، توزيع سهام عدالت،تعيين سهم بهينه بخش هاي دولتي و غير دولتي درفعاليت هاي راه و راه آهن و نحوه هزينه كرد اعتبارات مربوط به آموزش، تشويق و پاداش سازمان خصوصي و دستورالعمل نحوه اعمال مشوق هاي مالي و يا غير مالي، نظام نامه فعاليت هاي فرهنگي - تبليغاتي درامرواگذاري،سازماندهي فعاليت هاي فرهنگي - تبليغاتي براي اجراي اصل 44، نحوه اعمال مشوق هاي مالي يا غيرمالي، اصلاح ساختار بنگاه ها،سياست ها و خط مشي هاي اجرايي براي تحقق اهداف، احراز و پايش اهليت مديريتي درواگذاري سهام و شركت هاي مورد واگذاري و ضوابط نحوه انجام اصلاح ساختار بنگاه ها است.

* اعلام نتايج 189 شاخص در آينده

شوراي عالي اجراي سياست هاي كلي اصل44 در جلسه 18 مهر 88، 189 شاخص اجرايي براي تحقق اهداف سياست هاي كلي اصل 44را مورد بررسي قرار داد و با تصويب كليات آن مقرر كرد اعضاي كميسيون تخصصي شورا ضمن بررسي عناوين شاخص هاي مذكور، نظرات خود را به دبيرخانه ارسال كنند تا پس از جمع بندي، نهايي و ابلاغ شود كه اقدامات لازم از سوي دبيرخانه صورت گرفت و در نهايت بعد از برگزاري چندين نشست تخصصي كارشناسي، شاخص هاي مذكور به همراه شناسنامه تهيه هر شاخص متضمن تبيين شاخص، زمينه كاربرد، روش محاسبه(اندازه گيري)، ماخذ توليد اقلام اطلاعاتي و دوره ي زماني، تهيه و در 16 مرداد سال گذشته براي اجرا از سوي دبير شورا ابلاغ و متعاقبا " اقدامات لازم به منظور محاسبه شاخص ها انجام شده كه نتايج آن درگزارش هاي بعدي منعكس خواهد شد.

*ارجاع روش هاي اجرايي كاربردي شدن سه وظيفه به سال آينده

براساس اين گزارش،‌ شوراي عالي اصل44براي ششمين وظيفه خود يعني تدوين سازوكارهاي جلوگيري از نفوذ و سيطره بيگانگان بر اقتصاد ملي اعلام كرده سازوكار هاي مربوط به اين بند درحال حاضر با اهتمام به قانون جلب سرمايه گذاري هاي خارجي مورد توجه است.با اين حال موضوع تمهيد روش هاي اجرايي براي كاربردي شدن سه وظيفه كيفي باقي مانده شورا (بندهاي 6و7و9) كه تاكنون به صورت مجموعه هدفمند اجرايي نشده اند شامل تشويق عموم به سرمايه گذاري، كارآفريني و بهبود فضاي كسب وكار،تدوين ساز و كارهاي جلوگيري از نفوذ و سيطره بيگانگان بر اقتصاد ملي و تبيين نقش سياست گذاري و هدايت و نظارت دولت در دستور كار كميسيون تخصصي طي سال آينده قرار خواهد گرفت.

*تبيين نقش سياستگذاري و هدايت و نظارت دولت

نقش سياست گذاري و هدايت و نظارت دولت درسياست ها وخط مشي هاي اجرايي سالانه دولت مورد تبيين قرار گرفته و دراين چارچوب به امر تفكيك وظايف حاكميتي و فعاليت هاي تصدي گري و احصا و شناسايي شركت هاي دولتي و انطباق آنها به گروه هاي سه گانه اين ماده پرداخته است.موارد ديگر بر حسب ضرورت در شوراي عالي طرح و مورد تبادل نظر قرار مي گيرد.

*ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي

درحال حاضر وظيفه ايجاد هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرائي براي اجراء سياست‌هاي اصل‌44از طريق دبيرخانه شوراي عالي صورت مي گيرد. با پيگيري هاي به عمل آمده توسط شورا، ستادهاي هماهنگي اجرايي اصل44در تمامي دستگاه هاي اجرايي براي تسريع در اجراي قانون تشكيل شده اند كه به طور معمول هر سه ماه يك بار جلسه اي با حضور مسئولين اين ستاد ها در وزارت اقتصادبرگزار مي شود.در اين جلسات ضمن تبادل نظرات و رفع ابهامات هماهنگي هاي لازم براي اخذ گزارش دستگاه ها و تدوين گزارش هاي جامع دنبال مي شود.
تهيه و تدوين چك ليست وظايف دستگاه ها و ارسال آن براي اخذ گزارش در چارچوب آنها به همراه برگزاري همايش عملكرد قانون اجراي اصل 44 از ديگر راهكارهاي ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي است.

*تمهيداتي براي تشويق به سرمايه‌گذاري،كارآفريني و بهبود فضاي كسب و كار

با توجه به مباحث مطرح شده درسومين جلسه، شوراي عالي اجراي اصل 44 تكليف كرد موضوع تقويت و توانمند سازي بخش غيردولتي در دستور كار كميسيون تخصصي قرار گرفته و نتايج در جلسات بعدي شورا ارايه شود.اين درحالي است كه پروژه مطالعاتي تهيه نقشه راه به منظور تقويت و توانمندسازي بخش غيردولتي در معاونت امور اقتصادي در دست اجراست كه مقرر شده نتايج كار به كميسيون تخصصي ارايه شود.
انتشار دو نوبت كتاب راهنماي سرمايه گذاري،تشكيل ستاد هاي سرمايه گذاري ملي و استاني، تدوين لايحه عدم الزام سرمايه گذاري خارجي به رعايت سقف ماده 5 قانون درتاسيس بانك و اصلاح آئين نامه سرمايه گذاري بورس از اقدامات صورت گرفته در راستاي تشويق سرمايه گذاري بوده است.
هيات نظارت بر مقررات زدايي هم با بررسي شاخص هاي 10 گانه بين المللي كسب و كار و ارايه پيشنهادات لازم براي بهبود اين شاخص ها از جمله نهادهايي است كه براي تحقق اين بند از حكم قانون تلاش مي كند.
پيش نويس قانون توسعه كارآفريني و بهبود فضاي كسب و كار نيز با توجه به حكم قانون اخيرا " از سوي اتاق ها به مجلس و هيات دولت تقديم شده است.در قانون برنامه پنجم توسعه نيز احكامي براي تشويق عموم به سرمايه گذاري، كارآفريني و بهبود فضاي كسب و كار درج شده است كه اقدامات لازم براي احصا و اجراي آن در حال انجام است.

lastnight19
May 22nd, 2011, 11:06
عرضه 2.5 درصد سهام سايپا سه‌شنبه جاري قطعي شد
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس،‌ هر سهم شركت سايپا درحالي روزگذشته با كاهش 3.6درصدي به 312 تومان رسيد كه با درج آگهي در بورس عرضه 2.5 درصد سهام سايپا درسه شنبه جاري، واگذاري 260 ميليون سهم اين بورسي قطعي شد.
براساس اين گزارش،‌ 12 ارديبهشت ماه بود كه مهدي عقدايي معاون سازمان خصوصي سازي با اشاره به مصوبات هيئت واگذاري از عرضه 2 درصد سهام شركت سايپا از طريق بورس خبر داده بود اما اين عرضه با بلوك 2.5 درصدي انجام خواهد شد.
براين اساس، سازمان خصوصي‌سازي سه شنبه جاري (سوم خردادماه) به وكالت از طرف ايدرو اين تعداد سهام را به قيمت هر سهم400 تومان و به صورت يكجا و نقد از طريق كارگزاري مفيد در بازار اول معاملات عرضه مي كند.
خريدار اين بلوك هم 10 روز كاري مهلت خواهد داشت نسبت به پرداخت وجه نقد اين معامله حداقل 104 ميليارد توماني اقدام كند. درضمن كارگزاران خريدار درصورتي مجاز به ورود سفارش خريد به سامانه معاملاتي هستندكه3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قيمت پايه را
نقداً يا به صورت ضمان تنامه بانكي بدون قيد و شرط از مشتري دريافت كرده و حسب مورد به حساب شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه واريز يا به اين شركت ارائه كنند.
همچنين خريداران قبلي سهام بلوكي اقساطي از سازمان خصوصي سازي كه در اجراي قراردادهاي منعقده اقساط آنان معوق شده تا تسويه بدهي هاي قبلي حق شركت در رقابت و خريد مجدد سهام را نخواهند داشت.
اين عرضه براي ايفاي تعهدات پروژه تخريب و بازسازي مدارس غير استاندارد و مقاوم سازي مدارس بدون استحكام ( بابت رد ديون دولت به پيمانكاران وزارت آموزش و پرورش ) انجام شده و طي آن سهم دولت از شركت سايپا از 36.64 درصد به 34.14 درصد خواهد رسيد.در تركيب سهامداري اين شركت، سرمايه گذاري رنا با 18درصد، سرمايه گذاري كاركنان سايپا با 15 درصد، سرمايه گذاري سايپا با 5 درصد و ساير سهامداران با 25 درصد حضور دارند.

lastnight19
May 22nd, 2011, 11:08
مؤسسين بانك آريا چهارشنبه جاري به مجمع مي روند
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس،‌ در پي اتمام پذيره نويسي سهام بانك آريا در 21 اسفند سال گذشته از طريق فرابورس و شبكه بانكي، زمان و مكان مجمع عمومي مؤسس اين بانك 200 ميليارد توماني در شرف تأسيس ساعت 10 صبح چهارشنبه جاري ( 4 خرداد ) در تالار خليج فارس پژوهشكده نيرو تعيين شد.
بر اساس اين گزارش، بانك آريا به عنوان بيستمين بانك خصوصي كشور و چهارمين بانك خصوصي پذيره نويسي خود را در فرابورس انجام داده و پس از ثبت سهام خود در بازار دوم فرابورس معامله مي‌شود. نيمي از سرمايه اين بانك توسط موسسان تامين شده و10ميليون سهم آن از طريق شبكه كارگزاري فرابورس و 90 ميليون سهم ديگر در شعبه هاي منتخب بانك ملت به صورت همزمان انجام شد.

lastnight19
May 22nd, 2011, 11:11
ارسال به دوستانجلسه معارفه دو شرکت زیر مجموعه بین المللی توسعه ساختمان در آستانه عرضه در فرابورس
عرضه سهام باغمیشه و آ.اس.پ برای خریداران سودآور خواهد بود

صبح روز جاری جلسه معارفه دو شرکت خانه سازی باغمیشه و آ.اس.پ متعلق به شرکت بین المللی توسعه ساختمان با حضور اصحاب رسانه ، سرمایه گذاران و کارگزاران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بورس : شرکت بین المللی توسعه ساختمان یکی از هلدینگ های ساختمانی است که سهام آن متعلق به سرمایه گذاری غدیر است و در روزهای اخیر با توجه به حضور قریب الوقوع زیر مجموعه هایش در فرابورس به شدت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است و با وجود رکود صنعت ساختمان توانسته محبوب بورس بازان باشد و توجه شرکتهای حقوقی را به خود جلب کند.

در ابتدای جلسه آقای فهمی مدیرعامل بین المللی توسعه ساختمان به معرفی دو شرکت مذکور پرداخت و گفت: باوجود رکود حاکم بر صنعت ساختمان طی دوسال گذشته با تلاشهای مدیران و پرسنل این شرکت، نه تنها از فعالیتشان کم نشده است بلکه توانستیم به خوبی سود پیش بینی شده را بدون انحراف و تعدیل منفی محقق کنیم و حتی متراژ بیشتری نسبت به بودجه در ساخت و تولید مسکن ثبت کردیم.

