PDA

View Full Version : بورس در هفته گذشته


باغچه سرايي
April 29th, 2004, 12:03
نقل از روزنامه شرق روز پنج شنبه مورخه ۱۰/۲/۸۳

• از بازار چه خبر

در چند سال اخير بورس تهران نشان داده است كه اگر امور جانبى كارى به كارش نداشته باشد، هميشه روند مناسبى را براى رشد طى خواهد كرد. اين هفته هم شاخص بورس كه در روز اول هفته رشد داشت تحت تاثير بركنارى وزير اقتصاد و جايگزينى وزير كار و امور اجتماعى به جاى وى قرار گرفت.

۱- سيمان

برخلاف جو منفى بازار و انتظار سهامداران جزء بر تداوم اين روند، اين گروه پيش بينى روز هاى خوب و يا حداقل با ثباتى براى صنعت سيمان در آينده بسيار نزديك مى كند. همچنين رشد خوب هلدينگ هاى سرمايه گذارى با پرتفوى سيمان نظير سرمايه گذارى بيمه را در كوتاه مدت پيش بينى مى كند.

۲- بانكدارى (خصوصى)

بعضى ها نسبت به اين رسته ديد بسيار مثبتى دارند. با توجه به رشد فزاينده سپرده گذارى ها نزد بانك هاى خصوصى (در برخى موارد رشد ۳۰۰ _ ۲۰۰ درصدى مشاهده مى شود)، دريافت وام هاى خارجى با نرخ بهره كم و استفاده از همين نقدينگى در پرداخت تسهيلات با نرخ بهره چند برابر به متقاضيان بى شمار آن و اقبال عمومى به بانك هاى خصوصى، سود آنها در هر دوره حداقل رشد ۱۵۰ درصدى را تجربه كرده و خواهد كرد.پيش بينى رشد P/E اين رسته تا مرز ۱۵ در آينده نزديك و تثبيت آن در محدوده ۲۰_ ۱۵ مى شود.

با اين حال بعضى ديگر از بازيگران معتقدند، از آنجايى كه در شرايط فعلى مردم براى خريد مسكن، خودرو و... نقدينگى خود را به طور كامل در اين نوع كالا نمى گذارند و يا اصولاً نقدينگى كافى ندارند، لذا شرايط استفاده از اين بانك ها مورد توجه قرار گرفته و بانك ها از اين طريق درآمد خوبى را كسب مى كنند. هر چند خدمات ديگرى از جمله سپرده گذارى، خدمات ارزى و ريالى، كارت هاى اعتبارى، پيوستن به طرح شتاب و ... جزء كار و برنامه بانك هاست، البته عدم اعتماد مردم به بانك هاى قرض الحسنه نيز مزيد بر علت است و اگر بخواهيم در بورس در مقياس مقايسه با ديگر گروه ها آنها را بسنجيم رتبه خوبى در سال ۸۳ خواهند داشت. نقطه نظرات و برنامه وزير جديد اقتصادى نيز مزيد بر علت است: «نظام بانكى بايد از قيد و بند هاى كنونى (مانند ساختار بوروكراتيك دولتى و تسهيلات تكليفى و عدم كفايت نسبت سرمايه) رهايى يابد و تا حد امكان و براساس قانون و با سازوكار بازار عمل كند. در اين جهت بايد به بانك هاى خصوصى ميدان داد و در عين اصلاح ساختار بانك هاى دولتى آنها را در جهت تحريك بيشتر به پيش برد.

همچنين، بانك ها بايد در جهت تامين منابع مالى براى بخش خصوصى با هدف انجام سرمايه گذارى جديد اهتمام كنند. همانگونه كه مستحضريد در كشور ما نرخ وام اعطايى به بخش خصوصى نسبت به توليد ناخالص داخلى ۱۲ درصد است، در حالى كه اين نسبت در كشورهاى پيشرفته بيش از ۸۰ درصد است.»

۳- معدنى و كانى غيرفلزى

«سال ۸۳، سال معدنى هاست» اين جمله اى است كه از اواخر سال ۸۲، زمزمه اهالى بورس بوده است. اين گروه تخصيص دادن حداقل ۲۵_۲۰ درصد از سبد سهام به اين صنعت را ضرورى مى داند.بعضى ها مى گويند يكى از دلايل رونق سهام اين گروه، افزايش قيمت هاى جهانى است.

۴- خودرو

همان طور كه پيش بينى مى شد بهار خودرويى ها با اولين نسيم بهار طبيعت آغاز شد. اين گروه اوج اين اقبال را اواسط ارديبهشت ماه مى داند.P/E اين صنعت به دو شاخه خودرو هاى سبك (سوارى) و سنگين تقسيم بندى مى شود. محدوده P/E خودرو هاى سوارى ۱۰-۸ و خودرو هاى سنگين حداقل ۱۰ برآورد مى شود و سهامداران با توجه به اين نكته مى توانند قيمت مناسب جهت خريد را محاسبه كنند.با اين حال مخالفين معتقدند: اين صنعت وضعيت مطلوبى ندارد و به دليل نقدشوندگى خوب اين گروه، سريعاً از سبد اشخاص بيرون رفته و با سهامى باسودآورى كوتاه مدت تعويض مى شود. اين صنعت با توجه به اينكه مردم عموماً محصولات آنها را به صورت ليزينگ خريدارى مى كنند سود فراوانى را براى بانك ها به ارمغان مى آورد. مواردى همچون صادرات كه به ندرت صورت مى گيرد.سرمايه گذارى خارجى در اين صنعت و سرمايه گذارى شركت هاى خودروسازى در بورس و ساير صنايع مى تواند به اين صنعت كمك كند.

۵- سرمايه گذارى ها

سرمايه گذارى ها: برخى از سرمايه گذارى ها با مديريت قوى و مسلط بر بازار به موقع نسبت به اصلاح و تغييرات در پرتفوى اقدام كرده و سودآورى هر چه بيشتر را به ارمغان مى آورند و مزيت نسبى آنها اين است كه افزايش ريسك در آنها نگران كننده نيست و خود اين شركت ها به تنهايى سبدخوبى هستند.

• بورس در هفته آينده

هفته آينده را مى توان آغاز روند طبيعى بورس، در سال ۱۳۸۳ دانست. بعد از ۲۷ اسفند ماه كه معاملات بورس تعطيل شد تا ۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ فقط ۱۶ روز معامله در بورس صورت گرفت. از اين هفته به بعد تا تاريخ ۳۱ تير ماه حتى يك روز تعطيلى در روند طبيعى بورس اوراق بهادار وجود نخواهد داشت و انتظار مى رود كه اين پيوستگى معاملات در روند طبيعى قيمت سهام شركت ها موثر باشد و مانع از شايعه پراكنى هاى ناشى از تعطيلات خواهد شد. همچنين باعث خواهد شد كه منابع اطلاعاتى براى سهامداران جزء بيشتر باشد.يعنى تا آن موقع جايگاه مديريت بورس تهران همچنان بر صندلى دبير كلى تثبيت خواهد شد؟ يا پدرخوانده دوباره به بورس برخواهد گشت؟