PDA

View Full Version : بازار سرمایه و تاثیرگذاری بر اقتصاد


mammad81
November 23rd, 2007, 14:05
سلام به همه دوستان
من دنبال مطالبی در مورد بازار سرمایه و تاثیرات متقابلش بر اقتصاد میگردم اگه ممکنه منو راهنمایی کنید

lastnight19
November 23rd, 2007, 16:39
این مطلبی که شما فرمودید خیلی کلی است و توضیح کلیه مطالب احتیاج به یک دوره چند ساله دارد شما بفرمائید که به کدام بخش بیشتر علاقه مند هستید .

مطمئناً بازار سرمایه تاثیرات بسیار عمیقی برروی اقتصاد دارد.

mammad81
November 23rd, 2007, 22:41
فعلا در حد یک تحقیق است و یکسری تعاریف و المن های کلی ازش میخوام
اینکه اصلا بازار سرمایه چی هست ، چه عواملی باعث رشد یا رکودش میشه و تاثیرش بر اقتصاد و رشد اون از چه طریقه و ...

fx100
November 23rd, 2007, 22:59
فعلا در حد یک تحقیق است و یکسری تعاریف و المن های کلی ازش میخوام
اینکه اصلا بازار سرمایه چی هست ، چه عواملی باعث رشد یا رکودش میشه و تاثیرش بر اقتصاد و رشد اون از چه طریقه و ...

سلام

آقای دکتر عبده تبریزی، دبیر کل سابق بورس در این زمینه تألیفاتی دارند. همینطور مصاحبه با جراید و ... در گوگل موضوعات را به اضافه نام ایشان جستجو بفرمایید. مطالب با ارزشی بدست می آورید.

AmirBabak
November 24th, 2007, 04:19
دوست عزيز سلام
يه مقاله تأليف آقاي دكتر وحيد سينائي (پژوهشگر و استاد دانشگاه) وجود داره تحت عنوان "توسعه اقتصاد سرمايه داري و پايداري دموكراسي" كه فكر كنم بدردتون بخوره.

[Only registered and activated users can see links]

fx100
November 24th, 2007, 15:29
متن كامل سخنراني مديرعامل بورس لندن درباره « دلايل اهميت بازار بورس»

[ اين مطلب ، متن كامل سخنراني كلارا فورس(Clara Furse) مدير عامل بورس لندن است كه در كنوانسيون 2007 فدراسيون بورس هاي اروپايي ايراد شده است و همكاران امور بين الملل بورس اوراق بهادار تهران آن را به فارسي برگردان كرده اند]:

خانم ها، آقايان صبح بخير.

از اينكه براي سخنراني در اين مكان از من دعوت بعمل آورديد، سپاسگزارم. مايه خوشوقتي است كه در ميان اعضاي بسياري از بورس هاي عمده اروپايي حاضر هستم. همانند گذشته، FESE(فدراسيون بورس هاي اروپايي) اين بار نيز فهرستي از سخنرانان خوش آوازه بازارهاي سرمايه اروپا فراهم آورده، تا به موضوع مهمي در ارتباط با آينده صنعت ما بپردازد. امروز مايلم درباره نقش بازارهاي سهام در ايجاد يك اقتصاد پويا در قاره اروپا صحبت كنم. شايد طرح اين سوال كه « وظيفه بورس چيست؟» در يكي از بزرگترين گردهمايي بازارهاي بورس جهان، كمي عجيب باشد. اما اين سوالي است كه به طور گسترده در فضاي در حال تغيير بازارهاي مالي مطرح مي شود ، به خصوص در اروپا كه به عنوان يك بازار واحد موجب دگرگوني اساسي در نظم موجود شده و به جرأت مي توان گفت باعث ورود بازيگران جديد دردسر ساز شده است. اكنون زمان مهمي است كه در كنار يكديگر به ارائه آنچه به بازار و به دنياي گسترده تر عرضه كرده ايم، پرداخته و دلايل اهميت كسب موفقيت صنعت بورس را بررسي كنيم.