وی در ادامه بیان داشت: مطمئناً این روند ادامه دار خواهد بود و عرضه سهام دو شرکت فوق برای خریداران سودآور است زیرا گسترش فعالیت در مجموعه ساختمانی مد نظر می باشدکه به خوبی در امید نامه شرکت مشهود است.






شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه

شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه در زمینه خرید و تهیه ملک و زمین به منظور احداث ساختمان و شهرک و مجتمع های مسکونی و تأسیس کارخانجات فعالیت دارد. فعالیت شرکت در خصوص واحد های ساختمانی به دو صورت قراردادهای مشارکتی و قراردادهای پیمانکاری می باشد. از آغاز فعالیت شرکت تاکنون بالغ بر 4559واحدساختمانی(مسکونی ویلایی،مسکونی آپارتمانی،تجاری و خدماتی) احداث گردیده و یا در دست احداث می باشد.

شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه که با نماد"ثباغ"در بازار اول فرا بورس پذیرش و درج گردیده برای سال مالی منتهی به 90.06.31 خود 1795 ریال EPS برآورد کرده است که نسبت به سال مالی گذشته کاهش اندکی را نشان می دهد که البته با توجه به وضعیت حاکم بر صنعت ساختمان کاملاً طبیعی و قابل پیش بینی می باشد.

از نکات جالب در صورتهای مالی این شرکت نبود هزینه های مالی است که این روزها دیگر شرکتهای ساختمانی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است و این مسئله را می توان به عنوان یکی از مزایای این شرکت نسبت به دیگر ساختمانی های بورس برشمرد.

از دیگر نکات جالب توجه در مورد شرکت باغمیشه سود انباشته 546 میلیارد ریالی آن است که حدود دو برابر سرمایه فعلی شرکت به مبلغ 250 میلیارد ریال می باشد و شرکت نیز پیش بینی نموده که از این محل تا پایان شهریور ماه سال جاری سرمایه خود را به 540 میلیارد ریال افزایش دهد.

بنابراین با اوصاف برشمرده شده و وضعیت مقبول این شرکت در مقایسه با دیگر شرکتهای ساختمانی حاضر در بورس پیش بینی می شود فردا چهارشنبه مورخ 90.2.21 شاهد استقبال گسترده ای از20 درصد سهم عرضه شده این شرکت توسط شرکت بین المللی توسعه ساختمان سهام در فرابورس باشیم.

پروژه های شرکت:

پروژه 47 هکتاری رشدیه 2:

اراضی باقیمانده از محدوده شهرک رشدیه به مساحت 47.7 هکتار در شمال غربی آن به پروژه رشدیه 2 اختصاص یافته که بخشی از شهرک رشدیه بوده و شامل 149 قطعه ویلایی،22 قطعه آپارتمانی بلند مرتبه،34 بلوک ویلایی آپارتمانی،یک قطعه با کاربری تجاری،3 قطعه با کاربری بهداشتی-درمانی،4 قطعه با کاربری آموزشی،یک قطعه فرهنگی و یک قطعه با کاربری خدمات شهری است.

پروژه شهرک توریستی و تفریحی:

ایجاد شهرک توریستی و تفریحی در ارتفاعات منطقه باغمیشه (ضلع شمالی شهرک رشدیه)در زمینی به مساحت 30 هکتار می باشد که آماده سازی آن در دست اجراست. این پروژه با کاربری های عمومی شهری شامل : تجاری، اداری، خدماتی و مجموعه های فرهنگی، ورزشی، رفاهی و ... طراحی می شود. بخش عظیمی از این پروژه به احداث فضای سبز اختصاص می یابد.

پروژه ائل گلی:

این پروژه در کنار جاده ائل گلی که از مناطق توریستی تبریز است دارای طراحی منحصر به فرد با کاربری تجاری، خدماتی ورفاهی بوده و شامل 9.215 متر مربع عرصه و 89.280 متر مربع زیر بنا در 38 طبقه سازه ای میباشد. تبدیل کاربری آن انجام شده و عملیات خاکبرداری پروژه در حال اجرا بوده و عملیات ساختمانی پس از اخذ مجوز و پروانه عملیاتی خواهد شد.

پروژه سپیدار:

پروژه سپیدار با کاربری مسکونی در خیابان گلکار (پشت مجتمع رفاهی،تفریحی پتروشیمی تبریز)اجرا خواهد شد که یک برج مسکونی 21 طبقه با 102 واحد آپارتمانی دارای امکانات ویژه خدماتی و رفاهی به مساحت اعیانی 26.670 متر مربع در عرصه ای به مساحت 3.915 متر مربع می باشد.

پروژه شهریار:

این پروژه در بلوار شهریار تبریز به اجرا خواهد رسید و در حال حاضر طراحی و اخذ پروانه ساخت آن مورد پیگیری است. پروژه شهریار شامل 1.504 متر مربع عرصه و 11.600 متر مربع اعیانی برای 57 واحد اداری و خدماتی در 12 طبقه خواهد بود.

پروژه فردوس:

زمین پروژه فردوس به مساحت 1.800 متر مربع واقع در کوی یاغچیان محدوده کوی فردوس می باشد. طرح مصوب درمحل پروژه دارای 16 طبقه سازه ای که 13 طبقه آن مسکونی با 62 واحد و یک طبقه همکف و سه طبقه زیر زمین می باشد. نقشه های ساختمانی پروژه تکمیل و در حال حاضر در سازمان نظام مهندسی تحت بررسی است.

پروژه اردبیل:

پروانه ساختمانی این پروژه صادر گردیده و مقرراست ساختمانی با زیر بنای 40.000 متر مربع در 25 طبقه سازه ای و 74 واحد مسکونی در آن احداث گردد،در طراحی ساختمان امکانات رفاهی جانبی مانند سونا،جکوزی و لابی پیش بینی شده است.

بمنظور افزایش توان مالی و اجرایی جهت اجرای پروژه، طی کنسرسیوم شرکتهای: "شهرسازی و خانه سازی باغمیشه"، "توسعه و عمران زاگرس چهارمحال بختیاری"، "ساختمانی معلم" و "توسعه ساختمان سرمایه" شرکت دیگری بنام "آرتا لطیف" تأسیس و از طریق آن جهت پیگیری و مدیریت اجرایی پروژه برنامه ریزی لازم انجام گرفته است. ضمناً عملیات اجرایی پروژه به شرکت آ.اس.پ واگذار شده است.

پروژه اصفهان:

شرکت زمینی به مساحت 85/55.762 متر مربع از سازمان اتکاء نیروهای مسلح خریداری و در فروردین ماه 89 نسبت به تحویل آن اقدام نموده است.

برای تأمین توان مالی و اجرایی ساخت و ساز مورد نظر در زمین فوق نیز با شرکت توسعه و عمران زاگرس چهارمحال بختیاری مشارکت شده است.





شرکت آ. اس. پ

مهندس باقری مدیر عامل شرکت آ.اس.پ در مورد خصوصیات این شرکت گفت: شرکت آ.اس.پ یک برند معتبر در زمینه ساخت برج و بلند مرتبه سازی است که توانسته بلندترین برج بتنی خاورمیانه را با نام برج تهران در تقاطع اتوبان کردستان و حکیم احداث نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: با انجام کارهای اداری و پذیرش به زودی طی چند روزآتی10درصد سهام شرکت ساختمانی آ.اس.پ عرضه می شود.

kowsar
May 30th, 2011, 23:41
سلام این اوراقه قرضه یا مشارکت مسکن که میگن در بورس عرضه میشه چی هست گویا قیمتش 2600000 هزار تومان است کسی خبر داره یا راهنمایی کنه که از کجا باید پیگیری کنم

lastnight19
June 8th, 2011, 09:22
یک راهکار شرکت بورس برای افزایش جذابیت بازار سرمایه :
افزایش محدوده دامنه نوسان معاملات بورس
قیمت سهام شرکتها برآیند عرضه و تقاضا در بازار است و نمی توان توقع داشت روند بازار دائماً صعودی و یا دائماً نزولی باشد اما در خصوص وضعیت فعلی بازار باید یک دوره خاص را مدنظر قرار داد
از آغاز سال جاری اگر چه بازار سرمایه کشور با نوسانات افزایشی و یا کاهشی همراه بوده است اما این نوسانات با رشد حجم معاملات همراه بوده که این نکته بسیار مهمی برای بورس تلقی می شود.

دکتر حسن قالیباف اصل با بیان مطالب فوق به خبرنگار بورس نیوز گفت :نقد شوندگی سهام شرکتها برای سرمایه گذاران بیش از رشد قیمت سهام با صف خرید طولانی و عدم عرضه اهمیت دارد و نکته قابل توجه بورس در سال 90 نیز نداشتن صف های خرید یا فروش طولانی مدت و رشد تعداد کدهای معاملاتی از 19 هزار به 38600 کد تا تاریخ هشتم خرداد ماه می باشد از سوی دیگر رشد بیش از 2 برابری حجم معاملات نسبت به سال گذشته از دیگر موارد با اهمیت بورس در سال جاری می باشد .

مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر علت افزایش نوسانات بازار طی روزهای اخیر ، گفت : قیمت سهام شرکتها برآیند عرضه و تقاضا در بازار است و نمی توان توقع داشت روند بازار دائماً صعودی و یا دائماً نزولی باشد اما در خصوص وضعیت فعلی بازار باید یک دوره خاص را مدنظر قرار داد که با بررسی روند شاخص ها و حجم معاملات از ابتدای سال تاکنون به نتایجی همچون رشد حدود 6 درصدی بورس و میانگین ارزش 116 میلیارد تومانی روزانه معاملات دست می یابیم که برآیندی مثبت است هرچند که مدتی است که به تبع اخبار و شایعات متفاوت قیمت سهام شرکتها و حتی حجم معاملات با روند کاهشی روبرو شده که این نیز طبیعی بوده و واکنش به مسایل پیرامونی جز ذات بازار سرمایه می باشد که البته کوتاه مدت و مقطعی خواهد بود .

وی با اشاره به اهمیت وجود ثبات در قواعد و قوانین بورس خاطرنشان کرد : شرکت بورس در نظر دارد تا در سال جاری به جهت ایجاد انگیزه سرمایه گذاری و افزایش جذابیت بازار محدوده دامنه نوسان معاملات را افزایش دهد .

قالیباف در پایان تصریح کرد : افزایش ساعات معاملات نیز در دست بررسی می باشد که در شرایط فعلی به جهت وجود محدودیت در سامانه پس از معاملات این امکان وجود ندارد اما همکاران ما در حال بررسی راه های موجود برای افزایش ساعات معاملات می باشند

lastnight19
June 8th, 2011, 09:24
مدیر مالی شرکت سیمان سپاهان عنوان کرد :
افزایش سرمایه با هدف اصلاح ساختار مالی
به نظر می رسد در صورتی که افزایش نرخ محصولات سیمانی از سوی وزارت صنایع و معادن مورد تأیید قرار نگیرد و یا میزان این افزایش نرخ ها درصد ناچیزی باشد ، شرکت های سیمانی با توجه به هزینه های حامل های انرژی و نیز هزینه های حمل و نقل با مشکلات جدی و در نتیجه کاهش سود پیش بینی شده برای سال مالی جاری مواجه شوند.
شرکت سیمان سپاهان در اولین پیش بینی درآمد سال مالی منتهی به 90.12.29 سود هر سهم خود را 346 ريال اعلام کرده که این میزان سود با فرض افزایش نرخ 25 درصدی برای فروش های داخلی و افزایش نرخ 4 درصدی برای فروش های صادراتی پیش بینی شده است .

