PDA

View Full Version : صدرا


بي نشون
April 11th, 2004, 02:11
علت اصلي خريد سهام صدرا اين است كه حوزه فعاليت آن مشمول قانون 51 درصدي است .
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج محمد مهرزادمدير عامل شركت سرمايه گذاري بانك ملي گفت :شركتهاي فعال در زمينه فعاليت هاي بزرگ عمراني و تاسيساتي و پروژه هاي بزرگ ملي با توجه به اجرايي شدن قانون حداكثر استفاده از توان داخلي آينده درخشاني خواهند داشت .
وي افزود: شركتهاي سرمايه گذاري خريدار سهام صدرا عزم خود را جزم كرده اند كه هر گونه مشكلات مالي و اعتباري را از مسير فعاليت صدرا رفع كند و سرمايه گذاري هاي گستردهاي در صدرا انجام دهند .
وي خاطرنشان كرد: شركتهاي سرمايه گذاري هر آنچه كه مديران شركت صدرا نياز داشته باشند تامين خواهند كرد تا راه رشد و توسعه صدرا هموار شود .
مدير عامل شركت سرمايه گذاري بانك ملي ايران
در ادامه افزود: در حال حاضر صدرا اميدهاي زيادي رابرانگيخته است و در 2 سال آينده حجم پروژه هاي صدرا 2 برابر خواهد شد و در سال 84 صدرا را يك شركت EPC بين المللي خواهيم ديد .
وي با اشاره به اينكه وجود قانون 51 درصد در پروژه هاي گسترده صنعت نفت و گاز فرصتي را براي حضور شركتهاي داخلي در پروژه هاي صنعتي و عمراني بزرگ فراهم مي كندافزود: تاكنون بخش توانمند شركتهاي داخلي به اثبات رسيده است اما متاسفانه باز هم بسياري از پروژه ها به پيمانكاران خارجي سپرده مي شود و شركتهاي داخلي به عنوان پيمانكار جز فعاليت مي كنند .
وي افزود :اگر شركتهاي داخلي از پشتيباني لازم برخوردار شوند شركتهاي داخلي جاي شركتهاي خارجي را خواهد گرفت.
وي با اشاره به اينكه توتال اكثر پروژه ها را از صدرا مي گيرد افزود: اگر به صدرا اندكي اطمينان شود مي تواند جاي توتال را بگيرد كه اين امر افتخار ملي است .

yaser_rashidi
April 11th, 2004, 12:12
اين تحليل خوبي براي صدراست . من هم درباره اينكه سهم آينده داريست حرفي ندارم .
ولي :
با توجه به معامله بلوكي اخير صدرا و نوسانات بازار پس از آن و عرضه و تقاضاي كاذب بوجود آمده پس از معامله بزرگ توسط رقباي بازنده در مزايده همچنان كه بسياري معتقدند من هم ميگويم با ديد چند ماهه حد اقل تا آخر بهار بايد منتظر نوسانات ريز و درشت باشيم و نوسان گيري از آن نيز با هيچ چيز ميسر نيست مگر خبر واقعي و موثق (!)‌ . :rolleyes:
اما تا آخر بهار سهمهاي پر بازده ديگري نيز هستند . بنظر من اگر قيمت صدرا با روندي متوالي ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشت ميتوان مطمپن بود كه دارد اتفاقي مي افتد نه حالا كه عرضه هاي درشت داريم در بازار و نوسان قيمت حول ۲۰۰۰ تومان !‌اين وضعيت بدرد سرمايه گذاري نميخورد .
اما صدرا براي ۱ سال ديگر سهم خريدني ست !‌
از تحليلتان نيز متشكرم
رشيدي

eqbalnia
April 18th, 2004, 19:01
مدير عامل شرکت کشتي سازي و فراساحلي ايران درگفت وگو بامهر :
برنده مناقصه توسعه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي ماه آينده اعلام مي شود
مهر 29/1/83
بيش از پنج گروه از شرکتهاي داخلي و خارجي در مناقصه توسعه فازهاي 15 و 16 شرکت کرده اند که برنده مناقصه تا ماه آينده مشخص مي شود .
مدير عامل شرکت کشتي سازي و فراساحل ايران به عنوان يکي از شرکت کنندگان در مناقصه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي گفت: پنج گروه از شرکتهاي مختلف خارجي و ايراني در مناقصه شرکت کرده اند که اين مساله رقابت را براي شرکت کنندگان بسيار سخت کرده است.
مصطفي کربلايي اضافه کرد: در گروه اول شرکت کشتي سازي و فراساحل با همکاري چند شرکت خارجي از کشورهاي انگليس، ژاپن و کره و چند شرکت داخلي، در گروه دوم نيز شرکت سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران ، شرکت پتروپارس باهمکاري يک شرکت خارجي درمناقصه شرکت کرده اند.
وي اضافه کرد: شرکت صدرا با همکاري يک شرکت هلندي درگروه سوم، شرکت تکنيک با همکاري شرکت O1 و شرکت تاسيسات دريايي در گروه چهارم و در گروه پنجم نيز بنياد مستضعفان با همکاري يک شرکت روسي در مناقصه حضور دارند.
به گفته وي ، ارزش اين مناقصه 5/2 ميليارد دلار است که رقم بسيار بالايي است به همين علت تنها شرکتهاي بزرگ داخلي با تشکيل کنسرسيوم هاي خارجي توانسته اند در آن حضور يابند.
وي افزود: درحال حاضر کارهاي فني پروژه نهايي شده و پيش بيني مي شود برنده مناقصه تا يک ماه آينده مشخص شود .

محمد مهدی
April 20th, 2004, 01:32
:blink: خدا رحم كنه يعني صدرا جون خداحافظ؟

باغچه سرايي
April 21st, 2004, 11:13
نقل از روزنامه دنياي اقتصاد مورخه ۲/۲/۸۳

صدرا و فروش حقوقي‌ها

بهاي سهام صدرا روز يكشنبه مجددا روند كاهشي يافت كه شنيده‌ها حاكي از تاثير عمده فروش حقوقي‌ها در اين زمينه است. در حال حاضر شايعات حكايت از اين دارد كه سرمايه‌گذاري بيمه در حال فروش سهام‌هاي صدرا موجود در پرتفوي خود است.

