PDA

View Full Version : ديدگاههاي تحليلي


بشير شكاري
May 23rd, 2004, 12:59
تحليل بازار سرمايه همانند تحليل ديگر بازارها از قبيل بازارهاي ارز، خودرو،پول و ديگر داراييها نيازمند ابزارها و روشهاي خاصي است كه بموجب آن شفافيت در معاملات و انتفاع سرمايه گذاران حاصل مي گردد .
در ادبيات مالي در زمينه تحليل قيمت سهام سه ديدگاه كلي وجود داردكه شامل ديدگاه چارتيست، فاندامنتال و MPT است كه در اين فرصت به شرح اجمالي و مقايسه اي دو مورد اول مي پردازيم .

ديدگاه چارتيست(تكنيكال)
در ديدگاه چارتيستها تنها به تغييرات قيمتها با استفاده از ابزارهاي آماري پرداخته مي شود. در واقع رفتار قيمتها بيانگر اخطارهاي خريد، فروش يا نگهداري است. در اين روش اشتباهات احتمالي ممكن است در خريد يا فروشهاي ديرتر يا زودتر از زمان مناسب رخ مي دهد. بدين شكل كه سرمايه گذار با مشاهده اولين اخطار اقدام به خريد يا فروش مي نمايد و اين مسئله مي تواند منجر به پشيماني و هزينه هاي گزافي گردد .

ديدگاه فاندامنتال(بنياد گرا)
در ديدگاه فاندامنتال، سرمايه گذاري بر اساس بررسي اقتصاد كلان، صنعت و شركتها صورت مي پذيرد. در واقع بيشترين تاكيد پس بررسي دو عامل ياد شده تحليل اطلاعات مالي منتشره توسط شركتها مي باشد كه شامل پيش بيني فروش، پيش بيني EPS و . . . .و موارد تحقق يافته سالهاي گذشته است كه با ابزارهاي دقيق فاندامنتال همچون تخمين موارد ياد شده توسط تحليلگر و استفاده از نسبتهاي مالي، سهام مناسب مورد شناسايي قرار مي گيرند. در اين روش نيز اشتباهات احتمالي ممكن است در استفاده از اطلاعات تحريف شده شركتها و برآوردهاي غلط رخ دهد.

مقايسه دو ديدگاه
در مقايسه اين دو روش تحليلي مي توان به نقل از اسكار وايلد گفت:
يك تحليلگر چارتيست قيمت همه چيز را مي داند ولي ارزش (واقعي) هيچ چيز را نمي داند. چارتيست ها فقط با دو موضوع سر و كار دارند:
1. قيمت فعلي چيست؟
2. سابقه تغييرات قيمت چيست؟
قيمت نتيجه تقابل نهايي نيروهاي عرضه و تقاضا براي سهام شركت است. هدف تحليلگر پيش بيني تغييرات قيمت آتي است. تحليل تكنيكي(چارتيست) تنها با تمركز بر روي قيمت از تحليل فاندامنتال متمايز مي گردند. بنيادگراها(فاندامنتال ها) به دنبال چرايي قيمت مي گردند.حال آنكه تكنيكي ها به دلايل بنيادگراها در مورد چرايي قيمت با ديدگاه ترديد نگاه مي كنند. تكنيكي ها اعتقاد دارند كه بهترين كار اين است كه بدنبال چيستي قيمت باشيم و به چرايي آن اهميت ندهيم. چرا قيمت بالا مي رود؟ بخاطر بيشتر بودن خريداران(تقاضا) از فروشندگان(عرضه). سرانجام، ارزش هر چيز برابر با پولي است كه يك فرد حاضر است براي آن بپردازد،چه لزومي دارد بدانيم چرا؟
اما بنيادگرايان به جنبه هاي علي قيمت با ديدگاه تحليلي مي نگرند. در واقع آنها قيمت را معلول عواملي مي دانند كه با شناخت و بررسي آن مي توان به پيش بيني قيمت از طريق برآورد ارزش آن پرداخت.

كاربرد دو روش در بازار سرمايه ايران
در بازار سرمايه ايران دو روش ياد شده به عنوان دو روش مكمل بايد با يكديگر استفاده گردد و تحليل و بررسي جهت انجام معاملات بايد با استفاده از بينشي كه با بكارگيري هر سه روش تحليلي بدست مي آيد انجام شود.


بشير شكاري
E-mail:[Only registered and activated users can see links]

Hassan
August 2nd, 2004, 16:32
دوستاني كه مثل من تازه كار هستند مي توانند مقايسه اين دو روش را در يك صفحه ببينند:
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

yaser_rashidi
August 2nd, 2004, 17:25
با تشكر از حسن آقا
اين سايت خوبي بود و من ممنونم از معرفيش.
فقط يك توصيه دارم براي حسن آقا. ما مطلب خيلي خوبي در ؛همين؛ زمينه داريم در بخش آموزش كه شما اينجا ميتونيد بخونيدش :
[Only registered and activated users can see links]
نوشته دوستمون بشير شكاري هست و عنوان مطلب هم هست : ديدگاههاي تحليلي
دقيقا به مقايسه اين دو روش و بكارگيريش در بازار ايران پرداخته!
اگر كمي در بخش آموزش بگرديد مطالب خوب و ارزشمندي براي مطالعه مي يابيد.
من از شما خواهشمندم قبل از زدن تاپيك جديد خوب بگرديد و ببينيد مطلب مشابهي در فروم پيدا ميكنيد و سپس مطلب خود را انتهاي تاپيك هاي موجود بزنيد.
اينجوري فروم ميشه پر از تاپيك هاي مشابه همه هم يك پست ! در حاليكه خاصيت فروم كه بحث و گفتگو روي يك موضوع است در صورتي مفيد است كه مطالب پشت سر هم بخورند.
من بعد از چند روز اين دو مطلب( تاپيكي كه لينك دادم و اين تاپيك ) رو ادغام ميكنم تا مباحث منسجم و پشت سر هم باشند.(البته با اجازه حسن آقاي عزيز. اينكه الان هم
ادغام نميكنم براي اينه كه اينجا رو ببينيد و يك وقت پستتان را گم نكنيد و من هم جابجاش كنم. ;) )