PDA

View Full Version : اطلاع رساني در بورس


mojtaba
May 18th, 2004, 12:58
روزنامه دنياي اقتصاد ۲۹/۲/۸۳
گروه بورس: براساس پيش‌بيني‌هاي‌ به عمل آمده واحد اطلاع‌رساني بورس مستقل خواهد شد.

علي سنگينيان - معاون مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه ايران - در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با خصوصي‌كردن اطلاع‌رساني بورس گفت: اين ساختار متعارف بسياري از بورس‌هاي دنياست، بنابراين با مستقل‌كردن اين واحد اطلاع‌رساني نه تنها محدوديتي به وجود نخواهد آمد بلكه از اين طريق مي‌توان اطلاعات بيشتري را در اختيار مردم قرار داد.

وي همچنين متذكر شد:‌ مهم‌ترين وظيفه بورس آماده كردن بستر براي دادوستد منصفانه و شفاف است ، در غير اين صورت نمي‌توان وظيفه بورس را دقيقا اطلاع‌رساني دانست.

معاون مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه ايران، در ادامه گسترش بازار سرمايه را منوط به گسترش بازار بورس اوراق بهادار دانست و گفت: بازار بورس اوراق بهادار در تشكيل سرمايه‌ و انتقال پس‌انداز نقش مهمي دارد.

وي همچنين در رابطه با مشكلات دسترسي مردم به‌صورت الكترونيكي در بازار سرمايه گفت: مشكلات فني، مشكلات قانوني و همچنين فراهم نبودن امكانات موجب شده كه اين كسري با ايجاد بورس منطقه‌اي و فيزيكي جبران شود.

او در رابطه با سيستم الكترونيكي و اينكه آيا تا آخر سال جاري اين سيستم راه‌اندازي خواهد شد گفت: براساس برنامه سوم توسعه بورس موظف است كه سازوكار اجرايي دادوستد الكترونيكي سهام را راه‌اندازي كند، اما مشكل اصلي قانون است، زيرا قانوني كه تجارت الكترونيك را سامان دهي و آن را هدايت كند، نداريم.

وي در رابطه با سيستم الكترونيكي و فراهم‌شدن بسترها در اين زمينه گفت: مواردي از سوي قانون مجلس تصويب شده، اما هنوز نهايي نشده است ، به طور قطع با فراهم‌شدن بستر اين سيستم فعاليت خواهد كرد.

سنگينيان همچنين دسترسي مردم به كارگزاران را يكي از نكات مثبتي برشمرد كه در صورت فراهم‌شدن امكانات ميسر خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا شوراي بورس با افتتاح تالار كيش موافقت كرده است، گفت:

تصميم‌گيري قطعي در اين زمينه انجام نگرفته است، اما اين امرتاثيراتي بر روي سهام داشته و بايد در اين زمينه احتياط كرد.

سنگينيان درادامه به اهميت بورس اشاره كرد و گفت: در حال حاضر همه به اين اجماع عمومي رسيدند كه بورس لازم است و اهميت دادن به آن ضروري به نظر مي‌رسد.

معاون مركز تحقيقات و توسعه بورس اوراق بهادار در رابطه با اينكه بخش معدودي از سهام بازار توسط سرمايه‌گذار خارجي خريداري شود گفت: در اين زمينه براي پيش نيامدن مشكل قدم‌هايي برداشته شده است.

وي در رابطه با زمان اجراي اين طرح گفت: بورس تصميم‌گيرنده نيست، بلكه بايد قانون آن در مجلس بصورت طرح يا لايحه تصويب شود بورس نه تصميم‌گيرنده است نه پيشنهاد‌دهنده، بورس مجري است.