اين فروش‌ها ضمن ايجاد سود در عملكرد حقوقي‌ها، فرصت خريد سهام‌هاي پربازده‌تر در بازار را فراهم مي‌كند.

در مورد صدرا همچنين شنيده مي‌شود كه شانس برنده شدن شركت‌فرا ساحل در مناقصه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي افزايش يافته است اگرچه به دليل آن كه صدرا مالك 21 درصد سهام فراساحل است، برنده شدن اين شركت نيز تاثير مثبتي بر درآمد صدرا دارد، كه البته به مراتب كمتر از برنده شدن مستقيم صدرا در اين مناقصه است

باغچه سرايي
April 24th, 2004, 09:24
نقل از روزنامه دنياي اقتصاد روز شنبه مورخه ۵/۲/۸۳


قرارداد فروش اقساطي صدرا هنوز منعقد نشده است

گروه بورس: به رغم گذشت بيش از 4 ماه از فروش شركت صدرا به بخش خصوصي قرارداد پرداخت اقساط اين شركت از سوي خريدار منعقد نشده است.

به گزارش قلم سبز ايران، در حالي كه مقرر بود 40 درصد مبلغ فروش شركت صدرا توسط خريدار به صورت نقدي و 60 درصد به صورت اقساط پرداخت شود اما عدم انعقاد قرارداد پرداخت اقساط مانع از نهايي شدن شيوه و زمان بازپرداخت شده است.

بر اساس اين گزارش منعقد شدن قرارداد فروش اقساطي شركت صدرا به دليل عدم دستيابي به توافق از سوي شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي به عنوان خريدار و سازمان خصوصي‌سازي به عنوان فروشنده است. اين در حالي است كه واگذاري صدرا از طريق بورس صورت گرفت و اين مزايده بزرگترين مزايده تاريخي خصوصي‌سازي در هنگام برگزاري آن لقب گرفت.

بنابراين گزارش طولاني شدن دوره انعقاد اين قرارداد، محصول درآمدهاي دولتي را با مشكل مواجه خواهد كرد. شركت صدرا از معدود شركت‌هاي فعال ايراني در صنايع پايين‌دستي نفت و گاز است و اين شركت در بسياري از مناقصات استخدام پيمانكار فرعي در حوزه‌هاي نفتي و گازي شركت مي‌كند.

Reza
April 28th, 2004, 23:27
شرکت "صدرا" کار انتقال نفت درياى خزر را تسهيل مي کند
نهم ارديبهشت ۱۳۸۳ برابر با۲۸ آوريل۲۰۰۴ همزمان با افتتاح خط لوله انتقال نفت (نکا رى )، کار احداث حوض خشک هزار تني براى ساخت سه فروند کشتي ويژه انتقال نفت کشورهاى حوزه درياى خزر به بنادر ايران ، آغاز مي شود. به گزارش روابط عمومي شرکت سرمايه گذارى بانک ملي ايران ، اين حوضچه به ۲۵۰ متر و با هزينه اى حدود۱۰۰ ميليارد ريال ساخته مي شودx۱۰ xابعاد۴۰ و از آن به عنوان پايگاه اصلي براى ساخت کشتيهاى مختلف براى تردد در درياى خزر استفاده خواهد شد.
سال گذشته ، قرارداد ساخت شش فروند نفتکش به ظرفيت ۶۳ هزار تن امضا شد، که سه فروند از اين کشتيها توسط شرکت صنعتي دريايي ايران و سه فروند ديگر توسط شرکت روسي "کروسني باريکاردى " ساخته مي شود.
هزينه ساخت اين کشتيها،۲۴۰ ميليون دلار و تاريخ تحويل آن به شرکت بهره بردار، سال۲۰۰۵ ميلادى تعيين شده است . کار انتقال نفت از بنادر درياى خزر به بنادر ايران ، در زمان حاضر با کشتيهاى کم ظرفيت انجام مي شود که اين امر کار انتقال نفت خام از ايران به بازارهاى جهاني به صورت "سواپ" را محدود کرده و هزينه حمل را افزايش مي دهد.
بر اساس برنامه ريزيهاى انجام شده ، کار سواپ نفت حوزه درياى خزر توسط ايران ، با توجه به محدوديتهاى کنوني ، با ظرفيت ۱۲۰ هزار بشکه در روز آغاز شده ، که اميد است با تکميل طرح و ساخت کشتيهاى نفتکش مذکور، اين رقم در سال ۲۰۰۵ ميلادى به ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يابد. مجمع کشتي سازى و سکوسازى درياى خزر، به عنوان يکي از شرکتهاى زير مجموعه صدرا، با۱۴۰۰ نفر نيرو، فعاليت خود را از سال۱۳۶۹ در درياى خزر آغاز کرده است .
ساخت سکوى اکتشاف و حفارى نيمه شناور ايران البرز به ارزش ۲۱۵ ميليون دلار به سفارش شرکت نفت درياى خزر، ساخت سه فروند شناور پشتيباني سکوى حفارى نيمه شناور با قدرت ۱۶ هزار اسب بخار با قابليت يدک کردن سکو به ارزش ۵۶ ميليون دلار، ساخت موج شکن و حوضچه فراگير با مجموع طول يالهاى آن به ميزان ۴۰۰۰ متر و ارزش ۳۰ ميليون دلار، از جمله فعاليتهاى شرکت صدراى درياى خزر است .
اين حوضچه که با سرمايه گذارى مشترک شرکت ملي نفت ايران و صدرا احداث مي شود، آينده درخشاني را براى توسعه کار و فعاليت صدرا دريايي خزر ترسيم مي کند که نمونه آن ارايه سفارشات جديد به شرکت صدرا است .

