PDA

View Full Version : تا اخر سال كلي سود ببريد


عليرضا روز
October 24th, 2004, 15:27
كساني كه فكر ميكنند براي اولين بار بازاري (بورس) پيدا كرده اند كه خارج از كنترل دولت يا كارتلهاي اقتصادي و تحت شرايط بازار كار ميكند ، سخت در اشتباهند .

حقيقت اينست كه بازار سهام نيز مانند ديگر بازارهاي مالي و سرمايه اي كشور تحت كنترل نيروهايي است كه در راس آنها مجموعه دولت قرار دارد دولتي كه در تاريخ تجارت ايران هميشه به عنوان يك رقيب و يا يك بنگاه اقتصادي با منافع و برنامه هاي خاص خودش در كنار مردم به تجارت ، توليد ، و ... پرداخته است با اين تفاوت كه بنگاه دولت، هم در نقش سياستگزار و هم در نقش معمامله گر ظاهر شده است و ميشود .

با اين پيش فرض بايد پذيرفت كه بازار سهام نيز مانند بازارها و يا فرصتهاي اقتصادي ديگر مانند مسكن زمين موبايل اتوموبيل و ... بازاريست كه در يك دوره زماني توسط نيروهاي
كنترل كننده اول بوجود آمده سپس هدايت ميشود و در آخر از آن بهره برداري و كسب سود ميشود .

البته در اين راستا مردم هم به تناسب نزديكي و دوري از هسته اصلي به صورت سسله طبقات از هر يك از اين بازارها بهره مند ميگردند گرچه مردم در اين موجهاي اقتصادي از نظر تعداد زياد ميباشند ولي سهم بسيار اندكي از اين گردشهاي مالي نصيب ميبرند .

بازار سهام ايران در طي يكي دوسال گذشته و در حال حاضر در پي يك چرخش اقتصادي از طرف نيروهاي بازار به يك فرصت اقتصادي تبديل شده كه بخش اعظمي از نقدينگي هاي موجود را به خود جلب كرده حال بايد ديد كه اينبار كنترل و سياستگزاري در اين بازار به چه صورت ميباشد تا بتوان به موقع وارد شد پردازش كرد و به موقع در پي سياستهاي كلي نيروهاي بازار از آن خارج گشت .

بازار در مرداد ماه ۸۳ يكي ديگر از روندهاي صعودي خود را آغاز كرد و شاخص كل تقريبا در هر روز به طور ميانگين تا ۱۰۰ واحد رشد كرد تا جايي كه در صورت ادامه اين روند ميرفت تا مرز ۱۴۰۰۰ واحد را در پايان مردادماه بشكند .
اما به دلايل و تحليلهاي فوق بازار ، تحت كنترل قرار گرفت تا سياست از پيش تعيين شده براي اين بازار يعني رقم ۱۴۰۰۰ واحد تا پايان سال زودتر محقق نشود ، امري كه دبير كل بورس به شدت از آن حمايت كرد .
آقاي عبده بدون پرده با دخالت در بازار ، موجب شد كه سياست از پيش تعيين شده خدشه دار نشود ، به اين ترتيب ، مردم بايد توجه داشته باشند با جلوگيري از رشد شاخص ها و كنترل بازار ، در حال حاضر تا پايان سال زمان ازاد سازي بازار براي رسيدن به شاخص ۱۴۰۰۰ ميباشد.
پس با اين تحليل اگر مواردي مثل اجلاس حكام در نوامبر به بازار شوك خاصي وارد نسازد
اين سياست قبلي براي نيمه دوم سال اجرا ميگردد و سرمايه گزارن ميتوانند خود را با آن هماهنگ كرده تا بتوانند در پشت نيروهاي بازار سهمي نيز نصيب خود سازند .

در بازار سهام با مام فراز و نشيبها در نهايت همان اتفاقي خواهد افتاد كه تعيين شده است ، پس بايد اين سياستها را شناخت، پيشبيني كرد و با انها حركت نمود .

بدين ترتيب تمام تحليلهاي تكنيكي و بنيادي از بازار كم رنگ ميباشد ، البته نقش اين تحليلها در كوتا مدت و تا جايي كه با سياستهاي كلي و از پيش تعيين شده هماهنگ باشد بسيار مفيد ميباشد.
بازار سهام ايران به مانند ديگر بازار ها و به مانند نوع زندگي كردن در ايران روش و خصوصيات منحصر به فرد خود را دارد ، و خطا است كه با تءوري هاي تعريف شده و آكادميك با آن برخورد كرد .

:ph34r:

شكور
November 9th, 2004, 10:35
با تحت كنترل بوده بازار كاملا موافقم اما تحليل موردي هم مي تواند مفيد و موثر باشد. بازار در حالت كلي كنترل مي شود و جزپيات تا حدودي دست سرمايه گذاران است.البته به نسبت اينكه چند درصد از كل سهام يك شركت در بورس باشد باز سياست هاي داخلي هر شركت هم كنترل دوم را دارد و نهايتا سهم كمتري را هم سرمايه گذاران جزء دارند. بازار ايران به فانامنتال بهتر از تكنيكال جواب مي دهد و همين صحبت هاي شما هم فاندامنتال است. پس اينكه غير قابل تحليل است نمي تواند درست باشد. درضمن همه بازارهاي بورس جهاني هم كنترل هاي متنوعي دارند و با وجود اين سرمايه گذاران و تحليل گران خاص خودشان را هم دارند.
به هر حال قواعد بازي در اينجا كمي با بقيه جاها فرق دارد. مثل همه چيزش و اينجا را باز با شما موافقم.

yaser_rashidi
November 9th, 2004, 11:07
سلام
منم نظرم رو ميگم. فقط يك چيزي: اين تاپيك نميدونم چرا توي شايعات خورده؟
از آقا رضا ميخوام كه اين تاپيك رو به بخش اخبار و تحليل ها جابجا كنه.

نظر من: تحليل تكنيكال توي بازار ايران و توي هر بازاري كه عرضه و تقاضا كنترل كننده قيمت هاست٬ جواب ميده!
يعني نميتونه نده :huh: چون چيزي بجز بررسي عرضه و تقاضا نيست.
اما اين " جواب دادن " به معني تكيه بر تكنيكال صرف نيست. مساپل فاندامنتال٬ اخبار بازار٬ شرايط سياسي و اقتصادي٬ وضعيت شاخص كل(اين خيلي خيلي مهمه) و بسياري موارد ديگه تاثير گذارند. ولي با در كنار هم قرار دادن اينها ميشه يك تحليل خوب نتيجه گرفت.
در مورد اينكه بازار ايران كنترل شده و محدود و ...ست: بله هست! هر بازاري هم هست. حتي بورس نيويورك هم محدوديت هايي داره كه اگر بخواد از اونها تخطي كنه بانك مركزي بايد دخالت كنه. تو بازار ايران( و همه جا) اين محدوديت ها وجود داره.
البته قبول دارم سقف و كف ۵+و۵- و حجم مبنا جريان عرضه و تقاضا رو عوض ميكنه و كمي منحرف ميكنه و تاخير ميندازه......ولي آخرشم بايد عرضه و تقاضايي باشه و وقتي هم كه هست.......قابل تحليله. ولي سخت تر و غير مطمپن تر.

اينم نظر ما. از افرادي كه تحليل رو زير سوال ميبرند بخواهيد جايگزين بهتري براش معرفي كنن. وگرنه معلومه كه نصف نان بهتر از هيچ است. ;)