PDA

View Full Version : معرفي شاخص هاي با سيگنال خريد / فروش


مجيد محمدزاده
October 6th, 2004, 08:45
دوست عزيز جناب اقاي ياسر رشيدي
ضمن عرض سلام و ارادت در صورت امكان تاپيكي اختصاص داده شود به شاخصهايي
كه مبين ورود و خروج از سهم مي باشد. من در سايت دنبال اينگونه سيگنالها گشتم
و موفق به يافتن نشدم. اگر مطالبي در اين رابطه وجود دارد لطفا بنده را راهنمايي
نماييد در غير اين صورت اگر صلاح ميدانيد و فرصت و امكات اجازه مي دهد يك تاپيك
اختصاص داده شود . متشكرم

yaser_rashidi
October 6th, 2004, 10:53
سلام خدمت آقاي محمد زاده عزيز
ببينيد آقا محمد
تحليل تكنيكال خيلي وسيع است. اولا شاخص ها(Indicators) خيلي زياده. شايد خودم بتونم بيش از ۱۵ تاشو نام ببرم و ميدونم كه بيش از ۵۰-۶۰ تا هست!
در ضمن شاخص ها فقط يك گروه ازابزارهاي تكنيكال هست! كلي ابزار قوي ديگر هست كه بايد در كنار اينها قرار داد و استفاده كرد.
(تقريبا) همه شاخص ها بنوعي سيگنالهاي خريد و فروش ميدهند. مثلا MACD , Stochastic Oscillator , William %R ,RSI, Demarker , ADL , OBV , MFI , .......
كه اينها همه سيگنال دارند.
سيگنالهاي اين شاخص ها هميشه درست نيست!
مشخصا ميگم كه استفاده تكي از هر كدوم از اينها به ضرر منتهي ميشه.

تحليل تكنيكال يك علم تركيبي از هندسه و رياضيات و اقتصاد است كه بايد فردي حداقل اصول همه بخش ها را بداند و مفهوم شاخص ها را بداند تا بتواند بر اساس اين شاخص ها تصميم گيري خريد و فروش كند!

باور كنيد سيگنال RSI خريد زير ۳۰ و فروش بالاي ۷۰ نيست!! اولا يك شاخص بتنهايي هيچ مفهومي ندارد! در ثاني برداشت از شاخص بصورت خريد در منطقه Oversold و فروش در منطقه Overbought درست نيست.

سياست ما قبلا بر آشنايي بيشتر سهامداران با تحليل تكنيكال بود٬ ولي الان متوجه شده ايم كه دادن ابزارهاي كم و ناقص ابتدايي بدست افرادي كه از آن بدون توجه به محدوديت هاي ابزار استفاده خريد و فروش ميكنند و سيگنال خريد و فروش صادر ميكنند و حتي خود نيز فقط ريسك آن را نميپذيرند و ديگران را نيز تشويق به استفاده از سيگنالهايي ميكنند كه با ابزاري ابتدايي بدست آمده ميكنند...... چه اشتباه بزرگي است!

اينطوري علم تكنيكال بدليل استفاده نادرست از ابزارهاي آن-تازه دليلش هم تنبلي افراد در مطالعه و نبودن منبع فارسي و .....است- بدنام ميشود. انصافا افرادي كه تكنيكال رو فقط RSI ميدونن و از روش سيگنال خريد و فروش ميدن دست مردم نه فقط با آبروي خود بلكه با اعتبار تحليل تكنيكال نيز بازي ميكنند!

ابزارهاي مورد معرفي در سايت ما(وحتي ديگر سايتها) تابحال در مقايسه با ابزارهاي قدرتمند تحليل تكنيكال مثل نيزه در مقابل اسلحه است! يعني سلاح گرم و سلاح سرد!

بنابراين به بنده حق بدهيد كه كمي دست به عصا تر پيش بروم و از معرفي ابزارهايي كه مشخصا سيگنال ميدهند فعلا بدور باشم. البته ما در بخش مقالات فعال هستيم و خواهيم بود ولي باز هم بر اصول و اصول و اصول تاكيد ميكنم. باور كنيد همه آنچه از روي شاخص ها دنبالش هستيم همه و همه در خود موج هست! ولي چشم ما نميبيندش!
حال اگر ميخواهيم استفاده كنيم از شاخص ها....بايد علم كنار هم گذاري شاخص ها و موج را بدانيم.-خيلي سخت نيست البته ;) - ولي بايد بدانيم كه موج است كه حرف اول را ميزند و بعد به سراغ شاخص ميرويم. نا اينكه اصلا موج سهم را نديده بگيم RSI>70 در نتيجه فروش.
اين استدلال مشكل اساسي دارد!(خيلي خيلي اساسي)
من در تاپيك RSI نمونه نمودارهايي از شركتهاي ايراني را گذاشته ام كه سيگنال غلط RSI را نشان ميدهد :rolleyes:


در كل از شما بابت تاپيك تشكر ميكنم كه باعث شد ما هم كمي در اين زمينه نطق كنيم ;)

(من اسم تاپيك رو هم اديت ميكنم. بي زحمت اسم خوب و گويايي براي تاپيكي كه ميزنيد انتخاب كنيد ;) )