PDA

View Full Version : اخبار ايران خودرو


Reza
May 1st, 2004, 22:55
وزارت امور خارجه براي توسعه بازارهاي صادراتي ايران خودرو اعلام آمادگي كرد

خبرگزاري فارس: معاون اقتصادي وزارت امور خارجه گفت: وزارت امورخارجه آماده همكاري‌هاي لازم به منظور توسعه بازارهاي صادراتي ايران خودرو است.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي گروه صنعتي ايران خودرو، محمد حسين عادلي در ديدار از خطوط توليد اين شركت گفت: با عرضه محصولات متناسب با سليقه مشتريان در بازارهاي جهاني، ايران خودرو مي تواند سهم بازارهاي صادراتي خود را افزايش دهد.
عادلي افزود: ارتقا‌ كيفيت و كاهش قيمت درگرو تلاش خودروسازان و گسترش توافق هاي اقتصادي و ورود به اتحاديه هاي منطقه اي برعهده دولت و وزارت صنايع است.
عادلي با اشاره به موافقت نامه ايجاد خط توليد سمند در سوريه و سنگال گفت: در آينده مي توانيم شاهد افزايش چنين توافق‌هايي به منظور توسعه بازارهاي صادراتي ايران خودرو و حضور فعال ايران در بازارهاي جهاني باشيم.
وي گفت: افزايش سهم حضور ايران خودرو در بازار كشورهاي آسيايي و آفريقايي بايد در برنامه بلند مدت اين شركت لحاظ شود.
عادلي با تاكيد بر اينكه با توجه به اقدام انجام شده در ايران خودرو، نبايد نگران ورود به سازمان تجارت بود گفت: ارتقا كيفيت و كاهش هزينه‌ها سبب كسب توانايي و افزايش قدرت رقابت پذيري خودروسازان در صورت الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني مي شود.
عادلي گفت: تحولات اميد بخشي كه در ايران خودرو شكل گرفته، زمينه را براي تحقق برنامه هاي آتي اين شركت فراهم نموده است .
وي افزود: با اقدام هاي انجام شده مي توان با اطمينان به سمت بازارهايي كه به طور بالقوه يا بالفعل مي توانند بازار فعالي براي اين شركت باشند، گام برداشت.
وي ايجاد توافق هاي مناسب در سطح جهاني و ورود ايران به اتحاديه‌ها و موافقت‌نامه‌هاي منطقه‌اي، ارتقا كيفيت و كاهش هزينه ها را رمز موفقيت ايران خودرو در سال هاي آينده دانست و افزود: اين سه عامل در كنار يكديگر منجر به كسب توان رقابت پذيري ايران خودرو خواهند شد.

Reza
May 3rd, 2004, 21:21
تغيير در هيات مديره ايران خودرو

مجمع فوق العاده ايران خودرو 20 ارديبهشت ماه سالجاري برگزار مي شود.
مدير مجامع و سهام ايران خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي مهر گفت: در مجمع فوق العاده ايران خودرو که يکشنبه هفته آينده برگزار خواهد شد، در هيات مديره اين مجمع تغيير بوجود خواهد آمد.

غلامرضا شوندي افزود: در جلسه هفته آينده مجمع به احتمال زياد رحيم اسماعيلي عضومالي هيات مديره ايران خودرو تغيير خواهد کرد

وي در مورد علت تغيير اسماعيلي گفت: اسماعيلي به سمت مدير عامل شرکت سرمايه گذاري غدير منصوب شده است.

خبرگزاري مهر

Reza
May 8th, 2004, 22:49
موافقت اوليه بانک توسعه اسلامی با تخصيص وام 60 ميليون يورويی به ايران خودرو

ايران بورس -
هيات رئيسه بانك توسعه اسلامي در نشست ديروز و امروز خود در جده موافقت اوليه خود را با تخصيص 60 ميليون يورو وام براي اجراي طرحهاي توسعه اي شركت ايران خودرو اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارايی، در اين نشست كه دكتر مهدي كرباسيان نماينده ايران در هيات رئيسه نيز حضور داشت، طرح شركت ايران خودرو براي ايجاد خط توليد محصول جديد اين شركت، توسعه خط توليد پژو 206 و ايجاد كارخانه مشترك توليد سواري سمند در مصر و سوريه به تعداد 20و15 هزار دستگاه در سال را مورد بررسي قرار داد و تصويب كرد 100 ميليون يورو از طريق بانك توسعه اسلامي براي اجراي اين پروژه ها اختصاص يابد كه 60 ميليون يورو به صورت اعطاي اعتبار مستقيم اين بانك خواهد بود.
همچنين هيات رئيسه تصويب كرد 10 ميليون يورو از اين مبلغ را مؤسسه اسلامي توسعه بخش خصوصي (ICD) وابسته به بانك توسعه اسلامي و 30 ميليون يورو را خود به اين بانك از منابع خارج از بانك تأمين كند.
بنابر اين گزارش قرارداد اعطاي اعتبار 30 ميليون يورويي بانك توسعه اسلامي به شركت توليد تجهيزات پزشكي و دارويي سها روز پنجشنبه در تهران به امضاء مسئولان بانك و مقامات اين شركت خواهد رسيد.
همچنين مقررشد هياتي از كارشناسان بانك توسعه اسلامي براي ارزيابي پروژه احداث راه آهن غرب كشور كه بخشي از اعتبارات آن را بانك توسعه اسلامي تأمين ميكند، طي 20 روز آينده به ايران سفر كنند.

دريا
May 10th, 2004, 13:30
به گزارش ايران بورس اعضا حقوقي اصلي هيات مديره ايران بورس براساس مجمع فوق العاده۲۰ ارديبهشت به قرار زير است :
سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران <شركت ساختمان و خدمات نوساز(سهامي خاص)<شركت سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا<شركت صندوق حمايت وبازنشستگي آينده ساز(خاص)<شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشتگي كشوري (سهامي عام)

دريا
May 10th, 2004, 15:13
با پوزش هيات مديره ايران خودرو صحيح مي باشد.

Reza
May 13th, 2004, 00:42
اعضاي هيات مديره شرکت ايران خودرو تعيين شدند

صاحبان سهام ايران خودرو روز گذشته ترکيب اعضاي هيات مديره اين شرکت را تعيين کردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در پي برگزاري مجمع عمومي عادي به صورت فوق العاده شرکت ايران خودرو که روز يکشنبه با هدف انتخاب اعضاي هيات مديره برگزار شد، روز گذشته اشخاص حقوقي انتخاب شده، نمايندگان خود را معرفي کردند.

غلامرضا شوندي ، مدير مجامع و سهام ايران خودرو اعلام کرد: اعضاي منتخب هيات مديره ايران خودرو عبارتند از : دکتر رضا ويسه رييس هيات مديره، دکتر منوچهر منطقي مدير عامل و عضو هيات مديره، محمود شريعتي نياسر، نايب رييس هيات مديره (جايگزين دکتر رحيم رباب اسماعيلي)، دکتر غلامرضا سليماني اميري و رمضانعلي پور مجيب به عنوان اعضاي هيات مديره.