ايرنا

Reza
May 1st, 2004, 21:46
عمليات ساخت نفتكشهاي 63 هزار تني در شركت صدرا آغاز شد

خبرگزاي فارس: هزمان با بازديد رياست جمهوري از بندر نكاء و افتتاح خط لوله انتقال نفت (نكا - ري )، كار احداث حوض خشك 100 هزار تني براي ساخت سه فروند كشتي ويژه انتقال كشورهاي حوزه‌ درياي خزر به بنادر ايران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اين حوضچه به ابعاد 10×40×250 متر و با هزينه‌اي بالغ بر 100 ميليارد ريال ساخته مي‌شود و به عنوان پايگاه اصلي براي ساخت كشتيهاي مختلف براي تردد در درياي خزر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شركت صدرا به صورت يك شركت سهامي عام فعاليت‌ مي‌كند كه عمدترين بخش سهام آن متعلق به شركت سرمايه گذاري بانك ملي ايران است.
بنابراين گزارش، سال گذشته قرارداد ساخت 6 فروند نفتكش به ظرفيت 63 هزار تن امضا شد كه سه فروند از اين كشتيها توسط شركت‌ صنعتي دريايي ايران (صدرا) و سه فروند ديگر توسط شركت روسي كروسني باريكاردي ساخته مي‌شود.
اين گزارش حاكي است، شركت ملي نفتكش به عنوان سفارش دهنده اين كشتيها مترصد آن است كه تعداد كشتيهاي سفارشي به شركت صدرا را به 6 فروند برساند كه قرداد آن امضا شده و مراحل فعال كردن آن در جريان است.
يادآور مي‌شود، هزينه ساخت اين كشتيها 240 ميليون دلار و تاريخ تحويل آن به شركت‌ بهره‌بردار، سال 2005 ميلادي تعيين شده است.
بر اساس گزارش فوق، در حال حاضر كار انتقال نفت از بنادر مختلف دريايي خزر به بنادر ايران با كشتيهاي كم ظرفيت انجام مي‌شود كه اين موضوع كار انتقال نفت خام از ايران به بازارهاي جهاني به صورت سواپ را محدود كرده و هزينه حمل را افزايش مي‌دهد.
اين گزارش مي‌افزايد : براساس برنامه‌ريزيهاي انجام شده، كار سواپ نفت حوزه درياي خزر توسط ايران با توجه به محدوديتهاي كنوني با ظرفيت 120 هزار بشكه در روز آغاز شده است كه اميد است با تكميل طرح و ساخت كشتيهاي نفتكش مذكور، اين رقم در سال 2005 ميلادي به 500 هزار بشكه در روز افزايش يابد.
براساس اين گزارش، ساخت سكوي اكتشاف و حفاري نيمه شناور ايران البرز به ارزش 215 ميليون دلار به سفارش شركت نفت درياي خزر، ساخت سه فروند شناور پشتيباني سكوي حفاري نيمه شناور با قدرت 16 هزار اسب بخار با قابليت يدك كردن سكو به ارزش 56 ميليون دلار، ساخت موج شكن و حوضچه فراگير با مجموع طول يالهاي آن به ميزان 4000 متر و ارزش 30 ميليون دلار از جمله فعاليتهاي شركت صدرا در درياي خزر است.

Reza
May 2nd, 2004, 21:22
صدرا در هيأت مديره، آذرآب جاي گرفت
شركت صنعتي دريايي ايران در تركيب جديد هيأت مديره آذرآب قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ما ديروز در مجمع فوق‌العاده شركت آذرآب، هيأت مديره جديد اين شركت انتخاب شدند.

تركيب هيأت مديره جديد به شرح زير است:

1- شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي
2- شركت سرمايه‌‌گذاري بوعلي
3- شركت صدرا
4- صنايع فراساحل
5- صنايع بندر آزاد فراساحل قشم
6- صنايع دريا فن قشم (صدف)
7- پترو شيميران

دنياي اقتصاد

نشپشم
May 7th, 2004, 01:38
salam benazare man sadra nakhareen teractor sazi bekhareen chon saipa dareh sahame teractor sazio meekhareh bazam khasteen khabar midam :lol:

eqbalnia
May 10th, 2004, 17:49
براي اولين بار در كشور
صدرا موفق به ساخت نفتكش 4800 تني شد
ايسنا 20/2/83


خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت صدرا گفت: شركت صدرا براي اولين بار در تاريخ ايران موفق به ساخت نفتكش 4800 تني در درياي خزر شده است و اين در حالي است كه قبل از اين ايران مجبور بود كشتيهاي خريداري شده را با دريافت مجوز از روسيه و از كانال ولگا - دن وارد اين دريا كند.

به گزارش خبرگزاري فارس از روابط عمومي شركت سرمايهگذاري بانك ملي ايران، جليل خبره گفت:انتقال كشتي از كانال ولگا _ دن علاوه بر ايجاد مشكلات به دليل وجود يخبندان طولاني در طول سال و هزينه سنگين به دليل انحصاري بودن انتقال كشتي از اين كانال، ورود كشتيهاي بزرگ به درياي خزر را محدود كرده است.
خبره توليد سكوهاي نفتي در حاشيه درياي خزر را از اقدامات مهم ديگر اين شركت ذكر كرد كه به لحاظ اقتصادي و سياسي اهميت ويژهاي دارد.
وي افزود: صدرا بعد از ساخت سكوي نفتي نيمه شناور البرز، ساخت سكوي شناور حفاري نفتي ديگري را در دست اقدام دارد كه اين سكو قادر به حفاري در عمق يك هزار متري و شش هزار متري زير بستر دريا است.
وي، فعاليت شركت صدرا در حوزه گازي پارس جنوبي و تعمير و نگهداري سازههاي دريايي و كشتيهاي اقيانوس پيما در جنوب كشور را از ديگر اقدامات مهم اين شركت عنوان كرد.
خبره گفت: اين شركت در حال حاضر به صورت مستقيم و يا با شريك خارجي در بسياري از مناقصهها شركت كرده است و چندين طرح بزرگ را در دست اجرا دارد كه موجب افزايش توان متخصصان ايراني و زمينهساز حضور ايران در بازارهاي بينالمللي پيمانكاري نيز شده است.
مديرعامل شركت صدرا اظهاركرد: اين شركت همزمان با حضور رياست جمهوري به نكا، ساخت نخستين حوضچه خشك 100 هزار تني براي توليد سه كشتي نفتكش 63 هزار تني را آغاز كرد كه با ورود اين كشتيها به درياي خزر، ميزان انتقال نفت درياي خزر از طريق ايران با سرعت بيشتر و هزينه كمتري انجام خواهد شد.
به گفته وي، صدرا بزرگترين شركت پيمانكاري و سازنده سازههاي دريايي است كه با خريد بخش عمده سهام آن توسط شركت سرمايهگذاري بانك ملي ايران، توان حضور آن در بازار رقابتي در اجراي طرحهاي مختلف افزايش يافته است.