در يك اقتصاد پيشرفته، بورس محور نظام مالي بحساب مي آيد. شركت هاي عمده پذيرش شده در اروپا براي تامين سرمايه بر بازار گسترده و نقدي سهام متكي هستند. در ميان آنها، اعضاي FESE امكان دسترسي به حدود ده هزار شركت اروپايي با ارزشي بيش از 5/12 تريليون يورو – يعني بيش از 6/11 تريليون يورو، كل توليد ناخالص داخلي اروپا– براي تامين سرمايه مورد نياز رشد، فراهم مي آورند. مطالعه اي كه سال گذشته توسط Oxford Analytica انجام داديم، نشان مي دهد ارتباط مستقيمي ميـان توسعـه بـازار سهـام و رشـد اقتصـادي وجود دارد. بنـابراين اگر بخـواهيم ثروت و رونق گسترده اي را ايجاد كنيم، ضرورت دارد به تامين سلامت بازار سهام اروپا توجـــه داشته باشيم. همــان طور كه همـــه مي دانيم، اروپا رقابت جهاني روزافزوني را با كشورهاي داراي رشد بالا نظير هنـدوستـان، چيـن، برزيل و روسيـه پيش رو دارد. از اينـرو، مي بايست هر آنچـه در توان داريم براي بهره وري از توان اقتصادي اروپا به كار گيريم.

به همين دليل است كه اتحاديه اروپا سرمايه سياسي فراواني را براي ايجاد يك بازار كارآمدتر صرف كرده است.
بازار منسجم مالي مزاياي واقعي اقتصادي دارد و دستيابي به آن بايد به عنوان هدف اصلي در ميان سياستگذاران اتحاديه اروپا مطرح باشد. همگي مي دانيم كه بازارهاي سرمايه اروپا مدت ها به عنوان منابع نقدينگي ملي تلقي شده اند. در اين بازارها قوانين و مقررات و زير ساخت هاي ناكارآمد مربوط به دوره پس از انجام معاملات، اغلب در جهت افزايش موانع داخلي مورد استفاده قرار گرفته اند. اين مسئله باعث بـــروز عدم مزيت عمده براي اروپا در اقتصاد جهاني مي شود. هم چنين اين بدان معني است كه ما فقط براي تامين نيازهاي خود تلاش مي كنيم و كمترين توجهي به تامين منابع دوران بازنشستگي، كه در اروپا روز به روز تعداد بيشتري را به خود اختصاص مي دهد، نداريم.

بورس هاي اروپايي حمايت فراواني از "برنامه اجرائي خدمات مالي" كه هدف آن استفاده از توانايي هاي اين قاره براي تامين سرمايه، توزيع ريسك و اختصاص اعتبار به مولدترين صنايع است، به عمل آورده اند. ممكن است بسياري از ما كه در اين محل حاضر هستيم، گاهي اوقات به نتايج تحقيق London Economics كه پنج سال پيش انجام شده، اشاره اي داشته باشيم. در اين بررسي، پيش بيني شده در صورتي كه بازارهاي سهام و اوراق قرضه اروپا به طور كامل ادغام شوند، توليد ناخالص داخلي سالانه اين قاره 1/1درصد افزايش خواهد يافت. اين هدفي است كه رسيدن به آن تلاش فراواني را مي طلبد و از همين رو، عليرغم برخي مشكلات عمده، سعي كرده ايم به حمــايت از رهنمودهائي بپردازيم كه به FSAP(برنامه اجرائي خدمات مالي Financial Services Action Plan) ، يعني اميــــدنامه، شفافيت، سوء استفاده از بازار و مهمتر از همه MiFID، كه قلب تپنده برنامه اجـــرائي مورد اشاره بحساب مي آيد، منجر شده است. اگر MiFID موفق نشود، آنگاه بايد روياي بزرگ دستيابي به بازاري متحد در زمينه خدمات مالي را به فراموشي بسپاريم. البته در جاي ديگر به بررسي MiFID خواهم پرداخت، نه به دليل اهميت آن در موفقيت كلي برنامه اجرائي؛ بلكه به اين علت كه نگراني هايي در خصوص پيامدهاي نامطلوب آن پديد آمده است. نخست مايلم به نقشي كه صنعت بورس براي دستيابي به اهداف اقتصادي در اروپا ايفا كرده است، بپردازم.

