PDA

View Full Version : p/e


نياتوس
April 15th, 2004, 22:44
p/e را چه مرجعي براي قسمتهاي مختلف بورس تعيين ويكند و بر چه مبناي ؟

mojtaba
April 17th, 2004, 01:47
سلام دوست عزيز
قبل از هر حرفي بهتر است كمي به مفهوم p/e بپردازيم:
منظور از p همان Price است يعني قيمت واقعي سهم (نه قيمت اسمي)
منظور از E هم Earn يا Earn per Share است (براي آشنايي بيشتر به مطلب نوشته شده تحت عنوان EPS در بخش آموزش مراجعه كنيد)

قيمت توسط نظام بازار و بر مبناي قانون عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود (خريدار و فروشنده در چهارچوب تعيين شده توسط بورس سر قيمت به توافق مي‌كنند)

اما درآمد برآوردي است. يعني هر شركتي در زمان بودجه ريزي يك درآمد براي هر سهم خود پيش‌بيني مي‌كند. اين پيش‌بيني در زمانهاي مختلف (زمان مجامع) بروز مي‌شود لذا عموماً حالت پايدارتري نسبت به قيمت دارد.

اينگونه P/E محاسبه مي‌شود.
اميدوارم پاسخ پرسش شما را داده باشم.

raminayat
April 17th, 2004, 22:32
پي به اي را بازار و عرضه و تقاضا تعيين مي كند ولي چطور ؟ چرا بين ۳ تا بالاي ۳۰ وجود دارد ؟
آيا فكر كرده ايد كه چرا بهره پول مثلا ۲۸ درصد است ولي اجاره بهاي يك ملك نسبت به ارزش آن خيلي كمتر از اين مقدار مثلا ۵ درصد است . يعني پي به اي ملك ۲۰ و پي به اي پول كمتر از ۴ است.
اين امر بدليل اين است كه ملك رشد قيمت دارد كه در نتيجه اجاره آن هم سال به سال بيشتر مي شود ولي پول چنين رشدي در درون خودش ندارد .
در بورس هم پي به اي به همين صورت تعيين مي شود . صنايع يا شركتهاپي كه از آنها انتظار رشدي نمي رود پي به اي هاي پاپيني دارند ولي صنايعي كه رشد زيادي دارند داراي پي به اي هاي بالاپي هستند .
البته وقتي صنعت جديدي وارد بورس مي شود بازار تا مدتي گيج است تا پي به اي آن صنعت مشخص شود مثل بانك ها در حال حاضر .
بعضي صنايع هم بدليل رشد بالاي خود در سال هاي گذشته پي به اي بالاپي پيدا كرده اند كه با رشد آتي شان متناسب نيست و به همين دليل پي به اي آنها به مرور پاپين مي آيد تا به نقطه تعادل برسد مثل سيمان در حال حاضر .

yaser_rashidi
April 17th, 2004, 23:26
ميشه يكم توضيح در اينباره كه گفته ميشه با بالا رفتن p/e سهمي ريسكش بالا ميره بدين ؟

ممنون از توضيحاتتون .
من كه دارم استفاده ميبرم جدا. واقعا ممنون .
:)

mojtaba
April 18th, 2004, 13:05
Originally posted by yaser_rashidi@ ۳۰ فروردين ۱۳۸۳ @ ۰۲:۵۶ قبل‏ازظهر
ميشه يكم توضيح در اينباره كه گفته ميشه با بالا رفتن p/e سهمي ريسكش بالا ميره بدين ؟

ممنون از توضيحاتتون .
من كه دارم استفاده ميبرم جدا. واقعا ممنون .
:)
والا ياسر جان قضيه تقريبا همينيه كه مي‌گي
وقتي تو برگشت سرمايه‌ات ۲ سال طول بكشه (p/e=2) خوب مطمئناً ریسک کمتری رو متحمل میشی تا وقتی که برای برگشت سرمایه ات ۲۰ سال منتظر بشي
قضيه اميد رياضيه برگشت سرمايه است
يعني حجم پول برگشتي در احتمال برگشت آن (مثلا سرمايه گذاري كه به احتمال ۴۰ درصد ۱۰۰ واحد پولي برگردانه ۴۰ واحد ارزش داره)
حالا اين وسط p/e بالا يك‌جورايي هم اون احتمال رو كم مي‌كنه و هم پول برگشتي رو (منظورم معادل حال حاضر اونه) منتها اين به اين معني نيست كه سهام با p/e بالا نبايد خريد بلكه بايد اونو به قيمتش خريد.

