PDA

View Full Version : تحليلي بر مداران


Homitrade
August 30th, 2004, 15:02
سلام دوستان حتما ميخاين بگين سهم قطحي بود رفتم سراغ مداران.ولي خواستم يه نگاه كوچولويي به اين سهم بكنيم تا ببينيم چي ميشه؟!شما هرچي ميدونيد بگيد!باشه ;) اين تحليل با نگاهي برتحليل هاي ديگر دوستان بوده و اميدوارم مقبول شما قرار بگيرد.
مداران سهم پر ريسكيه.بيشترين دلايلي كه ميگند اين سهم پر ريسكه عبارتند از: وضعيت صنعت اي تي-در انحصار بودن بازار به دست شركتهاي دولتي-مديريت مشكوك-ناتواني دراجراي قرارداد(كه از ضعف مديريت ناشي مي شود).
يكي از عزيزان بورسي در تحليل اين سهم درباره وضعيت بد اين صنعت گفته:*به نظر مي رسد علت اصلي آن خصوصا براي مداران و مخابرات در قرار دادهاي اين شركت نهفته است.
با توجه به نحوه بودجه ريزي(نويسي) كه قراراست امسال تغيير كند. بعد از تقسيم غنائم (بودجه) در ادارات و شركتهاي دولتي عملا شركتهاي اين گروه كه وابسته به ادارت و سازمانهاي دولتي بودند، در نيمه دوم سال از اين بودجه و بعد از مراحل پيچيده انتقال و دريافت بهرمند مي شدند و رشد انها به سال آينده موكول مي شد . كه شايد بتوان گفت اين صنعت جز معدود صنايعي است كه بعد از انعقاد قرار داد نيز تضميني براي اجراي قرارداد وجود ندارد.
شركت معظم مخابرات ايران با وجود بازار انحصاري و رشد نيافته خود حاكميتي بي چون و چرا در اين صنعت اجرا مي كند - هر قرارداد بزرگ در اين صنعت نياز به مجوز اين شركت داشته و معدود شركتهايي كه خارج از اين سيكل اقدام مي كنند به سرعت رو به زوال مي روند*در يكي از گفتگوهايي كه در يكي از روزنامه ها چاپ شده مديرعامل اين شركت ذكر كرده*داده پردازی ایران به عنوان نخستین شرکت خدماتی حاضر در بورس تهران از نظر عملیاتی و عملیات مدیریت با استانداردهای بالای اروپایی کار می کند و براین اساس همواره برنامه های آینده و ریز بودجه‌های آن به تفکیک مشخص است.

وی افزود: براین اساس عددی که به عنوان EPS داده پردازی به بازار اعلام می شود حاصل در نظر گرفتن مجموع احتمالات در انعقاد یا عدم انعقاد قراردادهای پیش بینی شده است .

وی ادامه داد : در حال حاضر 100 نوع قرارداد در مجموعه داده پردازی پیش بینی و طراحی شده است و کارشناسان این شرکت ضریب احتمال انعقاد آن را مشخص کرده اند .

قائمیان گفت : سهامداران با ید توجه داشته باشند روند انعقاد هر قرارداد معمولا" تا 8 ماه به طول می انجامد ، ضمن این که نمی توان با اولین پیش پرداخت، سود شناسایی کرد، زیرا پرداخت‌های واقعی بابت انجام قراردادها در دوره‌های یک تا دو ساله انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که مدیریت قراردادهای خدماتی از قراردادهای بازرگانی بسیار دشوارتر است افزود : به عنوان مثال از یک قرارداد پنج میلیارد تومانی در سال اول حداکثر دومیلیارد تومان درآمد شناسایی می شود که فقط 10 تا 15 درصد آن به عنوان سود در حساب های شرکت منظور خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره داده پردازی گفت: اساسا" قراردادهای این شرکت به شکلی است که در طول زمان و نه یکباره سود به همراه می آورد و همین موضوع امکان تداوم در سودآوری شرکت را فراهم می کند.*

وی ادامه داد: در این شرکت وقتی احتمال عقد قراردادی تا 50 درصد افزایش می یابد مدیریت آن را در پیش‌بینی‌ها تأثیر می‌دهد، بنا براین آن چه در گذشته و حال به عنوان پیش بینی سود داده پردازی اعلام شده ، بر اساس قراردادهايی بوده که منعقد شده یا احتمال انعقاد آن با درصد بالایی وجود داشته است.

قائمیان تأکید کرد: سود پیش بینی شده ( EPS ) در واقع ترجمه مقداری اقدامات و عملکرد سال گذشته منهای هزینه هایی است که سال آینده سود حاصل از عملکرد آن مشخص می شود.
دوست عزيز بورسي با نام كوروش كبيري در ادامه تحليلش نوشته*روزهاي پاياني سال گذشته كوله باري از اتفاقات تاثير گذار در صنعت تكنولوژي اطلاعات ايران به همراه داشت. دولت براي گسترش اين صنعت جهت رشد اشتغال -تكنولوژي و .... طرحهاي متعددي برنامه ريزي و مراحل ابتدايي آنرا اجرا كرد.
طرح تكفا بزگترين طرح دولت بود كه اعتبار اين پروژه كه در مجموع منتهي به دولت الكترونيكي خواهد شد، بالغ بر يك ميليارد است.(اين ارزيابي در مرحله اول صورت گرفته كه اگر شهر الكترونيكي شيراز و كيش-تجارت الكترونيك و.... به آن اضافه شود)
يك ميليارد اما واحد ان چيست. اين پاسخ اصلي به نزول سه شركت آي تي بورسي است
اين شايد بهترين دليل قرار داد شركت معظم اي بي ام با شركت داده پردازي ايران است.
وشايد بهترين دليل مذاكرات ماههاي گذشته جناب گنجي ريس سرمايه گذاري ملت با مقامات بلندپايه مايكروسافت دردبي است.
و حتما علت رقابت شديد سرمايه گذاري غدير و بانكي ملي بر سر تصاحب شركت مداران (كه توضيحات بيشتري راجع به آن خواهم داد)
پيدا كردن اين عدد و واحد اين عدد و اطلاع از صحت آن بزرگترين مانع من براي درج اطلاعات داده پردازي بود اماهمانطور كه قابل پيش بيني مي شد واحد ان دلاراست.