خبرگزاري مهر

Reza
May 14th, 2004, 12:52
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

«‌ خط توليد خودرو سمند با 16 ميليون دلار سرمايه‌گذاري در سوريه راه‌اندازي مي‌شود.»
به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد صافي ابودان ـ وزير صنايع سوريه ـ در حين بازديد از خط توليد كارخانه ايران‌خودرو در جمع خبرنگاران افزود:« ‌اميدواريم با سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده تا يكسال ديگر توليد سمند در سوريه آغاز شود.»
او با بيان اينكه زمينه‌هاي همكاري دو كشور گسترده است، اظهار كرد:« ايران و سوريه در زمان امضاي يك يادداشت تفاهم، توافق كردند كه خط توليد سمند را در كشور سوريه راه‌اندازي كنند.»
وزير صنايع سوريه ادامه داد:« شركتي مشترك از ايران و سوريه كار توليد سمند در سوريه را بر عهده خواهد داشت كه سهام آن به نسبت 40 درصد ايران‌خودرو، 40 درصد سوريه و 20 درصد بخش خصوصي تقسيم شده است. همچنين تمام مراحل نوشتن اساس‌نامه و آيين‌نامه‌هاي اين شركت به اتمام رسيده است.»
ابودان در مورد مزيت‌هاي راه‌اندازي خط توليد سمند در سوريه گفت:« طبق توافق بوجود آمده بين كشورهاي عربي، از سال 2007 صادرات كشورهاي عربي به يكديگر بدون تعرفه انجام مي‌شود و ما اميدواريم با توليد سمند بتوانيم اين خودرو را به ديگر كشورهاي عربي صادر كنيم.»
وي درمورد انگيزه كشور سوريه براي توليد سمند اظهار كرد:‌« خطوط توليد و تكنولوژي سمند مشخصات فني لازم براي بازار سوريه را دارد، از طرف ديگر ما اميدواريم نه تنها سمند بلكه ساير مدل‌هاير ايران‌خودرو را به سوريه ببريم.»
وزير صنايع سوريه از مذاكره با مسئولان ايراني براي مشاركت در توليد شيشه، سيمان، فسفات و پتروشيمي خبر داد.
وزير صنايع سوريه امروز بعدازظهر از سالن پرس رباتيك، سالن شاتل (توليد بدنه سمند، پژو 206 و 405 )، سالن رنگ رباتيك، سالن موتورسازي سمند و سالن مونتاژ دستي و رباتيك ايران خودرو بازديد كرد.

Reza
May 26th, 2004, 00:08
كاهش ۱۰درصدى سهام ايران خودرو

فارس: مدير اوراق بهادار گروه صنعتى ايران خودرو گفت: از زمان اعلام گزارش هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودرو، ارزش سهام گروه صنعتى ايران خودرو، حدود ۱۰درصد و حجم معاملات آن حدود ۲۰ درصد كاهش يافته است. فرهاد حنيفى در گفت وگو با خبرنگار اقتصادى خبرگزارى فارس، با تاكيد بر اين كه سهام صنعت خودرو شديداً از ناحيه گزارش هيات تحقيق و تفحص از خودرو لطمه ديده است، گفت: از زمان اعلام نتيجه عملكرد هيات تحقيق و تفحص، سهامداران زيادى كه عمدتاً سهامداران حقيقى جزء هستند به فروش سهامشان اقدام كرده اند. وى گفت: هم اكنون گروه از سهامدارانى كه به هزار زحمت جذب صنعت خودرو شده بودند، با ارائه گزارش خودرو در حال ترك كردن بازار و فروش سهام خود هستند. حنيفى گفت: متاسفانه در اين شرايط سهامداران حقيقى بلافاصله تحت تأثير قرار مى گيرند و اقدام به فروش سهامشان مى كنند، اما در همين شرايط نيز بيشترين مشتريان سهام خودرو سرمايه گذاران حقوقى اند. وى، مستدل بودن نتايج گزارش تحقيق و تفحص از صنعت خودرو در ارتباط با اين كه قيمت عرضه محصول در ايران خودرو ۳۰ درصد بالاتر از قيمت واقعى است را رد كرد و اظهار داشت: سود ايران خودرو از سال ۷۶ تاكنون يك روند نزولى را طى كرده و سازمان نظارتى و سازمان حسابرسى بورس اوراق بهادار بهترين منابعى هستند كه مى توانند اطلاعات دقيقى از ميزان سود ايران خودرو ارائه دهند.

وى گفت: اخيراً يكى از كارگزاران بورس انتقاد مى كرد كه چرا سود ايران خودرو ۶ درصد است. اين كارشناس با بيان اينكه در گزارش هيأت تحقيق و تفحص از صنعت خودرو مدارك لازم براى بحث ها ارائه نشده تصريح كرد، بهتر بود بعد از به نتيجه رسيدن بررسى ها اين گزارش افشا مى شد.

Reza
June 22nd, 2004, 11:15
قائم‌مقام ايران خودرو

پژو 206 صندوق‌دار فقط از ايران صادر مي‌شود

گروه خودرو: قائم مقام ايران خودرو گفت: قطعا هدف صادراتي پژو 206 صندوق دار محقق خواهد شد، زيرا اين خودرو به جز ايران در هيچ كشور ديگري توليد نخواهد شد.

سيد جواد دهنادي در گفت و گو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اين كه طراحي 206 صندوق دار به صورت مشترك بين ايران خودرو و شركت پژو انجام خواهد شد، گفت: سرمايه گذاري اين پروژه تنها از سوي ايران است و حسن اصلي آن، اين است كه تنها در ايران توليد خواهد شد و به كشورهاي ديگر صادر خواهد شد.

قائم مقام ايران خودرو با اشاره به اين كه اين شركت در برنامه ريزي خود براي خودكفايي، ساخت داخل پژو 206 را طي سال آينده به 5/68 درصد مي‌رساند، افزود: 15 درصد قطعات 206 صندوق دار جديد است كه تماما از سوي ايران خودرو توليد مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «چرا تمام آورده سرمايه گذاري در پژو 206 صندوق دار تنها از سوي ايران است» اظهار كرد: اين يك كار مشترك است و پژو نيز دانش فني و تكنولوژي را به ما منتقل خواهد كرد.

دهنادي يادآور شد: براساس اين قرارداد، با فروش 206 صندوق دار، ايران مي‌تواند از شبكه نمايندگيهاي بعد از فروش پژو در كل دنيا استفاده كند، بدون اين كه سرمايه گذاريهاي جديدي در شبكه نمايندگيهاي دنيا انجام دهد.

قائم مقام ايران خودرو افزود: در طراحي اين خودرو، نياز و خواست بازارهاي بين‌المللي ديده شده و اين بار، پژو اين قول را به ايران داده كه پژو 206 صادر شود.

وي در مورد ظرفيت توليد اين خودرو نيز اظهار داشت: برنامه ريزي ما براي توليد و صادرات اين خودرو 120 هزار دستگاه در سال است.