eqbalnia
May 11th, 2004, 12:41
مدير عامل شرکت سرمايه گذاري بانک ملي در گفت و گو با "مهر":
قيمت سهام صدرا 30 درصد از ارزانتر از قيمت واقعي آن است
صدرا نيازي به بازارسازي براي افزايش قيمت ندارد و با توجه به ارزش ذاتي اين سهم ، بزودي بازار شاهد افزايش قيمت آن خواهد بود.
مديرعامل شرکت سرمايه گذاري بانک ملي ايران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي مهر با بيان اين مطلب افزود: هم اکنون قيمت سهام صدرا 30 درصد از قيمت واقعي آن ارزانتر است که پيش بيني مي شود تا دو ماه آينده به بالاتر از قيمت واقعي افزايش يابد.
محمد مهرزاد گفت: شرايط عمومي بورس علاوه بر تاثيري که بر قيمت سهم دارد بر استحکام، توان و قدرت سهام نيز موثر است که با ورود بازار به شرايط ثبات قيمتها نيز واقعي تر خواهند شد.
وي افزود: به طور معمول سهام مديريتي در مزايده تا50 درصد بالاتر از قيمت واقعي واگذار مي شود در حاليکه سهام صدرا تنها 3 تا 4 درصد بالاتر ازقيمت واقعي بفروش رسيد از اينرو افت قيمت موقت اين سهام را نمي توان ناشي از افزايش قيمت موقتي در زمان مزايده دانست.
به گفته وي، افت قيمت تنها به سهام صدرا اختصاص نداشت و اغلب سهم هاي بازار به لحاظ شرايط بي ثبات بورس و کاهش نقدينگي بازار با افت قيمت مواجه شدند
مهرزاد افزود: با توجه به نزديک شدن به پايان سال مالي شرکتهاي بزرگ سرمايه گذاري نيز با کمبود نقدينگي روبرو شده اند. چنانچه مطالعه ميزان معاملات سال گذشته بورس نشان دهنده سرمايه گذاريهاي بالا توسط اين شرکتها و فعالان بازار است که سبب شده بازار با کمبود نقدينگي مواجه شود.
شرکت سهامي دريايي ايرا ن صدرا اصلي ترين شرکت ايراني فعال در بخش فعاليتهاي فرا ساحل است و در درياي خزر بيشترين فعاليت مربوط به بخش نفت به عهده اين شرکت گذاشته شده است اين شرکت بصورت شرکت سهامي عام با سرمايه فعلي يکصد ميليارد ريال فعال است که شرکت سرمايه گذاري بانک ملي ايران از عمده ترين سرمايه گذاران آن است که قيمت سهام صدراپس از خريد توسط بانک ملي ايران با افت قيمت مواجه شد.

Reza
June 16th, 2004, 11:46
منبع: وبلاگ صنعتي دريايي ايران http://kargozar.persianblog.com

جـوجه اردك زشت: صدرايي كه نمي‌شناسيـمش

غلامحسين‌صابري - http://saberi.persianblog.com - سيدمحمد سادات

سه‌ماه پيش در مقاله‌اي باعنوان صدرنشيني صدرا، نگارندگان اين مقاله سعي‌كردند تا توان بالقوه‌ي صدرا را بررسي‌كنند و شركتي را بازشناسند كه مي‌تواند در بازار جهاني نيز بي‌هيچ اشكالي فعاليت‌كند. از آن زمان، اسفند 82، تا به امروز، صدرا بسياري از سهامداران خردش را به خرده‌گيري انداخته، بسياري را مايوس و مجبور به خروج از دايره‌ي سهامداران، و قيمت‌هايي را عرضه‌كرده‌است كه هر ذهني را به‌تعجب وامي‌دارد.

شايد مهم‌ترين سوال اين باشد كه صدرا چه قدم اشتباهي برداشته كه بايد سهامش تا 40درصد سقوط‌كند؟ آيا پروژه‌هايش را از دست‌داده‌است؟ آيا جزيره‌اش در بوشهر را سيل‌برده يا زلزله‌اي ناگهاني مجتمع عظيمش در خزر را نابودكرده‌است؟ آيا مهندسانش درعرض سه‌ماه بكلي علم خود را از دست داده‌اند يا تجهيزات شركت در اين سه‌ماه بكلي ضايع و مستهلك‌شده‌اند؟ براستي دليل نزول شركتي با اين همه امكانات و پروژه‌ها چيست؟

همانگونه كه در مقاله‌ي قبلي اشاره‌شد، بيش‌از آنكه دلايل فني سبب نزول سهام صدرا باشد، اعتقادمان بر اين است كه دلايلي كه سياسي و باندبازي مي‌ناميمش سكون و نزول صدرا را رقم‌زده‌اند.

سناريوهاي مختلفي را مي‌توان براي چرايي كاهش قيمت صدرا درنظرگرفت:


• سناريوي اول، زلزله‌ي سياسي

سهام اين شركت، به قيمتي كمتر از ارزش واقعي‌اش به‌فروش رسيد؛ بديهي‌است كه با تغيير ساختار سياسي كشور و احتمال حساب‌كشي اقتصادي بسيارسخت مجلس‌هفتم، از دولت كنوني، خصوصي‌سازي‌ها و فروش شركت‌هاي دولتي نيز زير ذره‌بين كمسيون‌هاي مختلف مجلس‌هفتم، قرارخواهدگرفت. برنده‌ي مناقصه‌ي تاريخي صدرا نمي‌خواهد تا از شيريني خريد صدرا در قيمتي پايين‌تر از انتظار را با جلسات سنگين با مجلس بكاهد؛ پس لازم بود تا مدتي نزديك به چهار تا پنج‌ماه صدرا نه‌تنها رشد نداشته‌باشد كه نزولي 40درصدي را نيز تجربه‌كند. مطرح‌كنندگان اين سناريو بايد درنظرداشته باشند كه سرمايه‌گذاري بانك‌ملي تنها هنر خود را در خريد ارزان‌قيمت صدرا به‌رخ‌كشيد؛ هنري كه ديگران فاقد آن بودند. هم مديران بورس و هم سايرين بارها تاكيد داشته‌اند كه معامله‌ي صدرا از شفاف‌ترين معامله‌هاي بورسي بود و هيچ تقلب و هماهنگي قبلي در آن وجودنداشت.