يك ميليارد و داده پردازي

طبق گزارش يكي از سازمانهاي آمار برداري (گست ....) تعداد دقيق شركتهاي اين صنعت (با زير ساختهاي لازم جهت شركت در مناقصات و ...) در كشور بالغ بر 20 شركت نيست. و اين به معناي بازار انحصاري اين شركتهاست كه البته از اين 20 شركت كمتر از 10 شركت قابلتهاي اصلي را دارا مي بشاند و بقيه به نحوي جبران كننده كاستي هاي اين شركتها هستند برخي از اين شركتها عبارتند از
شركت ملي خدمات انفورماتيك-
-شركت خدمات انفورماتيك
-شركت داده پردازي ايران
- فن اوا
- ايراتل
-صا ايران
-ايران نارا
كه همگي به نحوي دولتي هستند كه خصوصا براي سه شركت اول همه سهامدار هم هستند و دولت سهامدار اصلي آن.


و آغاز ماجرا

*مثل هميشه صندوق بازنشستگي كشوري قلب بورس بازي را وقتي بقيه در استخاره ورود به اين صنعت بودند شروع كرد و با خريد 5 درصد شركت فن آوا به قيمت اعلامي 10 ميليارد ريال نشان داد كه چرا بايد اين سهم را به عنوان يك مبنا قرار داد.
*سرمايه گذاري بانك ملي پولداربي كله كه كار خاصي انجام نداد و فقط پول باد كرده را براي خريد 20 درصد سهام داده پردازي و حداقل 5 درصد سهام خدمات انفورماتيك بكار برد. متاسفانه به علت مديريت عجيب شركت سرمايه گذاري بانك ملي كه همه چيز مي خرد و همه چيز مي فروشد گاهي با علت و گاهي بي علت نمي توانم درك كنم كه اين خريد از چه ناحيه ايي صادر شده است.و شايد اين بار نيز شانس آورده باشد.
*غدير زيرك و بازار خراب كن نيز كم از بقيه نداشت و پرواز براي خريد 20 درصد سهام داده را انجام داد.اگرچه در گام اول موفق نشد اما غدير به اين علت زيرك خوانده مي شود كه هركاري بخواهد مي كند و نكته جالب
اينكه مي داند چرا مي خواهد!!!!!
*و ملت پديده جديد بورس با خريد 21 درصد شركت مخابرات راه دور خود را داخل آدم قرار داد و زيركي و ريسك پذيري مديران خود به رخ ديگران كشيد.
*و شركت بهمن غول خفته بورس با خريد فن اواي نه ببخشيد داده ... نه ..... كيش نه ببخشيد قشم نه ببخشيد اير......(ببخشيد اينجا حوزه استحفاضي غريبي دارد)بازيگران اصلي به خوبي بوي خوش پول؟؟؟؟ را شنيده و وارد بازي شدند و اينك بايد در انتظار كوچولوهاي پولدار بود كه وارد بازي شوند.و چه زود اين انتظار براورده شد.سهم مورد نظر داده پردازي و بازي شروع مي شود.
من هم يه تكه به اين تحليل ها اضافه كنم.طي نگاه به گذشته دريافتم بهترين موقع خريد براي مداران شهريورماه بوده به طوري كه در شهريورهاي سالهاي گذشته در اكثر موارد منفي خورده(قيمت هاي كه نسبت به قيمتهاي ماههاي ديگر بسيار ارزان هستند)دوستان عزيز اين نوشته ها رو اوردم اينجا تا خودتان با فكر خودتان تجزيه و تحليلش كنيد.نه پيشنهاد خريدي مي بينيد و نه پيشنهاد فروشي.پس فقط خودتان در بازار مسپول كارهاتيتان هستيد.با تشكر

دريا
August 31st, 2004, 09:02
واقعا دستتون درد نكنه . خيلي بدردم خورد . ;)

تحليلگر
September 4th, 2004, 16:24
امروزم كه صف خريد يك ميليون و دويست هزارتايي تشكيل شد و 5 درصد مثبت زد. :)

Homitrade
September 6th, 2004, 20:04
سلام دوستان اين هم تحليلي ديگر از شخصي به نام مداران از سايت تالار بورس.(جهت اطلاع دوستان نقل كردم)ايا شما با نظرش موافقيد!؟از دريا خانم هم ممنونم بابت تحويلاتشون :)
مداران سهم طلايي و پر پتانسيل
مداران :‌ نماينده رسمي شركت IBM در ايران

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : شركتي در حال تلاش جهت يكه تازي در صنعت آي تي كشور

