PDA

View Full Version : اخبار بورس


Reza
May 3rd, 2004, 19:50
رشد شگفت انگيز نداريم

وبلاگ نوسانات: پيش بينى در اين هفته بيشتر وابسته به تصميمات وزير اقتصاد و ساير طرح ها مثل طرح جامع سيمان دارد. اما در كل انتظار بر اين است كه در صورت ابقاى دبير كل بورس در سمت خود شاخص ها افزايش داشته باشد و در اين صورت شركت ها روند طبيعى خود را خواهند داشت اما در صورت بركنارى عبده شاخص ها تا حد اوايل هفته قبل پايين خواهد آمد و روند طبيعى قيمت شركت ها در هفته آينده نمودار خواهد شد. همان طور كه هفته قبل گفتيم ما همچنان به سيمانى ها، صدرا و بعضى سهام هاى كوچك موجود در بورس اميدوار هستيم.

نكته اى كه بايد به آن اشاره كنم اين است كه يكى از بهترين مواقع خريد سهام كه شايد ديگر تا يكى دو ماه پيش نيايد همين هفته است و كسانى برنده اين افت شاخص هستند كه حداقل ۱۵-۱۰ درصد سبدشان را پول نقد گذاشته بودند. اما در كل عقيده ما بر اين است كه امسال برخلاف سال قبل سال شگفت انگيزى براى بورس نخواهد بود كه رشدى ۱۲۴ درصدى داشته باشد و انتظار ما رشدى بين ۴۰ تا حداكثر ۸۰ درصد است بنابر اين انتظار رشدى غيرمعقول از بورس را نبايد داشته باشيم. منتظر سئوالات و نظرات سازنده شما هستيم.

پورمحمدى از صفدر حسينى حكم گرفت
شرق: صفدر حسينى روز گذشته با ابلاغ حكمى، حميد پورمحمدى را به سمت معاون شركت هاى دولتى وزارت امور اقتصادى و دارايى منصوب كرد.پورمحمدى پيش از اين مدير عامل شركت سرمايه گذارى شاهد و مشاور رئيس سازمان تربيت بدنى بوده است. او در حال حاضر نيز عضو هيأت مديره باشگاه پرسپوليس است و براساس حكمى كه از معاون رئيس جمهور دارد وظيفه ايجاد راهكارهاى ورود باشگاه هاى فوتبال به بورس را بر عهده گرفته است.او كه در استان چهارمحال و بختيارى متولد شده مدتى نيز به عنوان معاون استاندار اين استان به كار مشغول بوده است. وزير اقتصاد، پورمحمدى را به جاى «على ميرزايى» (كه پيش از اين استعفا داده بود) به اين سمت گمارده است. هنوز از جزييات بيشتر جايگزينى احتمالى معاونان وزارت اقتصاد اخبارى منتشر نشده اما بنا به گزارش ايسنا، يك منبع آگاه گفته است: «معاونان طهماسب مظاهرى تنها در صورت توافق خود از سمتشان بركنار مى شوند.»

اين خبرگزارى ديروز از برگزارى جلسه معاونان سابق طهماسب مظاهرى با وزير امور و اقتصادى جديد خبر داد و افزود: «جزئيات جلسه هنوز مشخص نيست، اما به نظر مى رسد هيچ يك از معاونان تغيير نخواهند كرد.» به گزارش ايسنا: «صفدر حسينى اعلام كرده كه هيچ يك از معاونان را عوض نمى كنم، مگر اينكه خودشان بخواهند.»

شركت هاى ساختمانى در بورس
وبلاگ بازار مالى: روند ورود شركت هاى ساختمانى به بورس اوراق بهادار تهران با كندى جريان داشته و بورس بازان حرفه اى و عادى را به ندرت سيراب مى كند.مدت مديدى بود كه بورس بازان و اصحاب بازار سرمايه حسرت سودهاى آنچنانى خريد و فروش زمين و املاك و بساز و بفروش ها را مى خوردند و در صدد راهى براى استفاده از اين بازدهى بالا به روش تميز و بى دردسر بورسى گمانه زنى هاى زيادى را انجام دادند، نتايج متفاوتى به دست آوردند كه از جمله آنها فروش مترى زمين بود. اما به نظر مى رسد اين طرح هم اكنون به دلايلى از جمله عدم شفافيت لازم در اطلاع رسانى و ريسك بالا و عدم اعتماد سرمايه گذاران نسبت به پروژه هاى مربوطه مسكوت مانده است و آينده اى مبهم را تصوير مى كند.