دهنادي افزود: ايران خودرو ظرفيت آن را دارد كه تا 205 هزار دستگاه 206 صندوق دار توليد كند كه بسته به نياز بازار، تركيبي از توليد و صادرات مشخص خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «آيا صدور پژو 206 صندوق دار به 47 كشور جهان امكانپذير است،» خاطر نشان كرد: هم اكنون در برخي كشورها تنها 100 دستگاه پژو صادر مي‌شود و اگر قرار بود ايران از طريق شبكه نمايندگيهاي بعد از فروش خود محصولاتش را صادر كند،قطعنا صدور تعداد محدودي خودرو كار غير اقتصادي بود، اما از آنجا كه ما از شبكه نمايندگي‌هاي پژو استفاده مي‌كنيم، در نتيجه اين قرار داد براي هر دو طرف اقتصادي است.

وي افزود: صادرات اين خودرو از سال نخست آغاز مي‌شود و حدود 20 تا 30 درصد توليد اين محصول خواهد بود.

دهنادي گفت: اگر چه 206 صندوق دار تحت ليسانس پژو توليد مي‌شود؛ اما مالكيت آن متعلق به ايران است.

وي در مورد خودروي 307 نيز گفت: اين قرارداد به صورت پلات فرم مشترك مي باشد كه مي توان اتاق دلخواه را بر روي آن نصب كرد.

وي افزود: 307 خودروي روزي است كه قرار است دو سال ديگر از طريق پژو عرضه شود و ظرفيت توليد آن نيز هنوز نهايي نشده، اما قطعا كمتر از 100 هزار دستگاه در سال نخواهد بود.

دهنادي گفت: 307 از سال 85 و 206 صندوق دار از مهرماه 84 وارد بازار مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: موتور، گيربكس واكسل 307 با 206 صندوق دار مشترك است و در نتيجه اين امر سرمايه گذاري در پروژه 307 را كاهش مي‌دهد و پروژه را اقتصادي مي‌كند.

وي افزود: در مورد هر دو خودروي ساخت داخل كمتر از 7 تا 75 درصد نخواهد بود.

وي در مورد شرايط رقابتي 206 صندوق دار در مقايسه با دوستان، اظهار داشت: اين دو خودرو داراي دو كلاس مختلف هستند و لوگان بيشتر بر اين اساس هدف‌گذاري شده كه جايگزين مناسبي براي پيكان باشد.

Reza
June 22nd, 2004, 11:17
مديرعامل ايران‌خودرو:

نمي‌توانيم صادرات سمند را جايگزين صادرات پژو كنيم‌

گروه خودرو: براي حضور در بازار جهاني خودرو، روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه ما سعي مي‌كنيم از پيشرفته‌ترين روش استفاده كنيم.

به گزارش خبرنگار «دنياي اقتصاد»، مديرعامل شركت ايران ‌خودرو، در جمع خبرنگاران در نمايشگاه بين‌المللي خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر اين‌كه آيا بهتر نبود به جاي سرمايه‌گذاري بر روي پژو كه موجب اتلاف منابع شده است، بر صادرات سمند سرمايه‌گذاري مي‌شد تا موجب افتخار ايرانيان هم باشد؟ ضمن تاييد خبرنگار ما، گفت: در مورد خودروي سمند، علاوه بر اينكه سه مدل جديد را در جهت تنوع محصول توليد كرده‌ايم، برنامه ديگري هم داريم تا محصول جديد آن را بر روي پلات فرم جديد 307 قرار دهيم، چراكه اين پلات‌فرم مربوط به سال 2000 است و به دليل جديد بودن تا مدت زمان زيادي در بازار خواهد ماند.

دكتر منطقي‌ در ادامه گفت: در واقع روندي كه بايد طي شود تا ما برند خودمان را بر روي پلات فرم‌هاي مختلف تقويت كنيم در حال طي شدن است، ولي مي‌توان با استفاده از جونيت و نچرها هم وارد بازارهاي جهاني شد كه روش بسيار پيشرفته‌اي مي‌باشد.

وي افزود: در اين روش و براي ارائه محصول پژوي جديد، بخشي از محصول توسط شركت ايران‌خودرو توليد و بخش ديگر توسط كارخانه پژو توليد مي‌شود و چون شبكه خدمات پس از فروش در 48 كشوري كه قرار است اين محصول صادر شود، توسط خود پژو انجام مي‌گيرد طي مراحل و انجام كار به اين شكل براي ما بسيار ساده‌تر خواهد بود.

وي تاكيد كرد: اگر مي‌خواستيم اين كار را بر روي سمند انجام دهيم، مي‌بايست خدمات پس از فروش آن را در اين كشورها، خودمان انجام مي‌داديم كه در حال حاضر امكان چنين كاري را نداريم.

وي در ادامه گفت: روند صادرات سمند، هم پرهزينه است و هم‌اينكه برند آن به مرور بايد وارد بازار و معرفي شود، چراكه در كشورهاي ديگر شاهد هستيم كه برند پژو كشش بيشتري نسبت به برند سمند دارد.

دكتر منطقي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ما كه چرا خدمات پس از فروش ايران خودرو براي تعمير ترمزهاي با سيستم ABS تا 500 هزار تومان از مشتري دريافت مي‌كنند گفت: سيستم ABS هم به شكل مكانيكي و هم به شكل الكترونيكي بسيار پيشرفته‌اي موجود است كه تعميرگاه‌هاي ما توانايي تعميرات اين سيستم را ندارند و ما در حال حاضر مشغول ارائه دوره‌هاي آموزشي براي بعضي از تعميرگاه‌هاي مجازمان هستيم.

وي افزود: قيمت اين سيستم‌هاي الكترونيكي حدود 400 تا 500 هزار تومان است. با اين حساب اگر يكي از تعميرگاه‌ها چنين رقمي را براي تعمير سيستم دريافت كرده است، يا از تعميركاران ايران خودرو نبوده و يا اگر هم از تعميركاران ما بوده، حتما سيستم را تعويض كرده است كه هزينه انجام اين كار برابر با قيمت سيستم كامل است.

وي تصريح كرد: اگر موردي به جز آنچه گفته شد انجام گرفته باشد، يعني براي تعمير اين سيستم چنين مبلغي دريافت شده باشد، كار خلافي انجام شده و قيمتي بيشتر از قيمت واقعي دريافت شده است.

مديرعامل شركت ايران‌خودرو در پاسخ به اين سوال كه چرا براي كاهش قيمت پژو از سه شاخصي كه قبلا اعلام شده بود، تنها يك مورد آن يعني حذف برخي تسهيلات خودرو انجام گرفته است، گفت: ما براي كاهش قيمت پژو كارهاي ديگري هم انجام داده‌ايم، از جمله اينكه قراردادهاي سفارش توليدمان را كه قبلا حدود 50 هزار بود به 200 هزار رسانديم و زمان قراردادهايمان را هم سه ساله كرديم كه اين امر موجب مي‌شود تا سازندگان كاهش قيمت داشته باشند.