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : در حال انعقاد قراردادهاي جديد < كه يكي از قراردادهاي آن تاكنون افشا نشده كه مبلغ آن با توجه به سرمايه شركت باور كردني نيست !!!‌!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : در حال استخدام نيروهاي متخصص و مهندسين سخت افزار و نرم افزار < كامپيوتر و برق‌ > جهت اجراي پروژه ها و قراردادهاي جديد

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران :‌ تعديل مثبت از بابت انعقاد قرارداد سپه و پست بانك كه به طور حتم اين تعديل در سال 84 زيادتر خواهد شد <‌بسته به پيشرفت پروژه ها >

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : افزايش سرمايه 200٪ در اين مرحله < و در صورت برنده شدن در مناقصه مخابرات تا 500٪ خواهد بود !!! >

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران :‌ بازي كردن سهامداران حرفه اي با اين سهم < منفي هاي بحث برانگيز 3 هفته اخير !!! > جهت تصاحب درصد بيشتري از سهام طلايي اين شركت

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : عدم اطلاع رساني مديران اين شركت و ملي انفورماتيك بخاطر جلوگيري از رشد خيره كننده اين سهم < مجمع مداران رو بخاطر داشته باشيد!!!‌ >

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : با ورود ملي انفورماتيك به بورس و تحولات بسيار مثبت شركت توجه بازار به اين سهم بيش از بيش جلب خواهد شد.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : به عقيده اكثر كارشناسان مطلع از اين شركت و فعاليت هاي آينده اين شركت سهم طلايي و انفجاري امسال و سال 84 خواهد بود.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : خريد سهام اين شركت توسط شركت هاي خارجي از جمله يكي از شركت هاي دبي

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

مداران : در هر صورت < چه در مناقصه صورتحساب همراه مخابرات برنده باشه < كه از نظر فني برنده شده > و چه برنده نشه < هر چند اكثر كارشناسان برنده شدن مداران را حق مسلم اين شركت مي دانند. اما ممكن دست هايي !!!‌ شبيه مورد قبلي كه در كمال ناباوري به مخابرات راه دور داده شد ... اين بار هم ؟؟؟>‌

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

در هر حالت با توجه به حجم عظيم قرارداد هاي پيش روي مداران < از جمله با توانير و ....> و تحولات اخير اين شركت در استخدام نيروهاي متخصص و افزايش سرمايه در اينده نزديك جهت خريد ايران نارا < از بابت اين خريد هر ساله EPS خوبي كسب ميكنه ـ حداقل 40 تومان >

با اين همه اخبار خوب مطمنا مداران سهمي پر پتانسيل خواهد بود كه در أينده همه جاماندگان از اين سهم را پشيمان خواهد كرد.

اگر به اين سهم ايمان داريد پس با تشكيل صف فروش صوري سهم با ارزش خود را از دست ندهيد. در مورد پي به اي هم با توجه به افق بسيار روشني كه همه در مورد اين شركت ميدانيم مطمنا حداقل پي به اي 20 را به اين سهم مي دهند.
تا دو سال آينده با اين سهم باشيد . از اين سهم خبرهاي خوب بسيار خواهيد شنيد.
مداران = $ * 10 = سال 84

بهروز
September 7th, 2004, 08:34
با سلام !

لطفا اگر پروژه اي را سراغ داريد كه توسط داده پردازي ايران به سرانجام برسد

معرفي بفرماييد...! :(

Homitrade
September 7th, 2004, 12:29
سلام دوست عزيز در مورد قراردادهاي مداران همينطوري كه همه مي دونند هيچ احتمالي خاصي نداريم.چون مديريت مرموز و اطلاع رساني نه چندان شفاف شركت و سازمان بورس باعث اين افشا نشدن اطلاعاته.اميدوارم جواب قانع كننده اي گرفته باشيد.

Homitrade
September 7th, 2004, 16:18
سلام دوستان اين هم يك تحليل ديگر از دوستي به نام محسن سهرابي از تالار بورس.اقا بهروز فكر كنم اين تحليل جواب شما را بدهد ولي با بررسي تمام جوانب اقدام كنيد.
با سلام ؛

با صدور اطلاعيه اي جديد توسط شركت داده پردازي ايران - بازهم داده پردازي جزء بحث برانگيزترين سهام ها در ميان شركتهاي بورسي شد ؛
بررسي ها نشان مي دهد كه در يك ماه گذشته علت سقوط ناگهاني سهام شركت داده پردازي ايران ناشي از سه علت مي باشد :
1- عدم برنده شدن در قرارداد طرح كارتي بنزين
2- روند منفي بازار
3- سناريوي بازي سهامدار حقيقي
بديهي است كه عدم برنده شدن اين شركت در مناقصه طرح كارتي بنزين تاثيري منفي كوچكي در اين سهم گذاشت كه قيمت سهم را در حدود 25 ٪ پايين كشيد
با رسيدن اين سهم به خط مقاومت اول در قيمت 9450 ريال از روي ميز كارگزاران جمع آوري شد
و در حالي كه انتظار مي رفت كه داده پردازي رشد مجدد خود را به علت برخي قراردادهاي مهم و استراتژيك تجربه نمايد علت دوم و سوم عامل سقوط ديگري براي اين سهم شد ؛ روند منفي بازار نه تنها بر روي اين سهم اثر گذارد بلكه سهام ارزشمند ديگري را دچار افت شديد قيمتي كرد
و مورد سوم هم نقش بسزايي در پايين آوردن قيمت سهم داشت