raminayat
April 19th, 2004, 20:54
اگر شرايط دروني و بيروني يك شركت ثابت باشد با افزايش پي به اي هم ريسك افزايش مي يابد و هم بازده كاهش پيدا مي كند . اين حالت معمولا وقتي پيش مي آيد كه كل بازار رشد غير معقولي كرده باشد و اكثر پي به اي ها رشد غير عادي پيدا كرده باشند .
ولي معمولا افزايش يا كاهش پي به اي همراه با تغيير شرايط دروني يا بيروني حادث مي شود كه در اين صورت خيلي وقت ها ارتباط پي به اي با ريسك و بازده بالعكس مي شود .
مثلا صنعت تلويزيون را در نظر بگيريد . پي به اي اين صنعت كاهش پيدا كرده و هم زمان ريسك آن هم زياد تر شده است كه بدليل تغيير شرايط بيروني از بازار انحصاري به رقابتي مي باشد .
بالعكس شركت وتوصا را در نظر بگيريد كه پي به اي آن رشد كرده و همزمان از نظر ريسك و بازده شرايط بهتري پيدا كرده است كه بدليل تغيير شرايط دروني اين شركت است .

yaser_rashidi
April 19th, 2004, 23:10
ممنون آقاي آيت الهي
ميشه يك توضيح درباره اينكه چطور و با چه اهرمهايي مدير يك بازار ( منظورم سياست گذار بازار بورسه ) ميتونه تاثير گذار بر روند p/e يك شركت باشه ؟ يا مثلا اون رو كنترل كنه . از افزايش بيش از حدش جلوگيري كنه ؟ آيا حجم مبنا سياستي در همين جهته ؟ و تاثيراتش در مقايسه با حالتي كه بازار آزاد ( شناور ) باشه چيه ؟
ممنون ميشم هر كدوم از دوستان نظري دارن بدن .
:)

Reza
April 20th, 2004, 00:43
آيا فرآيند افزايش P/E يک فرآيند تعادلي است يا خير؟ آيا بعد از مدتي P/E يک شرکت به سمت عددي ثابت ميل کرده و به تعادل مي رسد؟
يک مثال:
فرض کنيم P/E شرکتي 14 باشد. اگر EPS و قيمت سهم ثابت بماند، سهم در سال حدود 7% بازدهي خواهد داشت که حتي از سود سپرده هاي بانکي هم کمتر است و بهيچوجه به صرفه نيست.
اگر EPS شرکت ثابت بماند، براي اينکه سهم بازدهي مطلوبي داشته باشد لازم است که قيمت سهم افزايش پيدا کند. اگر اين اتفاق بيفتد منجر به افزايش P/E مي شود. با P/E جديد، براي اينکه سهم بازدهي مطلوب داشته باشد(با فرض ثابت بودن EPS) لازم است باز قيمت سهم افزايش يابد که اين موضوع سبب افزايش دوباره P/E مي شود. به نظر مي رسد که اين فرآيند تعادلي نيست و به سمت افزايش مداوم P/E است.
سوال: اين روند تا کجا ممکن است پيش برود؟ بعبارت ديگر آيا ممکن است مثلا در بورس تهران P/E سهمي به 30 برسد؟ چرا؟

براي کاهش P/E دو راه وجود دارد:
کاهش قيمت سهم: که منجر به متضرر شدن سهامداران مي گردد.
افزايش EPS.
آيا اين جمله درست است: سهام با P/E بالا سهامي هستند که بازار از آنها انتظار تعديل مثبت EPS دارد.

با تشکر از جناب آقاي آيت الهي و ساير دوستان :)