وي افزود: همچنين با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد سعي كرده‌ايم قيمت‌ها را كاهش دهيم، چرا كه تكنولوژي پژو 405 متعلق به دهه 80 است ولي تكنولوژي‌هاي جديدتري وارد بازار شده كه قيمت كمتري دارند و ما تصميم داريم براي كاهش قيمت‌هايمان از اين تكنولوژي‌هاي جديد استفاده كنيم.

وي با اشاره به اينكه تمامي خودروهاي فرسوده بايد حداقل 20 سال عمر داشته باشند، خاطر‌نشان كرد: شركت ايران خودرو به تمام متقاضيان جايگزين خودروي فرسوده مبلغ 5/1 ميليون تومان پرداخت مي‌كند و آنها مي‌توانند از بين محصولات ايران خودرو، خودرويي را انتخاب كنند كه مابقي مبلغ خودرو را به صورت اقساط و با بهره 21 تا 23 درصد بپردازند.

وي افزود: پس از ثبت نام متقاضيان، از مرداد ماه تحويل خودرو به آنها آغاز مي‌شود.

به گفته وي، ايران خودرو براي امسال آمادگي جايگزين 70 هزار خودروي فرسوده را دارد، اما براي انجام اين كار نيازمند به حمايت و كمك از سوي دولت و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي است. وي خاطر نشان كرد: طرحي در هيات دولت در جمع‌آوري خودروهاي فرسوده وجود دارد كه چنانچه به تصويب برسد، ايران خودرو مي‌‌تواند خودروهاي خارج از زير‌مجموعه خود را نيز پوشش دهد.

دنياي اقتصاد

Reza
July 7th, 2004, 09:51
مدير اوراق بهادار حوزه معاونت مالي ايران‌خودرو:
بخش مهمي از سود سهام ايران‌خودرو از محل فعاليت‌هاي مالي تامين مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران: مدير اوراق بهادار حوزه معاونت مالي و اقتصادي ايران‌خودرو اعلام كرد:« ايران‌خودرو از نظر ميزان سرمايه در بازار بورس تهران در رديف شركت‌هاي برتر قرار دارد.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا فلاحتچيان با اشاره به برنامه‌ها و چشم‌انداز آتي گروه صنعتي ايران خودرو افزود:« ضريب بالاي نقدشوندگي سهام ايران‌خودرو و نرخ بازده مناسب سود، از ويژگي‌هاي خاص شركت ايران‌خودرو در بورس تهران است.»
مدير اوراق بهادار حوزه معاونت مالي و اقتصادي ايران‌خودرو گفت:« در يك راهبرد تازه در ايران‌خودرو، بخش مهمي از سود شركت از محل فعاليت‌هاي مالي تامين خواهد شد.»
او تصريح كرد:« اين شركت در نظر دارد با جذب وجوه كلان در گردش واحدهاي توليدي، آنها را در جهت سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و تامين مالي فعاليت‌هاي جديد از جمله در بورس استفاده كند.»
مدير اوراق بهادار حوزه معاونت مالي و اقتصادي ايران‌خودرو گفت:« در آينده بخش مهمي از سود خالص هر سهم از محل سود حاصل از فعاليت‌هاي مختلف شامل فعاليت سرمايه‌گذاري و مالي، بيمه و فروش تقسيطي تامين خواهد شد.»
وي همچنين اعلام كرد:« در سال آينده حدود 300 هزار دستگاه خودرو توليدي به صورت ليزينگ به فروش خواهد رسيد كه بكارگيري اين منابع مالي باعث ايجاد ارزش افزوده شده و سود خالص سهام را بالا خواهد برد.»
فلاحتچيان ضمن نويد ورود سهام ايران خودرو به بازار بورس جهاني در آينده گفت:« مذاكرات و مقدمات اين كار فراهم شده است.»
او در پايان گفت:« تاكنون هفت شركت از شركت‌هاي تابعه ايران‌خودرو براي پذيرش به بازار بورس تهران معرفي شده‌اند.»

Reza
July 7th, 2004, 09:56
ايران خودرو سهام صد شركت را در پرتفوي دارد

گروه بورس: گروه صنعتي ايران خودرو با در اختيار داشتن پرتفوي سهام بورسي، نه تنها به عنوان يكي از شركت‌‌هاي اول در صنعت مطرح است بلكه به عنوان يك شركت سرمايه‌‌گذار با داشتن سهام بيش از صد شركت بورسي و غير بورسي آينده‌‌اي درخشان و اميد بخش در بازار سهام خواهد داشت.

يك مقام مسوول در شركت ايران‌‌خودرو اعلام كرد: ايران‌‌خودرو از طريق تشكيل پرتفوي قابل توجه و مديريت دارايي‌‌ها كه از طريق تبديل دارايي‌‌هاي غيرمولد به مولد و واگذاري شركت‌‌هاي غير بورسي به مردم از طريق بورس اوراق بهادار انجام مي‌‌دهند، روند ثبات سرمايه‌‌گذاري را تضمين مي‌‌كند. وي با بيان اين كه ارزش ذاتي قيمت سهام ايران‌‌خودرو در بورس اوراق بهادار تهران بسيار بالاتر از رقم اعلام شده است، گفت‌‌: انجام اين اقدامات سبب مي‌‌شود ارزش جاري سهام ايران‌‌خودرو به ارزش ذاتي برسد.

اين مقام مسوول، گفت‌‌: به منظور حذف يا كاهش نوسانات غيرمنطقي و زودگذر ، مديريت اوراق بهادار گروه صنعتي ايران‌‌خودرو، مسووليت كنترل نرخ سهام و بازارسازي سهام را در چارچوب استانداردهاي بازارگرداني شناخته شده در سطح جهاني بر عهده دارد.

وي اظهار داشت‌‌: با توجه به استراتژي برنامه توسعه صنعتي ايران و صنعت خودرو در كشور و توجه به جايگاه ايران در منطقه، ايران خودرو اقدام به توسعه برنامه‌‌هاي فروش محصولات خود از طريق گسترش شبكه‌‌هاي استاني فروش به صورت انواع ليزينگ و تنوع بخشي محصولات كرده است. اين مقام مسوول يكي از دلايل ايجاد شبكه‌‌هاي متنوع فروش را پايداري شركت در بازار رقابتي ذكر كرد. وي با بيان اين كه گروه صنعتي ايران خودرو در سال گذشته به عنوان شركت برتر بورس انتخاب شد، گفت: اين لوح كه بالاترين گواهينامه بورس اوراق بهادار است به واسطه حفظ حقوق سهامداران، جلب اعتماد سرمايه‌‌گذاران، شفافيت اطلاعات در معاملات بورس، احترام به حقوق سرمايه‌‌گذار، احترام به مالكيت مردم ، توزيع به موقع سود و اطلاع‌‌رساني به موقع به سهامداران، به گروه صنعتي ايران خودرو اهدا شد.