• سناريوي دوم، تفكرعجيب

مديريت‌صدرا قصددارد تا پس‌از افتي ساختگي در قيمت سهام صدرا، قدرتش را در مديريت به‌رخ‌كشد و پس از اين افت 40درصدي، صعودي عجيب را به سهامداران عمده‌اش تقديم‌كند. اين تفكر اساساً منطقي‌نيست!


• سناريوي سوم، نقش بازندگان

پس‌از فروش صدرا به سرمايه‌گذاري كه هيچ‌كس انتظارش را نداشت، طبيعي‌است كه بسياري از كساني كه با هدف تصاحب سهام مديريتي صدرا، پيش‌از مناقصه‌ي بزرگ اقدام به جمع‌آوري اين سهم كرده‌بودند، ناچار به تغيير سياست‌هاي خود شدند و روي سوي صنايع ديگر كردند. براي سرمايه‌گذاري در ساير بخش‌هاي صنعت، بازندگان بازي بزرگ، ناچار از فروش مازاد سهام صدرا بودند تا به اين شكل، بتوانند سرمايه‌ي لازم براي فعاليت در ساير بخش‌ها را آزادكنند. رفتار سايپا پس‌از مناقصه، اين‌گونه تفسيرمي‌شود. در ميان سهام صدرا موقتاً قرباني تغيير ديدگاه مديريتي بازندگان خود شد.


• سناريوي چهارم، تئوري توطئه

خيلي‌وقت‌ها ما ايراني‌ها پيش‌از هرچيز ديگر علاقه داريم تا تئوري توطئه را در ذهن خود شكل‌دهيم! عده‌اي بورس‌باز كهنه‌كار و سودجو، درپي آنند تا با سوءاستفاده از كم‌حوصلگي سهام‌داران جزء، جيب‌هاي خود را پركنند. آنها سهام را در قيمت 2100تومان تا 2300تومان به‌صورتي هماهنگ و با جوسازي منفي ناگهان عرضه‌مي‌كنند و قيمت را به زير 1900تومان مي‌رسانند تا سهامداران خردِ كم‌حوصله، فروش و ترك صحنه را بر ماندگاري و صبر ترجيح‌دهند و سهامشان را مجدد به اين سودجويان تقديم‌كنند و صبركنند تا با اندكي رشد در قيمت صدرا براي خريد هجوم آورند و دراين ميان سود سرشاري را نصيب آن كهنه‌كاران كنند!

نوع ديگري نيز مي‌توان تئوري توطئه را بازسازي‌كرد؛ همان‌گونه كه عده‌اي از سرمايه‌گذار‌ها قصددارند تا ديگر سرمايه‌گذاري در صنايع زيربنايي دريايي نداشته‌باشند، برخي ديگر مايلند تا در اين حوزه فعال‌شوند و سعي‌دارند تا با ايجاد جومنفي در بازار، سهم با ارزش صدرا را در قيمتي پايين‌تر خريداري‌كنند و سبد خود را از سهمي بي‌نظير انباشته‌كنند.


• سناريوي پنجم، تنهايي

صدرا تنهاست. صدرا، امروز، جوجه اردكي زشتي را مي‌ماند كه حتي سهام‌دار عمده‌اش نيز اهميتي به حمايتش نمي‌دهد، چراكه اين سهم زيبايي ذاتي دارد كه نيازي به حمايت از او نيست. همان‌گونه كه آقاي مهرزاد نيز در مجمع صدرا اعلام‌داشت، به چه‌دليل بانك‌ملي بايد مبالغي كلان را براي حمايت از جوجه اردك زشتش هزينه‌كند؟ صدرا ذاتاً سهامي با ارزش است. آنها كه در صدرا يا با صدرا كاركرده‌اند مي‌دانند كه اين شركت تواني بي‌نظير را در بين تمام شركت‌هاي ايراني جمع‌آوري‌كرده‌است و شايد از معدود شركت‌هاي ايراني باشد كه با ورود ايران به سازمان‌تجارت‌جهاني، چيزي را از دست‌ندهد و به‌راحتي مسير گذشته‌اش را ادامه‌دهد. طبيعي است كه هرمديري در سازمانش، به‌جاي توجه بي‌دليل به بخش قوي و خوداتكا، بخش‌هاي ضعيف‌تر را تحت حمايت خود درآورد، كاري كه اگر مدير سرمايه‌گذاري بانك‌ملي آن‌را انجام‌ندهد بايد از او خرده‌گرفت. صدرا شركتي خوداتكا و قوي است، آينده اين را نشان خواهدداد. شايد بسياري از خرده سهام‌داراني كه سهماشان را به ثمن‌بخس عرضه‌كردند روزي همين نزديكي‌ها افسوس پشت‌پا زدن به اين سهم را داشته‌باشند.



هرچند تمام سناريوهاي فوق، ممكن و نمايانگر برخي جنبه‌هاي حقيقت پنهان بازي صدرا هستند؛ اما شايد محتمل‌ترينِ گزينه‌ها همين عدم حمايتِ منطقي سهام‌دار عمده و كم‌حوصلگي سهامدار خردي باشد كه مي‌خواهد يك‌شبه ره صدروزه(!) را طي‌كند.