raminayat
April 20th, 2004, 11:00
حجم مبنا و سياست هاپي از اين قبيل براي تسطيح و واقعي تر كردن رشد قيمت و پي به اي كاراپي دارد ولي نمي تواند قيمت و پي به اي سهمي را كه بازار نظر مساعد نسبت به آن دارد در بلند مدت كنترل كند . و اين امر اصولا از وظاپف مديريت بورس نيست بلكه مديريت بورس وظيفه دارد فضاپي در بورس بوجود آورد كه معاملات و روند قيمت ها بر اساس نظرات واقعي بازار تغيير كند .
قطعا پي به اي هاي بالا براي سهامي معقول است كه رشد سريعي در اي پي اس خود داشته باشند مثل گازلوله در حال حاضر . در غير اينصورت حباب تشكيل شده و سقوط يك سهم يا كل بورس حتمي خواهد بود .
البته نرخ تورم هم در پي به اي معقول خيلي موثر است . مثلا در سال ۷۵ بدليل تورم خيلي بالا پي به اي هاي ۷ هم حباب شده و در نهايت سقوط كردند . در حالي كه در حال حاضر بدليل كاهش تورم بعضي از پي به اي هاي بالاي ۲۰ هم حباب نيستند . در كشور هاپي مثل ژاپن كه تورم اندكي دارند پي به اي هاي بالاي ۵۰ هم ديده مي شود .
البته خيلي از مواقع پي به اي يك سهم بيشتر با روند گذشته متناسب است تا آينده كه در اينگونه مواقع بمرور با ورود اطلاعات جديد درباره آينده اين پي به اي تعديل خواهد شد . چنين حالتي خيلي مورد توجه تحليل گران است چون اگر هم اي پي اس دو برابر و هم پي به اي دو برابر شود قيمت سهم چهار برابر مي شود و بالعكس .

سعيد
April 20th, 2004, 12:35
با سلام خدمت همگي دوستان
خوشبختانه بحث شاخص P/E واهميت آن در برآورد ارزش يك سهم اين روزها در موارد متعددي مطرح شده است و خوشبختانه در اينجا نيز دوستان بحث جالبي را مطرح كرده اند كه ادامه آن مطمئنا" جالب خواهد بود.
به نظر من مهمترين نكته اي كه از P/E يك سهم ميتوان برداشت نمود انتظارات بازار از آن سهم ميباشد. بعبارت ديگر افزايش و يا كاهش P/E نشان دهنده تغييرشرايط دروني و بيروني يك شركت ميباشد. و يك سرمايه گذار از آن بعنوان يكي از شاخصهاي خود در بررسي ارزش يك سهم بايد استفاده كند. و بدنبال علت اين افزايش و يا كاهش باشد.
آنچه كه بايد توجه داشت اين است كه P/E مناسب براي شركتها و صنايع مختلف متفاوت ميباشد و مستقيما نياز به بررسي وضعيت آينده آن شركتها دارد. مقايسه كنيد آينده صنايع سيمان را با آينده صنايع خودرو و ارتباط آنها با P/E فعليشان.
در خصوص سوالاتي كه آقا رضا مطرح نموده اند:
1- مطمئنا با افزايش اطمينان در بازار سرمايه ايران و رشد آن بالاخص براي شركتهاي جديدالورود به بورس كه بازار انتظارات زيادي از آنها دارد بايد انتظار افزايش ميزان P/E فراتر از 30را هم داشت.بطور مثال در بازار آمريكا شركت مايكروسافت در يك زمان به P/E 100 رسيد . اما با رشد و متعادل شدن وضعيت شركت P/E آن كاهش يافته و درحدود 30 تا 40 متعادل گرديد. مطمئنا بايد انتظار متعادل شدن P/E صنايع مختلف در بازار ايران را هم داشت.
2- شايد بهتر باشد بگوييم سهام با P/E بالا سهامي هستند که بازار از آنها انتظارات مثبتي در آينده دارد. اما بايد مراقب رشدهاي كاذب و حبابي هم بود. :)
منتظر نظرات دوستان بالاخص جناب آيت الهي در تصحيح اين مطلب و تكميل بحث ميباشم.
با تشكر

raminayat
April 20th, 2004, 13:31
شايد ذكر دو مثال بتواند به روشن تر شدن اين بحث كمك كند :
۱ - شركت زامياد : پي به اي صنعت خودرو هاي لوكس و سنگين شامل ايرانخودرو ديزل -سايپا ديزل - بهمن و پارس خودرو همگي بالاتر از ۱۰ هستند و حتي پي به اي خودرو هاي سواري هم در حدود ۱۰ است ولي پي به اي زامياد خيلي كمتر از همه اينها و حدود ۷ است . اين امر نشان مي رهد كه بازار تا كنون اعتماد بيشتري به رشد آتي سود ساير شركتها داشته تا زامياد و اگر زامياد بتواند اين اعتماد را بخود جلب كند مي توان انتظار رشد پي به اي آنرا تا حدود ۱۰ داشت . كم ريسك بودن آن هم به اين دليل مطرح ميشود كه اگر هم اين شركت نتواند اين اطمينان را جلب كند يا حتي پي به اي كل اين صنعت پاپين بيايد احتمال زيان سهامداران زامياد كمتر است .
۲ - آذر آب : پي به اي اين شركت كمتر از سه برابر شركت مشابه و همسايه آن يعني ماشين سازي اراك است كه نشان مي دهد بازار تاكنون انتظار رشد بسيار بالاپي در سود آوري اين شركت را داشته است . ولي اگر اين شركت نتواند طي مدت معقولي به اين انتظار بازار پاسخ دهد هيچ دليلي ندارد كه پي به اي آن نصف نشود و اين احتمال تشكيل دهنده همان ريسكي است كه در مورد پي به اي بالا ذكر مي شود .
البته اين بحث به اين معني نيست كه فردا آذر آب را بفروشيم و زامياد بخريم بلكه منظور از مطرح كردن آن بيان رابطه انتظارات بازار با پي به اي و ريسك مي باشد .

