PDA

View Full Version : برنامه چهارم و توسعه به بورس


mojtaba
May 11th, 2004, 15:17
روزنامه دنياي اقتصاد سه‌شنبه ۲۲/۲/۸۳

گروه بورس - همايون دارابي: حجت‌الاسلام مهدي كروبي، رييس مجلس شوراي اسلامي صبح روز گذشته به همراه سيد صفدر حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي و حجت‌الاسلام مجيد انصاري رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس از تالار اصلي بورس اوراق بهادار تهران بازديد كردند.

در اين ديدار رييس مجلس از نزديك در جريان فعاليت‌هاي بورس و روند معاملات سهام قرار گرفت حجت‌الاسلام كروبي پس از ديدار از تالار در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: در برنامه چهارم توسعه به بورس توجه جدي شده و سعي كرده‌ايم در اين برنامه ارتباط بورس كشور را با جهان برقرار كنيم.

وي با اشاره به فراز و نشيب‌هاي بورس در سال گذشته، اظهار داشت: مجلس مترصد فرصتي براي رفع اين مشكل بود. مجلس و دولت تمام تلاش خود را براي رونق اقتصادي به كار برده‌اند. مشكل جدي كشور ما در حال حاضر مساله اشتغال و مسائل اقتصادي است. گذشته از مسائل اقتصادي شفاف‌سازي و جلوگيري از رانت‌خواري نيز مدنظر ما است و سعي كرده‌ايم به اين مساله در طرح‌ها و لوايح خود توجه كنيم.

رييس مجلس در مورد اين بازديد كه دو هفته قبل از پايان عمر مجلس ششم صورت گرفت يادآور شد:

برنامه امروز به دعوت دبير كل بورس اوراق بهادار صورت گرفت. دكتر عبده تبريزي، دفعاتي به مجلس آمده و گزارش‌هايي از عملكرد بازار بورس ارائه دادند.

كروبي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد مسائل رخ داده در فرودگاه امام خميني (ره) گفت: در اين خصوص تنها اخباري را شنيدم و اطلاعات دقيقي ندارم، اما در كل اين حادثه فاجعه بسيار بدي بوده و آبروي كشور رفته است. اين مساله عدم انسجام برخي از مسوولين كشور را نشان مي‌دهد.وي با اشاره به اينكه مجلس دو نماينده را براي پيگيري و بررسي‌هاي همه جانبه مساله فرودگاه امام (ره)، انتخاب كرده، افزود: اين نمايندگان گزارش خود را در اين باره به مجلس تقديم خواهند كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در خصوص روند بررسي برنامه چهارم توسعه در شوراي نگهبان خاطر نشان كرد: اين شورا در 10 روز و نهايتا در 20 روز كار خود را تمام مي‌كند. قرار بود ما تدريجي در حين تصويب، برنامه را براي آنان بفرستيم كه متأسفانه قصور از ما بود، اما شوراي نگهبان رسيدگي به آن را به موقع انجام خواهد داد، زيرا مبناي آنان همكاري است و علاوه بر آن اين شورا به تأكيد مقام معظم رهبري، توجه خواهد كرد.

كروبي در ادامه افزود: ممكن است شوراي نگهبان ايراداتي از لايحه برنامه چهارم توسعه بگيرد. اين ايرادات به مجلس باز مي‌گردد و برخي از آنها را احتمالا به مجمع تشخيص مصلحت نظام، مي‌فرستيم و از اين پس كار از حيطه وظايف شوراي نگهبان بيرون مي‌رود.وزير امور اقتصادي و دارايي روز گذشته در جريان بازديد رييس مجلس شوراي اسلامي از بورس اوراق بهادار در جمع خبرنگاران از تمايل خويش براي ادامه همكاري با دكتر مير مطهري رييس سازمان خصوصي‌سازي خبر داد.

سيد صفدر حسيني گفت: اگر مير مطهري مايل به كار باشد از او حمايت خواهم كرد، اما اين مساله به نظر شخصي وي وابسته است و تا دو هفته آينده نتيجه اين تغيير و تحولات مشخص خواهد شد.

وي با اعلام حمايت از بورس گفت: در اين راستا ما حمايت و پشتيباني خود را از برنامه‌هاي بورس اعلام كرده‌ايم و در نظر داريم كه براي تقويت آن اقداماتي انجام دهيم.

وي همچنين ظرفيت اقتصادي كشور را بسيار بالا دانست و گفت: <اميدواريم با وجود اين ظرفيت‌سازي در كشور بتوانيم يك جهش‌

5/2 درصدي در ارزش سهام داشته و اين ارزش را به 100 ميليارد دلار تا پايان سال‌جاري برسانيم>.حسيني در زمينه توسعه بورس‌هاي منطقه‌اي گفت: <بر اساس راهبردهايي كه در برنامه چهارم ديده شده هم بورس‌هاي منطقه‌اي توسعه مي‌يابد و هم اينكه شاهد اتصال بورس‌ها به بورس‌هاي جهاني خواهيم بود. همچنين در نظر داريم در آينده نزديك در استان‌هاي مختلف كشور بورس را تقويت كنيم.>

وزير امور اقتصادي و دارايي جهاني شدن بورس را مستلزم زمينه‌سازي‌هاي مختلف دانست و گفت: <با تصويب برنامه چهارم توسعه اين مساله نيز بررسي خواهد شد.>

مجيد انصاري: لازمه دستيابي به اهداف برنامه چهارم فعال شدن بورس است‌

حجت‌الاسلام مجيد انصاري رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي نيز در حاشيه بازديد از بورس گفت: لازمه دستيابي به اهداف توسعه‌اي برنامه چهارم فعال شدن بورس است.

وي خاطر نشان كرد: بورس در گذشته فعال نبوده است، اما

هم اكنون شرايط متفاوت است و تأكيد نيز شده در برنامه چهارم توسعه با ايجاد پتانسيل لازم بورس به بازار جهاني متصل شود.

وي گفت: تأكيد مقام معظم رهبري و مقامات عالي رتبه اين است كه در 20 سال آينده ايران به كشور پيشرفته منطقه تبديل شود و اين امر نيازمند سرمايه‌گذاري و جذب پس‌اندازها است كه اين امر لزوم داشتن يك بورس فعالي را توجيه مي‌كند.

مجيد انصاري همچنين در مورد پرونده اتمي ايران و اجلاس آتي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: انشاءالله پرونده ايران از اين اجلاس به سلامت عبور مي‌كند و جوسازي آمريكا و رژيم صهيونسيتي براي ضربه‌زدن به اقتصاد كشور بي‌اثر خواهد بود.