البته به نظر می رسد در صورتی که افزایش نرخ محصولات سیمانی از سوی وزارت صنایع و معادن مورد تأیید قرار نگیرد و یا میزان این افزایش نرخ ها درصد ناچیزی باشد ، شرکت های سیمانی با توجه به هزینه های حامل های انرژی و نیز هزینه های حمل و نقل با مشکلات جدی و در نتیجه کاهش سود پیش بینی شده برای سال مالی جاری مواجه شوند.

معماریان ، مدیر مالی شرکت سیمان سپاهان ، درخصوص این مطلب به خبرنگار بورس نیوز گفت : در حال حاضر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به دنبال دریافت مجوزهای لازم برای افزایش عادلانه قیمت سیمان است . چرا که صنعت سیمان با توجه به افزایش هزینه های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بدون افزایش نرخ سیمان بازیان مواجه خواهد شد . در این صورت به نظر می رسد سود پیش بینی شده برای سال مالی جاری "سپاها" نیز با تعدیل منفی روبه رو شود .

وی با اشاره به اینکه بازار فروش محصولات سیمانی محدود است ، تصریح کرد : با توجه به محدود بودن بازار مصرف سیمان به صورت چشمگیر نمی توان میزان تولید و فروش شرکت را افزایش داد ؛ اما برنامه هایی برای افزایش تولید و به تبع آن فروش و البته افزایش صادرات داریم . از سوی دیگر با توجه به بودجه انبساطی دولت و افزایش بودجه پروژه های عمرانی حدود 10 درصد افزایش مصرف سیمان برای سال جاری پیش بینی شده که اگر این بودجه عملیاتی شود ، شرکت سیمان سپاهان نیز بر مبنای آن اقدام به افزایش تولید سیمان خواهد کرد.

مدیر مالی شرکت سیمان سپاهان احتمال راه اندازی خطوط تولید جدید را در سال جاری رد کرد و در ادامه سخنان خود هزینه های مالی در نظر گرفته شده برای سال مالی 90 را مربوط به تسویه وام های بانکی اخذ شده برای اجرای پروژه های سال های گذشته عنوان کرد .

وی در خاتمه سخنان خود با اذعان به اینکه با توجه به عملکرد شرکت در سال مالی گذشته به نظر می رسد سود 350 ريالی پیش بینی شده برای سال مالی 89 به طور کامل محقق شود ، از افزایش سرمایه شرکت در سال مالی جاری خبر داد و افزود : گزارش این افزایش سرمایه که با هدف اصلاح ساختار مالی شرکت بوده ، برای دریافت مجوز به سازمان بورس ارایه شده است و میزان آن پس از موافقت سازمان از طریق سایت اطلاع رسانی کدال به سهامداران و سرمایه گذاران اعلام خواهد شد .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:27
روز 29 واحد
دومین روز از معاملات هفته جاری با افت 169 واحدی شاخص کل همراه بود به عبارت دیگر شاخص در معاملات امروز 169 واحد از 198 واحد رشد دیروز را پس گرفت تا ما حصل فعالیت دو روز بورس کشور تنها رشدی 29 واحدی باشد .
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 90.03.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 133 واحد کاهش به رقم 21356 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 297 واحد کاهش عدد 30106 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 169 واحد کاهش به رقم 25121 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 392 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با 15 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد با 43 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

دومین روز از معاملات هفته جاری با افت 169 واحدی شاخص کل همراه بود به عبارت دیگر شاخص در معاملات امروز 169 واحد از 198 واحد رشد دیروز را پس گرفت تا ما حصل فعالیت دو روز بورس کشور تنها رشدی 29 واحدی باشد .

براساس گزارش بورس نیوز با انتشار اخبار سیاسی مختلف که برخی نیز غیر رسمی می باشد شاهد ورود جو روانی منفی به بازار سرمایه به تبع افزایش ریسک سیاسی داخلی هستیم که همین موضوع با غلبه بر قدرت تصمیم گیری سرمایه گذاران سبب ترس آنها و عدم خرید سهام در بورس کشور طی معاملات امروز شد .

بر این اساس حجم اندک معاملات سهام و به تبع آن کاهش ارزش معاملات نکته مهم اما منفی بازار امروز بود که طی خبر روز گذشته نیز به آن اشاره شده بود .

بر این اساس اگر چه قیمت فعلی سهام شرکت های پرپتانسیل بورس با افت فاحشی مواجه شده و انگیزه سرمایه گذاری را در بین فعالان بازار تقویت می کند اما ریسک سیاسی فعلی موجود در کشور و ترس از تشدید اختلاف بین دولت و مجلس سبب دوری سرمایه گذاران از فعالیتهای سرمایه گذاری در بورس شده و این افراد را که روزی به عنوان بازیگران اصلی بازار قلمداد می شدند را به تماشا گرانی محتاط تبدیل کرده است .

در نماد پترشیمی امیرکبیر امروز شاهد بازگشایی این سهم در قیمت 500 تومان بودیم که در نهایت آخرین معامله سهام این شرکت محدوده 390 تومان انجام شد . اهالی تالار قیمت بازگشایی و عرضه را بالاتر از قیمت واقعی می دانند .

در نماد تجهیزاتی ها نیز صدرا و آذرآب به تبع سود اعلامی بسیار مناسب ماشین سازی اراک با تقاضای خرید و حجم قابل توجه معاملات روبرو می باشند . به اعتقاد اهالی تالار این دو شرکت با رشد قیمت های خود در حال آماده سازی مقدمات ورود مجدد ماشین سازی اراک به تالار حافظ می باشند اما بسیار بعید بنظر می رسد که سهام صدرا به سرنوشتی همانند "فاراک" در کوتاه مدت دچار شود .

در گروه معدنی نیز فعلاً روند نزولی اما متعادل است ولی اهالی تالار معتقدند رشد قیمت های جهانی می تواند روند شرکتهای فوق را طی روزهای آتی بهبود بخشد .

در گروه شرکتهای سرمایه گذاری نیز "وغدیر " ، "وصنعت" ، "وصندوق" و سهام "وبانک" با نوسانات مختلف مثبت و منفی همراه بودند، اهالی تالار معتقدند اجازه افزایش قیمت محصولات سیمانی می تواند بر برخی از سهام شرکتهای سرمایه گذاری تأثیر مثبت داشته باشد .

در پایان به نظر می رسد بازار سرمایه کشور مستعد رشد و جهش باشد اما در حال حاضر با توجه به ریسک های سیاسی به وجود آمده در گذشته و نیز برخی اخبار سیاسی فعلی بنظر نمی رسد شاهد افزایش متداوم و مستحکم شاخص کل و قیمت سهام شرکتها باشیم و تا مادامی که ریسک های موجود بر طرف نشده و بازار مدتی را در آرامش و سکوت خبرهای ناخوشایند به سر نبرد انتظار داشتن بورسی با ثبات همراه با رشد قیمت سهام و افزایش شاخص کل (همانند فروردین ماه گذشته) امری بیهوده و خیالی واهی باشد .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:29
بازار پايه فرابورس افتتاح شد

مدير عامل شركت فرابورس از افتتاح رسمي بازار پايه فرابورس خبر داد و گفت با داد و ستد 5 ميليون سهم شركت پتروشيمي اميركبير اين بازار به طور رسمي افتتاح شد.

به گزارش بورس به نقل روابط عمومي فرابورس ايران، مصطفي اميد قائمي با اعلام اين مطلب افزود : پس از ابلاغ برنامه پنجم توسعه انجام معاملات سهام شركت هاي سهامي عام خارج از بورس و فرابورس ممنوع شده است ، لذا براي سهولت درانجام معاملات سهام اين گروه شركتها بازار پايه فرابورس ايجاد شد تا سهام اين قبيل شركتها در اين بازار داد و ستد شود.

وي افزود : شركت فرابورس با همكاري سازمان بورس و اوراق بهادار بستر راه اندازي اين بازار جديد را فراهم كردند.

مدير عامل فرابورس تصريح كرد : راه اندازي اين بازارعلاوه بر اينكه سبب توسعه بازار سرمايه مي شود ، به ساماندهي بازار اوليه كمك شاياني مي كند و بسياري از سرمايه گذاران را كه هم اكنون براي داد و ستد سهام شركتهاي سهامي عام خارج از فرابورس دچار مشكل هستند را از سرگرداني نجات مي دهد.

وي يادآور شد : هم اكنون شركتهاي فرابورس،سرمايه گذاري چشم انداز توسعه شمال ، پتروشيمي لردگان و فن آوا در بازار پايه درج شده اند و بزودي معاملات آنها در اين بازار انجام مي شود.

اميد قائمي به صاحبان شركتهاي سهامي عام خارج از فرابورس و بورس توصيه كرد: اقدامات لازم را براي ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و حداقل درخواست براي يكي از بازار هاي فرابورس را انجام دهند تا پس از پايان مهلت 6 ماهه سهامدارانشان براي نقل و انتقال سهام با مشكل روبرو نشوند.

مدير عامل فرابورس در خصوص معامله شركت پتوشيمي امير كبير كه به افتتاح رسمي بازار پايه فرابورس انجاميد اينگونه توضيح داد:5 ميليون و 20 هزار و 502 سهم از ان شركت به ارزش 22 ميليارد و 455 ميليون و 132 هزار و 964 ريال داد و ستد شد.

وي در خصوص رقم هر سهم اين شركت گفت : در حال حاضر فرابورس مجاز به اعلام قيمت سهام اين شركت و ساير شركتهاي بازار پايه نيست.

lastnight19
June 8th, 2011, 09:34
مدیر مالی شرکت فرومولیبدن کرمان در خصوص اثرات افزایش قیمت فرومولیبدن عنوان کرد :
با توجه به فروش کارمزدی ، تغییرات قیمت محصولات بی تأثیر است
در حال حاضر میزان زیان انباشته شرکت 2.29 درصد سرمایه آن بوده و سهامدار عمده برنامه ای برای ورود سرمایه جدید به شرکت ندارد تا این میزان زیان پوشش داده شود .
شرکت تولیدی فرومولیبدن کرمان با ارایه صورت های مالی عملکرد 12 ماهه سال مالی منتهی به 89.12.29 تحقق 811 ريال زیان را اعلام کرده و پیش بینی شرکت برای سال مالی گذشته 894 ريال زیان بوده است .

این گزارش در حالی بر روی سایت کدال منتشر شده که شرکت میزان فروش محقق شده خود را برای سال مالی 89 56 مبلغ هزار و 323 میلیون ريال اعلام کرده که نسبت به پیش بینی ها رشد قابل توجهی را نشان می دهد .

سلیمانی ، مدیر مالی شرکت تولیدی فرومولیبدن کرمان علت افزایش فروش را ناشی از افزایش فروش کارمزدی به شرکت ملی مس ایران بر شمرد و در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد : تنها حدود 15 هزار و 520 میلیون ريال آن مربوط به فروش خود شرکت می شود و مابقی این میزان فروش کارمزدی بوده است .

وی افزایش نرخ محصولات را رد کرد و با تأکید بر اینکه در حال حاضر بخش اعظم فروش شرکت به صورت کارمزدی صورت می گیرد ، هرگونه افزایش یا کاهش قیمت را در سود و یا زیان شرکت بی تأثیر دانست و تعطیلی چهارماهه شرکت در سال گذشته و نیز هزینه های جذب نشده را از دلایل اعلام 238 ريال زیان برای سال مالی منتهی به 90.12.29 عنوان کرد . چرا که وجود هزینه های مالی بالا موجب می شود سود عملیاتی شرکت بی نتیجه باشد .