بازارهاي سهام در گذشته، نظير آنچه امروز شاهد آن هستيم، نمونه هاي برتر كارآمدي به حساب نمي آمدند. دانيل دوفو(Daniel Defoe) در قرن هجدهم ميلادي، معامله سهام را «يك حقه» ناميد كه «اساس آن تـقـلب و سر منشا آن فريب» است. اما هنگامي كه در مي يابيم او اين مطلب را در آستانه دوره موسوم به حـــباب دريـــاي جنوب(South Sea Bubble) اظهــــار داشته، مي توان برايش قدرت پيش گويي بالائي متصور بود. با اينحال، از آن زمان مدت زيـــادي مي گذرد و ما از رسوايي ها و تركيدن حباب هاي متعدد در بازار درسهاي فراواني آموخته ايم و از آن براي ايجاد پيكره قانون، تنظيم فعاليت هاي بازار و قوانين آن، كه در حمايت از سرمايه گذار و ارايه مكانيزم موثر در تامين سرمايه، كه داراي موفقيت هاي قابل توجهي بوده اند، بهره برده ايم. اروپا راه را براي ارايه چارچوب جديدي از بازار هموار كرده و از همين رو به درستي به خود مي بالد. بازارهاي قانونمند سهام نقطه آغاز برخورداري از سطـح كيفـي مـورد نظـر در اتحـاديه اروپـا اسـت كه در حـال حـاضـر براي حمـايت بسيـاري از سرمايه گذاران به آن نيازمنديم.

علت اهميت بازار بورس آن است كه هيچ مكانيزم بهتري را نمي توان يافت كه سبب ارتباط ميان سرمايه گـذاران و افـراد نيـازمند به سرمايه به روشي عادلانه، شفاف و قانونمند گردد. بورس به سرمايه گذاران امكان مي دهد تا سبد سهام خود را تنوع بخشند و با هزينه كم و امنيت بالا سرمايه خود را در رشته هاي مختلف به كار اندازند. بازار بورس از طريق تجميع ديدگاه هاي متفاوت سهامداران و ارايه آنها به صورت عمومي، تاكنون به عنوان بهترين راه براي كشف ارزش دارايي ها شناخته شده است.

هر چه از موقعيت آزادتري براي انجام كار برخوردار باشيم، با قيمت ها و سفارشات رقابتي بيشتري روبرو خواهيم شد و فرآيند كشف قيمت كارايي بيشتري خواهد داشت. اين مسئله باعث دسترسي به قيمت بهتر، تاثير كمتر نوسانات بازار بر سهــامداران و كاهش هزينه سرمـــايه گذاري براي شركت ها، كه نيروي محركه رشد اقتصادي هستند، مي گردد.

از اين رو، رشد حجم مبادلات براي همه ما از اهميت خاصي برخوردار است. طرح اين مطلب توضيح واضحات نيست: هرچه رشد مبادلات بيشتر باشد، كيفيت و كارآمدي بازار ارتقا مي يابد. اجازه دهيد اين موضوع را در دورنمايي براساس تجارب خودمان مطرح كنم. از زماني كه بازار بورس لندن در سال 2000 به يك شركت سهامي تبديل شد، تا كنون ميانگين اختلاف قيمت خريد و فروش سهام شركت هاي شاخص سهام برتر FTSE 100 با كاهش غيرمنتظره 89 درصدي روبرو گرديد، حال آنكه مجموع معاملات سهام به ميزان 39% CAGR(نرخ رشد مركب سالانه)رشد نمود. ممكن است اين آمار بسياري از شما را چندان هم دچار شگفتي نكرده باشد. چرا كه وضعيت اكثر بورس هاي اروپايي پس از دوره تبديل آنها به شركت هاي سهامي به همين صورت بوده است.

شكي نيست كه هزينه مبادلات همزمان با تجاري شدن بورس ها و استفاده از فن آوري براي سرمايه گذاري در آينده افت مي كند. به علاوه، كاهش هزينه سبب رشد بيشتر ناشي از روش هاي جـديد مبـادلات، افزايش سرعت كار و نقدينگـي و كاهش عمـده اختلاف قيمت در بازار مي گردد. بنابراين، كارآمدي فناوري مورد استفاده عــاملي اساسي در تعيين موفقيت بحساب مي آيد و سبب ارتقاي امنيت اجـــرايي و كيفيت بازار مي شود كه خود عاملي در كاهش هزينه سرمايه گذاري براي تمـامي شـركت هايي است كه براي تامين سرمايه به ما روي مي آورند. انجام يك معامله به ايجاد معاملات جديدمي انجامد و چرخه مطلوبي از مبادلات در بازار پديد مي آيد.

اكنون به MIFID مي پردازيم.