صدرا رشدي بي‌نظير را به مدت دوسال از خود نشان‌داد و به اندكي استراحت و تجديدقوا نياز داشت. دوره‌ي استراحت و خواب صدرا رو به‌پايان است. اين سهم به دلايل بسيار رشد خواهدكرد، پروژه‌هاي بسيار در صنعت نفت‌وگاز، بازسازي ناوگان فرسوده‌ي حمل‌ونقل دريايي، انبوه سازه‌هاي درياي و آبي- خاكي كه كشور نيازمند آنهاست و فضايي بي‌رقيب بزرگ، محيطي بي‌نظير را براي صدرا رقم‌زده‌است. بزرگ‌ترين رقيبي كه براي صدرا مي‌توان تصوركرد، شركت فراساحل است. شركتي كه صدرا، خود، صاحب يك‌پنجم آن است و هنوز ده‌سالي بايد سرمايه ببلعد تا بتواند امكانات امروز صدرا را در خود جمع‌كند.

نزديك دوميليارد دلار پروژه، رقم اندكي براي يك شركت ايراني نيست، رقمي كه با پذيرش پروژه‌هاي جديد مي‌رود تا دوبرابر شود. دولت جمهوري‌اسلامي‌ايران كه ساليان درازي روي صدرا سرمايه‌گذاري كرده، نخواهدگذاشت تا اين سهم زمين خورده، كارنامه‌اش در خصوصي‌سازي‌هاي بزرگ، نمره‌ي منفي را كسب‌كند. ملاقات‌هاي آقاي خبره با آقاي سيدمحمد خاتمي، رئيس‌جمهور محترم و آقاي هاشمي‌رفسنجاني، رئيس‌مجمع تشخيص‌مصلحت، و خبرهايي از كسب حمايت عمده و اعطاي وام‌هاي كلان به صدرا نشان از رشد صدرا در همين نزديكي‌هاست. به‌زودي با ذره‌بين به دنبال سهام صدرا باشيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه‌ي پروژه‌ها و توان صدرا به مقاله‌ي پيشين نوشته‌شده توسط نگارندگان در روزنامه‌ي شرق، پنج‌شنبه 14 اسفندماه 1382، مراجعه‌كنيد.

eqbalnia
June 16th, 2004, 12:59
مهندس فروزش:
»اويك» در مناقصه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي شانس بيشتري دارد

دنياي اقتصاد 27/3/83
گروه انرژي: تجربه فني و پيشينه موفق عمليات مهندسي شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت در مقايسه با ديگر شركتها، شانس اين شركت را براي برنده شدن در مناقصه فازهاي 15 و 16 طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي بيشتر كرده است.
رييس هيات مديره شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت «اويك» در گفتوگو با خبرنگار شانا با بيان اين كه شركت «اويك» در قالب يك كنسرسيوم با شركت فرانسوي «تكنيپ» در مناقصه فازهاي 15 و 16 ميدان پارس جنوبي شركت كرده است افزود: حداقل 5 گروه مشترك از شركتهاي داخلي و خارجي داراي صلاحيتهاي فني در اين مناقصه شركت كردهاند.
مهندس غلامرضا فروزش، با اشاره به وجود تجربه مهندسي اين شركت در توسعه فازهاي قبلي ميدان گازي پارس جنوبي، اجراي فازهاي 9 و 10 اين ميدان و صرف هزاران نفر ساعت كار مهندسي مشترك بين گروه مهندسي «تكنيپ» و «اويك» گفت: به نظر ميرسد شانس اين گروه براي برنده شدن در مناقصه اين بيش از ديگر شركت كنندگان باشد.
وي افزود: براي شركت در مناقصه فازهاي 15 و 16 ميدان گازي پارس جنوبي تاكنون كنسرسيومهاي مختلف پيشنهادهاي فني خود را ارائه كردهاند و در حال حاضر كارفرما (شركت نفت و گاز پارس) بررسيهاي فني را در مورد صلاحيتهاي شركت كنندگان آغاز كرده است.
مهندس فروزش با بيان اين كه، برنده مناقصه اين پروژه بعد از بررسي پاكتهاي محرمانه مالي تعيين خواهد شد گفت: در اين مرحله هر كدام از شركت كنندگان در مناقصه با توجه به صلاحيتها و سياستهاي خود، پيشنهادهاي مالي را ارائه خواهند داد.
رييس هيات مديره شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت، با اشاره به فعاليت اين شركت در فازهاي 9 و 10 ميدان گازي پارس جنوبي تصريح كرد: شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت، عمليات مهندسي توسعه اين فازها را كه تاكنون پيشرفت قابل توجهي داشته است در دست اجرا دارد.
وي با بيان اين كه عمليات خاكبرداري فازهاي 9 و 10 ميدان گازي پارس جنوبي يكي از فعاليتهاي مقدماتي و مهم توسعه اين فازهاست افزود: در حال حاضر عمليات خاكبرداري اين فازها در حدود 70 درصد پيشرفت دارد. رييس هيات مديره مهندسي و ساختمان صنايع نفت، زمان پايان عمليات خاكبرداري فازها ي9 و 10 پارس جنوبي را نيمه نخست تير ماه سال جاري اعلام كرد.
وي همچنين از ساخت بخش اصلي فلزي مخازن ذخيره مايعات گازي و مخازن «ال پي جي» بعد از پايان مراحل خاك برداري در پروژه فازهاي 9 و 10 ميدان گازي پارس جنوبي خبر داد.
فروزش افزود: برنامهريزي به منظور ساخت بخشهاي ساختمان اداري و اردوگاهها در فازهاي 9 و 10 نيز انجام شده است و هم اكنون عمليات توسعه اين فازها طبق برنامهريزي زمانبندي تعيين شده پيش ميرود.به گزارش خبرنگار شانا شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت «اويك» در ارديبهشت ماه سال 1366 با هدف خودكفايي و حداكثر بهرهبرداري از توان تجهيزات فني و نيروي انساني داخلي در پروژههاي نفت، گاز و پتروشيميبه منظور مقابله با خرابيهاي ناشي از جنگ تحميلي و آسيب به پالايشگاهها و تجهيزات نفت و گاز همچنين بازسازي و راهاندازي آنها تاسيس شد.
اين شركت همچنين به منظور ارائه خدمات به صورت پيمانكاري عمومي، مديريت پيمان، و انجام تمام فعاليتها و عمليات مهندسي طراحي و اجرايي مربوط به پروژههاي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، ساخت واحدهاي پالايشگاهي، واحد نيروگاهها و خطوط انتقال نيرو ، راهسازي؛ مخزن سازي و موارد ديگر ايجاد شده است.شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت «اويك» با حضور در دهها پروژه عظيم نفت، گاز و پتروشيمياز جمله توسعه فازهاي 9 و 10ميدان گازي پارس جنوبي نقش موثري در خودكفايي صنعت نفت كشور دارد.
كنسرسيومي متشكل از شركتهاي شركت «اويك»، «ال جي» و« اي. او. ايي. سي» توسعه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي را بر عهده دارند.
اجرا و ساخت پالايشگاهها، سكوهاي دريايي و خط لوله دريا در اين فازها در اسفند ماه سال 1381 به صورت فاينانس به مشاركت شركتهاي مهندسي و ساختمان صنايع نفت، مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي و شركت «ال .جي» كره جنوبي واگذار شده است.