mojtaba
April 21st, 2004, 01:29
سلام
بازم منم
اقا رامين دستت درد نكنه واقعاً روشن شدم
بگذار ببينم درست فهميدم يا نه؟

در واقع مقدار فعلي p/e نيست كه حرف آخر رو ميزنه بلكه سير تغييرات و تعادل اونه كه نشون دهنده رويكرد بازار نسبت به سهمه.

ولي خيلي منظور اين جمله شما رو نفهميدم
كم ريسك بودن آن هم به اين دليل مطرح ميشود كه اگر هم اين شركت نتواند اين اطمينان را جلب كند يا حتي پي به اي كل اين صنعت پاپين بيايد احتمال زيان سهامداران زامياد كمتر است .
اگر كمي توضيح بديد متشكر مي‌شوم

raminayat
April 21st, 2004, 19:53
پي به اي فعلي نشان دهنده نگاه فعلي بازار به يك سهم يا صنعت و تغييرات پي به اي ناشي از تغيير رويكرد بازار نسبت به سهم است و سرمايه گذاري برنده تر از ديگران است كه بتواند اين تغييرات را بهتر پيش بيني كند .
در مورد كم ريسك بودن : فرض كنيد بدليل سقوط شديد كلي بازار پي به اي زامياد به ۳.۵ سقوط كند يعني نصف شود . در اين حالت پي به اي سايپا ديزل از ۱۲ به ۶ نمي رسد بلكه كمتر و مثلا ۴ مي شود يعني يك سوم . چون پي به اي هاي بالا در شرايط خوش بيني شكل مي گيرند ولي در شرايط سخت به هم نزديك مي شوند .
اين مثال نشان دهنده كم ريسك تر بودن زامياد بدليل پي به اي پاپين تر است .

raminayat
April 21st, 2004, 23:31
حالا سعي كنيم از اين بحث استفاده عملي ببريم
به نظر شما تا آخر تابستان در چه صنايعي رشد پي به اي و در صنايع يا شركتهاپي كاهش پي به اي خواهيم داشت و چرا؟
پي به اي دو صنعت ساختمان و بانك خيلي گيج و داراي دامنه وسيعي است . پي به اي تعادلي اين دو صنعت تا آخر تابستان را چطور پيش بيني مي كنيد ؟

mojtaba
April 25th, 2004, 15:54
Originally posted by raminayat@ ۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ @ ۱۱:۲۳ بعدازظهر
پي به اي فعلي نشان دهنده نگاه فعلي بازار به يك سهم يا صنعت و تغييرات پي به اي ناشي از تغيير رويكرد بازار نسبت به سهم است و سرمايه گذاري برنده تر از ديگران است كه بتواند اين تغييرات را بهتر پيش بيني كند .
در مورد كم ريسك بودن : فرض كنيد بدليل سقوط شديد كلي بازار پي به اي زامياد به ۳.۵ سقوط كند يعني نصف شود . در اين حالت پي به اي سايپا ديزل از ۱۲ به ۶ نمي رسد بلكه كمتر و مثلا ۴ مي شود يعني يك سوم . چون پي به اي هاي بالا در شرايط خوش بيني شكل مي گيرند ولي در شرايط سخت به هم نزديك مي شوند .
اين مثال نشان دهنده كم ريسك تر بودن زامياد بدليل پي به اي پاپين تر است .
ممنون از پاسخي كه دادي

روي پرسشي هم كه مطرح كردي در حد سوادم فكر مي‌كنم

Homitrade
October 3rd, 2004, 18:30
سلام.اين مقاله از سايت ميلاد([Only registered and activated users can see links])اورده شده.اميدوارم مفيد باشد.
يا نسبت قيمت به سود يكى از افزارهاى قديمى و عموماً پر استفاده به منظور ارزش گذارى سهام است. هر چند محاسبه P/E بسيار ساده است اما تفسير آن عملاً دشوار مى نمايد. در شرايط معينى اين نسبت بسيار گويا و در زمان هاى ديگر كاملاً بى معنا جلوه مى كند. از اين رو، غالباً سرمايه گذاران اين اصطلاح را نادرست به كار مى گيرند و در تصميماتشان بيش از حد لازم به آن وزن مى دهند.