كميسر مك كريووي(Commissioner McCreevy) سال گذشته طي يك سخنراني در دوبلين گفت « MiFID دورنماي مبادلات اوراق بهـادار را تغييـر مي دهــد و رقـابت بيشتر و بهـره وري مورد نياز سراسر بـــازارهاي مالـي اروپا را فـراهم مي آورد.» اميدواريم ادعاي او درست باشد. بي ترديد رقابت عاملي حياتي در بازار ما و در حقيقت علت اصلي موفقيت ما در بازار بورس لندن است. هنگامي كه محدوديت هاي ساختار غير شركتي برطرف شد، قادر گرديديم به تدوين راهبرد براي رقابت بر سر نقدينگي، در بازاري كه به طور فزاينده جهاني مي شود، بپردازيم. اما بايد درباره انتظارات خود دقت زيادي به خرج دهيم، چرا كه قانون پيامدهاي ناخواسته تاريخي طولاني و نامطلوب دارد. خطر پيش رو تنها به عدم موفقيت تازه واردان بازار MiFID براي ادامه پيشرفت و دستيابي به بازار كارآمدتر منحصر نيست. بلكه ممكن است چرخه مطلوبي كه پيشتر درباره آن توضيح دادم نيز آسيب ببيند. به عنوان مثال، Project Turquoise(سامانه معامله سهام كه توسط هفت بانك عمده سرمايه گذاري، ازجمله مورگان استنلي، كرديت سوئيس و مريل لينچ ارائه شده است) سعي دارد تا از لحاظ كيفي با تمام بورس هاي موجود تفاوت داشته باشد. در اين بورس تمركز اصلي مربوط به هزينه مبادلات مي باشد و ادعا شده كه بورس قادر است به ميزان قابل ملاحظه اي هزينه سرمايه گذاران را كاهش دهد. ضمن اينكه به ساختار مالكيت غير شركتي خود مي بالد و حتي آن را برتر از ديگر ساختارها مي داند. بد نيست به بررسي اين ادعاها بپردازيم.

در مورد هزينه مبادلات مي توانيم به عنوان نمونه از آمار ارايه شده در بورس لندن استفاده كنيم. ميانگين هزينه خريد سهام در بريتانيا در ازاي هر 1000 پوند معامله، حدوداً 50/6 پوند است. از اين ميزان 4 پنس يا كمي بيش از نيم درصد از كل هزينه معامله مربوط به بورس است. هزينه هاي پاياپاي و تسويه 2 پنس، حق العمل ها به طور ميانگين 85 پنس، هزينه تاثير بازار(Market Impact) 60 پنس و هزينه تمبر (كه ناموجه و مختص به بريتانيا مي باشد) 5 پوند است. حتي براي افراد زيركي كه از طريق معامله (CFD = Contract for Differences) قراردادهاي تسويه نقـــدي مابه التفاوت ها در معاملات آتي سعي در فرار از پرداخت هزينه تمبر مي كنند، هزينه قابل پرداخت چيزي كمتر از 3 درصد كل هزينه معامله خواهد بود.

در نتيجه، حتي اگر خدمات خود را به صورت رايگان ارايه دهيم، قادريم در ازاي هر 1000 پوند معامله تنها سبب 4 پنس صرفه جوئي شويم. اين هزينه اندك نشان دهنده ارزش اقتصادي عظيمي است كه به عنوان يك بازار بورس بين المللي، قانونمند و روز به روز كارآمدتر، ارايه مي دهيم. اما آيا واقعاً مسئله اصلي اين است؟ بايد درباره آن كمي تامل كرد.

به ياد آوريم كه تنها 7 سال پيش با هدف تمركز راهبردي بر جنبه هاي ديدگاه تجاري و كارآمدي به يك شركت سهامي تبديل شديم. فعاليت به صورت غير شركتي در محيط رقابتي موفقيت چنداني براي بازار بورس لندن بهمراه نداشت و اين مسئله در دهه 1990 به خوبي براي همه به اثبات رسيد. با اين حال، تاريخ ما به ما يادآور مي شود كه بورس نقش مهمي در جمع آوري منافع متضاد طرف هاي در كنـــار يكديگر به شيوه اي سازنده و كارآمد بر عهده دارد تا شركت ها، واسطه ها و سرمايه گذاران، امكان انجام معامله را بيابند. همين تجارب به ما نشان داده كه اگر صرفا يكي از طرف ها به هدايت جريان انجام معاملات بپردازد، حل و فصل اختلافات به كار بسيار دشواري تبديل مي شود. اين وضعيت در لندن، پاريس و البته نيويورك موثر نبوده است. بورس نيويورك آخرين بازاري بود كه مالكيتش را در ازاي پذيرش در بورس با كارگزاران خود معاوضه نمود.