صدرا پل ميانگذر درياچه اروميه را احداث ميكند

ايسنا 26/3/83
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس اقتصادي - صنعت و معدن
شركت صنايع دريايي ايران (صدرا) با احداث كارگاه عملياتي در ساحل درياچه اروميه، عمليات ساخت پل ميانگذر اين درياچه به طول ٢٥٠٠ متر را آغاز كرد.
به گزارش ايسنا، براساس قراداد منعقده بين شركت صدرا و وزارت راه و ترابري شركت صدرا علاوه بر ساخت پل بزرگ مياني به طول ٢ كيلومتر و پل آب گذر به طول ٥٠٠ متر، تكميل و حفاظت خاكريز موجود به طول ٥/١٢ كيلومتر را نيز به عهده خواهد داشت.
براي حفاظت از خاكريز كنوني، ٣٢ هزار متر شمع فلزي، ١٤ هزار تن مصالح فلزي، ٦٠ هزار مترمكعب بتن، ٢٥٠ هزار مترمكعب عمليات خاكي و ٥/١ ميليون مترمكعب تحكيم عمليات خاكي انجام خواهد شد.
با احداث اين پل مسير اروميه - تبريز ١٥٠ كيلومتر نزديكترو مسير ارتباطي ايمن و كوتاهتري ميان اين دو شهر بزرگ غرب كشور فراهم ميشود.
در حال حاضر براي طي كردن مسافت دو هزار متري ياد شده، از شناورها استفاده ميشود و با ساخت اسكله در انتهاي هر دو بخش خاكريزي شده و عبور دادن وسايل نقليه با شناور، رفتوآمد در ميان گذر صورت ميگيرد.
چهار شناور متعلق به سازمان همياري شهرداريهاي آذربايجانغربي و سپاه پاسداران دراين مسير فعاليت ميكنند كه استفاده از اين شناورها با توجه به كثرت خودروها وحجم رفتوآمد معطلي مسافران را در پي دارد.
ايده ايجاد پل شناور درحد فاصل دو قسمت خاكريزي شده، به موازات استفاده از شناورها براي جابهجا كردن مسافر شكل گرفت و در سال ٦٨ به مرحله اجرا نيز درآمد كه پس از چهار ماه بهرهبرداري، طوفان شديد پل را تخريب كرد.
براساس گزارش روابط عمومي شركت سرمايهگذاري بانك ملي ايران، قرارداد احداث پل ثابت در بهمنماه سال ٨١ با مبلغ اوليه ٥٠٠ ميليارد ريال با شركت صدرا منعقد شد كه به گفته مسوولان اجرايي با توجه به تغيير طول پل بزرگ مياني از هزار و ٤٠٠ متر به دو هزار متر و تعريض ميانگذر بمنظور عبور خط آهن برآورد هزينههاي طرح افزايش يافته و ميزان افزايش مبلغ قرارداد به زودي اعلام خواهد شد.
با توجه به تغييرات صورتگرفته در برآورد هزينههاي طرح، دستاندركاران پيشبيني ميكنند در صورت تخصيص بودجه منطقي و بموقع، اين طرح تا پايان سال ٨٥ به بهرهبرداري برسد.
بر اساس اين گزارش، شرك صدرا خدمات مطالعاتي و مهندسي عمليات مربوط به اين پروژه را با همكاري شركتهاي مهندسي AAS-jakobsen و NGI انجام داده است، اما ١٠٠ درصد سهم قرارداد به اين شركت تعلق دارد.
شركت صدرا بعنوان يكي از شركتهاي فعال در بخش فراساحل بصورت سهامي عام با سرمايه فعلي ١٠٠ ميليارد ريال فعاليت ميكند و شركت سرمايهگذاري بانك ملي ايران از عمدهترين سهامداران آن است.
با توجه به اهميت حفظ شرايط اكولوژيك و زيستمحيطي درياچه اروميه و جلوگيري از هرگونه عوارض سوء در جريان احداث پل، مطالعات هيدورليك و هيدروديناميك لازم و بررسيهاي زيستمحيطي بطور كامل در منطقه صورت گرفته است.
اين گزارش حاكيست احداث پل آبگذر به طول ٥٠٠ متر در ٥/٣ كيلومتري خاكريزي غربي نيز بمنظور جلوگيري از كاهش شوري آب در قسمت جنوبي و شورتر شدن آب در بخش شمالي، گردش آب و حفظ اكوسيستم درياچه صورت ميگيرد.
احداث پل ميانگذر درياچه اروميه و تكميل بزرگراه شهيد كلانتري، علاوه بر كاهش طول مسير تردد ميان تبريز و اروميه، آثار مثبتي نظير كاهش هزينه سوخت، آلايندههاي هوا، صرفهجويي در وقت مسافران، سهولت و ايمني تردد، رونق توريسم و فعاليتهاي اقتصادي درمنطقه را بدنبال خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش، در صورت تكميل اين طرح، روزانه حداقل پنج هزار دستگاه وسيله نقليه سبك و سنگين از اين مسير عبورخواهند كرد كه با توجه به قيمت جهاني سوخت، پيشبيني ميشود سالانه حدود شش ميليون و ٦٠٠ هزار دلار صرفهجويي ارزي را حاصل شود.
درياچه اروميه بزرگترين درياچه داخلي و دائمي كشور واقع در شمالغرب ايران ميان دو استان آذربايجانغربيو آذربايجانشرقي با وسعت پنج هزار و ٥٠٠ كيلومتر مربع به طول ١٢٠ الي ١٤٠ كيلومتر و عرض ١٥ الي ٥٨ كيلومتر است.
اين درياچه با دارا بودن ١٠٢ جزيره كوچك و بزرگ از طرف سازمان جهني يونسكو به عنوان يكي از ٥٩ پارك بينالمللي ذخاير طبيعي جهان معرفي و ثبت شده است و بعلت ويژگيهاي منحصربفرد خود سالانه هزاران گردشگر داخلي وخارجي را جذب كرده است.
با احداث پل ميانگذر درياچه اروميه انتظار ميرود بر جاذبههاي گردشگري غرب كشور افزوده شود و با ايجاد انگيزه براي تردد بسياري از خودروهاي ترانزيتي درمسير ايران تركيه از مرز سرو از بار ترافيكي تبريز - بازرگان كاسته شود.
با آغاز عمليات احداث پل ميانگذار درياچه اروميه، فعاليت شركت صدرا به درياچههاي داخلي ايران نيز تسري پيدا كرد.
اين شركت در زمينه توليد سازههاي دريايي و كشتيسازي فعاليت دارد و دراجراي بسياري از طرحهاي بزرگ در جنوب كشور و درياي مازندران فعال است.
انتهاي پيام

