PDA

View Full Version : يك سوال در مورد p/E


پيام
July 24th, 2004, 09:45
(ب- ارزانى يا گرانى
P/E در مقايسه با قيمت بازار شاخص بهترى براى ارزش گذارى سهم است. مثلاً به شرط پايدارى ساير متغيرها، سهمى با قيمت ۲۰۰ ريال و P/E برابر ۱۰ بسيار گران تر از سهمى با قيمت ۲۰۰۰۰ و P/E برابر ۱۰ است)
مي بخشيد من اين را متوجه نمي شوم لطفا اگر ممكن است يكي كمي برام توضيح بده؟

yaser_rashidi
July 24th, 2004, 10:28
سلام آقا پيام :)

درباره p/e اين مطلب خيلي خوبيه :

[Only registered and activated users can see links]

در ضمن بد نبود كل مطلبي رو كه بخش نقل قول شده تو پست شما مربوط بهشه رو ميزاشتي . ;) و لينك يا اسم مطلب اصلي رو هم ميگذاشتي .

درباره اون جمله :

از اين نسبت همونطور كه پيداست بعنوان يك شاخص براي قيمت گذاري سهم استفاده ميشه.(البته درست و غلط بودنش پاي كسايي كه استفاده ازش رو توصيه ميكنن :rolleyes: ما كه توصيه نميكنيم ! )
يعني اين نسبت اگر در وضع نرمال باشه ( و در حدود بالايي و پاييني نباشه - منظورم اينه كه زير 5 يا بالاي 25 نباشه ) هم نسبت خوبي براي مقايسه نيست.
فقط بعنوان ديد دادن خوبه. يعني شما بدوني حدود سودي كه اين شركت ميده به نسبت قيمت سهمش چقدره.
و اين نسبت رو با ديگر شركتهاي " همرده" مقايسه كنيد.مثلا گفته ميشه p/e شركتهاي مثلا سيماني در يك حدوده ( هر چند استثنا هم كم نداره ! ) و با اين قاعده خريد سهمهاي با P/E پايين تر توصيه ميشه.
بعد از تعديل سود شركتها اين نسبت تغيير اساسي ميكنه. مشخصه كه با تغيير هر روزه قيمت هم تغيير ميكنه ولي تدريجي تر.
در مثالي كه شما گفته اي نوشته كه نسبت P/e دو سهم يكي است ( مثلا عدد 10) و قيمت يكي 20 تومن و ديگري 2000 تومنه .
خوب مفهوم اين جمله اينه كه سود شركت اولي 2 تومن به ازاي هر سهم و سود شركت دومي( كه قيمت سهمش بالاتره) 200 تومن به ازاي هر سهم است.
خوب مشخصه كه سهمي كه سود بالاتري ميده ارزنده تر و بهتره.
( شخصا معتقدم اين مثال كمي گيج كنندس چون سهم هاي زير 100 تومن ورشكسته و ضرر ده محسوب ميشن.)

كلا بعنوان يك توصيه دوستانه عرض ميكنم خدمتتون كه از اين نسبت بهيچ وجه براي انتخاب سهم استفاده نكنيد. اين نسبت براي چك كردن تحليل هاي ديگه است و نه تصميم گيري و انتخاب سهم.
بالا يا پايين بودن اين نسبت معاني خيلي زيادي ميتونه داشته باشه ! در مقاله اي هم كه معرفي كردم ميتونيد مطلب ؛ دامهاي p/e ؛ رو بخونيد .


موفق باشيد
;)

پيام
July 24th, 2004, 11:46
از توضيحي كه داديد متشكم آقا ياسر عزيز ولي ميخواستم ببينم مثلا اگه يكي ۱۰۰ سهم از سهام ۲۰ توماني را داشته باشه با توجه به P/E يكسان سود يكساني عايدشون ميشه ولي اين هنوز برام جا نيفتاده چرا سهم ۲۰توماني گرونتراست(بدون توجه به اين نكته كه سهامهاي زير ۱۰۰ تومان ضرر ده هستند)
با تشكر

mojtaba
July 24th, 2004, 17:42
Originally posted by پيام@ ۳ مرداد ۱۳۸۳ @ ۱۱:۴۶ قبل‏ازظهر
از توضيحي كه داديد متشكم آقا ياسر عزيز ولي ميخواستم ببينم مثلا اگه يكي ۱۰۰ سهم از سهام ۲۰ توماني را داشته باشه با توجه به P/E يكسان سود يكساني عايدشون ميشه ولي اين هنوز برام جا نيفتاده چرا سهم ۲۰توماني گرونتراست(بدون توجه به اين نكته كه سهامهاي زير ۱۰۰ تومان ضرر ده هستند)
با تشكر
شما اطمينان داري كه جمله‌ات درسته؟ شايد منظورت به جاي قيمت درآمد سهم بوده؟ تازه اونطوري هم قضيه برعكس مي‌شه! :huh:
اصلاْ منبع اصلي كجاست؟

