PDA

View Full Version : تالار فرعى را فراموش نكنيم


Reza
May 23rd, 2004, 15:23
وبلاگ نوسانات: به طور قطع كسانى كه در بورس اوراق بهادارا تهران فعالند از اوضاع نابسامان بورس اوراق بهادار و خبرهاى اطراف آن آگاهند و هنوز هم در نگرانى افت بيشتر شاخص ها به سر مى برند. شاخص كل در تاريخ ۹/۱/۸۳ برابر با ۱۱۵۷۳ واحد بود و در هفته اول بازگشايى بورس در سال جديد تا ۱۱۷۴۵ واحد هم رسيد. در هفته هاى بعدى هم به مرز ۱۱۷۷۰ رسيد و اما بعد از آن هرگز روى خوشى را براى خود نديد. افت شاخص به دلايل مختلف روز به روز بيشتر و بيشتر مى شد و كارى از كسى هم بر نمى آمد. تا به امروز كه شاخص كل به ۱۱۵۰۴ واحد رسيده است يعنى حتى كمتر از دو ماه پيش. اما حال ببينيم اين افت شاخص از كجا آب مى خورد؟ تالار اصلى يا تالار فرعى؟ اگر شكل زير را مشاهده كنيم، به طور كامل متاثر بودن شاخص كل را از تالار اصلى مى بينيم و به طور دقيق تر بايد بگوييم كه شاخص كل با بالا و پايين رفتن شاخص تالار اصلى، بالا و پايين مى رود و تالار فرعى تا حدودى توانسته است افت شاخص كل را كنترل كند. چون در اين دو ماه شاخص تالار فرعى بر خلاف جو بازار حركت كرده است و روند آن نمايش دهنده يك حركت مثبت در حال و آينده است.

از عللى كه تالار فرعى با وجود صعود قيمت ها نتوانسته است بر شاخص كل تاثير گذار باشد نحوه تهيه شاخصى است كه بر مبناى ميانگين موزون و با وزن سرمايه شركت ها تهيه مى شود. بنابراين هر چقدر سرمايه شركت ها بيشتر باشد- شركت بزرگتر باشد- اثرگذارى آن بر شاخص بيشتر است. مثلاً در تاريخ ۲۹/۲/۸۳ شركت سرمايه گذارى غدير با ۱۶۷- ريال افت قيمت (۶۳/۲ درصد )۷/۱۳- واحد بر شاخص كل تاثير مى گذارد و همين شركت در دو روز قبل تر(۲۷/۲/۸۳) با ۶۹/۲۳+ واحد تاثيرگذارى بر شاخص كل مانع افتى ديگر بر شاخص كل مى شود.

نتيجه:

۱- با وجود اينكه شاخص كل نمايش دهنده جو عمومى بازار است اما شاخص مناسبى براى تصميم گيرى نيست و بازدهى سبدهاى سهم فقط به نحوه مناسب انتخاب شركت ها در سبد بستگى دارد.

۲- با افت شاخص كل، ترس و دلهره شما را نگيرد، اگر سبد سهام تان را درست و بر مبانى علمى انتخاب كرده باشيد ضرر نخواهيد كرد.

۳- شركت هاى بزرگ دردسرهاى بزرگتر دارند.

۴- شركت هاى تالار فرعى را فراموش نكنيم و حتماًَ از آنها در سبدمان استفاده كنيم. مخصوصاً هنگامى كه شاخص در حال افت و يا افت شديد است.

روزنامه شرق