روش ديگرى كه به كار برده شد ورود مستقيم شركت هاى سرمايه گذار در زمينه املاك بود كه به نظر مى رسد با استقبال شديد سهامداران مواجه شده است. نسبت پى به اى بالاى اين شركت ها ناشى از بازده بالاى اين صنعت بوده و بستگى آنچنانى به تصميم دبيركل و سايرين ندارد لذا حتى با تعويض دبير كل نيز تغيير چندانى در استقبال سهامداران از اين شركت ها به وجود نخواهد آمد. در اين بين شركت هايى كه فعاليت خود را در شهرهاى بزرگ غير از پايتخت و زمين هاى سر سبز شمال متمركز كنند بازدهى بالاترى خواهند داشت. عدم عرضه سهام توسعه و عمران فارس پس از عرضه ۳۶۰۰۰ سهم آن در روز اول نشان از ارزش بالاى اين شركت داشته و البته با توجه به تعهدات شركت هاى در شرف ورود به بورس، پيش بينى مى كنيم به زودى عرضه جديدى در راه باشد.

اين در حالى است كه شركت هاى توسعه و عمران فارس، سامان گستر اصفهان و ساختمان اصفهان به دليل داشتن پى به اى پايين تر از ريسك كمترى نسبت به سر ساختمان و سر مسكن برخوردارند. براى عمران فارس بازدهى بالايى پيش بينى مى كنيم. لازم به ذكر است اطلاعات پنهانى در اين شركت ها مهمترين فاكتور براى خريد و فروش سهام آنها بوده و تحليل جزئى و مالى آنها براى تصميم گيرى كافى نيست. خريد سهام شركت هاى ساختمانى براى كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت بازدهى مناسبى خواهد داشت و پيشنهاد مى كنيم حداقل ۲۰ درصد سرمايه خود را در اين صنعت سرمايه گذارى نماييد.

شرق

Reza
May 9th, 2004, 14:19
افت سهام ۸۳ شركت بورس

در حالى كه هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران شاهد كاهش شاخص ها بود، در آغاز هفته جارى اين شاخص ها افزايش يافت.ديروز شاخص كل قيمت بورس اوراق بهادار تهران، با ۴/۳ واحد افزايش به مرز ۱۱ هزار و ۷/۶۵۵ واحد رسيد.در اين روز سهام ۱۵۰ شركت دادوستد شد كه قيمت سهام ۸۳ شركت با كاهش و سهام ۵۵ شركت با افزايش قيمت مواجه شدند.در معاملات امروز، شاخص تالار اصلى بورس تهران با افزايش مواجه شد؛ در اين تالار شاخص معاملات ۱/۳ واحد و شاخص تالار فرعى ۲/۵ واحد افزايش داشتند.شاخص بازده نقدى و قيمت كه نشان دهنده ميزان زيان يا شاخص بازده سرمايه گذارى در دادوستدهاى روزانه بورس تهران است، با ۲/۸ واحد افزايش مواجه شد و سطح آن به ۲۷ هزار و ۲/۷۸۱ واحد رسيد.شاخص صنعت نيز كه نمايانگر وضعيت دادوستد سهام شركت هاى صنعتى بورس تهران است با ۲/۵ واحد كاهش همراه بود.شركت هاى چادرملو، سرمايه گذارى سپه، باما و الكتريك شرق با بيشترين افت قيمت مواجه شدند، اما شركت هاى توسعه فارس، سرمايه گذارى ساختمان، سرمايه گذارى آذربايجان و توكا فولاد بيشترين افزايش قيمت را به نام خود ثبت كردند.

شرق