yaser_rashidi
July 24th, 2004, 18:48
من منظور نويسنده رو متوجه ميشم چون با اين طرز تفكر در بازار آشنايي دارم .
منظور اينه كه شركتي كه سودي برابر ۲۰۰ تومن به ازاي هر سهم ميده شركت سود ده و خوبيه. :rolleyes:
در حاليكه شركت دوم (با قيمت سهم ۲۰ تومن) علي رغم اينكه p/e مساوي داره با شركت اول٬ ولي سود خيلي كمي ميده و اين نشونه وضع خراب شركته.
اين رو هم بعنوان استدلالي براي اينكه فلان سهم ارزنده هست يا نه در نظر ميگيره.

من تاكيد ميكنم خريد و فروش و قضاوت بر روي سهم ها فقط از روي اين نسبت كار درستي نيست.
ولي چون فقط " محاسبه آن آسان است" همه از آن استفاده ميكنند.
براي روشهاي فاندامنتال حداقل تحليلي كه بايد استفاده كرد ارزش ذاتيNAV هست كه در ساده ترين تحليل هاي فاندامنتال وجود دارد.
در همان ساده ترين تحليل ها هم نميبينيد كه از روي p/e تصميمي گرفته شود.

اين ها البته نظرات شخصي بنده هستند.
:)

mojtaba
July 25th, 2004, 10:29
فكر مي‌كنم اين نتيجه‌گيري بيشتر توي اين مايه كه يك كيلو آهن از يك كيلو پنبه سنگين‌ تره باشه! بابا عجب تفكرات آي كيو مندي بر بازار حكمراني مي‌كنند.

yaser_rashidi
August 9th, 2004, 15:04
اين مطلب رو آقاي داود زندي در اينجا
[Only registered and activated users can see links]
نوشته اند كه من ديدم بد نيست بعضي بخشهاشو كه عمومي و تحليلي است در اينجا نقل قول كنم. اميدوارم از تلخيص متن ايشون در اينجا نارحت نشوند :


همانگونه که میدانید قیمت سهم برابر است با P/E ضرب در EPS که می توان P/E و EPS را به دوبال یک پرنده تشبیه کرد. حال اگر سهمی صرفا بواسطه افزایش P/E بالا برود یعنی پرنده با یک بال به اوج رفته که نتیجه کاملا قابل پیش بینی است: خستگی و سقوط, این امر در مورد افزایش بتنهایی EPS هم صادق است. با این فرض که EPS فاقد ریسک و نتیجتا سقوط است. بهترین حالت پرواز این پرنده با دو بال است تا قیمت سهم دوجانبه افزایش یابد.

P/E بالاتر از سایر شرکتهای یک صنعت یعنی این که اطلاعات درونی آن شرکت بطور غیر رسمی افشا شده و سرمایه گذاران از قرارداد ها , طرح توسعه , فروش داراییهای مازاد و غیره قبل از انجام , آگاه شده اند. و لذا پیش از تعدیل مثبت شروع به پیش خور کردن آن نموده اند و P/E را افزایش داده اند و یا بورس بازان حرفه ای با خرید های کاذب و بازار سازی مصنوعی و ایجاد شایعات دیگران را به خرید آن سهم سوق داده و P/E آن را بالا برده اند. P/E اولی با تعدیل مثبت متعادل می گردد و P/E دومی با منفی خوردن های پی در پی به حالت اولیه بر میگردد.

معایب P/E بالا :

الف – P/E بالا در مقایسه با نرخ بهره اوراق مشارکت و یا سود سپرده بانکی که بدون ریسک هم هستند کاملا منفی است.

ب – P/E بالا در رابطه با برگشت سرمایه کاملا منفی است یعنی باید به اندازه مقدار آن (به سال) صبر کنید تا سرمایه شما برگشت کند (اگر قیمت سهم نه افزایش پیدا کند و نه کاهش)

ج- P/E بالا بمعنی ریسک بالاست یعنی ممکن است که همانگونه که بالا رفته به پایین سقوط کند. بطور نمونه P/E سیمانی های پارسال و یا روغن نباتی پارس در سال 80 قیمت آن 3200 تومان بود و اینک بدون افزایش سرمایه در حدود 290 تومان است.

محاسن P/E بالا:

الف – P/E بالا بمعنی برتری موسمی تقاضا به عرضه آن سهم است و بهمین علت افزايش یافته است.

ب- P/E بالا یعنی این که سرمایه گذاران از آن سهم انتظارات بالایی دارند و به اصطلاح آن شرکت دارای پتانسیل است و چشم انداز روشنی را در آینده به ذهن متبادر می سازد.