دنياي اقتصاد

Reza
July 9th, 2004, 01:35
30 تيرماه شركت ايران‌خودرو مجمع برگزار مي‌كند

شركت ايران خودرو از تمامي صاحبان سهام خود دعوت كرد تا در 30 تير ماه ودر ساعت 9 صبح در محل سالن همايش‌هاي شركت ساپكو حضور بيابند.

سهامداران و يا نمايندگان آنها بايد از 27 تا 29 تير براي دريافت ورقه حضور در جلسه اقدام كنند. آدرس و محل دريافت ورقه خيابان وحيد دستگردي نرسيده به خيابان وليعصر پلاك 359 است. استماع گزارش هيأت‌رييسه و گزارش بازرس قانوني، بررسي و تصويب ترازنامه و حساب سود و زيان شركت، تعيين بازرس قانوني و حسابرس براي سال مالي جاري و تعيين روزنامه رسمي از جمله دستورات اين جلسه گزارش شده است.


دنياي اقتصاد

Reza
July 27th, 2004, 13:01
افزايش EPS ايران خودرو

ايلنا: معاون مالى و اقتصادى گروه صنعتى ايران خودرو اعلام كرد: در پى برگزارى موفق مجمع عمومى عادى سالانه سال ۸۲ اين شركت در هفته گذشته، ايران خودرو اى پى اس (EPS) خود را براى سال مالى ۸۳ افزايش داد.دكتر حسين پورزرندى افزود: افزايش EPS ايران خودرو با توجه به رعايت دقيق استانداردها و اصول حسابدارى منطبق با نظر سازمان حسابرسى در خصوص شناسايى و ثبت هزينه هاى اين دوره از فعاليت شركت، صورت گرفت.پورزرندى خاطرنشان كرد: با شرايط مطلوب به دست آمده و افزايش (EPS) سال ۸۳ به ميزان ۲۰۰ ريال براى هر سهم، در سال ۸۳ هر سهم ايران خودرو از ۱۱۰۰ ريال به ۱۳۰۰ ريال افزايش يافت.

گفتنى است، گروه صنعتى ايران خودرو به عنوان اولين شركت بزرگ اقتصادى موفق شد، گزارش حسابرسى پاك را از سازمان حسابرسى كشور دريافت كند كه اين امر دستاورد تلاش هاى شفاف مالى ايران خودرو و ۱۲۹ شركت تحت پوشش آن در طول سال ۸۲ بوده است.معاون مالى و اقتصادى گروه صنعتى ايران خودرو در اين ارتباط گفت: سازمان حسابرسى عملكرد و صورت هاى مالى سال ۸۲ ارائه شده از سوى گروه صنعتى ايران خودرو را پس از بررسى و بازبينى هاى لازم، پاك، شفاف و قابل اتكا و اعتماد اعلام كرده است.

به گفته وى اين امر نشانگر ارتقاى كيفى ۱۰۰درصدى گزارش هاى مالى ايران خودرو نسبت به سنوات قبل است.در گزارش مالى پاك اعلام شد: ايران خودرو مربوط به بيش از ۱۵ شركت اصلى و ۶۵ شركت فرعى مشمول تلفيق (غيرمشمول تلفيق ۴۹ شركت) با بيش از ۴۳۶۰ ميليارد تومان فعاليت بوده است.

Reza
August 11th, 2004, 09:43
درآمد ايران خودرو۷۰۰ ميليارد تومان

فارس: مدير عامل گروه صنعتى ايران خودرو گفت: درآمد ايران خودرو در سال گذشته ۵۰۲ ميليارد تومان بود كه امسال به حدود ۷۰۰ ميليارد تومان مى رسد.منوچهر منطقى در بازديد على اكبر ناطق نورى از ايران خودرو با اشاره به تلاش اين شركت براى استفاده از منابع مالى خارجى، گفت: اين شركت اخيراً توانست ۶۰ ميليون يورو از بانك توسعه اسلامى وام بگيرد. وى خدمات پس از فروش و كيفيت را چالش هاى ايران خودرو عنوان كرد و افزود: ايران خودرو هم اكنون نيز مى تواند خودروهايش را با عيب صفر به بازار عرضه كند. منطقى خاطر نشان كرد: اين شركت در سال گذشته ۴۱۱ پروژه كاهش هزينه را تعريف كرد و ۳۰ پروژه تحقق يافت كه ۱۰۳ ميليارد تومان كاهش هزينه انجام شد. وى همچنين از راه اندازى خط پژو ۴۰۵ گاز سوز تا پايان امسال در ايران خودرو خبر داد. منطقى با بيان اين كه ايران خودرو مخالف واردات خودرو نيست خواستار حمايت براى تعيين يك تعرفه ميان مدت ۵ ساله واردات شد.