وی با اشاره به تلاش هیأت مدیره شرکت برای افزایش مبالغ قراردادهای تولید کارمزدی برای شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد : اولین الویت مدیریت شرکت این است که با تلاش بیشتر و نیز افزایش تولیدات به نقطه سر به سر و البته سود دهی دست یابیم تا این میزان زیان نیز جبران شود .

مدیر مالی شرکت تولیدی فرومولیبدن کرمان با اذعان به اینکه در تاریخ 90.03.28 مجمع فوق العاده برای تصمیم گیری در خصوص زیان انباشته شرکت برگزار می شود ، گفت : در حال حاضر میزان زیان انباشته شرکت 2.29 درصد سرمایه آن بوده و سهامدار عمده برنامه ای برای ورود سرمایه جدید به شرکت ندارد تا این میزان زیان پوشش داده شود . در همین راستا این مجمع فوق العاده برای تصمیم گیری در خصوص این میزان زیان انباشته برگزار خواهد شد .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:36
مدیر فروش و امور سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در خصوص فروش شرکت مهرکام پارس اعلام کرد :
روی قیمت های پیشنهادی توافق نداریم
با وجود اینکه برای این شرکت مشتری وجود دارد ، اما تاکنون قیمت های پیشنهادی قانع کننده نبوده و باید توجه داشت که تصمیم گیرنده نهایی شرکت ایران خودرو است .
با توجه به اخبار منتشر شده در بازار در خصوص فروش سهام شرکت مهرکام پارس که تحت مالکیت شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو قرار دارد با مدیر فروش و امور سهام "خگستر" گفتگو کردیم .

آجرلو ، مدیر فروش و امور سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در خصوص فروش سهام شرکت مهرکام پارس به خبرنگار بورس نیوز گفت : نام شرکت مهرکام پارس از سوی مدیریت شرکت در لیست فروش قرار گرفته است . با وجود اینکه برای این شرکت مشتری وجود دارد ، اما تاکنون قیمت های پیشنهادی قانع کننده نبوده و باید توجه داشت که تصمیم گیرنده نهایی شرکت ایران خودرو است .

وی در پایان تصریح کرد : این واگذاری در بودجه سال مالی جاری "خگستر" لحاظ شده و بر مبنای پیشنهادات مشتریان ، تصمیم نهایی اتخاذ و به سازمان بورس اعلام خواهد شد .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:38
با نگاهی به فروکش کردن عطش سهامداران "تسه" در فرابورس :
نوسان گیری از اوراق تسهیلات مسکن اخلاقی است یا خیر ؟
با توجه به ورود افراد دیگر با نگاه سفته بازانه در این معاملات به نظر می رسد که با توجه به نیاز شدید متقاضیان واقعی این اوراق و سطح مالی ضعیف آنها از لحاظ اخلاقی سفته بازی بر روی این برگه ها جایز نیست .
انجام معاملات اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حالی پیش از ورود به فرابورس در شعب مختلف بانک مسکن خرید و فروش می شد که به منظور کشف قیمت واقعی و نرخ گذاری عادلانه به عنوان یکی از ابزارهای جدید بازار سرمایه در بازار اول فرابورس جای گرفت و اهدافی همچون تأمین مالی ساده تر شرکت ها ، افزایش نقدینگی شرکت ها ، کشف آزادانه قیمت و شفاف سازی فرآیند نرخ گذاری را دنبال می کرد .

دراین ارتباط احمد نبی زاده در گفتگو با خبرنگار بورس به بررسی موضوع اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس پرداخت و افزود : امتیاز حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن که در فرابورس اصطلاحاً به "تسه" معروف شده از نیمه آبان ماه سال گذشته وارد این بازار شده است .

این برگه ها که پیشتر به شکل دیگری از طریق بانک مسکن و بازار آزاد خرید و فروش می شد به شرط خریداری 40 برگه به متقاضی آن وامی 20 میلیون تومانی با بازپرداخت دو ساله و کارمزد 11 درصدی پرداخت می کند .

وی ادامه داد : بدیهی است افرادی که متقاضی دریافت این وام ها هستند بیشتر از قشر کم درآمد جامعه بوده چرا که تصمیم دارند با دریافت این وام بتوانند قسمتی از وجه مورد نیاز برای خرید یک سرپناه کوچک را تأمین کنند .

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بطور کلی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی از جمله فعالان بازار سرمایه به شمار می روند خاطر نشان کرد : از دید شرکت های بورسی جذابیت بازار سهام بیشتر به دلیل استفاده از مزایای مالیاتی ، تأمین مالی ، تبلیغات ، افشای دقیق اطلاعات و دیگر موارد حایز اهمیت بوده در حالیکه برای سرمایه گذاران بورس و فرابورس یک مکان مناسب برای سرمایه گذاری است .

وی افزود : یکی از انواع سرمایه گذاران در بورس ، سفته بازان بوده که از نوسانات کوتاه مدت استفاده می کنند .

در این بین اگر چه وجود این افراد در بازار برای نزدیک شدن قیمت های سهام به ارزش ذاتی شان ضروری به نظرمی رسد اما در شرایطی که روند معاملات بازار سهام در فضایی نزولی به سر می برد و از طرفی قیمت ها تقریباً به قیمت ذاتی خود نزدیک شده اند و از همه مهم تر زمانیکه در برخی از سهم ها یا ابزارهای دیگر مانند امتیاز تسهیلات مسکن که با محدودیت عرضه مواجه است ، آیا سفته بازی در این زمینه توجیه اخلاقی دارد یا خیر ؟

نبی زاده در ادامه متذکر شد : در این زمینه می توان امتیاز حق تقدم تسهیلات مسکن برای آبان ماه 89 را مثال زد که در اول خرداد ماه جاری هر برگه آن در حدود قیمت 58 هزار و 800 تومان معامله می شد در حالی که طی 90.03.09 به حدود 75 هزار تومان افزایش یافت و این در حالی بود که در تمامی نمادهای این اوراق صف خرید بالایی شکل گرفته بود .

وی با اذعان به اینکه طی 10 روز گذشته اطلاعات جدیدی مبنی بر رونق ساخت و ساز در کشور ارایه نشده است تصریح کرد : می توان استنباط کرد که متقاضیان واقعی این اوراق که قبلاً از این بطور متوسط در هر ماه خریدهای محدودی در نماد این اوراق انجام می دادند افزایش چشمگیری نداشته و تنها یکسری افرادی که متقاضی واقعی نیستند وارد این معاملات شده اند .

بنابراین با توجه به ورود افراد دیگر با نگاه سفته بازانه در این معاملات به نظر می رسد که با توجه به نیاز شدید متقاضیان واقعی این اوراق و سطح مالی ضعیف آنها از لحاظ اخلاقی سفته بازی بر روی این برگه ها جایز نیست .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:41
با استقبال 100 نفر از فعالان بازار سرمایه در دانشگاه علوم اقتصادی
همایش معرفی دوره های آموزش عالی مدیریت سرمایه گذاری برگزار شد
مدارك پايان دوره ها با عنوان گواهينامه پايان دوره آموزش عالي مديريت سرمايه گذاري با گرايش هاي مربوطه ميباشد كه توسط دانشگاه علوم اقتصادي صادر ميشود كه قابليت ترجمه رسمي نيز دارد و با توجه به منحصر بفرد بودن دوره ها و رشد سريع بازار هاي مالي در ايران ،امتياز ويژه اي براي دانش پژوهان در بازار كار ايجاد خواهد كرد .
همایش معرفی دوره های سرمایه گذاری در بورس با همکاری کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و شرکت بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه مورخ 90.3.11 ساعت 15:00 در تالار فرهیختگان دانشگاه علوم اقتصادی با حضور بیش از 100 نفر از علاقمندان برگزار شد .


دانشگاه علوم اقتصادی جهت ارتقاء سطح علمی بازار سرمایه با همكاري شركت بورس اوراق بهادار تهران و كانون كارگزاران بورس مجموعه دوره هاي آموزش عالي مديريت سرمايه گذاري را برای اولین بار در ایران با ارائه گواهینامه معتبر از سوی دانشگاه علوم اقتصادی طراحی واجرا نموده است .


هدف برگزاري اين دوره ها اموزش روشهاي نوين معاملاتي در جهت پيش بيني بازار هاي سرمايه و كسب بازده مناسب و مديريت ريسك براي سرمايه گذاران و معرفي پتانسيلهاي بازار سرمايه جهت ايجاد اشتغال و كسب درامد مي باشد در يك كلام اين دوره ها با هدف بوجود آوردن مهارت فردي جهت تشخيص فرصتهاي سرمايه گذاري و كسب سود در بازار هاي سرمايه بر گزار مي شود.

در این همایش دوره هاي آموزش عالي مدريت سرمايه گذاري در چهار گرايش به شرح زير معرفي شد .

MCST دوره آموزش عالی مديريت معاملات سهام و قراردادهای آتی کالا

MST دوره آموزش عالی مديريت معاملات در بورس اوراق بهادار تهران

MOT دوره آموزش عالی مديريت معاملات قراردادهای اختيار معامله-آپشن

MCT دوره آموزش عالی مديريت معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ايران

هر یک از دوره های فوق طی چهار ترم یک ماه و در محل دانشگاه علوم اقتصادی برگزار می شود که ثمره دوره افزایش مهارت دانش پژوه در مدیریت معاملات است لذا اگر یک دانش پژوه کلیه دورهای فوق را با موفقیت پشت سر گذارد تبدیل به یک معامله گر حرفه ای در بازار سهام و قرارداد آتی کالا در سطح معامله گران حرفه ای بین المللی خواهد شد .


در ادامه مهدی پور مدرس دوره های دانشگاه علوم اقتصادی نظر حضار را در مورد روشهاي مرسوم براي پيش بيني سهام جويا شد كه جلسه با همراهي معامله گران فعال ادامه داشت و در نهایت مزیت روشهای جدید برای حاضرین تشریح شد و برای درک بهتر موضوع ، دراین همایش به بررسي روند بازار و سهام شرکتهاي مطرح بازار پر داخته شد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت .

علاقه مندان براي شركت در اين دوره ها بامحدوديت سني و تحصيلي روبرو نيستند و فقط شركت در آزمون ورودي كه شامل تست هوش و انجام مصاحبه حضوري كه سوابق شغلي و آموزشي علاقه مندان را مورد ارزيابي قرار مي دهد، ضروري مي باشد

مدارك پايان دوره ها با عنوان گواهينامه پايان دوره آموزش عالي مديريت سرمايه گذاري با گرايش هاي مربوطه ميباشد كه توسط دانشگاه علوم اقتصادي صادر ميشود كه قابليت ترجمه رسمي نيز دارد و با توجه به منحصر بفرد بودن دوره ها و رشد سريع بازار هاي مالي در ايران ،امتياز ويژه اي براي دانش پژوهان در بازار كار ايجاد خواهد كرد .

شایان ذکر است که برای دوره MCST به جز مدرک فوق ، گواهینامه مشترک دانشگاه علوم اقتصادی و کانون کارگزاران صادر خواهد شد.

آزمون ورودي دوره هاي آموزش عالي مدیریت سرمایه گذاری مورخ 90.3.26 در دانشگاه علوم اقتصادي برگزار خواهدشد . .