اما چرا داده پردازي ؟

برهمگان روشن است كه اين سهم مورد بازي عده اي خاص قرار مي گيرد ؛ چرا كه با بررسي روند معاملاتي مداران متوجه اين مطلب خواهيم گشت ؛

روند معاملاتي مداران و تشكيل صف فروش براي آن :
همانطور كه در بالا نيز اشاره كردم با رسيدن سهم به خط مقاومت اول صف فروش جمع آوري شد اما بعد از تشكيل صف فروش مجدد و رسيدن اين سهم به خط مقاومت بعدي 7471 ريال مجددا اين سهم جمع آوري شد كه حاصل اين جمع آوري نيز تشكيل مجدد صف فروش براي اين سهم شد و دوباره اين سهم تا قيمت 5611 پايين آمد .
از ابتدا يعني همان قيمت 10984 معلوم مي شد كه مداران صف فروش صوري دارد چرا كه با نگاهي به وضعيت صف فروش متوجه مي شديم كه از 1٫000٫000 صف فروش تنها 350٫000 هزار سهم فروشنده ريز بودند و بقيه سفارشهاي فروش سنگين ؛ سفارشهاي 150٫000 سهمي - 173٫500 سهمي و حتي جالبتر 225٫000 سهمي و .......

معلوم مي شود كه دستهايي پشت پرده قرار دارد چرا كه هر گاه با معامله شدن تعداد كوچكي از سهام به طور مروزي سفارشهاي سنگين فروش از روي ميز كارگزاران حذف مي شد و عرضه و تقاضاي سهم به صورت متعادل مي شد اما بازهم بعد از اينكه كه مداران عرضه و تقاضاي متعادلي داشت و سهم به سوي رشد قيمتي بود با عرضه و يا با حذف سفارشهاي خريد دوباره صف فروش براي اين سهم تشكيل مي شد . و جالبتر از همه اينكه اين سهم در هنگام صف فروش با معامله در حدود حجم مبنا قيمت سهم را پايين مي آوردند و باز هم از همه جالبتر كه براي من اين موضوع خيلي عجيب و در عين حال باور نكردني است موضوع معاملات روز يكشنبه (ديروز) البته در اصل ( پري روز ) بود چرا كه روز شنبه قيمت داده پردازي در حدود قيمت 6200 ريال بسته شد و روز يكشنبه همه با 5 ٪ + براي خريد سهم به صف مي نشينند يعني قيمت آن در حدود 6520 ريال در حالي كه يك دستور فروش 7280 تايي با قيمت 6275 ريال در سيستم Open بوده و قاعدتا فروشنده بايد براي فروش سهام خود با پايه 6520 ريال مي فروخت كه به دلايل عجيبي اين اتفاق نيفتاد و اين باعث شد كه خريداران پس از حذف سفارشهاي خود از روي 5٪ + بر روي قيمت پايه 6275 ريال براي خريد بنشينند و بعد از خريد اين سفارش 7280 تايي دوباره با 5٪ + براي خريد بنشينند و اين در حالي است كه روز يكشنبه طبق آمار سايت شركت خدمات بورس داده پردازي با خريد بسيار سنگين مواجه بود يعني در حدود 2٫157٫719 سهم

از مداران هر چي بگيد بر مي آيد ديگه هيچ كارش هم نميشه كرد

اين سهامدار حقيقي كه شايد خيلي از دوستان نيز حالا شناخته و با بازي وي آشنا شده باشند و يا اصلا بقول دوستان بازارساز - خريدار - شخص نامرد - كارگردان و ...... وقتي عدم حمايت اين سهم را از جانب شركت ملي انفورماتيك مي بيند وسوسه مي شود و با اطلاعات ذيقيمت و محرمانه ايي كه در مورد قراردادهاي آتي شركت دارد سعي در آوردن هر چه بيشتر قيمت سهم و جمع كردن اين سهم با قيمتهاي مجاني و خيلي مفت مي باشد و در اينجاست كه سهامداران خرد دچار ضرر و زيان هنگفتي مي شوند چرا كه همان فروشندگان ديروز سهم وقتي مي بينند اين سهام دو مرتبه رشد خود را از سر گرفته است خريدار مي شوند اما در اين ميان با اين عرضه هاي ناچيز و معادل حجم مبنا سهمي دست آنان را نمي گيرد و اگر مي گيرد تعداد بسيار اندكي

خوب در اين ميان نيز معلوم نيست و همچنين سوال اينجاست كه چرا مديران ملي انفورماتيك و داده پردازي جلوي اين چنين كارهايي را نمي گيرند و مي گذارند اين سهم به راحتي افت كند ؟
تا جايي كه من اطلاع دارم چندين بار جلساتي در شركت ملي انفورماتيك در خصوص معامله هاي مشكوك بر روي سهم و همچنين پايين آوردن قيمت سهام تا اين حد تشكيل شده است و هنوز هم نتيجه آن مشخص نيست و شايد هم جلساتشان ادامه دارد ! شايد خودشان نيز مترصد خريد اين سهم در قيمت هاي باور نكردني هستند !! از كجا معلوم ؟

بررسي سهام داده پردازي و اخبار و شايعات آن

در حالي كه داده پردازي با شايعه تعديل سود مواجه بود شركت داده پردازي اطلاعيه ايي گنگ و بسيار مشكوكي صادر و همان EPS قبلي را به بازار ارائه داد . در اين اطلاعيه مشكوك هيچ سخني از هيچ قراردادي ٬ شركت در مناقصه ايي و ...... به ميان نيامده است
شايد مسولان و مديران داده پردازي اينبار هم همانند دفعه گذشته به خيال اينكه پس از بستن نماد داده پردازي به مدت يك ماه و برگزاري مجمع بسيار مرموز و غير شفاف مانع از رشد اين سهم خواهند شد كه اين فكر آنها به شكست انجاميد اين دفعه هم با طرح اين چنين برنامه ايي مانع از رشد آن در بازار منفي شوند ؛ چرا كه داده پردازي با اين بازار تقريبا منفي با صف خريد بيش از 1٫200٫000 سهم مواجه است و اين خود جاي تفكر دارد .