Homitrade
September 19th, 2004, 09:56
سلام.اين تحليلي كه در ادامه مياد در مورد ايران خودرو نيست ولي بد نديدم كه اينجا بياد.اميدوارم اقا رضا نارحت نشوند...
صنعت خودرو ، يك گام به عقب(خاطره وطن خواه از روزنامه شرق)
[Only registered and activated users can see links]
تنها سه شاخص كافى است تا ايران تبديل به بزرگ ترين بازار مصرف خودرو در خاورميانه شود. وسعت، جمعيت و منابع انرژى ارزان فرصت ها را در اختيار صنعت خودروسازى قرار داده تا با توجه به اين سه پيش نياز نهايت بهره را ببرد. در سايه انحصارى كه دولت براى بازار توليدات داخل قرار داده، رشد شتا بنده اى را به اين صنعت بخشيده است. كارشناسان پيش بينى مى كنند ظرف دهه آينده رشد اقتصادى و بازار توليد و مصرف خودرو در ايران به دليل جوانى جمعيت و افزايش تقاضا همچنان پررونق بماند. به طورى كه براساس همين پيش بينى ها تا سال ۲۰۰۸ حجم فروش خودرو در ايران به بيش از ۱۰ ميليون دستگاه خواهد رسيد. چنين تصويرى از آينده صنعت خودروسازى ايران كافى است تا دولت مصمم به عقد قراردادهايى براى توسعه اين صنعت شود. چه اينكه مرورى بر توليدات اين صنعت در سال هاى گذشته حاكى از توليد تحت ليسانس و ادامه توليد يك «برند» خاص بوده، در حالى كه جمعيت جوان با سليقه هاى متنوع نيازهاى متفاوت با وضع موجود مى طلبد. آخرين آمار خودروهاى توليد داخل مربوط به سال ۸۲ است. ۷۵۰ دستگاه خودروى سوارى تا پايان سال گذشته توليد شد و امسال برنامه توليد قرار است از مرز يك ميليون دستگاه بگذرد. همين عوامل آينده صنعت خودروسازى را با چالش جديدى روبه رو كرده است. از يك سو ايران در مسير توسعه يافتگى توجه ويژه اى به صنعت خودروسازى معطوف كرده، به طورى كه دلارهاى نفتى خود را در اين صنعت هزينه كرد تا خودروسازى اينك از مونتاژكارى يك پله صعود كند. چنين هزينه اى نشان مى دهد كه دولت برنامه كلان براى اقتصاد اين بخش در نظر دارد. به همين علت برنامه جذب سرمايه گذارى مشترك و اخذ تكنولوژى و فناورى را در دستور كار قرار داده است. چالش از اين جهت كه فشار تقاضا به دليل بستن دروازه ها راه قاچاق را مى گشايد.
از سوى ديگر ارزان شدن توليدات خودروهاى خارجى و سرازير شدن آن به كشورهاى همسايه موجب شده تا ديوار تعرفه ها همچنان بلند و قطور بماند. كارشناسان معتقدند صنعت خودروسازى ايران پيش از آنكه غول هاى صنعت خودروسازان جهان به وضعيت ثبات قطعى و تسلط بر تمام بازارهاى بين المللى برسند، بايد براى حفظ بازار خود راهبرد مناسبى اتخاذ كنند. تحولات كشورهاى تازه استقلال يافته، بازسازى ساختار صنعتى كشورهاى آمريكاى شمالى و انعقاد قرارداد تجارت آزاد خودرو در اروپاى مركزى و اتحاديه اروپا هر روز اين سايه را سنگين تر مى كند. در چنين شرايطى كه ايران براى هفدهمين بار درخواست عضويت در WTO را ارائه كرده است، بازنگرى در سياست هاى اين صنعت بيش از گذشته ضرورى به نظر مى رسد. گرچه برقرارى نظام تعرفه اى و اخذ ماليات هاى سنگين بر واردات خودرو مى تواند تاثير مستقيمى بر تقاضا داشته باشد اما در عين حال اين حربه اهرمى در جهت محكوم كردن تقاضاى جمعيت جوان كشور است. وجود نقدينگى سرگردان در سال هاى گذشته سبب شد تا خودرو از يك كالاى مصرفى با دوام به يك كالاى سرمايه اى تبديل شود. زمانى كه خودرو كالاى سرمايه اى شد، خارج كردن آن از چرخه اقتصاد هزينه بر خواهد شد. اما چالش امروز دولت در صنعت خودروسازى پس از «توليد» واردات است. جدا از بستن قرارداد هاى توليد خودروهاى جديد، موج جديدى براى واردات خودرو در حال شكل گيرى است. موافقان و مخالفان به اندازه اى در مجموعه فراوانند كه تفكيك ايده ها به سختى امكان پذير است. نزديكى همين ايده ها سبب شده تا تصميم گيرى براى واردات خودرو همچنان بدون نتيجه بماند. اين موضوع سبب شده تا خودروهاى توليد داخل روزبه روز فرسوده تر شود و توليد با تقاضاى داخل برابرى نكند.
• معماى واردات خودروى دست دوم
در حالى كه تصميم براى واردات خودرو به دليل نظرات موافق و مخالفان بى حاصل مانده، ايده اى در مجموعه دولت شكل گرفته كه به نوعى واردات خودرو، در نتيجه اجراى اين ايده شكل خواهد گرفت و آن ايده واردات خودروهاى دست دوم است. خودروهاى دست دوم به دليل ارزانى و هماهنگى برنامه از پيش تعيين شده كشورهاى صنعتى براى خروج سريع اين خودروها موجب شده تا برخى از كشورهاى در حال توسعه و توسعه نيافته از اين موضوع استقبال كنند. عراق نمونه اى است كه در كنار مرزهاى ايران تهديد ورود خودروهاى دست دوم را بيش از پيش مى سازد. در چنين شرايطى مجتبى خسروتاج معاون وزير بازرگانى از طرح ورود خودروهاى دست دوم به كشور خبر مى دهد. در بودجه جارى كشور ۵۶۰۰ ميليارد تومان براى اخذ حقوق گمركى و سود بازرگانى ناشى از واردات خودرو در نظر گرفته شده اما به دليل بالا بودن نرخ تعرفه واردات با گذشت ۶ ماه از سال به تعداد انگشت شمار خودرو وارد كشور شده است. خسروتاج اعلام كرد كه دولت براى جبران بخشى از اين بودجه تحقق نيافته ناشى از واردات خودرو، برنامه واردات خودروهاى دست دوم را در دستور كار قرار داده است. گرچه اين خبر موجب موضع گيرى وزارت صنايع و معادن شد و حتى از سوى وزير بازرگانى تكذيب شد، اما موضوع به صورت جدى در كميسيون زيربنايى هيات دولت در دستور كار كارشناسى قرار دارد.
هر چند بايزيد مردوخى دبير كميسيون زيربنايى هيات دولت تصميم گيرى براى اين موضوع را همچنان بدون نتيجه عنوان مى كند، اما در عين حال او مى گويد: «... وضعيت صنعت خودرو، ترافيك و آلودگى هوا در تهران و شهرهاى بزرگ موجب شده تا تصميم گيرى براى اين موضوع به صورت مثبت پيش نرود. عاملى كه موجب شده تا بحث واردات خودروى دست دوم براى مردم جذاب شود، پايين بودن قيمت خودروهاى وارداتى است. در حالى كه اين تنها يك جنبه از قضيه است. اگر قرار باشد صرفاً بر اين اساس تصميم گيرى شود، يك تصميم نادرست است. چرا كه تردد هر خودرو در كشور بايد از نظر مسائل فنى بدون اشكال باشد ضمن اينكه بايد به فكر زنجيره خدمات پس از فروش نيز بود.» اما اين موضوع هم از نظر موافقان واردات خودروى دست دوم قابل حل است. چرا كه به اعتقاد آنان واردات اين خودروها در يك دوره زمانى خاص (۲۰۰۳ _ ۲۰۰۰) علاوه بر آنكه عنوان دست دوم بر آنها نقش مى بندد، داراى تمام مشخصه هاى فنى استانداردهاى زيست محيطى هستند. در حالى كه خودروهاى توليد داخل حتى اين استانداردها را پاس نمى كنند. بايزيد مردوخى كارشناسى است كه بايد نظر كميسيون خود را به دولت ارائه كند. او در اين خصوص مى گويد: «... فرض ارزان بودن نمى تواند توجيه پذير باشد. زيرا اين يك تصميم گيرى اقتصادى جامع نيست. بايد ديد در نتيجه اين اقدام براى صنعت داخلى چه اتفاقى مى افتد. خودروسازى ايران در حال گذر از يك مرحله تعيين كننده است. انگيزه صادرات پيدا كرده است بايد اين پيش شرط ها را مورد توجه قرار دهيم.»