Reza
June 20th, 2004, 22:58
عضو هيأت‌مديره صدرا:
هرگونه تغيير درپيش‌بيني سود صدرا بلافاصله به اطلاع بازار رسانده مي شود

تهران-خبرگزاري كار ايران
هيأت‌مديره صدرا با توجه به شرايط موجود هنوز در مورد تعديل پيش‌بيني سود (EPS) اين شركت به جمع‌بندي نهايي نرسيده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا , دكتر سعدي عضو هيأت‌مديرة شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) با اعلام اين مطلب گفت: هرگونه تغيير در EPS صدرا به نهايي شدن قراردادهاي آتي اين شركت بستگي خواهد داشت.
وي افزود: شركت صدرا در چندين مناقصه حضور يافته كه جزئيات اين مناقصه‌ها در گزارش هيأت‌مديره به آخرين مجمع عمومي عادي سالانه به طور شفاف اعلام شده است.
وي ادامه داد: برنده شدن صدرا در هر يك از مناقصه‌ها بالطبع مي‌تواند EPS فعلي صدرا را تغيير دهد.
عضو هيأت‌مديره صدرا تأكيد كرد: مديريت صدرا در صورت به وجود آمدن هرگونه تغيير در پيش‌بيني سود اين شركت حتماً و بلافاصله تغييرات تازه را به بازار اعلام خواهد كرد.
دكتر سعدي گفت: به اعتقاد ما قيمت سهام صدرا در هفته‌هاي اخير بيش از حد كاهش يافته بود بنابراين رشد قيمت سهام آن در دو روز گذشته را به عنوان يك حركت اصلاحي در جهت واقعي شدن ارزش سهام صدرا ارزيابي مي‌كنيم.
وي افزود: صدرا همواره به عنوان يك سهم خوب و شركتي با پتانسيل بالا مطرح بوده است.
وي ادامه داد: برنامه‌هاي دولت براي توسعة صنايع نفت و پتروشيمي پتانسيل‌هاي بالايي را براي رشد در صنعت تجهيزات به وجود آورده و به همين دليل همواره ممكن است از اين‌گونه شركت‌ها اخبار مثبت و خوشحال‌ كننده‌اي به‌دست سهامداران و سرمايه‌گذاران در بورس برسد.

Reza
July 20th, 2004, 08:31
يك ميليارد دلار از فاز 15 و 16 پارس‌جنوبي متعلق به صدرا است

پارس‌نيوز: اگر صدرا در مناقصه فاز 15 و 16 پارس‌جنوبي برنده شود يك ميليارد دلار از 2.5 ميليارد دلار مبلغ قرار داد متعلق به صدرا خواهد بود.

نعمت مظلوميان معاونت مالي و اداري و عضو هيأت مديره شركت صدرا گفت:" اگر شركت صدرا در مناقصه فاز 15 و 16 پارس‌جنوبي برنده شود از مجموع 2.5 ميليارد دلار مبلغ قرارداد قطعاً يك ميليارد دلار به صدرا تعلق خواهد گرفت و صدرا نيز قطعاً قسمت وسيعي از كار در بخش مخازن و غيره را به شركت صنايع آذراب واگذار خواهد كرد."

وي در رابطه با فعاليت شركت آذرآب اذعان داشت:" شركت آذرآب پتانسيل بسيار بالايي براي توليد دارد و اگر مديريت خوبي داشته‌باشد به راحتي سهام اين شركت افزايش مي‌يابد."

مظلوميان با اشاره به اينكه تاكنون ضعف مديريتي مانع فعاليت مناسب آذرآب شده است در خصوص تغيير 3 دوره مديريت اين شركت ابراز داشت:" صدرا از اواخر ارديبهشت‌ماه 83 مديريت آذرآب را برعهده گرفت و در اين مدت ميزان قراردادهاي منعقده از كل قراردادهاي سال 82 بيشتر بوده است."

وي در پاسخ به اين سؤال كه ساخت كشتي‌هاي LNG به كجا كشيده شد به خبرنگار پارس‌نيوز گفت: "در اين رابطه نامه‌اي به رئيس جمهور ارسال شد و اين نامه پس از دستور رياست جمهوري هم‌اكنون براي تصويب به سازمان برنامه و بودجه منتقل شده است."

عضو هيأت مديره شركت صدرا در رابطه با قرارداد ساخت 6 فروند كشتي فله‌بر 35 هزار تني با شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت:" هنوز بر سر قيمت اين كشتي‌ها اختلاف وجود دارد و تاكنون كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با رقم پيشنهادي ما موافقت نكرده است."