انتظار مي رفت داده پردازي كه هم اكنون قرارداد آن با بانك سپه قطعي شده است تعديلي تا 600 ريال به ازاي هر سهم خود بدهد و هم اكنون نيز شايعات بسيار فراواني در اين خصوص ادامه دارد

طبق اخبار موثقي هم اكنون قرارداد داده پردازي با بانك سپه قطعي شده و حتي شركت نيز پيش پرداختي در اين خصوص گرفته است ؛ البته در تاپيك هاي ديگر نيز توسط دوستان اين واقعه اعلام شده است ؛ حالا در اين ميان چه شده كه شركت آن را اعلام ننموده است و يا .......

آن چه كه مسلم است داده پردازي سهمي با پتانسيل رشد بالا و در عين حال با ارزش است و با توجه به قراردادهاي آتي شركت آينده بسيار روشني براي اين سهم مي توان متصور شد

از جمله مهمترين قراردادها مي توان به قرارداد شركت با توانير ٬ قرارداد مخابرات ٬ دولت الكترونيكي ٬ راه اندازي IT شركت صدرا ٬ خريداري شركت ايران نارا به ميزان 71 ٪ شركت ٬ بانك سپه ٬ پست بانك ٬ بانك تجارت ٬ بانك ملت ٬ طرح پشتيبان گيري از كليه فايل سرورهاي موجود در بانك ها در خصوص اطلاعات مشتريان ٬ و ......اشاره كرد

شايعات و اخباري مربوط به داده پردازي :
1- صحبت از افزايش سرمايه به ميزان 200 ٪ در بازار موجود است
2- گفته مي شود كه نتيجه قرارداد مخابرات تا آخر شهريور ماه به طور رسمي اعلام مي شود در اي خصوص نكته ايي كه قابل ذكر است داده پردازي با كسب امتياز فني 100 عنوان بيشترين شانس برنده شدن را در اين قرارداد دارد و ارزش واقعي اين قرارداد 157 ميليارد تومان است ممتني است كه صدور برخي از قبض ها توسط اين شركت انجام شده است .
3- در بازار شنيده ميشود كه شركتهايي خارجي و يك شركت قدر دبي جهت خريد سهام شركت داده پردازي وارد مذاكره شده اند و همچنين گفته مي شود «ب ك ا» به همراه دو شركت سرمايه گذاري و موسسه مالي و اعتباري بنياد قصد خريد داده پردازي را دارند البته شايعاتي مبني بر خريداري سهام داده پردازي توسط يك شركت بنام شركت سرمايه گذاري سپاهان صورت گرفته است «ظاهرا اين شركت از بازار تعداد زيادي سهام جمع كرده است»
4-در ارتباط با قرارداد توانير گفته مي شود كه داده پردازي به همراه چند شركت خارجي قرار است مديريت اين پروژه را بر عهده بگيرند.

Homitrade
September 9th, 2004, 09:46
پيش بيني 44 درصد افزايش سود خالص داده پردازي ايران
به نقل از روزنامه دنياي اقتصاد :
گروه بورس : شركت داده پردازي ايران (مداران) پيش بيني در آمد هر سهم را براي سال مالي منتهي به 30 اسفندماه 83 با سرمايه 46 ميليارد و 688 ميليون ريال مبلغ 278 ريال به طور خالص اعلام كرد.
به گزارش روزنامه دنياي اقتصاد شركت پيش بيني در آمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفندماه 82 را با سرمايه 23 ميليارد و 344 ميليون ريال (به طور خالص) در تاريخ 7 ارديبهشت ماه 82 مبلغ 397 ريال و با سرمايه 46 ميليارد و 688 ميليون ريال در تاريخ 4 اسفندماه 82 مبلغ 222 ريال اعلام نموده بود كه مبلغ 193 ريال تحقق يافت.
همچنين خالص در آمدها(هزينه هاي) عملياتي سال مالي منتهي به 29 اسفندماه 82 به مبلغ
(29645) ميليون ريال شامل هزينه هاي فروش اداري و عمومي به مبلغ (25498) ميليون ريال و خالص ساير در آمد (هزينه هاي) عملياتي به مبلغ (4147) ميليون ريال است.
بر اساس اين گزارش پيش بيني عملكرد سال مالي منتهي به 30 اسفندماه 83 در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب در آمد حاصل از فروش و اراپه خدمات 20 درصد بهاي تمام شده كالاي فروش رفته و خدمات اراپه شده 23 درصد سود - سود عملياتي 55 درصد و سود پس از كسر ماليات 44 درصد افزايش نشان مي دهد .
بنابر اطلاعات دريافتي هيات مديره شركت در نظر دارد سود قابل تقسيم سال مالي 83 بين سهامداران را معادل 70 درصد سود خالص به مجمع عمومي عادي ساليانه پيشنهاد نمايد.
------------------------------------------------------------
شنيده هاي ديگري حاكي از انست كه بازارساز مداران با شركت ملي انفورماتيك دست به يكي كردند تا سهام سهامداران جزء رو از دستشون بلند كنند! :ph34r:

Homitrade
September 12th, 2004, 09:27
سلام دوستان.ديروز شنبه مداران مثبت خورد.بر اساس شنيده ها صف فروش صوري بوده و به نظر ميرسه كه مداران داره حركت خودشو اغاز ميكنه.(ديروز۹۲۲۹۱ دستور فروش و ۴۸۵۶۰ دستور خريد داشته).من هوادار اين سهم نيستم ولي بد نيست حركات اين سهم رو به دقت دنبال كنيد.چون پيگيريش مي تونه به نفعتون تموم بشه.با

Homitrade
September 13th, 2004, 09:49
سلام.مداران گويا اين اسم نمي تونه هيچ كسي رو بهش بي توجه بكنه!در ۲۲ شهريور باز تقاضاهاي فروش و خريد رو دنبال مي كنيم.تقاضاي فروش ۲۱۰۱۷ تا بوده و تقاضاي خريد ۲۶۹۸۰ تا.گويا حركت هايي در اين سهم ديده ميشود.در ادامه تحليلي ديگر از مداران از سايت تيك تاك دات اي ار ميارم كه اميدوارم مفيد باشد.البته باز هم بايد چشمها رو خوب باز كرد! :rolleyes:

شركت داده پردازي ايران نماينده انحصاري شركت IBM (آمريكا) و محصولات Amorox در ايران مي باشد .اين شركت تحت پوشش و مالكيت شركت ملی انفورماتيك ایران مي باشد .دو شركت داده پردازي ايران و شركت خدمات انفورماتيك فعاليت هاي عمده ويژه و فوق العاده اي را در صنعت بانكداري انجام داده اند . از جمله كارهايي كه اين دو شركت در صنعت رايانه كشور انجام مي دهند به طور كلي عبارتند از :1 - توليد تجهيزات و سخت افزارهاي مورد نياز : با توجه به نيازهاي سخت افزاري كشور و از جمله بانكها براي پياده سازي طرح جامع اتوماسيون با راه اندازي خطوط توليد پيشرفته - توليد كامپيوترهاي PC در رده WorkStation , File Server را آغاز نمود و در حال حاضر علاوه بر كامپيوتر - چاپگرهاي مورد نياز - دستگاههاي نقطه فروش POS را نيز توليد مي كند و همچنين فعاليتهاي لازم براي توليد دستگاههاي ATM آغاز شده است . علاوه بر اين شركت داده پردازي ايران در زمينه سخت افزار و كامپيوترهاي MainFrame نيز براي اولين بار در كشور چندين دستگاه كامپيوتر IBM ES/9000 مدل 742 را به صورت قطعات منفصله وارد نموده و سپس آن را نصب و راه اندازي كرده اند .
2 - طراحي و توسعه شبكه ها : يكي از فعاليت هاي مهم و كم نظير شركت خدمات انفورماتيك و داده پردازي ايران در عرصه طراحي و توسعه شبكه ها بوده است . برخي از پروژه هاي اجرا شده توسط اين دو شركت عبارتند از : 2-1- شبكه هاي اتوماسيون بانكها : مطالعه - طراحي و راه اندازي شبكه هاي LAN - WAN براي سيستم Online Banking در بانكهاي ملي(سيبا) - صادرات (سپهر) - كشاورزي (مهر) - پارسيان و كارآفرين و در صدر قراردادهاي جديد شركت داده پردازي ايران با بانك سپه كه در ذيل به توضيح كلي آن مي پردازم .
2 - 2 - انجام محاسبات ترافيكي هر شبكه و توسعه و بهينه سازي شبكه هاي طراحي شده با توجه به نياز مشتري و تكنولوژي هاي روز . 2-3- طراحي شبكه گسترده دستگاههاي خود پرداز بانكي شامل ملي كارت - سپهر كارت - مهر كارت - و بانكهاي ملت - توسعه صادرات - پارسيان - سامان - كارآفرين - و در راس آن بانك سپه . 2-4- مطالعه و طراحي شبكه هاي نوين بانكي (Phone Banking , E-Banking)
2 - 5 - تهيه دستورالعمل هاي شرايط اضطراري Contingency براي شبكه هاي مخابراتي .
3 - شبكه هاي مخابراتي مشتريان : * طراحي شبكه هاي مخابراتي مشتريان با استفاده از شبكه ماهواره اي VSAT و ساير تكنولوژي هاي موجود . * توسعه - بهينه سازي و اندازه گيري شبكه هاي VSAT مشتريان . * گسترش محيط انتقال شبكه به خطوط اجاره اي HDSL - فيبر نوري و محيط هاي بي سيم . * طراحي و راه اندازي شبكه Voice در محيط VSAT براي مشتريان بانكي - شركت مخابرات ايران (طرح تعويض پيش شماره هاي تلفن همراه و افزايش تعداد خطوط موبايل و همچنين كاهش ترافيك در شبكه Switch موبايل) - سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي - شركت توتال - سازمان هواپيمايي كشوري و ...
4 - تهيه، نصب و راه اندازي و بهره برداري شبكه مخابراتي اختصاصي Very Small Aperture Terminal) VSAT )
5 - تحقيقات و پشتيباني فني : پشتيباني فني شركت داده پردازي ايران از طرح ايستگاه زميني شبكه ماهوار هاي VSAT دستگاه ADBS آنتن فيدهورن و De-Ice
6 - طراحي و ساخت آنتن VSAT : اگرچه آنتن دريافت سيگنال از ماهواره ( براي استفاده در گيرنده هاي ماهواره اي ) چندين سال است كه در داخل كشور توليد مي شود ليكن آنتن VSAT كه براي ارسال و دريافت بكار برده مي شود داراي مشخصات الكترونيكي خاص و تكنولوژي پيچيده اي است كه دانش فني و امكانات توليد آن منحصر به كشور هاي معدودي است . شركت داده پردازي ايران با دانش فني روز و تكنولوژي پيچيده موفق به ساخت آنتن VSAT مجهز به سيستم رفع برف و يخ از روي آنتن De-Icing - ضد رعد و برق و همچنين ساخت فيدهورن شده است كه نه تنها كاملا با نمونه هاي خارجي خود قابل مقايسه و رقابت هستند بلكه از جهاتي نسبت به نمونه هاي خارجي برتري هاي محرزي دارند كه مورد استقبال بسياري از كشورهاي خارجي از جمله شركت آلماني و شركت كويتي شده است .
7 - طراحي و پياده سازي نرم افزار ايستگاه مركزي HUB شبكهVSAT .
8 - طراحي و ساخت پايانه VSAT با قابليت ارسال و دريافت اطلاعات Data : اين محصول شركت داده پردازي و خدمات انفورماتيك با نام PES7000 , ISC-VSAT مي باشد و اين محصول نيز مورد استقبال كشورهاي خارجي قرار گرفته و نيز نسبت به نمونه هاي خارجي برتري محرزي دارند .
9 - طراحي و ساخت دستگاه پشتيبان پايانه VSAT بنام Automatic Dial Backup Switch - ADBS : در مواقعي كه به دليل بروز اشكال در پايانه VSAT و يا كاهش كيفيت سيگنال دريافتي از ماهواره ارسال اطلاعات براي يك كاربر از طريق پايانه VSAT غير ممكن مي شود با استفاده از دستگاه ADBS به عنوان يك سيستم پشتيبان و شبكه پشتيبان PSTN مي توان تداوم ارسال اطلاعات كاربر را از طريق يك پايانه ديگر تامين كرد و بدين ترتيب ضريب اطمينان ارتباط كاربران را افزايش داد . اين دستگاه در شركت خدمات انفورماتيك و داده پردازي طراحي و ساخته شده و به عنوان اختراع تحت شماره 26806 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي ثبت شده است . اين دستگاه به پانزدهمين جشنواره خوارزمي ارائه شد كه توانست در زمينه تحقيقات توسعه اي رتبه اول را كسب نمايد .