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دانشگاه علوم اقتصادي - Home ([Only registered and activated users can see links]) دانشگاه علوم اقتصادی مراجعه نمایید و یا با تلفنهای : 88918349-88918347 دانشگاه علوم اقتصادی تماس بگیرید .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:44
در پی اعلام آگهی ثبت افزایش سرمایه "حکشتی" مشخص شد :
تناقض در اطلاعیه شبکه کدال با واقعیت موجود در بازار سهام
در این ارتباط اگر چه تحریریه بورس نیوز این موضوع را در قالب مصاحبه ای با عنوان "شرکت سپرده گذاری ، شرکت ها را مقصر نامید !" به چالش کشیده بود اما به نظر می رسد تداوم این مسئله همچنان باعث تضییع حقوق بخش زیادی از مالکان سهام شده که نسبت به مدیریت سرمایه خود محروم شده اند .
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده خود در 27 مهرماه سال گذشته در حالی تصمیم به افزایش سرمایه 25 درصدی خود گرفت که پس از پایان مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام و نیز پایان پذیره نویسی عمومی مابقی حق تقدم های فروش نرفته به ترتیب در پایان تاریخ های 89.10.28 و 90.02.04 توانسته در نهایت نسبت به ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت ها در سه شنبه 27 اردیبهشت ماه اخیر اقدام نماید .

بنابر گزارش بورس نیوز ، آگهی ثبت افزایش سرمایه "حکشتی" از حدود 10 روز قبل جهت اطلاع عموم روی سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران قرار داشته و حال آنکه عده ای از سهامداران با وجود اعلام پایان پذیرفتن عملیات افزایش سرمایه ، هنوز قادر به فروش حق تقدم های تبدیل شده به سهام از این بابت را ندارند .

جالب اینجاست که طی مدت مذکور با وجود مشمول شدن دو مرتبه ای "حکشتی" در قانون رفع گره معاملاتی ، بدیهی است که سرمایه گذاران مختلفی بنا به استراتژی خود در زمینه حفظ سرمایه علاقه مند به فروش هر میزان دلخواه از این دارایی باشند و این در حالی است که گفته می شود با وجود تماس های مکرر ، هر بار اعلام می شود که برگه سهام جدید از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ثبت و سپرده نگردیده و از اینرو قادر به انجام معامله نمی باشید .

در این باره برخی از سهامداران معتقدند در حال حاضر تنها کدهای سهامداری متعلق به برخی سهامداران خاص قادر به فروش سهام بوده و این در حالی است که با توجه به صف فروش شکل گرفته در این نماد طی روزهای اخیر و تبعیض در امکان معامله برای برخی کدهای سهامداری باید تمامی معاملات صورت گرفته در این مدت ابطال شده چرا که به لحاظ اعمال دو مرحله قانون گره معاملاتی (هر بار 12 درصد افت قیمت سهام) و تحقق زیان 24 درصدی برای سهامداران و از طرفی عدم امکان فروش سهام ، بیش از این برای فردی که برای دستیابی به سود در این سهم سرمایه گذاری کرده شرایط فعلی قابل تحمل نیست .

جالب آنکه این مشکلات حتی برای سهامدارانی که خواستار فروش حق تقدم استفاده شده خود در مدت 60 روزه قانونی می باشند نیز وجود داشته بطوریکه در حال حاضر تنها عده ای خاص قادر به فروش سهام در فرآیند افزایش سرمایه شرکت هایی همچون حق تقدم شرکت سرمایه گذاری غدیر بوده و ما بقی با عدم پاسخگویی سیستم معاملات برای ورود سفارش فروش مواجه می شوند .

در این ارتباط اگر چه تحریریه بورس نیوز این موضوع را در قالب مصاحبه ای با عنوان "شرکت سپرده گذاری ، شرکت ها را مقصر نامید !" به چالش کشیده بود اما به نظر می رسد تداوم این مسئله همچنان باعث تضییع حقوق بخش زیادی از مالکان سهام شده که نسبت به مدیریت سرمایه خود محروم شده اند .

سازمان بورس اوراق بهادار نیز اگر چه همواره به عنوان یک نهاد ناظر تمام تلاش و کوشش خود را برای شفاف سازی و بهبود ساختارهای بازار سرمایه بکار بسته اما جا دارد با توجه به تناقض اطلاعیه های منتشر شده شرکت ها با واقعیت های موجود در بازار سهام اقدام عاجلی را صورت دهد .

این در حالی است که منطق حکم می کند هرگونه معامله ای که طی این مدت پس از انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه "حکشتی" در شبکه کدال انجام گرفته ابطال شود .

افزون بر این چنانچه استدلال شود که مدارک سهامداران برای شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه به طور ناقص فرستاده شده مورد تأیید نبوده چرا که بعد از انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه ، رسماً هیچ توجیهی قابل قبول نیست .

در عین حال این افزایش سرمایه به گونه ای صورت گرفته که با توجه به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم افزایش سرمایه ، پذیره نویسی تنها حدود 16 میلیون برگه سهم به عنوان حق تقدم فروش نرفته از طریق پذیره نویسی عمومی از تاریخ های 90.01.06 تا 90.02.04 عرضه شده که بنظر نمی رسد فرآیند سپرده کردن و عملیات ادغام در دارایی سهامداران چندان فعالیت سخت و خارق العاده ای باشد .

گفتنی است گزارش مذکور در پی اعتراض تنی چند از سهامداران و فعالان بازار سرمایه تهیه و منتشر شده است .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:48
قدرت نمایی سیمانی ها و سرگردانی خودرویی ها + تصویر و توضیحات
در گروه تجهیزات ارایه گزارش ماشین سازی اراک و ثبت سود 13 تومانی برای سال 1389و اعلام سود 16 تومانی برای سال 1390 سبب تشکیل صف خرید در سایر نمادهای گروه از جمله آذرآب ، صدرا ، حفاری شمال و . . . شد .
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 90.03.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 166 واحد افزایش به رقم 21491 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 259 واحد افزایش عدد 30403 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 198 واحد افزایش به رقم 25293 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 481 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 53 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک پارسیان با 26 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار امروز در حالی آغاز شد که پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات به مناسبت رحلت رهبر فقید جمهوری اسلامی برخی از فعالان انتظار رشد قیمتها را داشتند و برخی دیگر سیاست رصد کردن بازار را پیشه کرده بودند اما شروع معاملات باعث دلگرمی فعالان بورس شد و قیمتها حرکت خود را به سمت محدوده مثبت آغاز کردند.

بنابر گزارش بورس نیوز یکی از نکات جالب بازار روز جاری تشکیل صف فروش در نماد "تسه" اوراق تسهیلات مسکن بود که تمام نمادهای این گروه بیشترین نوسان منفی را به خود دیدند تا غیر حرفه ای ها بدانند که حرکت سرمایه به یک سو همیشه تداوم ندارد و برخی اوقات تنها سفته بازی است .

نکته مهم دیگر در بازار دوشنبه اقبال سرمایه گذاران به نمادهای سیمانی بود که حالا کم کم امکان اعمال افزایش نرخ در محصولات تولیدی آنها رنگ واقعیت به خود می گیرد و در صورت وقوع این امر احتمالاً شاهد تعدیل مثبت در نمادهای این گروه خواهیم بود .

در گروه معدنی ها همچنان شرکتهای وابسته به صنعت روی مورد توجه هستند و با توجه به افت قیمت زیاد در چند وقت اخیر در حال اصلاح قیمتی هستند و بیشتر به سمت صعود میل دارند البته گروه سنگ آهن نیز کما بیش تمایل به صعود دارد و در این گروه امروز سرمایه گذاری معادن و فلزات برای تعدیل سود متوقف شد .

در گروه خودرویی تداوم حاشیه های مربوط به معامله سایپا و ایران خودرو همچنان سرمایه گذاران را با تردید روبرو کرده است و نوسانات مثبت و منفی در این گروه به شدت به اخبار رسانه ها وابسته شده است و به محض اظهار نظر یک مقام مسئول جهت صف خرید و فروش در این نماد ها تغییر می کند .

در گروه تجهیزات ارایه گزارش ماشین سازی اراک و ثبت سود 13 تومانی برای سال 1389و اعلام سود 16 تومانی برای سال 1390 سبب تشکیل صف خرید در سایر نمادهای گروه از جمله آذرآب ، صدرا ، حفاری شمال و . . . شد .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:51
پیش بینی هفتگی بازار در تمام صنایع بورسی
در سالهای اخیر با پدیده ای مواجه هستیم که از سوی حقوقی های نوسان گیر، و صندوقهای مشترک سرمایه گذاری بر کلیت بازار وارد می شود. این واقعیت که در وضعیت موجود، بازیگران اصلی بازار یعنی حقوقی های فعال و صندوقهای سرمایه گذاری مشترک ، مدیریت بازار را (تا حدودی ) در دست گرفته اند و روند(terand) ها را تغییر می دهند شکی نیست

بورس اوراق بهادار ایران در هفته گذشته شاهد دو رفتار متفاوت از سوي سرمايه‌گذاران بود. در روزهای شنبه و یکشنبه با فشار عرضه و افت سنگین قیمتها و شاخص ها مواجه بود که ریسک سیاسی و شدت یافتن منازعات جناح های درگیر... به وضعیت نزولی قیمتها و نگرانی مشارکت کنندگان بازار انجامید امری که ریزش قیمتها و افت 2.7 درصدي شاخص کل را موجب گشت.

اما از روز سه شنبه به دلیل تعديل نگراني‌هاي سياسي،حمایت شبه دولتی ها و متولیان اصلی بازار، عدم عرضه سنگین سهام توسط سازمان خصوصی در جهت حفظ بازار، اصلاح قیمتی و جذابیت سهام مطرح بازار (که به پایین ترین سطوح قیمتی تنزل یافته بودند) ... مانع از تداوم صفهای فروش و سقوط بیشتر بازار گردیده و به جمع آوری سهام ارزنده بازار و بهبود قیمتها در روزهای انتهایی هفته انجامید.

در پیش بودن تعطیلات 4 روزه نیز،مانع از تداوم وضعیت مثبت بازار بود و غالب بازیگران بازار ترجیح دادند سیاست صبر و انتظار پیشه کنند و منتظر رخدادهای جدید در حوزه تحولات سیاسی،تحولات بین الملل، و بازگشایی بازارهای جهانی و داخلی باشند.

شاهد این مدعا، حجم پایین معاملات در مقیاس هفتگی به میزان 260 میلیارد تومان بود که در حدود نصف ارزش معاملات در هفته های پر رونق بود. ناظران بازار بر این باورند که كاهش سطح فعاليت معامله‌گران به طور كلي مي‌تواند نشانه‌اي در جهت افزايش احتياط سرمايه‌گذاران در مواجهه با شرايط كنوني بورس تلقي شود.

بدین ترتیب،علیرغم انتظارات به افزایش و بهبودی قیمتها با توجه به سابقه سنتی و تاریخی آن در فصل مجامع - پابرجا بودن ريسك‌هاي محيطي مانع از تداوم رونق و رشد قیمتها بوده و وضعيت صبر و انتظار را در بین فعالان بازار حاکم کرده است.

از دیگر عوامل مؤثر بر وضعیت موجود،تغییر دیدگاه فعالان بازار و صندوقهای مشترک مبنی بر سفته بازی و نوسان گیری است. این رویکرد ،یعنی غالب گشتن انگیزه های سفته بازي و كوتاه مدت (SPECULATION)، بر استراتژي خريد و نگهداري ميان مدت و بلند مدت (BUY AND HOLD) ... وضعیتی را حاکم کرده است که سیکل رونق و رکود – افزایش و کاهش قیمتها - بیش از یک تا دو هفته بطول نمی انجامد.

