PDA

View Full Version : ايران خودرو


محمد مهدی
March 7th, 2004, 23:33
‎1382/12/17 - منبع : ايسنا


مهندس ميرسليم ـ رييس هيات مديره شركت تحقيقات موتور ايران‌خودرو ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود:« ‌خودروهاي دورگه يك راه‌حل مناسب براي كاهش مصرف خودروهاي بنزيني تا حدود 50 درصد است و مشكل مصرف زياد بنزين را بوسيله توليد اين‌گونه خودروها مي‌توان بهبود داد.»

وي درباره توليد اولين نمونه خودروي دورگه در ايران گفت:« خودروي سمند با تغيير در قواي محركه به خودروي دوره‌گه‌اي به صورت آزمايشگاهي توليد شده كه مصرف سوخت در حدود پنج ليتر در 100 كيلومتر را دارد.»

وي ادامه داد:« روش استفاده شده در خودروي سمند دورگه روش تركيبي است كه از نظر ساختار پيچيده ولي از نظر كارايي بهترين نمونه در جهان است.»

وي توضيح داد:« دو رگه كردن خودروها در جهان به سه روش؛ موازي، رديفي و تركيبي انجام مي‌شود. كه در روش موازي موتور احتراق داخلي فقط كار توليد برق را انجام مي‌دهد و موتور برقي خودرو را حركت مي‌دهد.»

وي افزود:«‌ در روش رديفي موتور احتراق داخلي مي‌تواند به صورت مستقل نيز كار كند و در مواردي كار توليد برق را بر عهده بگيرد. در روش تركيبي نيز دو گونه موازي و رديفي باهم به صورت تركيب شده استفاده مي‌شوند كه اين روش بيشترين قابليت را دارد. تنها مشكل اين طرح پيچيدگي فوق‌العاده آن است.»

وي گفت:« در سمند از يك موتور دورگه تركيبي ژاپني استفاده شده و اين موتور با پلات‌فورم خودرو هماهنگ شده است.»

وي ادامه داد:‌«‌ با بررسي‌هاي صورت‌گرفته روش دورگه موازي براي ايران مناسب ديده شد در حالت دو رگه موازي موتور احتراق داخلي در بهترين شرايط عملكرد است و كمترين مصرف از نظر آلايندگي را دارد و حركت خودرو بر عهده انباره و موتور برقي است.»

وي گفت:‌« موتور خودرهاي دورگه قيمتي در حدود دو برابر بنزين دارد و براي توليد كارخانه‌اي بايد به اين خودروها يارانه پرداخت شود كه البته با كاهش 50 درصد مصرف سوخت، دادن اين يارانه منطقي است. در صورت داشتن مشتري اين طرح در ايران عملي است و ما به موفقيت پروژه اميدواريم و از اين طرح مي‌توان به عنوان يكي از روش‌هاي كاهش مصرف سوخت استفاده كرد.»