PDA

View Full Version : سهام خودرو به حركت در مي‌آيد


Reza
April 14th, 2004, 22:38
درحالي‌كه نماد معاملاتي شركت ايران خودرو براي اعلام سود نهايي سال 82 و پيش‌بيني سود سال 83 بسته است اخبار كسب شده از درون شركت ايران خودرو حاكي از موفقيت كامل اين شركت در تحقق اهداف سال 82 و ثبت ركورد جديدي در ميزان توليدات است.

به گزارش خبرنگار ما، مجموعه ايران خودرو در آخرين هفته اسفندماه گذشته با توليد 435 هزار و 435 دستگاه خودروي سواري 45 درصد رشد كمي و بر اساس اعلام شركت ايران خودرو 30 درصد افزايش كيفي را ثبت كرد كه بسيار قابل توجه است. در سال 82 آمار توليد پژو 405، 206، سمند و پارس به ترتيب 64 هزار و 403، 60 هزار و 595، 58 هزار و 197 و 23 هزار و 874 دستگاه بود.

البته در مورد توليد پيكان نيز شركت ايران خودرو تحت تاثير توليد انبوه خودروي پرايد از سوي شركت سايپا رتبه پرفروش‌ترين خودرو را به پرايد واگذار كرده و كل آمار توليد پيكان و پيكان وانت در سال 82 بالغ بر 172 هزار و 737 دستگاه و خودروي پرايد معادل 214 هزار و 245 دستگاه بود.

با نيل به اين اهداف توليدي مديريت شركت ايران خودرو 3 روز پاياني سال 82 را به عنوان پاداش براي كاركنان تعطيل اعلام كردند كه اين امر قابل تحسين با شايعات منفي در مورد اين شركت همراه شد و عده‌اي اين اقدام را به پر شدن ظرفيت‌ پاركينگ‌هاي ايران خودرو نسبت دادند.

در حال حاضر به نظر مي‌رسد با توجه به رشد توليد سال 82 انتظار رشد و اعلام EPS 90 توماني - كه از چندي پيش شايعات مربوط به آن در تالار شنيده مي‌شود – براي سال 83 دور از انتظار نباشد. به ويژه آنكه احتمال تعديل EPS سال 82 از رقم 65 تومان به 75 تومان قطعي به نظر مي‌رسد. در حال حاضر علي‌رغم آنكه با ديده اغماض شركت ايران خودرو داراي توان توليد و سرمايه‌اي معادل شركت سايپا است اما ارزش سهام اين شركت همواره كمتر از نصف ارزش سهام سايپا بوده كه اين امر سهامداران ايران خورو را آزار مي‌دهد. انتشار مصاحبه‌هايي از سوي مديرعامل شركت ايران خودرو مبني بر كاهش بهاي محصولات كه تحت عنوان پژو 8 ميليون تومان مي‌شود سال گذشته ضربات اساسي به اعتماد سهامداران نسبت به سودآوري ايران خودرو وارد آورد كه اين امر با انتقاد سهامداران اين شركت مواجه گرديده است. در سال جاري به نظر مي‌رسد مديريت شركت ايران خودرو با درك اهميت ارزش سهام اين شركت در بورس در حال ترميم اعتماد عمومي به سهام اين شركت است و انتظار مي‌رود اين سهام شركت بتواند در آينده نزديك به عنوان سهم شاخص صنعت خودروسازي كشور عهده‌دار رهبري بازار گردد. امري كه ضمن آنكه شركت ايران خودرو لياقت و توانايي عهده‌داري آن را دارد نيازمند توجه بيشتر مديران شركت نسبت به منافع سهامداران ايران خودرو است. در حال حاضر خبرهاي اميدواركننده‌اي از ايران خورو شنيده مي‌شود كه از جمله آنها مي‌توان به ارائه مدل‌هاي جديد، ورود شركت به بازار كشورهاي آفريقا و بهبود خطوط توليد اشاره كرد كه احتمالا به زودي تاثير مثبتي را بر بهاي سهام اين شركت خواهد گذاشت.

دنياي اقتصاد

باغچه سرايي
April 15th, 2004, 14:05
ايران خودرو بازار را در انتظار نگه داشت

گروه بورس: سهام ايران خودرو پس از حدود يك هفته توقف بار ديگر با ارائه اطلاعات تازه به تالار مبادلات بورس تهران بازگشت.

به گزارش خبرنگار ما اين شركت به رغم اعلام افزايش در پيش‌بيني سود خود، تاكيد كرده اين اطلاعات هنوز نهايي نيست و امكان تغيير و تعديل در آن وجود دارد.

بر اساس اطلاعيه منتشر شده در بورس تهران، ايران خودرو اعلام كرده، جمع‌آوري اطلاعات سال 82 براي تكميل و نهايي شدن وضعيت حساب‌ها در جريان اقدام است و هنوز به مرحله نهايي نرسيده است.

بر اساس اين گزارش، صورت‌هاي مالي استخراج شده هنوز مورد رسيدگي و بررسي سازمان حسابرسي قرار نگرفته و فاقد تعديلات و اصلاحات پيشنهادي سازمان ياد شده است.

مسوولان ايران خودرو در ادامه تاكيد ورزيده‌اند: با عنايت به شواهد و قرائن موجود احتمال تعديل مثبت در پيش‌بيني درآمد هر سهم مربوط به سال مالي منتهي به 29 اسفندماه 1382 كماكان وجود دارد.

بر اساس اين گزارش، ايران‌خودرو پيش‌بيني سود خالص هر سهم خود را براي سال 82 معادل 724 ريال اعلام كرده است. اين شركت قبلا در تاريخ‌هاي 26 آذرماه و 18 بهمن‌ماه 82 مبلغ ياد شده را 651 ريال اعلام كرده بود كه دلايل تعديل را اعلام نكرده است.

اين پيش‌بيني بر اساس سرمايه 3 ميليارد ريالي شركت صورت گرفته است.

اين گزارش حاكي است: ايران خودرو طي 9 ماه نخست سال 82 ،20 هزارو 712 ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، 17 هزارو 2/825 ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، 205 ميليارد ريال خالص هزينه‌هاي عملياتي و 374 ميليارد ريال هزينه مالي داشته است.

ميزان سود عملياتي و سود خالص اين شركت نيز در مدت ياد شده به ترتيب 2 هزارو 282 ميليارد ريال و يك هزارو 41/621 ميليارد ريال گزارش شده و به هر سهم خود 540 ريال سود خالص اختصاص داده است.



دنياي اقتصاد مورخه ۲۷/۱/۸۳