بدین ترتیب که سهام دارای قابلیت نقد شوندگی بالا و مطرح بازار ... شناسایی می شوند. سپس از سوی این صندوقها از بازار جمع آوری گردیده که معمولأ به رشد قیمتی 8 تا 16 درصدی سهام منتهی می شود.

این حرکت کافی است تا با فروش و عرضه سهام خریداری شده در نرخهای بالاتر – به شناسایی سود و کسب gain پرداخته و نوسانات پی در پی قیمتی را در بازار سبب شوند.

بنابر این،در سالهای اخیر با پدیده ای مواجه هستیم که از سوی حقوقی های نوسان گیر، و صندوقهای مشترک سرمایه گذاری بر کلیت بازار وارد می شود. این واقعیت که در وضعیت موجود، بازیگران اصلی بازار یعنی حقوقی های فعال و صندوقهای سرمایه گذاری مشترک ، مدیریت بازار را (تا حدودی ) در دست گرفته اند و روند(terand) ها را تغییر می دهند شکی نیست. البته نقش و حضور صندوقها در پویایی و دینامیسم بازار بسیار ارزنده است و دارندگان یونیتهای صندوقها از بیشترین بازدهی سرمایه گذاری (نسبت به سایر بازارها ) در 2 سال اخیر برخوردار بوده اند.

در ارتباط با ریسک سیاسی بازار ... افزایش تنش ها در بین جناحهای درگیر در حاکمیت نظام و تغییر آرایش سیاسی ، با نزدیکی به فصل انتخابات مجلس در اسفندماه سالجاری ... شدت و قوت بیشتری گرفته است. افزایش دامنه اختلافات و منازعات سیاسی طرفین جناح ها، بیش از پیش بازار سرمایه و بورس تهران را تحت الشعاع قرار داده و امنیت سرمایه گذاری در این بخش را نقصان بخشیده است. بنظر می رسد جناح های اصولگرا که پیش از این و در انتخابات ریاست جمهوری – نقاط مشترک بسیاری داشته اند – در حال فاصله گرفتن از یکدیگر و کسب قدرت بیشتر در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور هستند.

در ارتباط با بازار طلا،سکه ارز ... در حال حاضر فنر نقدینگی که طی 2 سال گذشته فشرده شده بود، در کنار کسری بودجه پایان سال 89 کشور و کاهش بهره سپرده های بانکی ... آزاد شده است و در صورتی که دولت نتواند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند همچنان باید انتظار حرکت بسوی بازارهای موازی و تنه زدن این نقدینگی به بازارهای مختلف را شاهد باشیم، حرکتی که در پی خود مانند یک سونامی چیزی جز آشفتگی بر جای نمی گذارد.

این در حالیست که با مخالفت شورای پول و اعتبار نسبت به افزایش نرخ سپرده ها،انتظارات از بازگشت نقدینگی بسوی بازار پول تضعیف گشته است. از دیگر سو، منابع و ذخایر ارزی و طلای بانک مرکزی نیز به حدی نیست که تکافوی سیل عظیم نقدینگی بسوی بازار طلا و ارز را داشته باشد امری که با دو نرخی شدن سکه طلا و ارز، و افزایش فاصله قیمتی این دو در ماههای اخیر،شدت بیشتری یافته است و اقدامات بازدارنده و اهرمهای کنترلی بانک مرکزی فاقد اثرگذاری لازم بوده است.

در گروه خودرویی ... قطعي نشدن معامله بلوك 4.9 درصدي ايران‌خودرو و نگرانی ها از واگذاری های بلوک های بعدی خودرویی ... تاثير منفي و کاهش فراگیر قیمتها در گروه خودروسازان را در پی داشته است. اين مساله در كنار مقاومت شورای رقابت ،سازمان بازرسی کشور ... و در جريان بودن بحث تحقيق و تفحص مجلس از معاملات بلوكي اخير خودروسازان - كماكان از ريسك‌هاي پيراموني براي سهام اين صنعت به شمار مي‌رود. با اینهمه، سهام گروه بهمن و زامیاد از اقبال بهتری نسبت به سایر سهام خودروسازی برخوردارند.

در گروه فلزات ... با موافقت مسوولان دولتی دایر بر افزایش 2 درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه و سایر فولادسازان ... بار دیگر سهام گروه فلزات و معادن در کانون توجه فعالان بازار گرفت و در کنار پذیرش سنگ آهن در بورس کالا،امیدواری سهامداران این شرکتها به رشد قیمتها ... قوت بیشتری گرفت. آگاهان بازار در هفته های آینده نسبت به تحولات و افزایش قیمت سهام گروه معادن و فلزات نظیر کگل،کچاد،فملی،ومعادن،وامی د،وسپه،فولاد مبارکه ... خوش بین هستند. طرحهای توسعه،افزایش سرمایه و تعدیلات مثبت درآمد ... از دستاوردهای مهم این شرکتها است که در گزارشات ادواری آتی شاهد آن خواهیم بود.

در گروه تجهیزات و پیمانکاران ... بدنبال اعمال تحریمهای جدید و بیشتر اتحادیه اروپا، سهامداران این شرکتها علی الخصوص صدرا،ماشین سازی اراک،آذرآب ... شاهد عملكرد نامناسبي هستند و کاهش قیمتها را تجربه می کنند. انتظارات از گزارشات ضعیف بودجه در3 ماهه نخست سالجاری این شرکتها نیز ، موجی از نومیدی و تقويت‌ انگيزه‌هاي فروش در گروه پیمانکاران را موجب گشته است . این در حالیست که 3 شرکت دیگر این گروه ( مپنا،حفاری شمال،تکین کو ) از فاند قوی و بنیه محکمی به دلایل بنیادین برخوردار بوده و از سهام ارزنده بازار بشمار می روند.

در گروه بانکداری ... با مخالفت شورای پول و اعتبار مبنی بر بازگشت نرخ سپرده های سرمایه گذاری به روال سابق، موجی از نگرانی و تردید سهامداران این شرکتها را در بر گرفته است. این در حالیست که با گذشت 2 ماه و نیم از آغاز سال جدید،هنوز هیچ بنگاه اقتصادی قادر به اخذ تسهیلات با نرخهای جدید نبوده است. از دیگر سو،مدیران بانکها علی الخصوص بانکهای خصوصی در چاره جویی بر نحوه تعامل و دور زدن قانون، به نتایج روشن و سیاست مشترکی دست نیافته اند و تحقق پیش بینی بودجه و درآمدهای سال 90 و حفظ حاشیه سود این شرکتها ... از چالشهای اساسی و مهم بانکداران در سالجاری خواهد بود. در این میان،عدم افزايش نرخ سود سپرده‌ها هر چند انگيزه براي رشد قيمت سهام را فراهم مي‌آورد اما در فضاي تورمي كنوني، مي‌تواند افزايش تلاطم در بازارهاي موازي نظير سكه و ارز را موجب شود.

در گروه بیمه گران ... با افزایش نرخ ديه قانوني سال 90 از تاريخ 16 خرداد ماه بنا بر مصوبه قوه قضائيه به 2 برابر در ماه‌هاي عادی ( معادل 90 ميليون تومان) و در ماه‌هاي حرام به 120 ميليون تومان ... این مصوبه با مخالفت گسترده شرکتهای بیمه ای مواجه گشته و کاهش قیمت سهام این گروه را در پی داشت. شدت مخالفتها در نهایت به تعویق این مصوبه انجامید .

از دیگر سو،بخش قابل توجهی از درآمدهای شرکتهای بیمه را سپرده های بانکی،اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکتها( نظیر سرمایه گذاری در شرکتهای بورسی و غیر بورسی ) تشکیل می دهد که با توجه به کاهش نرخ سپرده ها و اوراق مشارکت ، و افول نسبی بازار سرمایه – انتظارات از رشد شتابان درآمدهای شرکتهای بیمه ای با تردید اساسی مواجه است و بنظر نمی رسد گروه بیمه در سالجاری بازدهی مناسبی به همراه داشته باشند. به غیر از بیمه دی که با تعدیل مثبت 20 تا 30 درصدی درآمد خود به دلیل عقد قراردادهای جدید مواجه است، سایر بیمه گران از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

در گروه ساختمانی ... اظهارنظر رييس اتحاديه كشوري مشاوران املاك، مبني بر رشد 5 تا 8 درصدي قيمت مسكن در 2 ماه نخست سال‌جاري در کنار افزایش 15 تا 30 درصدی نرخ اجاره بها ... نشانه‌اي مهم در جهت احتمال خروج بازار مسكن از ركود 3 و نیم ساله ارزيابي مي‌شود.

این در حالیست که رشد دو برابری حجم نقدينگي كشور در سه سال اخير، و مجموع تورم 36 درصدی 3 ساله، در حالی که قیمتها در بخش مسکن تقریبأ ثابت بوده و فاقد رشد متناسب با افزایش نقدینگی و تورم بوده است ،گمانه زنی ها از رونق مجدد و سرازیر شدن نقدینگی بسمت بازار مسکن و افزایش بهای واحدهای مسکونی و اداری را تقویت می کند.

رشد قابل ملاحظه و 40 درصدی اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس در روزهاي اخير ، حکایت از افزايش تقاضاي خريداران براي وام های 20 میلیون تومانی مسكن دارد. با توجه به سیکل ادواری 4 ساله رونق و رکود در بخش مسکن (نظیر آنچه در 32 سال گذشته تجربه شده است )،آغاز دوران رونق بازار مسکن از نیمه دوم سالجاری و جذب نقدینگی بسوی بخش مسکن و گروه ساختمانی بورس،دور از انتظار نخواهد بود.

هر چند سهام گروه ساختمانی با یک فاز تأخیر( وپس از فروش پروژه ها و شناسایی و اعلام سود ) مورد اقبال بازار قرار می گیرند ولی فعالان حرفه ای بازار با رصد دقیق تحولات بخش مسکن، در پی جمع آوری پله ای سهام گروه ساختمانی از بازار هستند مضافأ بر اینکه، در حال حاضر متوسط p/e گروه ساختمانی بازار در محدوده 4.5 مرتبه قرار دارد که توجیهات و انگیزه های لازم در ورود به سهام ساختمانی را تقویت می نماید.

در گروه پتروشیمی و نفت و پالایش ... سهام شرکتهای گروه با فرصت ها و تهدیدهای مهمی روبرو هستند. از فرصتهای صنعت پتروشیمی می توان به انتظارات از افزایش قیمت نفت تا محدوده 130 دلار و در نتیجه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی نام برد امری که تعدیل مثبت درآمد شرکتهای گروه را به دنبال خواهد داشت.

از دیگر سو و بعنوان یک فرصت،انتظارات از افزایش نرخ ارز و تثبیت نرخ دلار در محدوده 1200 تومانی است با توجه به اینکه بخش عمده ای از محصولات شرکتهای پتروشیمی روانه بازارهای جهانی می شود و صادرات این شرکتها بیش از فروش داخلی آنهاست با افزایش درآمد شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی در سالجاری مواجه خواهیم بود.