او خطاب به موافقان اين پيشنهاد مى گويد: «آيا كسانى كه چنين پيشنهادى را ارائه مى كنند، ميزان آسيبى كه صنعت داخل مى بيند، در نظر گرفته اند؟ اين اقدام براى مجموعه صنعت كشور يك شكست محسوب مى شود.»
• تصميم گيرى چندگانه
شايد جالب باشد كه بدانيد تصميم گيرى راجع به صنعت خودرو به دليل نزديكى اى كه با زندگى مردم دارد، براى اعضاى هيات دولت نيز جذاب است. تشكيل كميته هاى متعدد براى تصميم گيرى در سرنوشت اين صنعت اهميت آن را شايد برابر با تحولات صنعت نفت ساخته است. در بيرون از مجموعه دولت چنين به نظر مى رسد كه دو مجموعه وزارت صنايع و معادن و بازرگانى سياستگزار اين صنعت هستند در حالى كه نظرات يك سازمان ديگر مهمترين تاثير را در اخذ سياست هاى اين صنعت مى گذارد. در سال هاى گذشته سازمان حفاظت از محيط زيست، بيشترين نقش را در وضع قوانين صنعت خودرو داشته است. پس از آن بخش صنعت به دليل منافع و يا مضراتى كه از اين پيشنهادات مى بيند، به حمايت از اين صنعت برمى خيزد. سومين سازمان دخيل در اخذ سياست هاى خودرو وزارت كشور و نيروى انتظامى هستند. اين دو نهاد به دليل ارتباط نزديكى كه با صنعت خودرو دارند، نيز به ارائه پيشنهاد و ارائه طرح در سرنوشت خودرو مى پردازند. پس از آن وزارتخانه هاى بازرگانى، راه و ترابرى، اقتصاد و دارايى، سازمان مديريت و برنامه ريزى حتى مسكن و شهرسازى نيز ارتباط نزديك با سياست هاى تعيين شده براى صنعت خودرو دارند. چنين مجموعه اى موجب شده تا سياست هاى اعمال شده براى سرنوشت اين صنعت يعنى توليد يا واردات با نظرات متفاوتى روبه رو شود. به هر جهت هر وزارتخانه اى در جهت تعامل با دستگاه خود سعى دارد كه منافع دستگاه خود را در نظر بگيرد. گاه تداخل منافع هر دستگاه با دستگاه ديگر موجب مى شود، تصميم گيرى براى انجام يك اقدام چون واردات خودرو گاه ۱۰ سال به طول بينجامد. در حالى كه صنعت خودرو همچون ساير صنايع نياز به رهنمودهاى دستورى ندارد. اسير شدن اين صنعت در بوروكراسى ادارى و ديوان سالارى دولتى موجب شده تا سياست هاى اعمال شده بر اين صنعت توليد را به كندى شكل بدهد. در حالى كه امروز از تصميم تا عمل در صنايع خودروسازى بزرگ دنيا به اندازه اى سريع صورت مى گيرد كه توليد را به سرعت جهانى مى كند. همين خلأ در صنعت خودروسازى ايران مهمترين مانع است.
• دولت صاحب بيشترين خودروى فرسوده
خودروهاى فرسوده چالش ديگرى است كه دولت و البته صنعت خودروسازى ايران سال هاست با آن روبه رو است. از يك سو خروج اين خودروها هزينه اى هنگفت مى طلبد، كه از عهده مصرف كننده و البته دولت برنمى آيد. از سوى ديگر توليدات جديد خودروسازان دنيا، خلق تكنولوژى هاى جديد و استانداردهاى زيست محيطى موجب شده تا تقاضا براى اين خودروها افزايش يابد. اين موضوع ديگرى است كه دولت را با صنعت خودرو وارد چالش جديدى كرده است. دولت به عنوان بزرگ ترين دارنده خودروهاى فرسوده، خود مانع بزرگى است. هرگونه احترام دولت در اين راستا به منزله يك رانت بزرگ محسوب مى شود. اگر هزينه اى از بودجه جارى دولت براى از رده خارج كردن خودروهاى فرسوده دولتى در نظر گرفته شود، در واقع هزينه اى بر دوش مردم براى نوسازى ناوگان حمل ونقل دولت گذاشته شده است.بايزيد مردوخى در اين رابطه مى گويد: «جايگزينى خودروهاى فرسوده يعنى تحميل هزينه بر دولت. صداى دارندگان خودرو به دليل داشتن تريبون هاى متعدد بسيار بالاست. در حالى كه تمام شهروندان از نظر دولت يكسان هستند. هر نوع هزينه بايد به صورت عادلانه صورت بگيرد.»او در عين حال مى گويد: «با وجودى كه برنامه ريزى سريع و جامع براى خروج خودروهاى فرسوده امرى واجب است اما همين اقدام نيز نياز به قانون جامع دارد. بعضى ها در اجراى برنامه هاى دولت كوتاهى مى كنند. به همين دليل بايد در مواجهه با اين افراد يك بسته انگيزه ارائه كرد. اين بسته انگيزه مى تواند از طريق سيستم بانك و حمايت صنايع خودروسازى به نتيجه منجر شود.»
[Only registered and activated users can see links]
دبير كميسيون زيربنايى هيات دولت سهم دولت را در داشتن خودروهاى فرسوده بسيار بالا مى داند. او مى گويد: «اين مسئله بسيار بزرگى براى دولت است هر نوع تصميم گيرى در اين رابطه براى بودجه دولت اثر جدى دارد. اگر عوارض خاصى قرار باشد براى خودرو وضع شود، چون شامل خودروهاى دولت مى شود، بسيار تاثيرگذار است. دولت در بخش هاى نظامى صاحب بى نهايت خودروى فرسوده است. بدون توجه به هزينه هاى دولت نمى توان اقدامى انجام داد.»
مردوخى معتقد است دولت بايد تسهيلات براى جايگزينى خودروهاى فرسوده ارائه كند و نه صرفاً هزينه بپردازد. او مى گويد: «بايد به سرعت قانونى براى صنعت خودرو و جايگزينى خودروهاى فرسوده وضع كرد. اگر چنين قانونى داشته باشيم خريدار خودرو در مقابل چنين قانونى مى تواند تصميم بگيرد كه خودروى فرسوده بخرد يا نه؟»
او اضافه مى كند: «هزينه هاى نگهدارى موضوع ديگرى است. اگر قانونى وضع شود كه هزينه بيمه بدنه با بيمه نگهدارى خودروى فرسوده دو برابر خودروى نو تبديل شود، خريدار خودروى فرسوده قدرت انتخاب پيدا مى كند. اگر هزينه هاى خودروى فرسوده به موجب قانون افزايش يابد، بازار خودرو به طور كامل منطقى مى شود و نگرانى از وجود خودروى فرسوده شوك به دارنده، مصرف كننده و دولت وارد نخواهد كرد.»
دبير كميسيون زيربنايى هيات دولت مى گويد: «چون قانون خودرو تاكنون تكميل نشده و هر قانونى كه تا به امروز وضع شده در مورد توليد و واردات بوده و در مورد فرسودگى قانونى وضع نشده، لذا خودرو تبديل به معضلى بزرگ شده است. اما اگر تصميم گرفته شود كه ظرف مثلاً يك سال اين مسائل قانونى شود، موضوع شفاف خواهد شد.» تعدد مراكز تصميم گير در دولت و ساير مراكز معضل ديگرى است كه صنعت خودروى كشور با آن درگير است. مجلس به عنوان يك نهاد قانونگزار علاوه بر تعدد مراكز دولتى نيز در اين موضوع سهيم مى شود. بايزيد مردوخى در اين رابطه مى گويد: «تعدد مراكز تصميم گير در مورد صنعت خودرو از جمله جايگزينى خودروهاى فرسوده، نوعى آشفتگى ايجاد مى كند. بهتر است مراكز تصميم گير يكپارچه شود، در قدم نخست اين وظيفه بر عهده دولت بيفتد و مجلس همراهى كند.»
بررسى كشورهاى مختلف نشان مى دهد كه مشابه وضعيت ايران در صنعت خودرو در هيچ كجاى دنيا وجود ندارد. تنها الجزاير مشابه صنعت خودروى ايران بود كه به سرعت با تحولات جهانى خود را هماهنگ ساخت. به همين دليل به نظر مى رسد به زودى دولت بايد روش هاى جديدى را براى ساماندهى صنعت خودروى كشور در پيش بگيرد. چه اينكه در صورت پذيرفتن عضويت در سازمان تجارت جهانى صنعت خودرو در خط مقدم قرار مى گيرد. به همين دليل بازنگرى در قوانين موجود، حذف خودروهاى فرسوده از ناوگان حمل ونقل و تسهيل مقررات واردات مى تواند مسير اين صنعت را در جهت درست قرار دهد. در غير اين صورت پيچيدن نسخه هايى چون واردات خودروهاى دست دوم تنها موجب افزايش مشكلات اين بخش شده و به اصطلاح يك گام به عقب است.