و اما نگاهي به قرارداد شركت داده پردازي با بانك سپه :
بانك سپه نخستين بانكي بود كه براي اولين بار در كشور مجهز به سيستم خودپرداز شد كه توسط يك شركت خارجي اين كار انجام شده بود . با پيشرفت تكنولوژي و عقب ماندن اين بانك از تكنولوژي جديد نسبت به ساير بانكها و با توجه به سيستم مخابراتي اين بانك به صورت Remotely كه عمدتا مشكلاتي را براي اين بانك - از جمله در اكثر موارد سيستم جواب نمي دهد و ارتباط با سرور مركزي قطع است و اين موجب نارضايتي بسياري از مشتريان شده است -اين بانك تصميم گرفته تعويض و نصب و راه اندازي و پشتيباني كامل تجهيزات رايانه اي خود را به شركت داده پردازي واگذار كند كه با توجه به آن كه بانك سپه در حدود 3000 شعبه در ايران دارد و حدودا 1700 شعبه مجهز به خود پرداز و سيستم مركزي مي باشد با توجه به تعويض سيستم هاي سرور - ATM - كابل كشي - نصب PinPad - نصب پايانه هاي فروش در مراكز تجاري POS و ...
در صورت نهايي شدن اين قرارداد كه تا پاي امضا بين طرفين رفته است سود بسيار قابل توجهي نصيب شركت می‌شود . و نيز با توجه به فن آوري ماهواره اي و گسترش بانكداري الكترونيكي در خارج از كشور مذاكراتي بين شركتهاي داده پردازي ايران و خدمات انفورماتيك با شركتهاي كويتي و آلماني در حال انجام است كه صحبت براي خريد سهام شركت داده پردازي توسط دو شركت خارجي در حدود قيمتهاي 1300 - 1500 تومان مي باشد . و اگر اين كار نيز صورت بگيرد و توافقات كامل انجام شود كارشناسان بازار سرمايه معتقدند كه اين شركت رشد بسيار فوق العاده و عجيبي را خواهد داشت .
شركت داده پردازي ايران نماينده سابق IBM در ايران شركتي با روند معاملات بسيار مشكوك ميباشد و شايد بتوان عنوان پر حاشيه ترين سهام در ارديبهشت ماه را به آن اطلاق كرد .
بررسي روند معاملات اين سهام بيانگر اقبال بازار نسبت به اين سهام كم طرفدار گذشته دارد به طوري كه بازار در كمتر از 20 روز كاري حدود 27.5 درصد از سهام اين شركت را خريداري نموده است و اين در نوع خود بينظير ميباشد .
شركت داده پردازي ايران به لحاظ ماهيت بسيار شبيه صدرا ميباشد چرا كه به شدت وابسته به قراردادهاي منعقده شركت در هر مقطع زماني ميباشد . اين نكته بدين صورت تعريف ميشود كه بلوك مديريتي صدرا چندي قبل به قيمت 2340 تومان معامله گرديد ولي آيا قيمت 6 ماه آينده اين سهام در صورت برنده شدن در مناقصه فاز 14و 15 پارس جنوبي كمتر از 50 درصد رشد خواهد كرد؟