در بخش هاى بعدى اين مقاله ابتدا به تشريح و تبيين P/E مى پردازيم، سپس چگونگى استفاده از اين نسبت را در تجزيه و تحليل سهام بازگو مى كنيم، و سرانجام به شرايطى مى پردازيم كه نبايد از اين نسبت استفاده شود.

• P/E چيست
P/E كوتاه شده نسبت price)P يا قيمت سهم) به ESP Earning Per Share) يا سود هر سهم) است. همان گونه كه از نام آن پيدا است، براى محاسبه P/E آخرين قيمت روز سهام يك شركت به سود هر سهم (EPS) آن تقسيم مى شود.غالباً P/E در تاريخ هايى محاسبه مى شود كه شركت ها اطلاعات EPS (معمولاً سه ماهانه) را افشا مى كنند. اين P/E را كه بر مبناى آخرين EPS محاسبه مى شود بعضاً P/E دنباله دار نيز مى گويند. اما گاهى از EPS برآوردى براى محاسبه P/E استفاده مى شود، اين EPS معمولاً معرف سود برآوردى سال آينده است. در اين صورت به P/E محاسبه شده P/E برآوردى يا پيشتاز گفته مى شود.
محاسبه P/E گاهى روش سومى هم دارد كه مبتنى بر ميانگين دو فصل گذشته و برآورد دو فصل باقيمانده سال است. تفاوت عمده اى بين اين سه نوع وجود ندارد اما بايد بدانيد كه از محاسبات داده هاى تاريخى واقعى در مقايسه با برآوردهاى تحليلگران مالى استفاده كنيد. مشكل بزرگ محاسبه P/E مربوط به شركت هايى است كه سود آور نيستند و از اين رو EPS منفى دارند. در خصوص چگونگى رفتار با اين پديده ديدگاه هاى متفاوتى وجود دارد. برخى قائل به وجود P/E منفى هستند، گروهى در اين حالت P/E را صفر مى دانند و بسيارى ديگر هم معتقدند كه ديگر P/E محلى از اعراب ندارد.

به لحاظ تاريخى در بورس اوراق بهادار تهران عموماً ميانگينP/E در دامنه ۲‎/۳ تا ۲‎/۱۳تجربه شده است. نوسان P/E در اين دامنه عمدتاً بستگى به شرايط اقتصادى هر زمان دارد. در حال حاضر ميانگين P/E كل شركت هاى پذيرفته شده در بورس تهران حدود ۲‎/۸ است. همچنينP/E بين شركت ها و صنايع مى تواند كاملاً متفاوت باشد.
در سري بعد كاربرد p/eتوضيح داده مي شود.
• كاربرد P/E
به لحاظ نظرى، P/E يك سهم به ما مى گويد كه سرمايه گذاران چند ريال حاضرند به ازاى هر ريال سود يك شركت پرداخت نمايند. به همين جهت به آن ضريب سهام نيز مى گويند. به عبارت ديگر اگر P/E يك سهم ۲۰ باشد بدين معنى است كه سرمايه گذاران حاضرند ۲۰ ريال براى هر ريال از سود اين سهم (كه شركت توليد مى كند) بپردازند.

الف- رشد سود
آنچه در بحث بالا به آن پرداختيم رشد شركت ها است. قيمت سهام بازتاب انتظارات سرمايه گذاران از ارزش و رشد آينده شركت است. اما توجه كنيد كه اندازه سود (EPS ) معمولاً مبتنى بر سود هاى (EPSهاى) گذشته است. اگر شركتى انتظار رشد دارد بنابراين انتظار داريم كه سودش نيز رشد كند. در نتيجه تفسيرى بهتر از P/E آن است كه خوشبينى بازار از آينده رشد يك شركت را باز تاب مى دهد.