yaser_rashidi
September 19th, 2004, 11:25
مرسي آقا همايون. خوندني بود......
(آقا حرف حساب كه نارحتي نداره! وقتي خودرو داخلي كيفيت دست دوم خارجي رو نداره و قيمتي هم همه ترجيح ميدن اونو مصرف كنن......خوب چرا؟؟)

farid.helalat
April 17th, 2008, 23:22
شاخص صنعت خودرو:

صنعت خودرو پس از یک جهش بزرگ صعودی وارد کانال نزولی گشته و هنوز هم در همان کانال در حال افت شاخص است.

بطور کلی سهام ضعیف در صنعت قوی بهتر از سهام قوی در صنعت ضعیف است. بنابراین فکر نمی کنم سرمایه گذاری در این صنعت چندان مناسب باشد. از نقطه نظر تکنیکال عدد شاخص نزدیک به سقف کانال است اما با نزدیک شدن به مجمع این شرکتها احتمالا تقاضا هم بالا می رود.

با این همه گرفتن سود مجمع این شرکتها نیز چندان مناسب نیست چرا که بعد از مجمع افت خواهند کرد.

AmirBabak
August 21st, 2009, 00:12
ببخشید که این تاپیک زیر خاکی رو آوردم بالا.چون واقعاً واسم سوال پیش آمده است.

آیا راست است که ایران خودرو ورشکست شده و فعلاً علناً اعلام نکرده اند؟
الان وضعیت سهامداران این شرکت چگونه است؟

adavari
August 21st, 2009, 00:49
ببخشید که این تاپیک زیر خاکی رو آوردم بالا.چون واقعاً واسم سوال پیش آمده است.

آیا راست است که ایران خودرو ورشکست شده و فعلاً علناً اعلام نکرده اند؟
الان وضعیت سهامداران این شرکت چگونه است؟

سلام سید جان

من در یک شرکت تولید کننده قطعه برای ایران خودرو کار میکنم. تا جایی که من میدونم در حال حاضر ایران خودرو بیش از 9000 میلیارد تومان بدهکار است که بخش عمده بدهی مربوط می شود به تامین کننده قطعاتش یعنی شرکت ساپکو که ما (قطعه ساز) طرف حسابش هستیم. دولت ظاهرا قصد داشت 1000 میلیارد تومانش رو کمک کنه که نمیدونم چی شد. و قرار بر این شده که با تعطیل کردن سایتهای خارجی که عمدتا ضرر ده بودند و به تعویق انداختن بیشتر مطالبات تا حد امکان از ورشکستگی جلوگیری بشه. گر چه که اینچنین مجموعه ای با این بدهی عظیم رسما ورشکسته است. اما از آنجایی که اعلام ورشکستگی ایران خودرو زمین تا آسمان با اعلام جنرال موتورز فرق میکنه بعید میدونم هیچ وقت این مساله توی ایران اعلام بشه. چون معلوم نیست چه تبعاتی داره.
من سهام بانک پارسیان رو دارم که ظاهرا از عمده سهامداران ایران خودرو است و فعلا توی ضررم.

پیش از این ساپکو مطالبات قطعه سازان را با تاخیر 3 ماهه میداد. الان شده شش ماهه و قراره تا 4 سال هم برسه. یک شرکت تولید کننده باتری 206 از ساپکو 100 میلیارد تومان طلب داره. یک همچین محصولی بازار خارج هم داره اما مثلا ما که تولید کننده قطعه اصلی موتور هستیم فقط باید منتظر برگشت پول از ایران خودرو باشیم و طبیعتا حقوقهامون همیشه عقبه. جدیدا هم فاکسی زدند و تقاضا کردند که محصولاتشون رو به جای طلبمون بگیریم. چون نقدینگی ندارند.

به هر حال نه به خاطر خودم که زیر مجموعه این صنعتم بلکه به خاطر زنجیره ی عظیم انسانی که در حال حاضر از طریق تولید خودرو در کشور نان می خورند آرزو می کنم که هر گز این اتفاق نیفته. ایران خودرو ورشکست بشه شاید سهام من به صفر برسه اما عسگری کارگر پرس کار شرکت با 3 سر عائله و 350 تومن حقوقی که نمیگیره شاید تا مدتها شرمنده ی زن وبچه اش بشه.

ببخشید که سرتو درد آوردم سید جان.

خیلی مخلصیم
یا علی مددی و التماس دعا.

moha
August 21st, 2009, 03:25
ایران خودرو چند برابر سرمایه اش بدهی داره اما گویا میگه چون دارایی های دیگه ام هم هستن بنابراین ورشکسته نیستم-مثل زمین کارخانه و دستگاههاش و ...-
اگه قرار بر اجرای کامل قانون ورشکستی به سبک جنرال موتورز بود که چند سال پیش ایران خودرو ورشکست شده بود
اما مطمئن باشید ایران خودرو اعلام ورشکستی نخواهد کرد حتی اگر وضعیت دو برابر بدتر بشه

گویا قراره تمام پروزهای جدید و سایتهای ضرر ده خارجی و داخلی و بعضی کارهای دیگه تعطیل بشه -مخصوصا تولید دو سه تا خودرو-و کمی از فشار کار کاسته بشه

اما هرگز ایران خودرو اعلام ورشکستگی نخواهد کرد که نشانی از ضعف دولت کریمه باشه
حتی اگر خودروهای بی کیفیت ان هر روز میلیارد ها تومان به کشور ضرر بزنه یا خود کارخانه صد ها میلیارد بدهی داشته باشه