نگراني بر سر تضاد بالقوه منافع و نيز افزايش هزينه ها هم اكنون آشكار شده است. كريس هان(Chris Hohn) كه مدير صندوق سرمايه گذاري كودكان(Childrens Investment Fund) و يكي از سرمايه گذاران فعال و عمده بحساب مي آيد، ماه گذشته به ناديده گرفتن مقررات بر ضد منافع سرمايه گذاران در بانك هاي سرمايه گذاري اشاره كرد. او گفت «آنها از جريان ‌‍[سفارشات] آگاهي دارند و همين پديده عليه منافع سرمايه گذاران عمل مي كند.» وي همچنين تصريح كرد هر بورس جايگزين سبب كاهش نقدينگي بازار مي شود كه به نوبه خود تفاوت قيمت خريد و فروش و هزينه معاملات را افزايش مي دهد.

بنابراين، آزمون پيش روي برنامه هاي جديد آن است كه آيا اين برنامه ها، با ادامه و حتي تسريع كاهش چشمگير تاثير نوسانات بازار و هزينه معاملات به نفع سرمايه گذاران، در نتيجه تجاري شدن بورس ها، به بهبود كارآمدي بازار منجر مي شوند يا خير؟ در چنين صورتي، بازار رشد يافته و ما همگي به همراه بورس هاي رقيب از موقعيت بهتري برخوردار خواهيم شد.

در غير اين صورت، رقابت جديد سبب گسترش فزاينده منابع نامشخص نقدينگي مي گردد كه از سوي بازيگران عمده بازار كنترل و اصطلاحاً «منابع تيره» ناميده مي شوند و چند بخشي شدن شديد بازار هم پديد مي آيد. بسته به ميزان بروز چنين وضعيتي، منافع سرمايه گذاران در رقابت هاي فزاينده ناشي از چند بخشي شدن بازار از بين مي رود. افزايش اختلاف قيمت خريد وفروش بازار و افزايش تاثير نوسانات بازار، نقصان شفافيت و افزايش هزينه اطلاعات بازار به زيان تمام سرمـــايه گذاران خواهد بود و در مجموع به چشم اندازي كه قرار است MiFID بدان دست يابد، آسيب مي رساند. و مشكل دقيقاً از همينجا آغاز مي شود. فعالان بازار، آنچه را كه قرار بوده به ارايه خدمات بپردازد، محدود كننده مي يابند؛ مگر آنكه كارآمدي بازار از سوي تازه واردان، به عنوان مهمترين هدف ترغيب شود. از اين رو، هنگام ارزيابي موفقيت MiFID، صاحبنظران و سيـاستمـداران بايد توجه داشته باشنـد كه بيشتـر لزوماً بهتـر نيست. سنجش كمي موفقيت ها بايد فراتر از اندازه گيري هزينه هاي آشكار (نظير هزينه هاي بورس) باشد. آيا اختلاف قيمت خريد و فروش كاهش يافته و آيا هزينه انجام معاملات كمتر شده است؟ تنها در چنين شرايطي قادر خواهيم بود درباره تاثير مثبت آن بر سرمايه گذاران و شركت ها، كه تامين كننده منابع مورد نياز براي رشد اقتصادي بحساب مي آيند، قضاوت كنيم.

بنابراين به طور خلاصه مي توان گفت بازارهاي سهام در اروپا به ارايه مجموعه اي از بازارهاي كارآمـــد، شفاف و تحت نظارت بورس مي پردازند و از اين توانمندي نيز به خود مي بالنــــد. به اعتقاد من، عليرغم تغييرات ايجاد شده در بازارهاي مالي يا شايد هم به علت اين تغييرات، كيفيت بي نظير ما به معني آن است كه به شايستگي قادر به تامين سرمايه مورد نياز رشد اقتصادي و گسترش ثروت در اروپايي كه سزاوار آن است، مي باشيم. سپاسگزارم

منبع ([Only registered and activated users can see links])

mammad81
November 24th, 2007, 18:37
ممنون اما بازار سرمایه که فقط بورس نیست
یه دسته بندی کلی از بازار سرمایه میشه ارائه داد؟
با منبع البته اگر باشه خیلی ممنون میشم

lastnight19
November 24th, 2007, 20:07
شما اگه به قسمت فاندامنتال همین سایت سرمایه مراجعه کنید و آنجا را چک کنید می توانید مطالب بسیار ارزشمندی پیدا کنید و مطمئن باشید که جواب سئوالات خودتان را می توانید آنجا پیدا کنید.

mammad81
November 25th, 2007, 13:31
متاسفانه اوونی که میخواستم می یافت نشد قبلا جسته ایم ما :D