روند EPS:
بواسطه سياست مديران ملي انفورماتيك در اعلام محتاطانه EPS شاهد رشد جهشي در سود شركت نبوده ايم ولي حتي اين محافظه كاري نيز نتوانسته رشد خوب EPS را پنهان نمايد.
EPS شركت از 351 ريال در سال 81 (با سرمايه 23.344 ميليارد ريال) به 343 ريال در سال 83 (با سرمايه 46.688 ميليارد ريال) رسيده است كه حداقل رشد 100 درصدي را طي يك بازه 2 ساله نشان ميدهد و مبين پتانسيلهاي بالاي اين سهام ميباشد .
گمانه زنيها حكايت از رشد حداقل 10 درصدي در EPS سال 82 و افزايش EPS سال 83 تا 500 ريال ميكند كه نويد روزهاي خوبي را براي اين سهام ارزنده ميدهد .البته تمام موارد در نظر گرفته شده در اعلام سود شركت بر اساس قراردادهاي نهايي شده ميباشد كه جاي تامل فراوان دارد .



**انفجار !! از شايعه تا واقعيت **
اما چه چيز باعث انفجار در قيمت داده پردازي خواهد شد :

الف) قرارداد بانك سپه
قرارداد بانك سپه كه بيشترين گمانه زنيها حاكي از برنده شدن داده پردازي در مناقصه آن ميباشد در حدود 18-22 ميليون يورو ارزش دارد كه حداقل 550-850 ريال به EPS شركت اضافه ميكند . لازم به ذكر است كه حاشيه سود را 12-15 درصد در نظر گرفته ايم كه بسيار محتاطانه ميباشد . قرارداد فوق كه در رابطه با دستگاه هاي خودپرداز بانك است شامل سرويس ماهانه نيز ميباشد كه سود قابل توجهي را براي شركت در بازه حداقل 5 ساله به ارمغان مي آورد . با توجه به شواهد موجود برنده شدن داده پردازي در مناقصه بانك سپه قطعي به نظر ميرسد كه در اين صورت حداقل قيمت اين سهام 1300-1500 تومان برآورد ميگردد .

ب) قرارداد"دولت الكترونيكي “ IT
اهميت اين قرارداد به حدي است كه مديران ملي انفورماتيك را برآن داشت كه مديري با توانمندي سياسي و مديريتي بالا را به خدمت گيرند تا راه را براي گرفتن اين قرارداد فوق العاده مهم هموار كنند . پروژه دولت الكترونيكي با توجه به منتفي شدن حضور شركت خارجي وارد مرحله تازه اي شده و شركت داده پردازي ايران را بعنوان كليدي ترين بازيگر اين عرصه اميدوارتر نموده است . با توجه به رتبه اول شركت داده پردازي در ليست شركتهاي انفورماتيكي كشور با امتياز 8410 و اختلاف بسيار فاحش با شركت خدمات انفورماتيك كه با امتياز حدود 6000 در جايگاه دوم ليست قرار دارد شانس داده پردازي براي عهده دار شدن مسووليت اين پروژه عظيم بسيار بالا مي باشد .
مبلغ قرارداد فوق 50 ميليون يورو ميباشد كه با توجه به سالانه بودن قرارداد سود قابل توجه را براي شركت پيمانكار به ارمغان خواهد آورد به طوريكه در صورت قطعي شدن آن حداقل قيمت داده پردازي 2000-2500 تومان برآورد مي شود .

ج) قرارداد صدرا
شنيده ها پيرامون واگذاري طرح جامع IT شركت صنعتي دريايي به داده پردازي ايران قوت فراوان گرفته است . مبلغ قرارداد فوق 10 ميليون يورو ميباشد كه سود خوبي را نصيب شركت مينمايد . همچنين منابع غير رسمي ازاظهارعلاقه مديران صدرا مبني بر خريداري بلوك 5 درصدي سهام شركت داده پردازي خبر ميدهند .

د) قرارداد بانك تجارت
مذاكره پيرامون اين قرارداد سابقه اي حداقل 2 ساله دارد كه تا كنون با توجه به مخالفت وزير سابق اقتصاد و دارايي نهايي نگرديده است . با توجه به حل شدن مشكل فوق خبرهايي مبني بر به جريان افتادن اين قرارداد مهم توسط منابع غير رسمي اعلام شده است . مبلغ قرارداد بانك تجارت رقمي در حدود 33 ميليون يورو ميباشد .

به مجموعه بالا بايد احتمال فروش 10 درصد سهام داده پردازي به شركت JBM امارات به قيمت پايه 1500 تومان را نيز اضافه كرد .

نتيجه گيري :
با در نظر گرفتن كليه موارد فوق ، خريد اين سهام در حال حاضر براي بازه كوتاه مدت داراي ريسك متوسط و با دبد ميان مدت و بلند مدت كم ريسك برآورد ميگردد . با توجه به امكان بالاي انفجار در قيمت اين سهام اختصاص دادن درصدی از سبد سهام به اين سهم ارزنده لازم به نظر مي رسد .

تحليلگر
September 14th, 2004, 10:11
با سلام به دوستان
ميخواستم سوال كنم كسي ميدونه برنده مناقصه مخابرات كي معلوم ميشه؟