بطور مثال : پتروشیمی پردیس از جمله شرکتهایی است که با تعدیل درآمد در گزارشات 6 ماهه،9 ماهه و 12 ماهه روبروست امری که خرید و نگهداری این سهم را در سطوح فعلی ارزنده می نماید. از تهدیدهای این صنعت نیز می توان به افزایش تحریمهای بین المللی و عدم تأمین تجهیزات،ماشین آلات و مواد اولیه لازم در تولید و طرح های توسعه ای این شرکتها اشاره داشت. همچنین، با گسترش تحریمها ... فروش این شرکتها و بازاریابی آنها دچار مشکلات عدیده ای خواهد بود که اثرات آن بر بودجه و تحقق درآمدهای پیش بینی شده در حال حاضر قابل شناسایی نمی باشد.

lastnight19
June 8th, 2011, 09:54
علت ریزش قیمت اوراق تسهیلات مسکن بورس چه بود ؟
نکته جالب در این خصوص عدم رونق سهام شرکتهای ساختمانی بورس است که مطمئناً با رونق بخش مسکن ، افزایش سودآوری محتمل ترین رویداد پیش روی آنها خواهد بود .
در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه باوجود اینکه فضای آنچنان مثبتی حاکم نبود و در نهایت نماگر بازار سرمایه ریزش اندکی را نیز تجربه کرد ، اورق امتیاز تسهیلات مسکن بورس نیز که قاعدتاً باید روندی بر خلاف سهام داشته باشد پس از چندین روز اقبال در میانه های ساعت معاملات پس از واگذاری صف های خرید با افت شدید 10 درصدی مواجه گردید و در مقطعی حتی در نماد برخی ماه ها با صف فروش نیز مواجه گردید .

بنابر گزارش بورس نیوز ، این اوراق که پس از بازگشایی نماد تسهیلات مسکن اردیبهشت 90 (تسه 9002) در دوم خرداد ماه استارت رشد شدید خود را زده بود در حالی طی آن تاریخ هر ورقه 50 هزار تومانی اش بین 59500 تا 61 هزار تومان تحت معامله قرار گرفته بود که در معاملات روز مذکور بازار سرمایه در قیمت 81 هزار و 256 تومان با صف خرید سنگین مواجه شده و در ادامه به یکباره با واگذاری صف های خرید در تمامی نمادها ، قیمت آن تا 73 هزار و 518 تومان نیز افت کرد .

اهالی بازار که در روزهای اخیر نیز نسبت به انجام سفته بازی در این نمادها و رشد حبابی قیمت آنها هشدار داده بودند ، انتشار اخباری مبنی بر اعطای 70 هزار میلیارد ريال خط اعتباری از طرف بانک مرکزی برای تسهیلات مسکن مهر را که قبلاً شایعاتی مبنی بر توقف اعتبار مذکور را به عنوان یکی از دلایل منطقی رشد خود می دید ، مهمترین دلیل افت قیمت امروز این اوراق عنوان می کنند .

هر چند که برخی فعالان حوزه مسکن افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت ملک در تهران که نشان از رونق تدریجی بخش مسکن دارد را یک دلیل با اهمیت برای رشد قیمت این تسهیلات عنوان کرده و معتقدند بخشی از افزایش قیمت این اوراق کاملاً طبیعی بوده است .

ولی نکته جالب در این خصوص عدم رونق سهام شرکتهای ساختمانی بورس است که مطمئناً با رونق بخش مسکن ، افزایش سودآوری محتمل ترین رویداد پیش روی آنها خواهد بود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که نظر فعالان حوزه بورس به واقعیت نزدیک تر بوده و دلیلی جز سفته بازی برخی فعالان بازار سرمایه که دست خود را به دلیل رکود حاکم بر بازار سهام ، خالی می دیدند و از طرفی عدم عرضه سهامداران عمده این اوراق ، برای رشد قیمت حباب گونه و 35 درصدی آنها طی تنها 8 روز کاری وجود نداشته است .

lastnight19
June 8th, 2011, 09:59
معاون مدیر مالی شرکت لیزینگ رایان سایپا عنوان کرد :
افزایش نرخ سود سپرده های بانکی به نفع لیزینگی هاست
با توجه به طرح خرید خودرو و نظر به کسری منابع مالی برای فروش تعداد خودروهای موجود ، سعی داریم سرمایه شرکت را از محل سود سهامداران 100 درصد افزایش دهیم .
شرکت لیزینگ رایان سایپا با ارایه اطلاعات و صورت های مالی عملکرد 12 ماهه تحقق کامل سود 1159 ريالی پیش بینی شده برای سال مالی 89 را اعلام کرده است .

داوود نبهانی ، معاون مدیر مالی شرکت لیزینگ رایان سایپا در گفتگو با خبرنگار بورس از وضعیت و برنامه های سال جاری شرکت برای افزایش 17 درصدی در سود پیش بینی شده سال مالی منتهی به 90.12.29 گفت : براساس سیاست های اتخاذ شده از سوی شرکت سایپا در افزایش تولید خودرو نسبت به سال مالی 89 ، میزان سود شرکت از 1159ريال به 1361 ريال افزایش یافته است .

وی از برنامه اخذ تسهیلات جدید به منظور تأمین منابع مالی عملیات لیزینگ سخن گفت و عنوان کرد : با توجه به اینکه از منابع مالی مختلف درخواست وام داریم ، میانگین 23 درصدی برای نرخ بهره های آنها محاسبه شده است . چرا که در نظر داریم از بانک های خارجی ، دولتی و حتی خصوصی وام دریافت کنیم که نرخ بهره های هر کدام متفاوت بوده و در مجموع مبلغ آن 2 میلیارد و 590میلیون تومان می باشد .

وی در آمد حاصل از سرمایه گذاری ها را مربوط به شرکت های زیر مجموعه همچون شرکت خدمات بیمه ای سایان ، شرکت خدمات بیمه ای رایان و نیز شرکت سایان کار برشمرد .

از سوی دیگر "ولساپا" روی سهام شرکت های بیمه ملت و شرکت کارگزاری باستان سرمایه گذاری کرده که منابع آن در بخش سایر درآمدهای عملیاتی عنوان شده است .

معاون مدیر مالی شرکت لیزینگ رایان سایپا در خصوص بحث افزایش سرمایه شرکت تصریح کرد : با توجه به طرح خرید خودرو و نظر به کسری منابع مالی برای فروش تعداد خودروهای موجود ، سعی داریم سرمایه شرکت را از محل سود سهامداران 100 درصد افزایش دهیم .

وی در خصوص اثرات اجرای بسته پولی بانک مرکزی بر فعالیت لیزینگی ها عنوان کرد : بودجه شرکت براساس تسهیلات 22 درصدی تدوین شده ، اما در حال حاضر با توجه به این بسته این نرخ 14 درصد در نظر گرفته شده است.

وی در خاتمه سخنان خود افزود : برای دستیابی به بودجه پیش بینی شده و نظر به اینکه بتوانیم این بودجه را به طور کامل محقق سازیم ، در حال رایزنی هستیم تا تفاوت نرخ بهره ها را از شرکت خودروساز و یا مشتری دریافت کنیم . البته در صورتی که نرخ سود سپرده ها همچنان بالا بماند ، اثرات مثبتی بر شرکت های لیزینگی داشته و به نفع شرکت لیزینگ رایان سایپا نیز خواهد بود .

lastnight19
June 8th, 2011, 10:01
در گفتگو با رییس اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار مشخص شد:
قانون تجارت با واقعیت های امروز یکسان نیست
اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکور کامل نشد ، مجمع برای بار دوم دعوت می شود و با دارندگان بیش از یک سوم سهام دارای حق رای رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود . از اینرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود .
براساس ماده 72 قانون تجارت مجمع شرکت های سهامی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود و مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه معین خواهد شد ، مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاص برای آن مقرر شده باشد .

بنابر گزارش بورس نیوز ، در کنار برگزاری هرساله مجامع عمومی عادی ، شرکت های بورسی در خلال سال مالی برای اتخاذ تصمیم درباره اموری از قبیل تغییر در مواد اساسنامه اقدام به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده می کنند که دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند باید در آن حاضر باشند .

این در حالی است که چنانچه در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشد مجمع برای بار دوم برگزار و با حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود .

براین اساس برخی شرکت های بورسی با استناد به این ماده قانونی مدعی هستند که در حال حاضر ضعف قانون باعث انتشار آگهی های مکرر برای دعوت صاحبان سهام به مجمع عمومی فوق العاده شده که هر بار به دلیل نرسیدن به حد نصاب قانونی با تنفس مواجه می شود .

نمونه این مطلب در حال حاضر شرکت ساختمان اصفهان است که چندین بار اقدام به انتشار آگهی مجمع عمومی فوق العاده نموده اما هر بار به دلیل عدم دستیابی به حد نصاب قانونی با تنفس مواجه شده و حال آنکه باید به خاطر این شکاف قانونی همچنان به آگهی دعوت به مجمع فوق العاده خود ادامه دهد .

در همین ارتباط امیر حمزه مالمیر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : در شرکت ها سه نوع مجمع عمومی از جمله مجمع عمومی موسس ، مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده وجود دارد که در این زمینه برای تشکیل مجمع عمومی عادی حضور دارندگان حداقل بیش از نصف سهامی که حق رای دارند ضروری است.

در عین حال اگر در اولین دعوت حد نصاب حاصل نشده باشد مجمع برای بار دوم با حضور هر عده از صاحبان سهام که حق رای دارند رسمیت خواهد داشت و از اعتبار قانونی لازم برخوردار است .

وی با اعلام اینکه گاهی اوقات طی دوره مالی برای اتخاذ تصمیم درباره اموری از قبیل استعفاء مدیر یا بازرس که در حیطه وظیفه مجمع عمومی عادی است ، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ضرورت پیدا می کند ، در باره لحاظ حد نصاب در مجمع عمومی فوق العاده افزود : در مجمع عمومی فوق العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند باید حاضر باشند . اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکور کامل نشد ، مجمع برای بار دوم دعوت می شود و با دارندگان بیش از یک سوم سهام دارای حق رای رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود . از اینرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود .

به گفته این مقام مسئول بعضی شرکت ها به دلیل به حد نصاب نرسیدن موضوع مورد اشاره در برخی مجامع فوق العاده همواره با تنفس مواجه شده که متأسفانه این مورد یکی از ضعف های موجود در قانون تجارت است که همسو با واقعیت های امروز کشور نیست .

وی در بخش دیگری از این گفتگو در برابر این سوال که با توجه به انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه برخی شرکت ها از سوی بورس ، اینکه گفته می شود همچنان عده ای از سرمایه گذاران قادر به انجام معامله دارایی جدید خود نیستند ، صحت دارد یا خیر ؟ پاسخ داد : درج و انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت ها از طریق شبکه کدال به معنای پایان پذیرفتن پذیره نویسی حق تقدم سهام به هر شکل ممکن بوده چرا که پس از اتمام روند ادغام گواهی نامه های حق تقدم سهام در دارایی سهامداران و فرآینده سپرده گذاری آنها و تبدیل به سهام ، آگهی ثبت گردیده و از اینرو نقل و انتقال سهام از این پس به روال عادی خود صورت می گیرد و چیزی به نام حق تقدم وجود ندارد .

در عین حال چنانچه در این زمینه افرادی با موضوعی مواجه شده باشند که خلاف این رویه را نمایان سازد در صورت در دست داشتن مدارک و شواهد مستدل می توانند از طریق مجاری قانونی سازمان بورس آنرا پیگیری کنند.

lastnight19
June 8th, 2011, 10:06
در گفتگو با رییس اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار مشخص شد:
قانون تجارت با واقعیت های امروز یکسان نیست
اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکور کامل نشد ، مجمع برای بار دوم دعوت می شود و با دارندگان بیش از یک سوم سهام دارای حق رای رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود . از اینرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود .
براساس ماده 72 قانون تجارت مجمع شرکت های سهامی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود و مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه معین خواهد شد ، مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاص برای آن مقرر شده باشد .