اگر P/E شركتى بالاتر از ميانگين بازار يا صنعت باشد بدين معنى است كه بازار در ماه ها يا سال هاى آينده انتظارات بزرگى از سهم اين شركت دارد. شركتى با P/E بالا بايد سود هاى فزاينده ايجاد كند، در غير اين صورت قيمت سهمش سقوط خواهد كرد. مثالى از شركت ايران خودرو گوياى اين بحث است.

ب- ارزانى يا گرانى
P/E در مقايسه با قيمت بازار شاخص بهترى براى ارزش گذارى سهم است. مثلاً به شرط پايدارى ساير متغيرها، سهمى با قيمت ۲۰۰ ريال و P/E برابر ۱۰ بسيار گران تر از سهمى با قيمت ۲۰۰۰۰ و P/E برابر ۱۰ است. توجه كنيد كه محدوديت هايى در اين مثال وجود دارد. شما نمى توانيد P/E هاى دو شركت كاملاً متفاوت را براى ارزش گذارى بهتر آنها مقايسه كنيد. به عبارت ديگر تعيين بالا يا پايين بودن P/E بدون توجه به دو عامل اصلى بسيار دشوار است: ۱) نرخ رشد شركت و ۲) صنعت
۱- نرخ رشد شركت
آيااندازه رشد گذشته شركت ها مى تواند معرف نرخ هاى انتظارى از رشد آينده باشد؟ هر چند پاسخ اين پرسش نمى تواند صريح باشد اما در عمل سرمايه گذاران براى پيش بينى سود (EPS ) و محاسبه P/E از نرخ هاى رشد گذشته استفاده مى كنند.

۲- صنعت
مقايسه شركت ها تنها در صورتى فايده مند است كه به يك صنعت تعلق داشته باشند، مثلاً شركت هاى صنعتى كه عمدتاً داراى ضرايب P/E پايين هستند. چون به رغم ثبات صنعت رشد پايينى دارند. از طرف ديگر شركت هاى صنعتى به دليل انتظار رشد از P/E هاى بالايى برخوردارند.

• دام هاى كاربرد P/E
تا بدين جا آموختيم كه در شرايط معينى P/E مى تواند ما را در تعيين بالا يا پايين بودن ارزش يك شركت كمك كند. همچنين پى برديم كه P/E تنها در شرايط معينى معتبر است. اما علاوه براين دام هاى ديگرى نيز در تحليل P/E وجود دارد كه در ادامه درباره برخى از آنها بحث مى شود.

• حسابدارى
سود يك اندازه حسابدارى است كه در محاسبه اش از اقلام غيرنقدى نيز استفاده مى شود. معيارهاى اندازه گيرى سود بر طبق اصول حسابدارى همگانى (GAAP ) مقرر مى شوند. اين اصول در گذر زمان تغيير مى كند و در هر كشورى نيز متفاوت از ديگر كشورها است. از اين رو محاسبه سود ( EPS) بسته به چگونگى دفتردارى و حسابدارى مى تواند به صورت هاى متفاوت ارائه شود. در نتيجه مقايسه سودها (EPS ها) با يكديگر گاهى به مقايسه سيب و پرتقال مى ماند.

• تورم
در شرايطى كه اقتصاد كشور تورم بالايى را تجربه مى كند طبعاً كالاها و هزينه هاى استهلاك به دليل بالا رفتن هزينه هاى جايگزينى كالاها و تجهيزات در مقايسه با سطح عمومى قيمت ها كم نمايى مى شود. بنابراين در زمان هاى تورمى P/E ها عموماً پايين تر مى آيند زيرا بازار سودها را كه به صورت ساختگى به بالا گرايش دارد تخريب شده مى بيند. بررسى P/E همانند تمامى نسبت ها در گذر زمان براى پى بردن به روند آن ارزشمند است. تورم اين بررسى را دشوار مى كند زيرا اطلاعات گذشته در امروز از فايده مندى كمترى برخوردارند.

• تفسيرى ديگر
P/E پايين لزوماً بدين معنى نيست كه ارزش يك شركت كم نمايى شده است. بلكه به معناى آن است كه بازار معتقد است شركت در آينده نزديك با مشكل روبه رو خواهد شد. سهمى كه قيمتش پايين مى آيد معمولاً دليلى دارد.

عمده ترين دليلش اين است كه سود شركت كمتر از سود انتظارى اش خواهد بود. اين مسئله P/E دنباله دار بازتابى ندارد مگر آن كه سود در عمل نيز محقق گردد