بنابر گزارش بورس ، در کنار برگزاری هرساله مجامع عمومی عادی ، شرکت های بورسی در خلال سال مالی برای اتخاذ تصمیم درباره اموری از قبیل تغییر در مواد اساسنامه اقدام به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده می کنند که دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند باید در آن حاضر باشند .

این در حالی است که چنانچه در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشد مجمع برای بار دوم برگزار و با حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود .

براین اساس برخی شرکت های بورسی با استناد به این ماده قانونی مدعی هستند که در حال حاضر ضعف قانون باعث انتشار آگهی های مکرر برای دعوت صاحبان سهام به مجمع عمومی فوق العاده شده که هر بار به دلیل نرسیدن به حد نصاب قانونی با تنفس مواجه می شود .

نمونه این مطلب در حال حاضر شرکت ساختمان اصفهان است که چندین بار اقدام به انتشار آگهی مجمع عمومی فوق العاده نموده اما هر بار به دلیل عدم دستیابی به حد نصاب قانونی با تنفس مواجه شده و حال آنکه باید به خاطر این شکاف قانونی همچنان به آگهی دعوت به مجمع فوق العاده خود ادامه دهد .

در همین ارتباط امیر حمزه مالمیر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت : در شرکت ها سه نوع مجمع عمومی از جمله مجمع عمومی موسس ، مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده وجود دارد که در این زمینه برای تشکیل مجمع عمومی عادی حضور دارندگان حداقل بیش از نصف سهامی که حق رای دارند ضروری است.

در عین حال اگر در اولین دعوت حد نصاب حاصل نشده باشد مجمع برای بار دوم با حضور هر عده از صاحبان سهام که حق رای دارند رسمیت خواهد داشت و از اعتبار قانونی لازم برخوردار است .

وی با اعلام اینکه گاهی اوقات طی دوره مالی برای اتخاذ تصمیم درباره اموری از قبیل استعفاء مدیر یا بازرس که در حیطه وظیفه مجمع عمومی عادی است ، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ضرورت پیدا می کند ، در باره لحاظ حد نصاب در مجمع عمومی فوق العاده افزود : در مجمع عمومی فوق العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رای دارند باید حاضر باشند . اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکور کامل نشد ، مجمع برای بار دوم دعوت می شود و با دارندگان بیش از یک سوم سهام دارای حق رای رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود . از اینرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود .

به گفته این مقام مسئول بعضی شرکت ها به دلیل به حد نصاب نرسیدن موضوع مورد اشاره در برخی مجامع فوق العاده همواره با تنفس مواجه شده که متأسفانه این مورد یکی از ضعف های موجود در قانون تجارت است که همسو با واقعیت های امروز کشور نیست .

وی در بخش دیگری از این گفتگو در برابر این سوال که با توجه به انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه برخی شرکت ها از سوی بورس ، اینکه گفته می شود همچنان عده ای از سرمایه گذاران قادر به انجام معامله دارایی جدید خود نیستند ، صحت دارد یا خیر ؟ پاسخ داد : درج و انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت ها از طریق شبکه کدال به معنای پایان پذیرفتن پذیره نویسی حق تقدم سهام به هر شکل ممکن بوده چرا که پس از اتمام روند ادغام گواهی نامه های حق تقدم سهام در دارایی سهامداران و فرآینده سپرده گذاری آنها و تبدیل به سهام ، آگهی ثبت گردیده و از اینرو نقل و انتقال سهام از این پس به روال عادی خود صورت می گیرد و چیزی به نام حق تقدم وجود ندارد .

در عین حال چنانچه در این زمینه افرادی با موضوعی مواجه شده باشند که خلاف این رویه را نمایان سازد در صورت در دست داشتن مدارک و شواهد مستدل می توانند از طریق مجاری قانونی سازمان بورس آنرا پیگیری کنند.

lastnight19
June 8th, 2011, 10:09
حضور پر رنگ پارس خودرو در نمايشگاه بين المللي فارس
شرکت پارس خودرو با هدف جلب رضایت مشتریان و ارائه تنوع محصول با توجه به سلیقه مشتریان در این نمایشگاه خودروهای مورانو، تینا، قشقایی، ماکسیما، مگان، تندر90 و پیکاپ جدید را برای هموطنان عزیز به نمایش در می آورد.

شرکت پارس خودرو، با 7 محصول از خودروهای تولیدی و وارداتی خود، در دهمین نمايشگاه بين المللي نیرو محرکه، خودرو و قطعات استان فارس شرکت می کند

به گزارش بورس نیوز به نقل از اداره اطلاع رسانی شرکت پارس خودرو اين نمايشگاه از هفدهم الی بیست خرداد 90 به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان فارس و در شهر شیراز برپا مي شود.

بر اساس این گزارش شرکت پارس خودرو با هدف جلب رضایت مشتریان و ارائه تنوع محصول با توجه به سلیقه مشتریان در این نمایشگاه خودروهای مورانو، تینا، قشقایی، ماکسیما، مگان، تندر90 و پیکاپ جدید را برای هموطنان عزیز به نمایش در می آورد.

در این گزارش آمده است: شرکت پارس خودرو در حالی خودرو قشقایی را دهمین نمايشگاه بين المللي نیرو محرکه، خودرو و قطعات فارس به نمایش در می آورد که بر اساس اعلام رسمی شرکت نیسان ژاپن، نام این خودرو از ایل قشقایی که ایلی چادر نشین می باشند و در اطراف شهر شیراز سکونت دارند الهام گرفته شده و دلیل انتخاب نام قشقایی برای یکی از جدید ترین و با کیفیت ترین خودروهای شاسی بلند نیسان ژاپن ، همزمانی توانایی های این خودرو در عملکرد مناسب در شهرها و بیابانها و مناطق صعب العبور و کوهستانی و همچنین زیبایی و لوکس بودن این خودرو است.
در پایان این گزارش آمده است قشقایی از محصولات سال 2007 و پر تقاضای نیسان با بیش از 400/000 دستگاه تولید تا ابتدای سال 2009 است که پس از معرفی به عنوان یکی از پرفروش ترین خودروهای نیسان در اروپا در این کلاس، وارد بازار خودرویی کشور شده است و از قابلیت های قابل تامل این خودرو می توان به بدنه مستحکم و ایمن، استفاده از سیستم پیشرفته کنترل الکترونیکی پایداری ESP ایمنی خودرو در شرایط نامتعادل، دریافت نشان 5 ستاره کامل ایمنی کانون ایمنی اروپا EURONCAP برای ایمنی سرنشینان و 4 ستاره کامل برای ایمنی کودکان و همچنین دو ستاره از 4 ستاره موجود برای تصادف با عابر پیاده، دارا بودن 6 کیسه هوا و سیستم ABS ترمز ضدقفل دارای توان بالا برای متوقف کردن خودرو و مصرف سوخت 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر اشاره کرد

mr_reza110
June 14th, 2011, 12:47
وعده جديد رئيس‎كل براي مهار دلالان؛
بهمني: 24ساعته نرخ ارز را پائين مي‌آوريم
خبرگزاري فارس: درحالي كه بازار ارز اين روزها التهابات شديدي را تجربه مي‌كند و امروز نرخ دلار در اين بازار به 1245تومان رسيد، رئيس‏كل بانك مركزي از بازگشت آرامش به اين بازار و كاهش قيمت‌ها تا 24 ساعت آينده خبر داد

komiser
June 14th, 2011, 21:32
حفاری
شنیده شده است شرکت مهر اقتصاد به همراه شرکت های زیر مجموعه در حال حمایت از سهام شرکت حفاری شمال در بازار سرمایه می باشد ضمن اینکه این شرکت با تعدیل مثبت عایدی در سال مالی 90 خود نیز مواجه می باشد
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

رانفور
شنیده ها حاکی از آنست که شرکت ملی انفورماتیک سهام شرکت خدمات انفورماتیک را طی روزهای اخیر از بازار سرمایه جمع آوری کرده است
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

رمپنا
اخبار و زمزمه هایی که از سوی شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی (مپنا) در بازار سرمایه به گوش می رسد حاکی از آنست که شرکت تعاونی کارکنان مپنا تصمیم دارد جهت جلوگیری از افت بیشتر قیمت سهام این شرکت از آن حمایت به عمل آورد
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

وسپه
گفته می شود شرکت سرمایه گذاری سپه تصمیم دارد سهام برخی شرکت های موجود در پورتفوی خود را در بازار سرمایه و بصورت بلوکی عرضه نماید
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

فملی
می گویند شرکت ملی صنایع مس ایران تصمیم دارد عایدی سال مالی 90 خود را بصورت پلکانی مورد تعدیل قرار دهد که طبق شنیده ها در مرحله اول مبلغ 2500 ریال را به بازار سرمایه اعلام خواهد نمود
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

تایرا
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به تعدیل مثبت مناسبی که شرکت تراکتورسازی ایران بازار سرمایه اعلام کرده سرمایه گذاری در سهام این شرکت گزینه مناسبی به نظر می رسد لازم بذکر است شرکت تراکتورسازی ایران مبلغ 174 ریال زیان انباشته دارد
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

وغدیر
شنیده شده است شرکت سرمایه گذاری غدیر تصمیم دارد در نیمه اول تیر ماه سال جاری سهام شرکت پتروشیمی زاگرس را در بازار فرابورس عرضه نماید
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

وتوسم
شنیده ها حاکی از آنست که شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی تصمیم دارد سهام شرکت شفادارو که یکی از شرکت های زیر مجموعه خود می باشد را بصورت بلوکی واگذار نماید
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

خارزم
اخبار و زمزمه هایی که از سوی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در بازار سرمایه به گوش می رسد حاکی از آنست که این شرکت با تعدیل مثبت عایدی به میزان 20% در سال مالی جاری خود همراه شده است
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

خبهمن
گفته می شود شرکت گروه بهمن با تعدیل مثبت عایدی بیش از 25% در سال مالی 90همراه شده و احتمال توقف نماد معاملاتی این شرکت طی روزهای آینده وجود دارد
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


وساپا
می گویند شرکت سایپا طی روزهای اخیر سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا را در بازار سرمایه مورد حمایت خود قرار داده و تصمیم دارد طی روزهای آتی نیز به این روند ادامه دهد
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

بموتو
شنیده شده است شرکت موتوژن از محل راه اندازی خطوط تولید جدید و برخی طرحهای توسعه ای دیگر با تعدیل مثبت عایدی بیش از 40% در سال مالی 90 خود همراه شده است
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

فولاد
شنیده ها حاکی از آنست که شرکت فولاد مبارکه از محل افزایش نرخ ورق سرد وگرم با تعدیل مثبت عایدی مواجه شده است این در حالیستکه سهام این شرکت طی معاملات امروز و تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی بیلت با سیر نزولی و صف فروش همراه شده است
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

فاسمین
اخبار و زمزمه هایی که از سوی شرکت کالسیمین در بازار سرمایه به گوش می رسد حاکی از آنست که این شرکت تصمیم دارد بزودی تعدیل مثبت عایدی خود در سال مالی 90 را به بورس اعلام نماید
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

سنگ آهن
در حالیکه شرکت های این گروه با تعدیل مثبت عایدی در سال مالی 90 خود همراه هستند اما جو بازار و کاهش نرخ جهانی بیلت قیمت سهام آنها را طی معاملات امروز با سیری نزولی همراه کرد
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])